Tesla åpner superladerene for andre i 2021

Startet av OhmPaPa, onsdag 21. juli 2021, klokken 00:40

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: Amatøren på lørdag 24. juli 2021, klokken 20:35
Eller at Tesla åpner for Autocharge (Plug and Charge) kun for biler med ladeport på 'riktig' sted.

Er det noen andre enn Tesla som har den på rett sted (eller i motsatt hjørne)?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Amatøren

#31
Kommer på disse nå:

Volvo C40 Recharge
Polestar 2
Hyundai IONIQ Electric

I tillegg så det ut til at ut fra 'røntgen tegning' av kommende Audi Q6 e-tron får CCS2 på venstre side bak ('riktig' plassert) og valgfri ekstra type 2 på høyre side bak.

Kanskje bevisst valg ut fra kriterier fra Tesla? 🤔

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

#32
Ikke 'røntgen tegning', en illustrasjon.

https://www.carwow.co.uk/audi/news/5275/audi-q6-e-tron-electric-suv-price-specs-release-date#gref

Kan se ut til at Audi A6 e-tron får samme plassering (samme plattform på begge).

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Der fant jeg 'røntgen tegning' av Premium Platform Electric (PPE)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Hen9ng

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 24. juli 2021, klokken 21:27
Sitat fra: Amatøren på lørdag 24. juli 2021, klokken 20:35
Eller at Tesla åpner for Autocharge (Plug and Charge) kun for biler med ladeport på 'riktig' sted.

Er det noen andre enn Tesla som har den på rett sted (eller i motsatt hjørne)?
Alle biler med kontakten i fronten bør vel kunne bruke laderne til Tesla? Det er i hvertfall ikke mye lenger kabel som skal til og kostnad vs. potensiell fortjeneste bør nok gå i pluss, spesielt med tanke på at det sikkert blir høyere priser for ikke-Tesla (noe som i og seg er helt fair)

Rosstopher

Sitat fra: Hen9ng på lørdag 24. juli 2021, klokken 22:44
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 24. juli 2021, klokken 21:27
Sitat fra: Amatøren på lørdag 24. juli 2021, klokken 20:35
Eller at Tesla åpner for Autocharge (Plug and Charge) kun for biler med ladeport på 'riktig' sted.

Er det noen andre enn Tesla som har den på rett sted (eller i motsatt hjørne)?
Alle biler med kontakten i fronten bør vel kunne bruke laderne til Tesla? Det er i hvertfall ikke mye lenger kabel som skal til og kostnad vs. potensiell fortjeneste bør nok gå i pluss, spesielt med tanke på at det sikkert blir høyere priser for ikke-Tesla (noe som i og seg er helt fair)

Ja, Soul, Kona og Niro har vel CCS foran. Usikker på om kabelen er lang nok slik den er i dag. Er det noen av disse som støtter Plug&Charge? Ioniq har den i hvert fall på rett plass og langt nok bak, men støtter den Plug&Charge? Det blir i hvertfall ikke noen lang liste over biler som kunne ha brukt dagens ladere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

daktari

Lengre kabel, opphengt i en stang med snor og snelle, som Ionity har, løser ladeport-problemet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 25. juli 2021, klokken 20:54
Lengre kabel, opphengt i en stang med snor og snelle, som Ionity har, løser ladeport-problemet.
Det er ikke bare å forlenge kabel når de er veskekjølte med høyt strømtrekk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Forlenge eller bytte..hva er problemet? Vi vet jo at dette er løsbart om man ikke setter seg på bakbeina og nekter. Nei,oppkonstruerte problemer. Tenk om Tesla skulle gå ut i media og si de ikke klarer å tilpasse ladekabel til andre biler...hvor stor er troen på FSD da?

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 26. juli 2021, klokken 01:56
Forlenge eller bytte..hva er problemet?
Alt er jo løsbart, og selvfølgelig vil det bli løst.

Men det virker som om mange tror Tesla bare kan kjøre rundt og bytte kabler på eksisterende SuC stolper. Det kommer jo ikke til å skje, siden kabellengde er tilpasset utformingen av stolpene. Nye ladestolper må til.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 21. juli 2021, klokken 20:24
Men så lenge vi ikke vet hva Tesla har som mål og strategi så er det jo veldig vanskelig å vite hvordan de tenker. Det kan bli en stor åpning eller en svært begrenset. Kanskje hele målet er å tvinge bransjen til å standardisere hvor ladeporten er plassert? 😊

Tror kanskje du overvurderer Teslas dominans.  :) De har bare rundt 10% av elbilmarkedet i Norge. Noe mer globalt, selvfølgelig, men fremdeles bare 1% av bilmarkedet totalt sett.

Tesla som ladeaktør er selvfølgelig mer dominerende, dersom de blir en del av dette markedet. Men fremdeles er det nok de som må tilpasse seg bilprodusentene. Så de har en stor jobb og store investeringer foran seg..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Magnus Hansen

Sitat fra: elektro på mandag 26. juli 2021, klokken 09:05
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 21. juli 2021, klokken 20:24
Men så lenge vi ikke vet hva Tesla har som mål og strategi så er det jo veldig vanskelig å vite hvordan de tenker. Det kan bli en stor åpning eller en svært begrenset. Kanskje hele målet er å tvinge bransjen til å standardisere hvor ladeporten er plassert? 😊

Tror kanskje du overvurderer Teslas dominans.  :) De har bare rundt 10% av elbilmarkedet i Norge. Noe mer globalt, selvfølgelig, men fremdeles bare 1% av bilmarkedet totalt sett.

Tesla som ladeaktør er selvfølgelig mer dominerende, dersom de blir en del av dette markedet. Men fremdeles er det nok de som må tilpasse seg bilprodusentene. Så de har en stor jobb og store investeringer foran seg..

Det var ikke helt seriøst ment, men poenget er at vi ikke vet hvorfor de ønsker å åpne nettverket. Derav mange gode og mindre gode teorier. Tilgang til subsidier høres ut som et viktig poeng her, men da trenger de ikke bygge om eksiterende, kun lage de nye, subsidierte laderne tilgjengelige for alle. Det er i alle fall sånn at Tesla ikke kommer til på gjøre svære investeringer på å bygge om eksiterende ladere hvis de ikke tror de tjener inn de pengene igjen

automat

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 26. juli 2021, klokken 09:52
Det er i alle fall sånn at Tesla ikke kommer til på gjøre svære investeringer på å bygge om eksiterende ladere hvis de ikke tror de tjener inn de pengene igjen

Dette er en interressant faktor. Tilgjengelighet og utbredelse er jo en av superladernettverkets styrker.

Hvis jeg skulle kjøpt eller abonnert på tilgang på SuC, så vil det være mye mer interresant å ha tilgang til hele nettverket, fremfor f.eks bare V3.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Sitat fra: automat på mandag 26. juli 2021, klokken 10:13
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 26. juli 2021, klokken 09:52
Det er i alle fall sånn at Tesla ikke kommer til på gjøre svære investeringer på å bygge om eksiterende ladere hvis de ikke tror de tjener inn de pengene igjen

Dette er en interressant faktor. Tilgjengelighet og utbredelse er jo en av superladernettverkets styrker.

Hvis jeg skulle kjøpt eller abonnert på tilgang på SuC, så vil det være mye mer interresant å ha tilgang til hele nettverket, fremfor f.eks bare V3.

Åpenbart. Ønsker de faktisk å bli en stor leverandør og selge dyre abonnementet så må de jo bygge om mange/de fleste eksiterende. Er egentlig hele poenget å motta subsidier, så åpner de bare akkurat de stasjonene de får subsidier for. Og da heller ikke nødvendigvis med noe gode betingelser. En mulighet er selvfølgelig at Tesla selv ikke har bestemt seg. De kan begynne i det små med subsidierte stasjoner og se hvordan opplevelsen blir for både Tesla eiere og andre og heller gjøre større ting etterhvert

Vollis47

#44
Jeg mistenker at åpningen av ladenettverket er noe som er påtvunget av tyske myndigheter (kanskje EU) som en av betingelsene for å bygge fabrikken i Tyskland. Utbyggingen av ladestasjoner i Europa er mildest talt et kaos. Ionity svarer slettes ikke til forventingene, altfor få ladestasjoner på hver lokasjon og ladeprisen er for høy.

Øvrige ladenettverk er et sammensurium av forskjellige typer ladestasjoner, forskjellige betalingsløsninger og kommunikasjonssystemer. Ikke rart at det er vanskelig å få folk til å bytte fra fossilbil til elbil.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA