Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 13:51
Da har jeg "placed my bet" på felger. Ble fra en reklame fra "willtheyfit"-nettstedet som geear tipset om, altså linket fra stedet hvor de hadde den geniale kalkulatoren.
Så blir det bare å skaffe Continental VikingContact 7 (piggfrie) og 4000 kroner i bluetooth-dekktrykkmålere...
Omregnet til norske kroner, og når en plusser på mva, så blir det ca 14625, som selvfølgelig er alt for mye for bare felger....men, men....satser på å ha de i mange år...og så synes jeg de ser ut akkurat som jeg vil ha dem, med rett størrelse, og så tok jeg 40 i offset, så de kommer litt ut, og så veier de bare 11,7 kg, så når jeg blir gammel og grå så er de lettere å skifte på bilen, pluss at en sparer et par tideler på aksen...men forbruket er nok ikke fantastisk på så åpne, sikkert...vet ikke...
Så får jeg håpe driten passer, og at dekkverkstedet ikke skraper av all malingen når de skal knekke på dekket...

Ser ut til at dette ikke var så sikkert valg. Fikk beskjed at de aldri hadde laget felg til Model Y, og dermed ikke kunne garantere fitment, og at det muligens ville kreve spacers, og om jeg ville kansellere så kunne jeg det...
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 17:34
Alt det grønne er Tesla-felgene (som er originale fra Tesla), som er i New-boksen.

Alt det oransje er Dekk24-felgene, som er existing-felgene.

I know. Det skulle vært andre veien. Man bytter jo ikke fra Dekk24-hjul til originale hjul, men andre veien.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Counterpointer

Jeg har kjøpt hjulsett fra Dekk24 fikk aldri kvittering på disse og de har aldri svart på henvendelser i forhold til dette!!

Just as you know. Ikke veldig seriøs sjappe, men det er jo ikke så uvanlig i dekkbransjen.......
Jeg ville heller valgt noen andre.

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 17:38
Dekkbredden er lik, mens felgbredden er 1" i forskjell.
Siden Dekk24-felgen er smalere tenker jeg at dekket buler litt mer ut, ok kompenserer litt for at felgen på Dekk24 ikke går like langt ut på utsiden.

Se mitt svar #26 i denne tråden for bilde av hvordan 255 dekk ser ut på 8.5" felg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

PionerThink

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 12. august 2021, klokken 19:26
Siden Dekk24-felgen er smalere tenker jeg at dekket buler litt mer ut, ok kompenserer litt for at felgen på Dekk24 ikke går like langt ut på utsiden.

Se mitt svar #26 i denne tråden for bilde av hvordan 255 dekk ser ut på 8.5" felg.
Det bildet viser vel en 20'' felg med 255/40-ZR20 dekk mot 255/45-R19 som er tiltenkt vinterhjul? Betyr vel ikke så mye "inn/ut" av hjulhuset kanskje all den tid OD er bortimot lik ref tabell som ble lagt inn her?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Rosstopher

Sitat fra: PionerThink på fredag 13. august 2021, klokken 11:06
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 12. august 2021, klokken 19:26

Det bildet viser vel en 20'' felg med 255/40-ZR20 dekk mot 255/45-R19 som er tiltenkt vinterhjul? Betyr vel ikke så mye "inn/ut" av hjulhuset kanskje all den tid OD er bortimot lik ref tabell som ble lagt inn her?

Bildet viser samme bredde på felg og dekk som Dekk24 selger. Mulig bulingen ser litt annerledes ut med 1" mindre felg og litt høyere profil, men det vil vel i så fall bli mindre synlig buling og ikke mer? Jeg syns det ser helt greit ut i hvertfall og går nok for den pakka.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 17:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. august 2021, klokken 13:51
Da har jeg "placed my bet" på felger. Ble fra en reklame fra "willtheyfit"-nettstedet som geear tipset om, altså linket fra stedet hvor de hadde den geniale kalkulatoren.
Så blir det bare å skaffe Continental VikingContact 7 (piggfrie) og 4000 kroner i bluetooth-dekktrykkmålere...
Omregnet til norske kroner, og når en plusser på mva, så blir det ca 14625, som selvfølgelig er alt for mye for bare felger....men, men....satser på å ha de i mange år...og så synes jeg de ser ut akkurat som jeg vil ha dem, med rett størrelse, og så tok jeg 40 i offset, så de kommer litt ut, og så veier de bare 11,7 kg, så når jeg blir gammel og grå så er de lettere å skifte på bilen, pluss at en sparer et par tideler på aksen...men forbruket er nok ikke fantastisk på så åpne, sikkert...vet ikke...
Så får jeg håpe driten passer, og at dekkverkstedet ikke skraper av all malingen når de skal knekke på dekket...

Ser ut til at dette ikke var så sikkert valg. Fikk beskjed at de aldri hadde laget felg til Model Y, og dermed ikke kunne garantere fitment, og at det muligens ville kreve spacers, og om jeg ville kansellere så kunne jeg det...

Da har jeg fått bekreftet at de skulle lage Bola-hjulet (9,5" bredt, 19", 40 innpress (ET)). Var visst første til Model Y  :D - bestilt fra Driftworks. Yttersiden av felgen kommer til å komme 12,7mm lenger ut i hjulhuset enn et hjul som er 8,5" bredt med 40 i innpress (som Dekk24-sine uberturbine). Jeg valgte 40 i innpress for å komme litt lenger ut enn originalt Tesla, men ikke så drøyt som ts-felgene som var linket til lenger oppe, som var 35 i innpress på samme størrelse hjul. Mine blir da 5mm lenger ut enn Tesla-originale.

ToWalkOrDrive

Hadde jeg vært rik hadde jeg gått for Vossen HF-5. De ser utrolig kule ut...i hvert fall i 21"...

https://tagmotorsports.com/vossen-hf-5-wheels-21-tesla-model-y

Bergenser123

Skal som sikkert en del andre ikke kjøpe vinterdekk/felger fra tesla.

Får 19'' gemini med bilen, og skal kjøpe felg/vinterdekk på siden. Hva må jeg tenke på Mhp dimensjoner for at jeg skal kunne bytte gemini-felgene over på vinterdekkene og vise versa?

andy99

Felg må være 19 tommer og helst 9,5 tommer brei. Går med 8,5 også. Så må selvfølgelig impress, boltsirkel og borring (senterhull) være riktig. Og maks vekt må matche total akselvekt på bilen. Som vi først vet når bilene er registrert. Alt hittil er bare antagelser.
Jeg venter til etter mottak med å fikse vinterhjul/dekk. Er de tomme for felger, blir det bare å legge vinterdekk på gemini og kjøpe sommerfelger til våren.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tornaldo

Ser forøvrig ut som Megahjul har skrudd opp prisene merkbart siste tiden. Felger som før kostet 17-1800 kr, er nå oppe i 22-2300 kr.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

runarlan

Noen som har bestilt disse fra Dekk Sjekk AS, eller har erfaringer med dem? (https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=226414993)
Vurderer å bestille..

andy99

Sitat fra: runarlan på tirsdag 24. august 2021, klokken 10:03
Noen som har bestilt disse fra Dekk Sjekk AS, eller har erfaringer med dem? (https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=226414993)
Vurderer å bestille..
Jeg skal innom der på veien hjem i morgen, etter at jeg har hentet MYen...
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ToWalkOrDrive

Vurderer å bestille..

Litt rart at de skal ha 1740,- i frakt. Skulle tro de kunne få det litt billigere med Schenker eller noe sånt.
Er forresten et meget bra tilbud, og de dekkene var i hvert fall kongedekk på Model 3.

Jeronan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 24. august 2021, klokken 10:08
Vurderer å bestille..

Litt rart at de skal ha 1740,- i frakt. Skulle tro de kunne få det litt billigere med Schenker eller noe sånt.
Er forresten et meget bra tilbud, og de dekkene var i hvert fall kongedekk på Model 3.

Their location is most likely the reason. Especially if they are a relative small business as well.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA