Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El-bil plasser

Startet av gbzdoc, onsdag 08. august 2012, klokken 12:20

« forrige - neste »

0dB

Model X90D - Mottatt 20.09.2016

sven erik

det kommer på alle snakket med biltilsynet og de sa det er bare for tesla og si vi godkjenner det for så og så mye så er det greit noen av testene er alerede sent inn i norge

nortrahof

Jeg er mest interessert i hvordan et hengerfeste kobles inn på bilens elektronikk?

En økt belastning på pærer i tilhengeren, vil høyst sannsynlig forstyrre bilens elektronikk mht. pæreovervåkning - slik som det er på andre moderne biler? I tillegg må ESP og ABS justeres for de ekstra krefter som kommer fra tilhengeren. I tillegg kommer utkobling av ryggesensorer slik at det ikke piper kontinuerlig ved lave hastigheter og stillstand.
Alt dette gjøres av en egen computer på moderne biler og sendes til sentralelektronikken via CAN-bus. Dette gjør at det er vanskelig å komme rundt en akseptert løsning fra bilfabrikken - selv for OEM-løsninger.

TM må lage en ny SW som håndterer dette for alle TMS, spesielt for ABS og ESP - kanskje også forskjellig for 2- og 4-WD? Da vil det kun være å "melde inn hengercomputeren" i CAN-nettverket. Slik er det på de fleste moderne biler at alt "ligger klart" fra fabrikk.

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Martinius

Jeg har en TMS uten panoramatak, og benytter for tiden Seasucker vakuumsugekopper festet på bakluka til transport av sykler. På normale sykler fungerer dette utmerket, men med utforsykkelen er det mer kronglete ettersom forhjulet må av uten quick release funksjon og det er 5 bolter som må til for å feste gaffelen i stativet. Jeg er derfor veldig nærme å bestille ecohitchen til torklift central. Jeg trenger vel ikke elektrisk tilkobling når jeg kun skal frakte sykler? Er det noen som har erfaring med å bestille og montere dette i Norge?

Jeg tenkte å bestille følgende deler:
- The hitch x7202 (1.25")
- The Undercover X7223
- Euro Mount 45562. 2" Ball (da  unngår man amerikansk "firkant"stativfeste)




petersv

Syklene dekker vel skiltet, så plate med skilt og ev. lys må til hvis det skal være 100% lovlig. Burde være greit å få laget en tilkobling til baklysene, så lenge du bruker LED-lys som ikke trekker allverden av strøm. Finnes sikkert noen guider på nett.

Men, kan det jo hende ryggesensorene blir litt grettne av å ha sykler på?

aness

Sitat fra: petersv på fredag 03. juli 2015, klokken 19:58
Men, kan det jo hende ryggesensorene blir litt grettne av å ha sykler på?

Ryggesensorene blir gretne av for mye snø og slikt også, og da slår de seg av.

Martinius

Takk for svar,

Jeg har på min forrige bil aldri benyttet lysskilt, og har nok undervurdert behovet for lysskilt bak i slike tilfeller. Flaks jeg ikke ble tatt. Men da har jeg heller bestilt en adapter til nåværende system til rundt 400,- på Vsport.no. Er jo ganske tullete å skjære hull i diffusoren også, og selv den tetteplaten har et lite hull når den er montert. Dette vil garantert fylles med salt og drit på vinteren, og hvis jeg tar ut strøm i det samme området ser jeg for meg mulige komplikasjoner der også.

kjøretøyforskriften sa

    § 3-4 (...)
    7.
    a) Ved transport av sykkel på tvers på bil med bredde 180 cm eller mindre skal sykkelen monteres slik at den får en maks lengde på 180 cm målt i horisontalplanet. Dersom sykkelen stikker utenfor bilens sider skal den monteres tilnærmet symmetrisk om bilens midtakse. Bestemmelsene i nr. 1 første ledd gjelder ikke for slik transport.
    b) Dersom sykkelen skjuler bilens lys og/eller kjennemerke skal det brukes lysbjelke merket med bokstav- og tallkombinasjonen som viser motorvognens identitet.
    Lysbjelken skal ha baklys, stopplys, retningssignallys samt refleks.
    c) Merkingen skal bestå av kjennemerkets bokstav- og tallkombinasjon i sort med tilnærmet samme størrelse som på kjennemerket. Den skal ha hvit eller aluminiumsfarget bakgrunn, være godt synlig og holdbar.

http://bil.aftenposten.no/bil/Frakter-du-sykkelen-din-ulovlig-3591.html

Martinius

Der var jeg upresis. En adapter til NOK 400,- som passer til vakuumstativet jeg benytter på bakluka i dag. Da blir montering av sykkel enklere. Ecohitch kommer jeg ikke til å satse på

pwb

Skilt kan bestilles hos Lator.no, bestilte derfra på søndag og dukket opp på postkontoret i går, så rask service i hvertfall :-)

E_S

Om noen skal montere hengerkontakt - for all del, ta den moderne 13-pins varianten, ikke den gamle 7-pins! 13-pins er vanntett og med en låsefunksjon, 7-pins er så elendig konstruert at den skulle gått på historiens skraphaug for lengst..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

E_S

Jeg har i hvert fall til nå vært lite plaget med at noen tilfeldigvis kobler på tilhengere på bilen min.. ;)

Men - inntil noen kommer opp med en bedre løsning for det elektriske enn å tjuvkoble seg inn på baklyktene sånn man gjorde på gamle biler blir det uansett ikke aktuelt med noe hengerfeste..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Reodor

Sitat fra: sven erik på søndag 31. mai 2015, klokken 04:36
det kommer på alle snakket med biltilsynet og de sa det er bare for tesla og si vi godkjenner det for så og så mye så er det greit noen av testene er alerede sent inn i norge

Sier du at Biltilsynet (Statens Vegvesen) har fortalt deg at Tesla allerede har begynt å sende inn dokumentasjon for å få godkjent hengerfeste på Model S?
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Sense

Sitat fra: Sven-E på onsdag 08. juli 2015, klokken 09:35
Sitat fra: E_S på onsdag 08. juli 2015, klokken 08:27
Om noen skal montere hengerkontakt - for all del, ta den moderne 13-pins varianten, ikke den gamle 7-pins! 13-pins er vanntett og med en låsefunksjon, 7-pins er så elendig konstruert at den skulle gått på historiens skraphaug for lengst..

Om noen skal montere hengerkontakt - for all del, ta ikke den moderne 13-pins varianten, eller den gamle 7-pins!
Bruk en helt annen type 6-pins kontakt.
Da slipper du at "noen" ved et uhell kobler til en vanlig tilhengerkontakt og ødelegger bilen din.

Hvilken interesse skulle noen ha av å koble seg på mitt hengerfeste, uten å kunne dra hengeren?
Jeg har 13-pins kontakt på min fossil, og er svært fornøyd med det. Slår ikke inn skitt og vann som gamle 7-pins gjorde. I tillegg er det en lek å koble den riktig, i motsetning til den gamle.

Om Model S kommer med reell vekt-klasse dvs. at den kan dra opptil 1600-1800 kg, så må det bli bilskifte igjen i vårt hjem. Da blir det 2 elbiler. (Den største ulempen blir å superlade med båthenger bak.)

sven erik

Sitat fra: Reodor på onsdag 08. juli 2015, klokken 19:24
Sitat fra: sven erik på søndag 31. mai 2015, klokken 04:36
det kommer på alle snakket med biltilsynet og de sa det er bare for tesla og si vi godkjenner det for så og så mye så er det greit noen av testene er alerede sent inn i norge

Sier du at Biltilsynet (Statens Vegvesen) har fortalt deg at Tesla allerede har begynt å sende inn dokumentasjon for å få godkjent hengerfeste på Model S?
tesla  har ikke sent inn noe men trenger kunn å si at bilen er godkjent  for x antal kilo så er sagen grei


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA