Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000

Startet av tornaldo, onsdag 21. juli 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: geear på søndag 20. mars 2022, klokken 12:04
Kan det tenkes at kontakten står montert med litt romslige festehull, og at man kunne justert hele kontakten et par millimeter opp for å gjøre det enklere? Gjerne naturlig at om ikke montør har dyttet den oppover under montering, så er det Newton som har holdt den nedover...
Absolutt mulig, og har lurt på sjekke det, men har ikke fått gjort det. Funker som sagt greit nok.
Kontakten var montert på festene da de ble levert til verkstedet som monterte dem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Det blir jo litt mer klaring i kontakt etter noen gangers bruk.
Opplever stor forskjell på kontakter fra forskjellige hengere, så det er helt klart variasjon.

Stjerneglis

Sitat fra: Counterpointer på søndag 20. mars 2022, klokken 15:15
Opplever stor forskjell på kontakter fra forskjellige hengere, så det er helt klart variasjon.

Dette kan skyldes at avstanden mellom skiva og selve "pluggen" varierer en del mellom produsentene. Det adapteret jeg kjøpte var f.eks helt umulig å montere på bilen før jeg fikk fjernet skiva og mye av selve "sokkelen"
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Counterpointer

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 20. mars 2022, klokken 18:59
Sitat fra: Counterpointer på søndag 20. mars 2022, klokken 15:15

Dette kan skyldes at avstanden mellom skiva og selve "pluggen" varierer en del mellom produsentene. Det adapteret jeg kjøpte var f.eks helt umulig å montere på bilen før jeg fikk fjernet skiva og mye av selve "sokkelen"
Absolutt. Men har hatt to adaptere fra samme produsent, faktisk kjøpt i samme butikk, hvor jeg trodde den første var feil type fordi den var umulig å få inn, og den andre gikk greit på. Det var ikke mulig å se forskjell på dem med det blotte øye.

Klykken

Angående luka bak så var denne litt knotete. Men midt på i toppen er det en liten "dal" som man bør bruke for å åpne luka, og denne fungerte veldig bra til jobben: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/dekkverktoy/skrapeverktoysett-2-deler-2000042388

Ellers var det temmelig knot å sette inn kroken den første gangen - låsen må dras ut vinkelrett fra selve kroken og så vris i åpen posisjon, som jeg ikke kunne se stod noen steder. Men når det var gjort så var den grei å sette i. Litt trangt med adapter på strømuttaket, men det gikk med litt "elbow grease". :)

Brukte 10min første gangen. Neste gang klarer jeg det på under minuttet.

Godt å kjøre elbil med henger da. Lett å posisjonere bilen for å hekte på hengeren også. Og ikke minst lett å manøvrere med henger på slep, da spesielt rygging. Meget smooth! :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Doff

Lånte skaphenger fra Europris idag via FreeTrailer-appen. Brukt henger 10-12 ganger i året med Golfen. I dag var det Model Y sin første tur.

Selve kjøreopplevelsen var veldig bra, og en glemmer jo at det faktisk henger noe på bak der. Ulempen var jo at det var klin umulig å få festet støpselet fra hengeren. Årsaken som flere andre skriver er at «leppa» som beskytter kontakten på bilen ikke kan bøyes langt nok ned til at en får dreid 13-pins støpselet helt rundt. Forsøkte også med støpsel for overgang fra 13 til 7 pin (fra Biltema), men dette passet heller ikke, dog fikk jeg tredd den på men overhodet ikke vridd den langt nok rundt.

Vurderer om jeg skal ta dette opp med Tesla med tanke på eventuell justering av støpselet dersom det er mulig. Merker jeg ble en smule provosert av at en bil til over en halv million og hengerfeste til 10 000 skal gjør det så ubegripelig vanskelig. Vil tro alle andre fabrikanter får akkurat DET til. Det bør jo være for dumt å måtte skjære av «leppa» eller modifisere alle støpsler på tilhengere en skal benytte seg av.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

tmn

Jeg har trukket en del henger i det siste med min Model Y, og brukt både Biltema sin 13-7 pin adapter, men også henger med 13 pin kabel. Selv om det er veldig tight så har jeg ingen problemer med å koble til/fra. Må bare holde lokket nede når jeg vrir den inn, og når jeg vrir den ut. Kan se at enkelte foretrekker å sage av den leppa på adapteret, men jeg kan ikke si det er noe stort problem for min del.

Mulig pølsefingre kan komme i veien for noen :P
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

geear

Noen av dere som har trøbbel bør se på det jeg nevnte tidligere, om det går an å løsne kontakten og skyve den lenger opp på festet, før man skrur til igjen. Hos meg er det helt uproblematisk. Har kjørt med iallfall tre forskjellige hengere med 13-pins og også 7-pins med adapter, og det fungerer helt fint. Luka må helt ned til fangeren, men går da helt fint klar støpselet.

Doff

Sendte serviceforespørsel via appen nå. Ble i utgangspunktet lagt inn som Mobil service til uken. Får se hva de finner ut av.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

tmn

Sitat fra: snakkesalig på mandag 02. mai 2022, klokken 21:35
Hvordan er tilgjengeligheten på hengerfester nå? Om man får levert bil i nær framtid kan man regne med å få hengerfeste rimelig umiddelbart?

Ifølge butikken så er det på lager i alle fall: https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-tilhengerfeste
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Radial

Sitat fra: snakkesalig på mandag 02. mai 2022, klokken 22:11
Ah ok, trodde jeg måtte ha bil for å se lagerstatus.. så så lenge det står "Logg inn for å legge i handlevognen" er det på lager?

Korrekt.
Kommer ett flagg over bildet når det er tomt, vært sånn en stund nå.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Har fått på kroken og kjørt noen turer på noen titalls mil. Er en voldsom knege og gnikke-lyd hver gang jeg svinger. Noen andre som har det. Tenker å prøve å hive litt kobber TFPT fett, eller hva det heter. Noen tanker om dette? Ingen gnikkelyd med samme henger på en annen bil. Ser den er lakkert svart - gjerne det som lager lyden...like smart som bøyde takbøyler...?
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 02. mai 2022, klokken 22:38
Har fått på kroken og kjørt noen turer på noen titalls mil. Er en voldsom knege og gnikke-lyd hver gang jeg svinger. Noen andre som har det. Tenker å prøve å hive litt kobber TFPT fett, eller hva det heter. Noen tanker om dette? Ingen gnikkelyd med samme henger på en annen bil. Ser den er lakkert svart - gjerne det som lager lyden...like smart som bøyde takbøyler...?

Kula må smøres, tynt lag med molybden-fett feks.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på tirsdag 03. mai 2022, klokken 05:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 02. mai 2022, klokken 22:38

Kula må smøres, tynt lag med molybden-fett feks.

Flott! Bra når noe kan løses så lett....kommer alltid på at det burde jeg gjort ETTER at jeg har begynt å kjør med henger på. Ser forresten at en del av lakken har forsvunnet (etter sykkelstativ).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:53
Bare husk at enkelte drag har anti-wobble-brems (husker ikke hva det heter..), og da skal man IKKE finne på å smøre kula.. men det gjelder vel stort sett campingvogner og andre tunge tilhengere, så kanskje ikke så aktuelt.

Synes egentlig det er litt rart at det ikke er et kulelager på / i stedet for kroken, og litt smartere tilkobling, så bilen bare klikker på plass...men er gjerne greit å ha det enkelt og billig. Min henger har ikke engang bremser, som er ganske deilig med tanke på vedlikehold og vekt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA