Hovedmeny

"nødvendig" ekstrautstyr til Y

Startet av Aldrimer, tirsdag 20. juli 2021, klokken 11:20

« forrige - neste »

Counterpointer

PionerThink

Sitat fra: Radial på torsdag 19. august 2021, klokken 15:40
Hjulbuen og kantene er i plast på Y, så det skal ikke være ett stort problem om det kommer sand bak skvettlappen.

Personlig syns jeg de originale tesla-skvettlappene er i WRC stil, og kler ikke en SUV med mindre jeg skal kjøre rally.
De andre "normale" skvettlappene, ser mye bedre ut og gjør god jobb bare de er store nok. (Viktig å lese erfaringer).
Ser ut som du har rett i at skvettlapper i WRC-stil blir ettermontert: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=229554130
Tror jeg kommer til å bytte ut dem ja ;D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

ElbilErik

Mulig litt OT, men er det noen som har mulighet for oppgraderingen akselerasjons boost? Skal ikke dette være mulig på 3 og Y?

z4rd

Mulig på TM3 LR. Ikke Y. Iaff det jeg har sett av hva folk i Norge har meldt. Men har vært mulig i USA.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Handyman

Ser at den svenske og danske Shopen har mye større utvalg til TMY enn den norske. Takbøyler, bokser og flere typer matter. Regner med at det snart kommer til Norge også.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Aldrimer

Jeg er TS og skrev en lang liste med ekstrautstyr som jeg hadde kjøpt som jeg skulle montere på/i bilen for å forbedre den. Konklusjonen etter en uke i ny bil:

Senterkopper som matchet felgen uten aerodeksel - ikke brukt da kapslene er OK
Skvettlapper foran og bak - et unødvendig kjøp da bilen hadde dette montert, gikk likevel for pakken jeg kjøpte og monterte de. Eneste er vel bilisten bak meg kan takke meg for at jeg ikke gir ham steinsprut 🤪
PPF til nedre del av bakdør/hjulbuer - ikke nødvendig da dette var montert ved utlevering
PPF til bakfanger - veldig nyttig siden bikkja bruker støtfangeren som springbrett
Plastdeksel til åpning i bagasjerom - nyttig pga samme bikkje
Gummipakninger for lydisolering - dårlig lim/feste på tapen og således ubrukelig. I tillegg syns jeg bilen var overraskende stille som utgangspunkt!
Gummilist til taket - tror jeg opplevde litt mindre støy på motorveien med dette montert, men vet ikke.
3Dmax KAGU Matter - passer fint og gjør nytten. Nedre trunk og frunk ble returnert da dette var unødvendig til mitt bruk. (men hadde vært praktisk i dag da en flaske med insektrengjøringsmiddel åpnet seg og dette midlet hadde rent ut i frunken)
Folie til midtkonsollen - ser jo bra ut, men kanskje viktigst der det var pianolakk og høyglans. Altså unødvendig
Deksel til ventilasjonssjaktene under førersetet - tja, kanskje nyttig når ungen begynner å bruke bilen til lagring av leker og søppel.
Solbeskyttelse til panoramatak - ser noe jalla ut og tviler på nytteeffekten i Norge (sml med Arizona eller andre ekstremt varme steder). Samboeren merket ikke at dette ble montert, men kupeen var betydelig mørkere.
Innlegg til koppholder - gjør nytten sin og er mer tilpasser europeiske størrelser på flasker
Performancepedaler - det eneste ekstrautstyret som ikke har en praktisk funksjon og er kun "pimiping" av bilen.
Jackpad - nødvendig ved bytte av hjul
Takstativ - selv Tesla Y er for liten når familien skal på tur.
Parkeringsur - usikker på behovet når man likevel bruker Easypark-appen aktivt
Oppbevaringsbrett til midtkonsollen - med tanke på at midtkonsollen er stor nok til å gjemme et lik der 🤪, så er det fint med noe som avgrenser plassen.

Moralen er at det ikke er vits i å kjøpe masse utstyr før man ser et faktisk behov.

spirrevipp

Angående oppbevaringsbrett / koppholder, noen som har tips til modeller de er fornøyde med (evt. noen man bør styre unna)? Ser det ligger litt ymse varianter på Aliexpress / Amazon / norske nettbutikker. Noen som har testet Tesla sine oppbevaringsbrett?

Så langt har jeg ikke kjøpt noe tilbehør utover nye klebeputer til elektronisk parkeringsur så jeg kan flytte det over fra gammel bil.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Diravi

Noen som har kommet over en fornuftig søppel-løsning som passer i ett av oppbevaringsrommene?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Vegard_br

Sitat fra: Diravi på fredag 03. september 2021, klokken 22:20
Noen som har kommet over en fornuftig søppel-løsning som passer i ett av oppbevaringsrommene?

Rull med 3 liters fryseposer fra biltema i døra, dra av ny når gamle er full. Løsningen er testkjørt med 2 unger over 2000km nedover Europa de siste 2 dagene, og den funker ;)

Counterpointer

Sitat fra: Aldrimer på fredag 03. september 2021, klokken 19:27
Moralen er at det ikke er vits i å kjøpe masse utstyr før man ser et faktisk behov.
Kloke ord og et godt råd.

Tror kraftigere gassfjærer for autoåpning av frunk er et av de beste innkjøpene jeg gjorde til min Model 3.
Det som brukes mest er ekstra panorama bakspeil.

Diravi

Sitat fra: Vegard_br på fredag 03. september 2021, klokken 22:29

Rull med 3 liters fryseposer fra biltema i døra, dra av ny når gamle er full. Løsningen er testkjørt med 2 unger over 2000km nedover Europa de siste 2 dagene, og den funker ;)

Noteres!  ;) Men hvor, eh, lekkert og minimalistisk ser det ut? Hilsen forfengelig ikke-barnefamilie.  8)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

abbababba

Nyttig innlegg!
Noe av de samme erfaringer selv fra TM3.
Selv om jeg ikke tok av like mye som deg mtp mengde.
Vent med å kjøpe til en ser behov. Så fremt en ikke er 100% sikker.
Venter derfor f.eks med bagasjeromstrekk. Vil og høre andre sine erfaringer.

Sitat fra: Aldrimer på fredag 03. september 2021, klokken 19:27
Jeg er TS og skrev en lang liste med ekstrautstyr som jeg hadde kjøpt som jeg skulle montere på/i bilen for å forbedre den. Konklusjonen etter en uke i ny bil:

Senterkopper som matchet felgen uten aerodeksel - ikke brukt da kapslene er OK
Skvettlapper foran og bak - et unødvendig kjøp da bilen hadde dette montert, gikk likevel for pakken jeg kjøpte og monterte de. Eneste er vel bilisten bak meg kan takke meg for at jeg ikke gir ham steinsprut 🤪
PPF til nedre del av bakdør/hjulbuer - ikke nødvendig da dette var montert ved utlevering
PPF til bakfanger - veldig nyttig siden bikkja bruker støtfangeren som springbrett
Plastdeksel til åpning i bagasjerom - nyttig pga samme bikkje
Gummipakninger for lydisolering - dårlig lim/feste på tapen og således ubrukelig. I tillegg syns jeg bilen var overraskende stille som utgangspunkt!
Gummilist til taket - tror jeg opplevde litt mindre støy på motorveien med dette montert, men vet ikke.
3Dmax KAGU Matter - passer fint og gjør nytten. Nedre trunk og frunk ble returnert da dette var unødvendig til mitt bruk. (men hadde vært praktisk i dag da en flaske med insektrengjøringsmiddel åpnet seg og dette midlet hadde rent ut i frunken)
Folie til midtkonsollen - ser jo bra ut, men kanskje viktigst der det var pianolakk og høyglans. Altså unødvendig
Deksel til ventilasjonssjaktene under førersetet - tja, kanskje nyttig når ungen begynner å bruke bilen til lagring av leker og søppel.
Solbeskyttelse til panoramatak - ser noe jalla ut og tviler på nytteeffekten i Norge (sml med Arizona eller andre ekstremt varme steder). Samboeren merket ikke at dette ble montert, men kupeen var betydelig mørkere.
Innlegg til koppholder - gjør nytten sin og er mer tilpasser europeiske størrelser på flasker
Performancepedaler - det eneste ekstrautstyret som ikke har en praktisk funksjon og er kun "pimiping" av bilen.
Jackpad - nødvendig ved bytte av hjul
Takstativ - selv Tesla Y er for liten når familien skal på tur.
Parkeringsur - usikker på behovet når man likevel bruker Easypark-appen aktivt
Oppbevaringsbrett til midtkonsollen - med tanke på at midtkonsollen er stor nok til å gjemme et lik der 🤪, så er det fint med noe som avgrenser plassen.

Counterpointer

Sitat fra: Diravi på lørdag 04. september 2021, klokken 08:31

Noteres!  ;) Men hvor, eh, lekkert og minimalistisk ser det ut? Hilsen forfengelig ikke-barnefamilie.  8)
Det er vel bare å ha rullen og søppelposen i ett av oppbevaringsrommene?

En løsning som ser fin ut er denne

https://www.mytrendyphone.no/shop/baseus-gentleman-style-soppelbotte-bilen-256553p.html

Vegard_br

Sitat fra: Diravi på lørdag 04. september 2021, klokken 08:31

Ser veldig minimalistisk ut om man tar med seg posen med søpla ut etter bruk ;) Ellers lar du bare søppelposerulleb ligge i midtkonsollen, og bruker den som eksklusivt «søppelrom» :)

andy99

Noen som har sjekket med Tesla når originalt takstativ kommer?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA