Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000

Startet av tornaldo, onsdag 21. juli 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

hELgenen

Liker slike som sier pip...vil ha slike som sier pip....Vil ha det..

https://youtu.be/5Ag3jANL6Wk

ToWalkOrDrive

:D
Jeg vil ha ett som sitter fast herfra og til evigheten...som jeg har hatt på Model S og TM3P, men denne gang med lovlig hengervekt  :D
Tesla Model Y                         2021-

geear

Hadde tatt et elektrisk/semi-elektrisk, som måtte slås på en gang i blant, lenge før de elendige nøkkelgreiene som Tesla fortsatt holder på med. Tesla er så langt fremme på så mye, og så er de skikkelig trege på annet..

oroar

På X'n monterte jeg hengerfeste den dagen jeg fikk bilen utlevert. Det sto på i hele mitt eierskap. Det enkle er ofte det beste.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 31. august 2021, klokken 14:46
Hadde tatt et elektrisk/semi-elektrisk, som måtte slås på en gang i blant, lenge før de elendige nøkkelgreiene som Tesla fortsatt holder på med. Tesla er så langt fremme på så mye, og så er de skikkelig trege på annet..
Enig, men har et lite håp om at horisontal innfesting vil fungere bedre enn de som stikkes opp fra undersiden. Det gjenstår å se.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Her blir det ett hull man stapper kula rett inn i, og låser med en finurlig løsning. Lignende den de har i USA tenker jeg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Løsningen som er på vår Model 3 er så elendig som det kan gå ann, og det er uten at det piper [emoji85]

Gjenstår å se hva den europeiske løsningen blir på Y. Men kjenner jeg Tesla rett, så blir det nøyaktig samme oppsettet som på Model 3 [emoji1375]

Radial

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 31. august 2021, klokken 17:41
Løsningen som er på vår Model 3 er så elendig som det kan gå ann, og det er uten at det piper [emoji85]

Gjenstår å se hva den europeiske løsningen blir på Y. Men kjenner jeg Tesla rett, så blir det nøyaktig samme oppsettet som på Model 3 [emoji1375]

Du ser på bildet til Tesla siden at det ikke er samme løsning, du ser ett plastlokk som dekker hullet til kula rett bak dekselet, dette tas rett ut. 13pins kontakten rett ved siden av.

Av med plastlokk, inn med hengerfeste, klar for henger 👍
Ser helt kurant ut 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Sitat fra: Handyman på tirsdag 31. august 2021, klokken 15:37
Enig, men har et lite håp om at vertikal innfesting vil fungere bedre enn de som stikkes opp fra undersiden. Det gjenstår å se.
Den andre vertikale mener du?  :P

Vertikal var det iallfall på X. Min stod også på lenge, men var litt prosjekt å få løs igjen etter et par år...

nosi1202

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 31. august 2021, klokken 12:59
Sitat fra: nosi1202 på tirsdag 31. august 2021, klokken 12:54
Er det sånn 90-talls-feste? Sånn man må oppbevare i bilen og skru på ved behov?
Sånn gammeldags som bare fungerer og ikke sånn moderne som du noen ganger må slå hardt på fordi elektronikken ikke fungerer stabilt.

Har aldri opplevd at semielektrisk ikke funker på de bilene jeg har hatt det på. Fordelen er at man slipper å ta på det med noe annet enn skotuppen. Sånne som må skrus fast er jo middels deilig å få løs etter bruk på vinteren.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

Handyman

Sitat fra: Radial på tirsdag 31. august 2021, klokken 16:26
Her blir det ett hull man stapper kula rett inn i, og låser med en finurlig løsning. Lignende den de har i USA tenker jeg.
På bildene i shop`en ser det ut til at det er den vanlige europeiske løsningen med en kon tapp med låsekuler. Men den ser ut til å stikkes inn horisontalt og ikke fra undersiden.
Disse patentene setter seg gjerne godt fast dersom HF står i for lenge. Slike avtagbare fester bør derfor demonteres. rengjøres og smøres reglemessig dersom man vil unngå at de endrer seg til "ikke-avtagbart-HF"

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 31. august 2021, klokken 18:37
Sitat fra: Handyman på tirsdag 31. august 2021, klokken 15:37
Enig, men har et lite håp om at vertikal innfesting vil fungere bedre enn de som stikkes opp fra undersiden. Det gjenstår å se.
Den andre vertikale mener du?  :P

Vertikal var det iallfall på X. Min stod også på lenge, men var litt prosjekt å få løs igjen etter et par år...
GRRR.... jeg mente selvfølgelig horisontalt.  ;)

Counterpointer

Sitat fra: Radial på tirsdag 31. august 2021, klokken 18:26

Du ser på bildet til Tesla siden at det ikke er samme løsning, du ser ett plastlokk som dekker hullet til kula rett bak dekselet, dette tas rett ut. 13pins kontakten rett ved siden av.

Av med plastlokk, inn med hengerfeste, klar for henger [emoji106]
Ser helt kurant ut [emoji846]
Har ikke sett bildet på Tesla siden. Var inne der nå men der var det bare bilde av bakparten uten åpent lokk (skulle gjerne sett hele den norske løsningen). Har imidlertid sett video av det amerikanske som ikke er direkte overførbar. Firkantreciver er egentlig mye bedre og fleksibelt.

Mulig det blir en løsning rett inn. Det vil være en forbedring. Spesielt hvis kontakten også peker bakover. Det aller værste med Model 3 er den nedoverpekende kontakten.

Uansett er en åpning bak på bilen en dårlig ide med all skit som samles der. Det er ikke Tesla alene om, men det er ikke tilpasset vårt klima.

Edit; fant bildet. Ser ut som en forbedring [emoji1360]

Radial

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 31. august 2021, klokken 21:54

Har ikke sett bildet på Tesla siden. Var inne der nå men der var det bare bilde av bakparten uten åpent lokk (skulle gjerne sett hele den norske løsningen). Har imidlertid sett video av det amerikanske som ikke er direkte overførbar. Firkantreciver er egentlig mye bedre og fleksibelt.

Mulig det blir en løsning rett inn. Det vil være en forbedring. Spesielt hvis kontakten også peker bakover. Det aller værste med Model 3 er den nedoverpekende kontakten.

Uansett er en åpning bak på bilen en dårlig ide med all skit som samles der. Det er ikke Tesla alene om, men det er ikke tilpasset vårt klima.

I hodet mitt tenker jeg det går an å kjøpe ett reserve-deksel, borre perfekt hull til HF i denne med en passende gummipakning/grommet, samt lage en liten skjøt til 13pin pluggen slik at det blir en ny plugg på utsiden av dekselet.

Vipps tett og permanent løsning man enkelt kan de-modde til standard.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 31. august 2021, klokken 21:54

Det er også bilde med krok. Der ser man den kjente knotten man må vri på for å løsne kroken. Altså ser det ut til å være en helt standard europeisk løsning.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA