Kun kontakt med app når bilen er på (EDIT: Gjelder alle MY19??)

Startet av elektro, lørdag 17. juli 2021, klokken 00:43

« forrige - neste »

elektro

Mistet for en tid tilbake kontakten med bilen, og trodde det var noe feil sentralt. Helt til jeg oppdaget at det var en rekke ting som ikke funket, og så at SIM-kortet ikke satt skikkelig på plass (har ur-etron uten eSIM). Så jeg dyttet det inn igjen.

Etter dette har jeg bare fått app kontakt med bilen når jeg er i bilen, og er koblet til med mobil via Bluetooth og/eller WLAN. Men symbolet for LTE+ står der og alle innstillinger mht. SIM kortet ser OK og aktive ut. Hva er galt?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Jeg har siden sent mai/tidlig juni ikke kunnet sende kommandoer (klimatisering, ladetimer etc) fra app til bil. Bilens status - f.eks. pågående lading - oppdateres i app (også når jeg er utenfor WiFi/BT-rekkevidde), men app feiler når jeg manuelt ber den oppfriske status fra bilen. Digitalsupport er på saken, men har så langt ikke kommet noen vei. Neste steg er tur på verksted med reset av kommunikasjonsmodul (også gjort ved app-problemer i 2020), evt videre feilsøking på antenner etc. Dette er også en ur-e-tron.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Pokker, det høres mistenkelig ut som den feilen jeg har.. Men takk for tips. :+1:

PF

Prøv og sette på privatatmosfære eller hva det heter ti min tid også tilbake. Det løste problemet på min bil. Det skjoldet som ligger oppe til høyre på skjermen

Orbit

Takk for tips, men dette hjalp ikke på min bil - prøvde nettopp.

Jeg har også tidvis feil fra SOS-systemet, i følge logg pga temporær kortslutning til jord i takantennen. Den er en samling av GPS-antenne, LTE antenne for Audi connect, LTE antenne for mobil som evt ligger i "phone box", og den ene antennen for SOS-oppkall (+antenne for satelittradio på US-biler). Hver funksjon er tilkoblet med separat coax-kabel. Det er også ytterligere antenner for LTE samt SOS i bakfangeren. Jeg får ofte feil etter regnvær, så jeg mistenker noe problem med fukt i takantennen, som muligens nå har slått ut mottak av datakommunikasjon på LTE, samt tidvis også SOS-funksjonen.

(På MY21 og senere er det også en tredje SOS-antenne i dashbordet, samt også blåtann i takantennen)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lappsokk

Må dessverre slenge meg på at dette er identisk feil som jeg har også, ikke prøvd trikset med privatsfæren av og på skal testes, men har mine tvil der.

Skal snart inn for nye dekkskift og håper de har funnet ut av løsning etter den tid. Flott om noen får løst problemet melder det inn her.

elektro

Skal teste dette med privatsfære. Kan fortelle at bilen har hatt kontakt med server for 50 minutter siden og bla. oppdatert ladestatus. Selv om den har stått urørt i ca. 14 timer og lademål ikke er nådd.

EDIT: Nå har jeg prøvd flere ganger å oppdatere i appen, den spinner og spinner.. men jeg får ikke feilmelding. Plutselig stod det sannelig at status var oppdatert for 7 minutter siden. Dog uten at ladestatus har endret seg. Den står fortsatt på 61%, som er den samme som for 50 minutter siden (på 3,6 kW). Jeg får heller ikke sendt kommandoer til bilen, som å låse opp. Da får jeg feilmelding om at bilen ikke kan nås.

Dette er vel som dine symptomer, @Orbit.. Har dog ikke registrert problemer med SOS, men det kan virke som LTE forbindelsen er ustabil. WLAN-sone forbindelse ble bla brutt mens vi kjørte forrige dagen, sånn at jeg i stedet måtte dele nett til barnas i-pad'er på mobilen. Og det kan virke som bilen har slitt med å laste ned kartoppdatering i dagesvis. (Har Telenor data SIM med god dekning stort sett over alt der vi ferdes. Streamer Apple-TV i skrivende stund på samme abonnement, og bilen står utenfor.)

Doppler

Dette kan være noe med tidligere modeller. Med min MY21 har jeg motsatt erfaring: Nå virker appen slik jeg forventer det. Før, når jeg trykket refresh symbolet, kunne den snurre og snurre uten at noe skjedde. Nå oppdaterer den av seg selv når jeg aktiverer appen, og ny status kommer alltid ca. 15 sekunder senere. Heller ingen meldinger om "Maks 12 avlesninger pr. dag".

Låsing / Opplåsing går også fint. Det er utført på ca. 10 sekunder. Dog oppdaget jeg at bilen på egenhånd låste seg igjen, litt etter at jeg hadde låst den opp. Vet ikke om den følte seg litt utrygg, eller ....

Jeg har lest på "E-tron Forum" at MY21 benytter en annen programvare, MIB3, i bunn. Har ikke sett denne påstanden andre plasser, men jeg har noen bugs, bl.a. med shortcuts, som ikke fungerer hos meg, men som visst nok fungerer fint på eldre versjoner.

"Audi World",https://www.audiworld.com/forums/audi-e-tron-232/, har en tråd med navn "MyAudi app issues today". Kanskje dere kan finne noe der.

Kunne vært interessant å vite om MY20 har samme problem.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

Etam

Det er tilsynelatende en omlegging i myAudi servertjenester som har medført at man ikke lenger kan sende kommandoer fra App via server til bil for 2019 modellene (muligens 2020 modeller også).
Bilen selv sender av og sin status til server (f.eks etter kjøretur eller lading) og dette kan man da se i App'en, men man kan ikke starte klima, låse eller oppdatere status.
Dette har nå vært fraværende i tre uker på min 2019 modell og jeg anser dette som en betydelig mangel på bilen. Har opprettet sak hos digitale tjenester, med påfølgende prakk med sletting av hovedbruker og tilbakestilling av brukerID og PIN uten at det hjalp. Har sendt inn mye underlag og bilder uten at jeg får inntrykk om at det er noen fremgang i saken. Har også hatt bilen på verksted og oppdatert til siste programvareversjoner.
Min teori er at man har oppdatert kommunikasjonsprotokollen (API) mellom server og bil for å støtte nye funksjoner i nye modeller, men har ikke ivaretatt tilbakekompatibilitet med eksisterende modeller. Dette er både bekymringsverdig og uakseptabelt.

ThomasEL

Siden det spekuleres i dette med årsmodellene, så kan jeg opplyse om at alt fungerer fint med min 20-modell for tiden: Både status, start av klima, endre ladegrense og låse/låse opp.

Så hvis «modellteorien» er korrekt, så ser det kun ut til å gjelde 19-modellene...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

MY19 er i alle fall litt annerledes, da det er eneste årsmodell hvor en ikke kan stille ønsket ladenivå fra app. Dersom alle innstillinger fra app sendes samlet, kan det være at MY19 avviser alt dersom blokken inneholder en slik ukjent innstilling om ladenivå. (Kun en teori fra min side).

App-versjon 4.2.0 med støtte for Q4 kom 14/6. Er det noen som hadde dette problemet også før dette?

Er det noen med MY2019 som har 100% fungerende app? I så fall, med hvilken app-versjon? iOS eller Android (begge feiler for meg med 4.2)?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Etam

Fant dette på audiworld.com e-tron forum nettopp:
«I took my 2019 Edition One etron in on Friday for its 2 year maintenance and to look at the MyAudi app. The first thing they said was that Audi Connect and MyAudi was shutdown for certain models and years cars due to the VW/AUDI ransomware attack. My dealer said that Audi shut down sending commends to the car as a safety measure as part of the breach may include data to access individual cars by VINs. They didn't know when it would be back up online, but it was affecting most of their customers in MA. Last they heard was that mostof the servers need an entire rewrite, but Audi may be compensating people for the outage. »

Orbit

Det innbruddet skal bare gjelde kunder i Nordamerika (gitt det ikke er et ytterligere ransomware-angrep):
Sitat fra: https://response.idx.us/audivwdataprotect/#What happened?

On March 10, 2021, Audi and Volkswagen were alerted that an unauthorized third party may have obtained certain customer information. Audi and Volkswagen immediately commenced an investigation to determine the nature and scope of this event.  The investigation confirmed in early May 2021 that a third party obtained limited personal information received from or about customers and interested buyers from a vendor used by Audi, Volkswagen, and some authorized dealers in the United States and Canada. This included information gathered for sales and marketing purposes from 2014 to 2019. We believe the data was obtained when the vendor left electronic data unsecured at some point between August 2019 and May 2021, when we identified the source of the incident.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Hvis feilen gjelder alle 2019 modeller, og har vart i mange uker, er det jo utrolig at kundene ikke har blitt informert. Høres ut som en klikkvennlig sak for visse media..

PS! Helt riktig som @Orbit skriver at vi med tidlige biler heller ikke kan endre ladegrense fra app. Enormt irriterende å måtte stå opp, koste snø av bilen og starte den for å gjøre dette.. Har meldt det inn uten å få noe fornuftig svar, utover at det «skal være sånn».

woody

Jeg har i utgangspunktet nesten aldri hatt problemer med app på min 19 Edition One, unntatt brudd i antenne tidligere (byttet på garanti).
Men nå for noen uker siden, eller kanskje litt mer har jeg også fått identisk problem som dere.
Alt oppdateres ved lading eller annen endring. Men all form for manuell styring fra app fungerer ikke.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2015 e-Golf Night Blue
2013 Auris Touring Sport hybrid
2019 Kia e-Niro First Edition
2019 Audi e-tron 55 Edition One
2013 Nissan Leaf
2020 Mercedes EQV 300 Charge
2023 Tesla Y LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA