Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El-bil plasser

Startet av vegajohn, onsdag 08. august 2012, klokken 19:35

« forrige - neste »

vegajohn

Er det flere som får regning for bompasseringer fra Fjellinjen AS?
Jeg fikk nå regning for andre gang for passeringer med EL-bil.
Ganske irriterende å skulle klage hver gang for å slippe avgiften...

eivisa

Du må ha autopass brikke i elbilen! ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

foxy

du må ikke ha autopass, men du slipper å ringe..

at de ikke klarer å filtrere på regnr ref regninger er så utrolig at jeg pleier å ringe.. tar bare 10 sec
I-miev 2011
Asker

masae

Har fått regning for passeringer flere ganger, og det selv om jeg har autopass-brikke.
Det er som regel passeringer i "fremmede" anlegg (altså bomringer som ikke er bomringen i Oslo og Akershus) jeg pleier å få faktura for.

Tar ikke lang tid å ringe å få slettet regningen, men det burde vært unødvendig.
I følge kundebehandlere hos Fjellinjen har de ikke mulighet til å filtrere ut enkelte registreringsnummer (feks. EL og HY) slik at disse automatisk ikke får faktura i programvaren sin. Passeringer fra disse kjøretøyene uten brikke må slettes manuelt, og da er det jo ikke rart mange opplever å få faktura.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

gbzdoc

Hvsi du snakker med en kompetent person så er det et valg de kan gjøre på din brikke/abonnement som sørger for at du slipper dette også fra "fremmede" bomselskaper med Autopass.

(Kan også krysses av i registreringsskjemaet når man registrerer brikken.)

Har i hvert fall fungert bra for meg så langt.

vegajohn

Jeg har autopass, og de fleste passeringene jeg har fått regning for er bomringen i Oslo.
Det kan umulig være problematisk å gjøre denne endringen på brikken.
Jeg nekter å tro at de må sitte manuelt å slette passeringer med biler som har reg.nr. som begynner med EL....!

Rav4_EV

Driftselskapene elsker elbiler.
For en datakyndig er det ikke stort problem å filtrere bort EL eller HY biler fra en database.
Men for hver bil som passerer bommen uten brikke fakturerer driftsselskapet eierselskapet med X kroner for å kreve inn penger.
Så da er det dårlig butikk for dem å filtrere ut noe som helst.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Arha

De eneste betalingene jeg har fått krav på er begge retninger på Svinesund (17 kr hver vei).  Skal disse også være gratis?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Griffel

Sitat fra: el-snorre på onsdag 28. september 2011, klokken 16:37
Administrasjonsleder i elbilforeningen har da snakket med Fjellinjen og Vegdirektoratet og forklart situasjonen.

Fjellinjen ønsker at Elbilforeningen videreformidler navnet på de av deres "abonnenter" som har opplevd dette, slik at de kan sjekke dette og eventuelt ta dette videre med med systemleverandøren Q-free.

Vegdirektoratet på sin side opplyser på sin side noe vi som elbiliseer allerede vet:
"El-biler som har fritaksbrikke kan kjøre gratis gjennom alle bomstasjoner"
Godt vi kan være enig om noe med dem i alle fall, et godt utgangspunkt.

Har du blitt fakturert med elbil i et "fremmed" bomselskap, send en epost med fult navn/regnr til elbilforeningen norstart@elbil.no

Altså: Har du brikke og blitt fakturert med elbil i et "fremmed" bomselskap, send en epost med fult navn/regnr til elbilforeningen norstart@elbil.no
sik at de kan sjekke dette og eventuelt ta dette videre med med systemleverandøren Q-free.
Det er en systemfeil dersom du har Autopassbrikke og får faktura.

Dersom du ikke har brikke vil det skje av og til at faktura bilr sendt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Arha på tirsdag 17. juli 2012, klokken 16:59
De eneste betalingene jeg har fått krav på er begge retninger på Svinesund (17 kr hver vei).  Skal disse også være gratis?

Svinesund er eneste bom på offentlig vei i Norge hvor elbiler må betale...

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 18. juli 2012, klokken 11:42
Sitat fra: Arha på tirsdag 17. juli 2012, klokken 16:59

Svinesund er eneste bom på offentlig vei i Norge hvor elbiler må betale...

Lars

Hmm, jeg har passert der endel ganger nå i AutoPASS-feltet og foreløpig ikke fått regning ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fossilen

Jeg passerte der på Tirsdag og da lyste det Grønt, Men en får vente å se da.

scoot

Snakket med svinesundsforbindelsen per telefon i går ang. dette. Grunnen til at denne ikker er gratis er fordi det ikke er en bomRING. En bomRING som f.eks i Oslo er gratis fordi den "sperrer byen inne i en ring". Mens til Svinesund kan du komme deg på annen måte enn bom hvis du kjører noen gamle veier osv.
Helt idiotisk, men sånn er det.
Hadde håpet den skulle vært gratis, da hadde jeg jo spart 40kr hver gang jeg skulle kjøpt meg snus  ::)
2009 Revai

Arha

Den forklaringen stemmer neppe, passeringer er jo gratis for elbil der det ikke er bomring også.  Forklaringen er vel heller at brua er et norsk-svensk prosjekt.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

cra

Sitat fra: Arha på torsdag 19. juli 2012, klokken 09:08
Den forklaringen stemmer neppe, passeringer er jo gratis for elbil der det ikke er bomring også.  Forklaringen er vel heller at brua er et norsk-svensk prosjekt.

Ja, jeg skulle til å si det samme; her hjemme kjører jeg gratis over brua, men jeg kan jo like godt kjøre rundt fjorden som før. Argumentet er ugyldig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA