Hovedmeny

Snart slutt for i3

Startet av Trond.m, tirsdag 20. juli 2021, klokken 06:38

« forrige - neste »

Arnie

Vil i3 falle i pris når den går ut av produksjon, eller vil den bli et ettertraktet samleobjekt? Vanskelig å spå, men det jeg kan si er kona og jeg kjøpte en i3 i går. Det var fordi vi begge likte den godt, den er kul og av tysk kvalitet. En bil som passer godt til de behov vi vil ha dekket. Vi tar sikte på å ha den lenge, og valgte en Charged Plus med 120 batteri og bare 600 mil på telleren. Tok ikke sjansen på at bestilling på en ny ville gå i boks. Synes det er dumt at BMW avslutter produksjonen av i3, de nye modellene er kjedelige.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

turfsurf

Sitat fra: LMOR på onsdag 02. februar 2022, klokken 12:59
Ellers enig ift Facebook gruppen. Meldte meg ut derfra. Har hatt samme tendenser her i perioder, men merkelig at en moderator gjør det motsatte av den en moderator bør gjøre. Har god erfaring med moderering her på forumet.
Snakk om moderator med behov for å forsvare egne valg. Han presterer jo å hevde at ACC på i3 er ufeilbarlig også...

Husker godt diskusjonene dere hadde på forumet her de første årene med i3 :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Tenkte jeg ikke skulle gå inn på det, men ja, da trakk jeg meg ut herfra også..
ACC på i3 er så god som et kamera med en middels sensor kan bli.
iX har en haug med sensorer, men noen rapporterer at de også faller ut. Krysser fingrene for at det feil, og at det er en ekte hybridløsning der radaren kan brukes alene hvis kamera faller ut.

iX er god på langtur, men den slår ikke i3 i byen!
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

hELgenen

i3 er faktisk den bilen som totalt sett har gitt meg det beste eierskapet av alle biler jeg noen gang har eid.

Billigst over tid.
Snerten størrelse i hverdagen.
God oversikt fra førersetet.

Ingen rust og bilen tåler hverdagsbruk uten at den eldes fort. F.eks kan barn og andre tråkke inn og ut uten at du får riper   ved dørterskel. Det blir ikke bulk i døren dersom du eller andre slår borte i den med handlevogn,annen bil osv.
Alt i interiøret kan brukes hardt uten bekymring for skade.
Å skifte dekk selv er en lek.
Og forbruk opp til 70 km/t er relativt lavt.
Batteriet har også et stort buffer som gjør at oppgitt rekkevidde holder seg over tid.

Det er altså en bil som tåler bruk og er lett å holde i god skikk,og den er snerten å manøvrere.

Ulempen er jo at når ting ryker så KAN det bli dyrt utenfor garanti. 

Chimp

Det er ingen som har fått en god deal ifbm nybil nå? Tenker utover kampanjerabatt og storkunderabatt. Synes pakkene er dyre, gått opp 10 000 kr etter nyttår.

Led meg gjerne til den forhandleren :)

Jalla

Har det noengang i historien skjedd at over 10% av en modell havner i Norge?

Når produksjonen i Leipzig stopper til sommeren anslår BMW at de har produsert 250.000 biler, og av disse er altså over 30.000 havnet i lille Norge – en uvanlig høy andel!

Chimp

Har fått tilbud på en ny fc med sportspakke, HK, vinterhjul og serviceavtale til ca 330 000.
Det frister! Men er det idiotisk, en utgående modell med 100 km kortere rekkevidde enn feks cupra born som nylig lå ute til samme pris, og mye tregere lading. For min del blir dette en 100 % bybil så rekkevidde og lading betyr egentlig ikke noe. Men bruktmarkedet bryr seg jo (satser på å beholde bilen i 6-8 år)

Trond.m

Er det uten takluke og hk anlegg eller med ? FC inkluderer vel ikke lenger dette.

Chimp

Arnie

Personlig synes jeg en velprøvd modell på "toppen av sin karriere" er å foretrekke fremfor en fersking man må regne med har noen lyter som må lukes bort. Dessuten har jeg tro på at i3 vil bli en av elbilhistoriens klassikere. Jeg fikk litt lettere panikk for å skaffe meg en mens det fortsatt var mulig.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Chimp

Sitat fra: Arnie på søndag 06. februar 2022, klokken 01:00
Personlig synes jeg en velprøvd modell på "toppen av sin karriere" er å foretrekke fremfor en fersking man må regne med har noen lyter som må lukes bort. Dessuten har jeg tro på at i3 vil bli en av elbilhistoriens klassikere. Jeg fikk litt lettere panikk for å skaffe meg en mens det fortsatt var mulig.

Det er akkurat samme følelsen jeg kjente på, og jeg har aldri hatt en i3 før. Bare prøvd korte turer.
Og ja, da vet jeg at jeg har et temmelig problemfritt bilhold i x antall år. Selvfølgelig blir det mye verditap, men jeg kan jo evt også kjøre den til den stopper. Det frister ikke å gjøre det med en id3. Og cupra born first born er utsolgt så der er det lange leveringstider og høyere pris.

02jan

Siden jeg solgte dieselbilen jeg hadde etter å ha hatt i3 i 5 år, låner jeg en 8 år gammel i3 fra en i familien til jeg får elbilen som dekker bil nr 1 og 2. 

Men kjører nå i3 med 140'km , og virker like tight og fin som da min egen var ny i 2014.  Bilen har brukt hurtiglading 10-15 ganger og batterikapasiteten er tilsynelatende på mellom 95 og 100%.
Kun vært byttet slitedeler som dekk, klosser/skive og støtdemper bak + justering av en dør.
Det var mye meninger om denne bilen var ny, bla Audi A3 diesel ble kåret som årets miljøbil foran i3. Var mange meninger om utsende, men jeg finner meg plass greit bak rattet og tenker ikke på at sidedørene bak er så «rare».
Bilen har ikke fått noe spesielt stell, så etter en liten vask kunne jeg ikke finne noe rust på karosseriet heller. Alt på bilen virker og interiøret (delskinn) har holdt seg bra.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Orbit

Sitat fra: 02jan på søndag 06. februar 2022, klokken 16:55
Bilen har ikke fått noe spesielt stell, så etter en liten vask kunne jeg ikke finne noe rust på karosseriet heller.
Når alt av karosseriplater er i plast, så kan det heller ikke ruste! Det du evt kan finne av brune prikker i lakken er flyverust fra bremser.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LMOR

På bruktbilmarkedet derimot vil bilen leve videre i mange år. Også i dette markedet er den populær. Tall fra finn.no viser at den sammen med Nissan Leaf og VW e-Golf er elbilen det søkes mest på.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Counterpointer

Men den falt kraftig i pris siste året. Vet dette fordi jeg både kjøpte og solgte en hhv i forfjor og i fjor.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA