Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El-bil plasser

Startet av gbzdoc, onsdag 08. august 2012, klokken 12:20

« forrige - neste »

o.b.lix

Hvis det er dette du mener, føler jeg meg trygg ja.

For om den er limt, så holder den i alle fall en kollisjon bakfra, og da holder den de  mindre kreftene tilhenger representerer.

Her er en som viser bjelken til forsterkning for barneseter mm
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Braketten til setet? Ramlet av der jeg gitt...

E_S

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 08. november 2016, klokken 08:13

Du bør kanskje være forsiktig med å anbefale at bilen brukes til tauing av tilhenger dersom det stemmer som Lynet og KristofferH skriver ovenfor her; at bjelkene som hengerfestet sitter i bare er festet med lim og popnagler.

Husk at dagens karosserilim er minst like sterkt som punktsveis, så det er nok ikke noen grunn til bekymring om så skulle være tilfelle. :) Overraskende mye på moderne biler som er limt.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Lynet

Men en bjelke med en halvmeters momentarm foretrekker jeg sveist eller boltet fast når du får både bøye og strekkbelastninger.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

E_S

#139
Sitat fra: Lynet på tirsdag 08. november 2016, klokken 20:08
Men en bjelke med en halvmeters momentarm foretrekker jeg sveist eller boltet fast når du får både bøye og strekkbelastninger.

Den videoen her viser ganske godt hvor kraftig karosserilim er. Punktsveis eller nagler/bolter er svakere. Ingenting på moderne biler er helsveiset med unntak av enkelte aluminiumskonstruksjoner som for eksempel Audis ASF og andre rørkonstruksjoner.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Øyvind.h

Gidder ikke lese hele diskusjonen, men de som produserer hengerfeste og som har plukket bakenden fra hverandre har i hvert fall konkludert med at konstruksjonen er god. De garanterer for inntil 1000kg om ikke jeg husker feil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

minim

Men man fester vel ikke hengerfeste i noe tynt karroseriblekk? Det må vel gå i noe tykkere helsveist alu som er "bærende". Å lime fast kula i bakskjermen har jeg lite tro på uansett hvor sterkt limet er :D

-TMS 85D
-03 VW Polo

E_S

Nå har det vel heller aldri vært aktuelt å lime fast noen kule noe sted (hadde man teoretisk gjort det hadde metallet spjæret først), men greia er jo at de hengerfestene man får boltes til konstruksjoner på bilen som er særdeles solide.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

dissern

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 08. november 2016, klokken 07:31
Sitat fra: LexLektor på mandag 07. november 2016, klokken 23:35
Snakket med en hyggelig kar på Flesland Auto i dag. De har montert en mengde hengerfester for TMS, og tar 13 500,- for denne dagsjobben. Naturligvis er denne beregnet for sykkelfeste og ikke hengertrekking (skjønt, den tåler det nok)

Gjort dette hos Flesland Auto. Proff jobb. Forresten virker den godt til å taue henger med også, men det er uten lovlige papirer.

Forøvrig har Flesland Auto spesialisert seg på elbiler, tok service på konas Leaf der.

Er hengerfeste avtagbart/ synlig når den ikke er montert? Vil gjerne ha hengefeste, men samtidig at det ikke er synlig når det ikke er montert.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

E_S

Problemet med Thule/Brink-festet er at det er en stygg kladd som synes når festet ikke sitter på. Festet fra Torklift Central er usynlig når det ikke er montert.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

daktari

#145
Noen som har fått gjort dette på Østlandet og kan tipse om verksted? Og hva med kroken som brukes til X fra Bosal, noen som vet om den kan monteres på S?

lightscribe

Ser at elbilmek i Asker kan montere. Har ikke erfaring med dem.

snd

#147
Sitat fra: lightscribe på søndag 23. juli 2017, klokken 12:59
Ser at elbilmek i Asker kan montere. Har ikke erfaring med dem.

Hvorfor velger folk denne framfor Torklift EcoHitch? Man får jo et stygt hull på den elbilmek installerer.

Edit: Ser at @E_S allerede har nevnt dette, men fortsatt ser jeg ingen fordeler med  Thule/Brink.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

bjornb

Hvem selger og monterer Torklift EcoHitch?
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

krl

Har det skjedd noe med godkjenningen av disse hengerfestene, eller er det fremdeles kun "sykkelstativholdere"?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA