Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000

Startet av tornaldo, onsdag 21. juli 2021, klokken 14:24

« forrige - neste »

geear

Helt tydelig at det har vært veldig forskjell mellom servicesentrene her, for Stavanger hadde fått de første hengerfestene i går. De har ikke montert noen tidligere. Frustrasjonen har nok vært minst like stor for de, når de har hørt at andre har fått rundt i landet, som for oss som har ventet. Håper Tesla får løst denne kommunikasjonsfloken de har på visse områder.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på mandag 31. januar 2022, klokken 10:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 31. januar 2022, klokken 10:35
Sitat fra: Handyman på mandag 31. januar 2022, klokken 10:23
Sitat fra: Bidda på mandag 31. januar 2022, klokken 09:56
Min Y: Ikke krympet så mye at jeg har la merke til det. Står i teksten at de har hatt noe arbeid der med ny tetting, hva de konkret har utført vet jeg ikke.
Tipper det er snakk om en gjennomføring for kabel til HF, og at det ikke er snakk om å bytte ut selve brønnen.
Kanskje det er enklest å ta den ut for å lage hull og sette inn pakning, for å sette den inn igjen?

Eller kanskje de har laget nye brønner som er akkurat like store, men at de har laget gjennomføringer på fabrikken, og at de bare bytter ut ny med gammel. Og så samler de kanskje inn igjen de gamle brønnene, eller sender de til metallgjenvinning. Ville tatt lang tid om de skulle bore huller og overflatebehandle på verkstedene. Står og "Replace" på kvitteringen.
Tviler sterkt. Høres ut som et logistikkmareritt. Mange tusen brønner å håndtere, stort volum og fraktkostnader.
PS: brønnen er vel kompositt?

Hele brønntingene var visst bare en feil, og kansellert...så da får vi beholde ønskebrønnen.
Tesla Model Y                         2021-

PionerThink

Etter nesten å ha kommet i mål på fredag med bestilling for så å bli avvist på målstreken sendte jeg en mail til en adresse som kom opp sammen med feilmeldingen.
Fikk svar nå nettopp at det var mange som ønsket slike hengerfeste-pakker(?), og at de holdt på med å ekspedere de flere hundre de solgte på fredagen nå for ikke å overbelaste Serv. Senterne. De skrev videre at de hadde tilstrekkelig med hengerfester i landet som de ville gjøre tilgjengelige etter hvert i bolker. De anbefalte derfor at vi med gjevne mellomrom sjekket web shop og husket å være innlogget når dette ble gjort så ville de "plutselig" være tilgjengelige igjen.
Jeg svarte at jeg forsto at mange var interessert men at Tesla kunne løst dette på en bedre måte enn at alle deltar i "joker nord" der de sitter konstant og oppfrisker web shop'en. De kunne kontaktet folk som har sendt vin nr inn i samme rekkefølge som de fikk utlevert bil, så hadde det blitt litt mer rettferdig. Regner ikke med jeg får noe svar, men de er tydelige på at de har nok hengerfester. De må bare dosere dem ut for ikke å overbelaste Serv. Senterne og personellet sitt tydeligvis!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Klykken

Ditt forslag medfører jo at de må gjøre en jobb. Joker nord-metoden er enklest. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 01. februar 2022, klokken 15:35
Etter nesten å ha kommet i mål på fredag med bestilling for så å bli avvist på målstreken sendte jeg en mail til en adresse som kom opp sammen med feilmeldingen.
Fikk svar nå nettopp at det var mange som ønsket slike hengerfeste-pakker(?), og at de holdt på med å ekspedere de flere hundre de solgte på fredagen nå for ikke å overbelaste Serv. Senterne. De skrev videre at de hadde tilstrekkelig med hengerfester i landet som de ville gjøre tilgjengelige etter hvert i bolker. De anbefalte derfor at vi med gjevne mellomrom sjekket web shop og husket å være innlogget når dette ble gjort så ville de "plutselig" være tilgjengelige igjen.
Jeg svarte at jeg forsto at mange var interessert men at Tesla kunne løst dette på en bedre måte enn at alle deltar i "joker nord" der de sitter konstant og oppfrisker web shop'en. De kunne kontaktet folk som har sendt vin nr inn i samme rekkefølge som de fikk utlevert bil, så hadde det blitt litt mer rettferdig. Regner ikke med jeg får noe svar, men de er tydelige på at de har nok hengerfester. De må bare dosere dem ut for ikke å overbelaste Serv. Senterne og personellet sitt tydeligvis!

Dessverre ser det ut til at Tesla foretrekker "Joker Nord" modellen fremfor fornøyde kunder. Biler selger de jo i søkk og kav uansett (så lenge det varer med en slik kundepolicy).
Man spiller på galleriet med å bli "varslet" med e-post, noe som sikkert skjer om 2-3 år når de muligens har noen på lager og har kommet forbi de som ikke fikk et tilfeldig treff på webshopen i de 20 sekundene det faktisk var 10-20 hengerfester tilgjengelig...

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

geear

Tok vel iallfall en time før det var utsolgt, og det er snakk om mye mer enn 10-20 stk. Er vel kanskje Stavanger du tilhører siden du kaller deg Finnøy, de fikk en pall i går, og får fire paller til neste uke. Vil anta at vi derfor snakker om mange titalls bare der, så det er helt sikkert minimum hundretalls på landsbasis.

geear

Er vel kanskje dårlig gjort å poste slikt, men hurra for en milepæl!

[attachment id=0 msg=1032964]

Ser ut som en solid bar/rør som er installert. Vet ikke om noe annet evt er fjernet.

[attachment id=1 msg=1032964]

Her er selve kroken nedover til venstre, så dette er sett opp fra ved siden av innfestingen til kroken.

tmn

Sitat fra: geear på tirsdag 01. februar 2022, klokken 20:05
Er vel kanskje dårlig gjort å poste slikt, men hurra for en milepæl!

Ser ut som en solid bar/rør som er installert. Vet ikke om noe annet evt er fjernet.

Er det møkksamler under i hele bakdekselet på bilen, eller er det satt inn "eget rom" rundt festet? Får min installert selv på fredag tho :)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Handyman

Fikk HF montert hos Dekkmann i Kr.sand i dag. Tok med badevekta og fikk montørene til å veie det som ble tatt bort og det som ble lagt til på bilen.
Fjernet: Alu-bjelke med fester: 7,4kg
Lagt til: Hengerfestebjelken med kabling: 12,1kg
Total vektøkning uten krok: 4,7kg
Glemte å veie kroken.

PS: De fjernet sand og grus anslått til over 5kg fra dekselet under.

De brukte ca. 50 min, og monterer 4 fester pr dag. Skal økes til 8. Ingen fjerning av brønn, kabling ligger klar, kun plug&play. Av med baklykter, noen deksler i bagasjerommet, hjulbuer i plast, deksel under og fanger. Deretter 6 muttere av med alubjelke, på med HF-bjelke. Sette på plass det som ble løsnet. Ferdig
Hengerfestene ble levert fra Tesla fortløpende, da Tesla fikk dem i små puljer. Det kan virke som at logistikken er flaskehalsen foreløpig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Handyman

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 02. februar 2022, klokken 10:21
Programmerte Dekkmann inn Trailer Mode også?
De sa at de melder fra til Tesla, som så skal sende oppdatering til bilen. Kan ta opp til 48timer.
Fikk ikke sjekket dette da jeg måtte rett i et Teamsmøte på veien hjem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

PionerThink

Da fikk jeg plutselig mail om at hengerfeste var mulig å bestille igjen! Gjorde forsøk fra jobb-PC, men fikk bare feilmelding :(
Prøvde så å bestille fra en annen PC og fikk da lagt inn, men uten VIN no tydeligvis, for etter å ha fullført betaling fikk jeg mail om at dette manglet og måtte opplyses via mail for at bestilling kunne fullføres :o
Skal jo ikke være lett dette her :'(
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Lucifer-

Nå har det ligget ute siden rett over 12 :)

Jeg har bestilt med time i Drammen. Noen andre her som har gjort tilsvarende og fått montert?
Neste ledige time i Drammen er 5. mai, men jeg antar det ikke går så lang tid.

Klykken

Fikk faktisk mail den her gangen.
Bestilte i med montering i trøndelag. Eneste mulig leveringssted var Trondheim, men opprettet time for det i Steinkjer så får vi se om de får logistikken til å gå opp. Nærmeste ledige time var starten av mars.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA