Hovedmeny

Varsellampe, 106

Startet av bosonic, fredag 26. januar 2007, klokken 12:15

« forrige - neste »

bosonic

Jeg er blitt beæret med å passe på kompisen sin 106 en måned mens han er på ferie i Indonesia (heldiggrisen). Alt har fungert fint en ukes tid, men i går kom "Kontrollampe for elektrisk feil" på. Har mistanke til at det er låsen til dekselet over ladetilkoblingen da denne plutselig sluttet å virke. Låsen virker ikke når bilen låses, er låst hele tiden.
Noen tips?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Boogie

Vet ikke hva varsellampen indikerer. Det kan være mye forskjellig...

Men, jeg hadde store problemer med å få åpnet ladeluken på min Saxo igår.
Det viste seg at åpne/lukke-mekanismen var frosset.
Med litt 5-56 ordnet det seg (etter å ha tinet bilen i garasjen).
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Hallo Bosonic

Var det ikke denne kameraten som hadde EV lite?

I så fall burde du kunne lese av hva som plager bilen.

Forøvrig er det en fordel å sprute litt silikonspray opp og inni all den mekanismen som er i forbindelse med ladekontakten.

Alternativet kan være brukne deler, i følge en bekjent.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

frank

Har også en lås som har sluttet helt å fungere etter mange spray reparasjoner,men det påvirker ikke elektronikken,sensoren i lokket som blant annet starter ladingen er ikke avhengig av låsemekanismen.

Frank
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Boogie

Jeg skulle gjerne sett at EvLite også kunne lese ut feilmeldingene. Det kan den desverre ikke.

Det du kan gjøre med den er å lese av
- total Ah ladet,
- total Ah overladet,
- overladet Ah siden siste vedlikeholdslading (vannfylling)

Den kan sette igang:
- vedlikeholdslading
- initiallading
- utjevningslading

Samt at den kan resette telleverket for vannfylling
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

bosonic

Takker for all respons.
I dag slukket lampen , helt uten videre. Låsen til ladeluka henger fortsatt.
Til Elektrolux:
Evan boksen ligger klar til bruk, men vi mangler overgang.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

HHF

Har også hatt en slik lampe som har lyst uten å ha merket noe spes galt. Enviro har også sagt at det bare var å kjøre videre om det ikke var noe spes å merke. Kunne være en liten overledning som ikke betyr noe osv. ble det sagt. Var meningen å se på dette ved en service en gang. Hadde den så inne til kretskortbytte for webasto og da nullstilte de lampa. Det varte i nøyaktig 20 min, så var den tilbake igjen. Merket ikke noe spes allikevel.

Så fikk jeg den ære av å få "brent motoren" nylig. Ikke vet jeg riktig hvorfor og det eneste Enviro kan si, er at det må ha vært dårlig vedlikehold. Kan jo ikke annet enn å nikke til det og prøve å passe på selv fremover. Det som slår meg imidlertid, er at lampa ikke lyser nå etter motorbyttet. Kan derfor hende noe i motoren har indikert en feil som forvarsel på elendigheten som kom ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Det kan godt være at varsellampen har indikert overslag eller isolasjonsfeil i motoren.

Derfor alltid greit å lese hva lampen forsøker å si, slette feilen og se om den dukker opp igjen.

Mye børstestøv i motoren er aldri bra, og kan ved fuktig vær gi overslag.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Ang. problemer med ladeluka på PSA.
Problemet er at låsepinnen ruster og blir treg eller sitter helt fast. 565 er greit for å få løst opp, men for å bli kvitt problemet er noen dråper motorolje i ny og ne tingen.
Drypp noen dråper på pinnen mens den står opp (låset dører) og kjør den så opp og ned ved å låse opp og igjen med sentrallåsen noen ganger.
Gjør man dette et par ganger i året så problemet borte.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Tillot meg å kopiere inlegget ditt over til reperasjonsavdelingen.

Kjempebra innlegg som dermed blir lettere å finne. Fikk ikke med bilde, så kanskje Moderator kan hjelpe, og samtidig sørge for at rette personen får beholde æren for infoen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA