Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000

Startet av tornaldo, onsdag 21. juli 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. desember 2021, klokken 14:46
Kjenner ikke detaljene godt nok til å si mye om det. Eneste jeg vet er at den bremser litt annerledes for å påvirke pendelbevegelsen som kan oppstå hvis man får sleng på en henger. Finnes en del videoer som demonstrerer effekten.
Sitat fra: geear på torsdag 16. desember 2021, klokken 14:48
Vet ikke hvor omfattende systemet til Tesla er, men vanligvis så vil bilene kunne bremse ut en henger ute av kontroll, ved å bremse på en side av bilen om gangen. Vil også tro at det er egne kalkulasjoner for hvordan antiskrenssystemene skal slå inn (igjen bremsing, men hver enkelt hjul for seg) avhengig av om man har en henger bak eller ikke, siden bilen kan oppføre seg forskjellig med og uten. Finnes noen kjekke videoer på youtube om disse temaene...

https://www.youtube.com/watch?v=JeEEC5eVNCk

https://www.youtube.com/watch?v=5gyc4Dmgbew

Takker, greit å vite hvor dum man er hvis man kobler fra, (selv om TMX visstnok kobler den på igjen hvis den synes det blir tungt å dra iflg @jlan.) Jeg testet dette med 150kg henger + kanskje 50kg sofa forrige uke i rundt 20 mil, og da slo den seg i hvert fall ikke på, men så var det heller ikke store vekta.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. desember 2021, klokken 13:50
Sitat fra: kodax på torsdag 16. desember 2021, klokken 13:01
Hva er fordelene (annet enn at det ikke indikeres på skjermen at det er noe bak bilen)?
Sikkerhetsmessig, hengerstabilisering på ESP. I tillegg blir estimering mere riktig.
Estimering er helt på trynet med vår Model 3. Har nå kjørt mange ganger en 30 mils tur, og spesielt med tung henger blir estimering feil.
Jeg kjører alltid med trailer mode. Var faktisk ikke klar over trikset med å slå det av, men AP er så lite attraktiv for meg at det er like greit.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. desember 2021, klokken 19:14
Estimering er helt på trynet med vår Model 3. Har nå kjørt mange ganger en 30 mils tur, og spesielt med tung henger blir estimering feil.

Ja, tror ikke den er videre intelligent. Passet ganske bra med vår tredal sportshenger i sommer, men håpløst med stor skaphenger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på torsdag 16. desember 2021, klokken 14:48
Sitat fra: kodax på torsdag 16. desember 2021, klokken 14:38
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. desember 2021, klokken 13:50
Sitat fra: kodax på torsdag 16. desember 2021, klokken 13:01
Hva er fordelene (annet enn at det ikke indikeres på skjermen at det er noe bak bilen)?
Sikkerhetsmessig, hengerstabilisering på ESP. I tillegg blir estimering mere riktig.
Ok. Hvordan fungerer hengerstabiliseringen egentlig? Blir bilen mer obs på at bakenden på bilen kan bli dratt sideveis (pga slingring på hengeren)? Slår bremser inn på både bil og henger, (og sikkert effekt)? Fungerer det også hvis hengeren ikke har brems?
Vet ikke hvor omfattende systemet til Tesla er, men vanligvis så vil bilene kunne bremse ut en henger ute av kontroll, ved å bremse på en side av bilen om gangen. Vil også tro at det er egne kalkulasjoner for hvordan antiskrenssystemene skal slå inn (igjen bremsing, men hver enkelt hjul for seg) avhengig av om man har en henger bak eller ikke, siden bilen kan oppføre seg forskjellig med og uten. Finnes noen kjekke videoer på youtube om disse temaene...

https://www.youtube.com/watch?v=JeEEC5eVNCk

https://www.youtube.com/watch?v=5gyc4Dmgbew

Særlig den første videoen med de 6 punktene på slutten var enormt lærerik. Ser at selv om bilen bare er 1kg og hengeren 2,6kg, så blir det ikke sleng om lasten er rett over akslingen....gitt flat vei osv. Det tilsvarer vel ca 5200 kg last på en Model Y (siden Model Y er ca 2000kg+). Blir ikke helt rettferdig siden dette er en lekebil, med ekstremt lavt tyngdepunkt, ukjente fjører osv...

Men...
Med tanke på at maks hengervekt på Model Y er 1600kg, samt Model Y sine stive fjører, lave tyngdepunkt og nesten perfekte vektdistribusjon, særlig med tanke på de lave hastighetene vi har i Norge med henger, så skal du gjøre mye feil om du trenger elektronisk hjelp for å unngå sleng, med mindre du har sykt lang last med mye vekt foran/bak.

For de som ikke gidder se videoen:
- vekten skal fordeles rundt henger-akslingen, slik at det ikke blir for mye eller for lite vekt på kulen
- er bedre med mye vekt rett over akslingen enn mye foran og mye bak på hengeren
- nedoverbakker gir mer sleng
- oppoverbakker gir mindre sleng
- mer fart gir mer sleng
- tung bil bedre enn lett bil foran hengeren

De gikk ikke inn på høyde/egenskaper på bil/hengerlast..
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Her er enda verre eksempler. 
https://www.youtube.com/watch?v=Z7Kfl97b57s
Det er mulig stabiliseringssystemer kan hjelpe, men slike systemer må jo til en viss grad adlyde føreren. Så hvis det bremses hardt, så er det litt begrenset hva stabiliseringen kan gjøre. Ut fra selvopplevd erfaring med en "håpløs" henger (seilfly),  gjelder det å redusere farten veldig forsiktig. Det vil antagelig være riktig reaksjon med stabilisering også.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Siden det går vinter og vår uten hengerfeste så har jeg nå bygget om taket til å bli en tilhenger. Begynner med å legge 4 små gummibrikker på de glatte Tesla-bøylene, med en stige oppå. Så da gikk det fint å frakte en benkeplate på 3,5 meter uten å ødelegge den. Neste steg: sette sammen to stiger og 9mm kryssfinergulv og karmer...helst 5 meter lang og 1,5 meter bred... ;D

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 02. januar 2022, klokken 17:43
Siden det går vinter og vår uten hengerfeste så har jeg nå bygget om taket til å bli en tilhenger.
Også kalt en takgrind ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

trykkertor

Sitat fra: Klykken på søndag 02. januar 2022, klokken 19:37
Ser.... Veldig ulovlig ut. 😄
Hva ser ulovlig ut?
Godt sikret, også fremover og bakover.
Benkeplate 3,5 meter er jo ikke langt i forholdt til de som kjører med kajakk på over 5 meter, og det er jo også lovlig.

Handyman

Sitat fra: trykkertor på søndag 02. januar 2022, klokken 21:51
Sitat fra: Klykken på søndag 02. januar 2022, klokken 19:37
Ser.... Veldig ulovlig ut. 😄
Hva ser ulovlig ut?
Godt sikret, også fremover og bakover.
Benkeplate 3,5 meter er jo ikke langt i forholdt til de som kjører med kajakk på over 5 meter, og det er jo også lovlig.
Helt enig. Tror faktisk han hadde fått bemerkning for god lastsikring i en evt. kontroll!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jorgenbsk

Har sett diverse poster på FB og andre steder der det blir påstått at man kan bestille hengerfeste ved å bestille service i appen.
Jeg forsøkte denne fremgangsmåten, slik mange sikkert har gjort.
No dice!

Fikk tilbakemelding om at hengerfeste ikke er tilgjengelig, og at de ikke visste når det ville bli tilgjengelig.
De opplyste at de som har bestilt bil med hengerfeste vil få automatisk beskjed, mens de som ikke har det (som meg) må følge med på Teslashoppen.
Denne tilbakemeldingen er fra i dag.

Electric cars in Norway

Sitat
Helt enig. Tror faktisk han hadde fått bemerkning for god lastsikring i en evt. kontroll!

Enig. Det ser bra ut  :+1:

Godt jobbet av den som lastet opp dette på taket.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 03. januar 2022, klokken 23:12
Sitat

Enig. Det ser bra ut  :+1:

Godt jobbet av den som lastet opp dette på taket.

Takk  :)

geear

Fy f... så lei jeg er av å vente på hengerfeste nå.  >:( Spesielt når jeg VET at det finnes hengerfester i Norge og at de på visse servicesentere har montert på kundebiler allerede før jul, og så sitter vi andre her som noen nolduser og refresher Tesla-shopen, i håp om å få være en av de sannsynligvis få "lucky winners" som tilfeldigvis var der på riktig tidspunkt og klarer å karre til seg et hengerfeste, mens det blir sittende 7000 igjen og må vente et år til på hengerfeste.

Det mest irriterende er at det i god Tesla-ånd nok en gang kun handler om kommunikasjon. Hadde de bare sagt dette allerede i september, altså at det kunne ta et halvt år, så hadde saken vært noe helt annet enn "kommer snart" og "i løpet av noen uker". Selv hadde jeg antageligvis byttet ut den andre bruksbilen vår i en bil med hf, eventuelt ikke beholdt Y i det hele tatt.

Thalgar

Sitat fra: geear på tirsdag 18. januar 2022, klokken 11:41
Spesielt når jeg VET at det finnes hengerfester i Norge og at de på visse servicesentere har montert på kundebiler allerede før jul

Seriøst? Det er Model Y i landet med påmontert HF?
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA