Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kangoo ZE

Startet av scoot, torsdag 09. august 2012, klokken 09:44

« forrige - neste »

scoot

Handlet en liten Kewet City-jet 5 i går, som hovedsaklig skal brukes til småkjøring rundt i byen så vi slipper å fyre opp bensin- og dieselbeista på jobben :)

Men den har en ganske så svak batteripakke, vi snakker vel toppen 20km før den er tom. Så vi ønsker og oppgradere dette. Jeg vil tro det sitter blybatterier i bilen, hva bør vi gjøre ? Kjøpe ny blypakke, eller oppgradere ?

Noen som har en "guide", andbefalning og/eller link til noen som selger disse batteriene.
Er helt fersk på elbil, har prøvd å søke litt på forumet men har ikke funnet stort.

Magnus
2009 Revai

Kewet


Kewet

I vorgot, you can change  the language on the start page to norway

hens

Hei Scoot,
og velkommen til forumet.
Hvis du setter inn bosted i profilen din er det litt lettere å anbefale batterileverandør, og eventuelt få assistanse.
Hvis bilen skal benyttes til småturer og har mulighet til lading når den parkeres, er det fullt brukbart med blybatterier. Men blybatterier må ikke stå delvis ladet lenge, da vil de tape kapasitet.

Fall ikke for fristelsen å kjøpe billige batterier, de vil ikke tåle dyputlading. Bly i elbil betyr AGM-batterier som er noe dyrere, men de holder mye lengre.
Det er også greit å kontrollere at lader og batteri er tilpasset til hverandre. Det vet Petter på Økern. Han kan også levere batterier til en fornuftig pris.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Patriq Backlund

Hvis du bytter til andre batterier (enn bly)endres også vekten og derved geometrien på hjulinstillingene. Dette må korrigeres for at bilen ikke skal bli farlig å kjøre med.

Lykke til!
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Johnsen

#5
Sitat fra: Patriq Backlund på torsdag 19. juli 2012, klokken 12:27
Hvis du bytter til andre batterier (enn bly)endres også vekten og derved geometrien på hjulinstillingene. Dette må korrigeres for at bilen ikke skal bli farlig å kjøre med.

Lykke til!


Hei
Jeg kjøpte en kewet city 2 i går med vanlike startbatterier på 180ah hver.
2 av disse er vist gåen så jeg tenker og bytte ut alle + bygge om litt så jeg får inn ett batteri til, blir da 60volt. Noen som har erfaringer med dette?
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

scoot

#6
Holder til i Østfold!

AGM batterier sier du? Det har de jo på biltema? 1799 for et 95ah . Er disse brukende tro?

2009 Revai

hkaspenberg

Sitat fra: scoot på lørdag 21. juli 2012, klokken 23:42
Holder til i Østfold!

AGM batterier sier du? Det har de jo på biltema? 1799 for et 95ah . Er disse brukende tro?
I utgangspunktet sikkert ikke. Batterikassene i Kewet er tilpasset blokker av en viss størrelse, som gjør at du må bygge litt om dersom du skal prøve blokker av en litt annen formfaktor. Dessuten bør du skaffe batterier som passer i syklisk bruk. Startbattereier vil antakelig virke bra, men kun en kort tid siden de ikke klarer å levere store stømmer kontinuerlig. 

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Rio

Sitat fra: scoot på lørdag 21. juli 2012, klokken 23:42
Holder til i Østfold!

AGM batterier sier du? Det har de jo på biltema? 1799 for et 95ah . Er disse brukende tro?



Hei,

De er neppe anbefalt, fordi de ikke er beregnet på "deep discharge" og store strømmengder i lang tid.

Det du trenger refereres vanligvis til som "traction batteries" på engelsk. Du finner batteriene på nett (bare søk på produktnummer), eller du kan forsøke hos Exide i Oslo. De har traction batterier i bly.

Jeg bestilte for noen år siden hos Bergen Truck- og Batteriservice, men hentet batteriene her i Oslo.

Du kan bytte til litiumbatterier, men da mener Statens Vegvesen ofte at de vil ha et ord med...



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

edyrli

Jeg ville nok anbefalt og gå for Orginale AGM batterier. Da slipper du bygge om noe som generer ekstra kostnad.
Ombygging til lithium er jo greit hvis du må ha lenger rekkevidde, men vil koste en del med tanke på at du trenger, Batterier, Ny lader, en eller annen BMS og ombygging av batterikasse.
Hvis du først skal bygge om til noe rimeligere enn AGM så er nok Trojan T-105 eller tilsvarende våte blybatterier veien og gå. Men du må alikevel bygge om batterikassen.
Mener å huske Gokarter her på forumet har skrevet at han hadde Trojan batterier i sin buddy.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

scoot

Riktig, men for å unngå for mye klin tror jeg eventuelt jeg da går for vanlig bly. Bilen blir kun brukt som en "gimmick" på jobben, da vi i Halden foreløpig er såpass heldige å slippe dette bomring tullet :)

Jeg får ringe litt rundt, men det er jo så forbanna dyrt at jeg blir syk av tanken.
2009 Revai

El rayo

Sitat fra: scoot på mandag 23. juli 2012, klokken 14:13
Jeg får ringe litt rundt, men det er jo så forbanna dyrt at jeg blir syk av tanken.
Ja, batteri er dyrt, men tenk på det som å fylle en tank som er stor nok til å kjøre 20000 km - da er det kanskje ikke så ille likevel?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

scoot

2009 Revai

Tjoms

vedr. ombygging til lithiumbatterier. hva vill en slik ombygging inkl. nye batterier koste?

Elektrojuks

#14
Er det noen som har erfaring med NICAD i Buddy, leste om Knerten som gjorde 100  000 km på denne typen batterier.  Noen har skrevet at Kewet er "snillere" med NICAD enn Think og PSA. 
Gamle PSA og Think batterier er billige nå og det må vel være ideelt å gjenbruke disse i Buddy.  Etter det jeg har forstått må man ta av en runde på fjæringen foran,  også  må man resette CC ganske ofte fordi kapasitets måler blir spinnvill.   Vannfylling gjør man ihht El Rayo etter vanlig ladning. 
Lest at det gir ca 4 mil og dette er jo greit for en bybil.

Savner Buddyen min som jeg måtte terminere, kanskje jeg kjøper en batteri død Buddy  og prøver noen gamle Think batterier i den.
Think 2003 - Buddy 2008

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA