Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: LFC på mandag 07. november 2022, klokken 18:13
CVC7 er alt for myke på asfalt.
Kjører du mye på bar vei, tørt og vått, så kjøp Goodyear Ultragrip ICE 2 og du vil aldri se deg tilbake eller velge CVC7 igjen.
Får se hva det blir til når jeg velger vinterhjul, men med min kjørestil kan jeg ikke si jeg kjenner meg igjen i at CVC7 er for myke på asfalt. Etter at jeg byttet fra Nokian til CVC7 har jeg hatt opplevelsen av at dette dekket leverer perfekt for mitt behov. Egentlig helt i tråd med tester, hvor de enten har vunnet eller plassert seg i toppen med stabilt gode egenskaper på alle områder (men med vekt på resultater på snø og is). 

I Motors SUV test ser jeg Goodyear leverer bedre på asfalt, men CVC7 gjør det bedre på snø og is. Jeg kjører en god del på snø/is i bratt bakke hjemme i Oslo, og er mye på fjellet hvor godt grep er viktig. Sånn sett virker det som om CVC7 er det beste valget for meg fortsatt, men hadde sikkert blitt fornøyd med Goodyear også. Problemer et at det leverer bedre på et område jeg ikke savner forbedring.

Får jeg god pris på hjulpakke med Goodyear kan det godt være jeg tester det. Får sjekke når jeg får leveringsdato på Y`en.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: LFC på mandag 07. november 2022, klokken 18:13
CVC7 er alt for myke på asfalt.
Kjører du mye på bar vei, tørt og vått, så kjøp Goodyear Ultragrip ICE 2 og du vil aldri se deg tilbake eller velge CVC7 igjen.
Bor i Sandnes, der det altså omtrent ikke finnes snø, og har en bil med UGI2 og en med CVC7 (Y). Jeg så egentlig etter UGI2 til Y også, men klarte ikke finne nordisk utgave i riktig dim, gikk derfor for CVC7. Kan på ingen måte si jeg kjenner meg igjen i det over, i den dimensjonen jeg har (255/40-20"). Veldig godt fornøyd. Jeg kjører nok godt over snittet hardt. Har vært plaget med myke vinterdekk før, som Michelin X-ice, Nokian og CVC5/6, som regel med mer gummi i sideveggene enn jeg har nå, men det gjelder ikke CVC7 i denne dimensjonen.

Har ikke hatt CVC7 på Performancen enda, så erfaringene er fra Y LR sist vinter.

Sitat fra: Radial på mandag 07. november 2022, klokken 18:16
Sitat fra: LFC på mandag 07. november 2022, klokken 18:13
CVC7 er alt for myke på asfalt.
Kjører du mye på bar vei, tørt og vått, så kjøp Goodyear Ultragrip ICE 2 og du vil aldri se deg tilbake eller velge CVC7 igjen.

Har man hørselen i behold med Ice2 da? Det teller vel så mye her i gården😄
JA. Både CVC7 og UGI2 er meget bra på støy. For tiden utvilsomt mine to foretrukne vinterdekk, uavhengig av pris. Har nå UGI2 på den bilen som omtrent aldri ser vinter, og CVC7 på den som også brukes til heia, med svær henger på heftige veier. Føles veldig riktig.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på onsdag 09. november 2022, klokken 08:26
Sitat fra: LFC på mandag 07. november 2022, klokken 18:13
CVC7 er alt for myke på asfalt.
Kjører du mye på bar vei, tørt og vått, så kjøp Goodyear Ultragrip ICE 2 og du vil aldri se deg tilbake eller velge CVC7 igjen.
Bor i Sandnes, der det altså omtrent ikke finnes snø, og har en bil med UGI2 og en med CVC7 (Y). Jeg så egentlig etter UGI2 til Y også, men klarte ikke finne nordisk utgave i riktig dim, gikk derfor for CVC7. Kan på ingen måte si jeg kjenner meg igjen i det over, i den dimensjonen jeg har (255/40-20"). Veldig godt fornøyd. Jeg kjører nok godt over snittet hardt. Har vært plaget med myke vinterdekk før, som Michelin X-ice, Nokian og CVC5/6, som regel med mer gummi i sideveggene enn jeg har nå, men det gjelder ikke CVC7 i denne dimensjonen.

Har ikke hatt CVC7 på Performancen enda, så erfaringene er fra Y LR sist vinter.

Sitat fra: Radial på mandag 07. november 2022, klokken 18:16
Sitat fra: LFC på mandag 07. november 2022, klokken 18:13
CVC7 er alt for myke på asfalt.
Kjører du mye på bar vei, tørt og vått, så kjøp Goodyear Ultragrip ICE 2 og du vil aldri se deg tilbake eller velge CVC7 igjen.

Har man hørselen i behold med Ice2 da? Det teller vel så mye her i gården😄
JA. Både CVC7 og UGI2 er meget bra på støy. For tiden utvilsomt mine to foretrukne vinterdekk, uavhengig av pris. Har nå UGI2 på den bilen som omtrent aldri ser vinter, og CVC7 på den som også brukes til heia, med svær henger på heftige veier. Føles veldig riktig.

Av diverse årsaker har jeg endt med å kjøre CVC7 gjennom hele sommeren (i tillegg til forrige vinter). Synes heller ikke de er for myke på asfalt. Bra dekk, ass.
Tesla Model Y                         2021-

markusthorsen

Sett bort ifra det visuelle, er det noe vesentlig forskjell på disse 3 valgene mtp hvordan bilen leser/analyserer ting? Jeg har satt på 18" vinterdekk nå og foreløpig valgt 19" da det er det nærmeste. Men hva er det "verste" som kan skje om jeg feks velger 21", om så bare for jåleriet sin del?

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


sjokomelk

Brukes for å kalkulere rekkevidde/antatt forbruk. WLTP/EPA er lavere med større felger. Brukes også av speedometeret for å ta høyde for endret rulleomkrets.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

snakkesalig

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 10. november 2022, klokken 16:17
Brukes for å kalkulere rekkevidde/antatt forbruk. WLTP/EPA er lavere med større felger. Brukes også av speedometeret for å ta høyde for endret rulleomkrets.

Omkretsen skal vel være lik uansett felgstørrelse?

RJK

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 10. november 2022, klokken 18:51
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 10. november 2022, klokken 16:17
Brukes for å kalkulere rekkevidde/antatt forbruk. WLTP/EPA er lavere med større felger. Brukes også av speedometeret for å ta høyde for endret rulleomkrets.

Omkretsen skal vel være lik uansett felgstørrelse?
Er ikke like lett å treffe 100 %, men skal være innenfor +/- 5% for å være lovlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

275/25-21 som brukes bak på 21"-felgene har 2,1% større diameter enn 19" og 20" som er identiske. Så med 21" hjul forventer bilen at motoren bak skal holde bittelitt lavere fart enn motoren foran for at bilen skal dra jevnt. 447 omdreininger/km foran mot 439 bak.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kenhov

Sitat fra: O2 på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:25
Jeg synes disse ser greie ut som vinterhjul.
9,5x19 Khan VC7 Mat Black | 5x114,3 ET40
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=162007


Bestilte du disse? Vurderer også disse felgene.

turfsurf

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 10. november 2022, klokken 16:17
Brukes også av speedometeret for å ta høyde for endret rulleomkrets.
Er speedometeret koblet til fremhjul eller bakhjul?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kjerts

Sitat fra: kenhov på mandag 14. november 2022, klokken 09:55
Sitat fra: O2 på onsdag 02. mars 2022, klokken 22:25
Jeg synes disse ser greie ut som vinterhjul.
9,5x19 Khan VC7 Mat Black | 5x114,3 ET40
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=162007


Bestilte du disse? Vurderer også disse felgene.


Jeg kjøpte de i 19x8,5" men ikke montert på bil, enda (ikke fått bilen)
(Denne pakka med Conti VikingContact 7)
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=168255&CID=

sjokomelk

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. november 2022, klokken 11:06
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 10. november 2022, klokken 16:17
Brukes også av speedometeret for å ta høyde for endret rulleomkrets.
Er speedometeret koblet til fremhjul eller bakhjul?
Godt å ikke si. Men bilen må vite om forskjellen på rulleomkretsen for at antispinn og ESP skal fungere som de skal. Ellers vil den tro at framhjul og bakhjul går med forskjellig hastighet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

mikaelf


Jeg kjøpte de i 19x8,5" men ikke montert på bil, enda (ikke fått bilen)
(Denne pakka med Conti VikingContact 7)
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=168255&CID=
[/quote]

@kjerts noen sjanse at du kan veie et av de hjulene?
Har lurt på lenge om påstanden fra dekk24 om fordelene med semi-forged felg i forhold til vekt. De spesifiserer ikke vekten på web siden deres.
TMY - LR AWD (2022 HW3)

jossolainen

#478
Fikk denne pakken med dekk/felg i dag https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=166454
Veide de på vekta som stoppet på 25.3kg pr stk. Noen som har vekt på noe av 19"/20"/21" hjulene Tesla leverer bilene med originalt? Hadde performance tidligere og 21" überturbine føltes ganske mye tyngre ut når jeg løftet de ut/inn fra boden. Ikke at det er så rart med den dimensjonen de har...

Edit: veide 20" induction (sommerdekk) i dag - 26.5kg

tornaldo

Dekk24 forsyner tydeligvis halve Norge med vinterhjul om dagen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA