Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. mars 2025, klokken 09:26
Sitat fra: Counterpointer på mandag 03. mars 2025, klokken 18:44Farten på forskning er ikke den samme lengre.

Bare se hva Deepseek klarte for 6 mill $ fordi de sto på skuldrene til de foregående språkmoddllene (Open Ai m fl).

Når «forskningsassistentene» i AI rulles ut nå vil virkelig forskning kunne akselerere fort.

Om det ikke blir 3. verdenskrig kan det bli stor fremgang, blir det 3. verdenskrig blir det våpen som får fremgang.
Jeg håper vi slipper verdenskrig, men det ser mørkere og mørkere ut

Snakk sammen og løs problemene sier nå jeg !

Tar du en telefon til Berlin, Paris og London og forteller dem hvordan de skal snakke med/til Putin er du grei?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 04. mars 2025, klokken 09:26
Sitat fra: Counterpointer på mandag 03. mars 2025, klokken 18:44Farten på forskning er ikke den samme lengre.

Bare se hva Deepseek klarte for 6 mill $ fordi de sto på skuldrene til de foregående språkmoddllene (Open Ai m fl).

Når «forskningsassistentene» i AI rulles ut nå vil virkelig forskning kunne akselerere fort.

Om det ikke blir 3. verdenskrig kan det bli stor fremgang, blir det 3. verdenskrig blir det våpen som får fremgang.
Jeg håper vi slipper verdenskrig, men det ser mørkere og mørkere ut

Ikke mal fanden på veggen nå !

Verden har alltid hatt gale politikere, selv om en synes veldig godt om dagen. Blir dog litt matt av Europas politikeres tafatthet. Nå skal de bygge opp et forsvar tilsvarende USA's på noen mndr. Nå som vi har tømt vår ammunisjonslagre og sendt det til Ukraina. Ta bare leveringstid på på jagerflyene F-35. De ble bestilt tilbake i 2008 og vi har ikke fått alle enda...

Snakk sammen og løs problemene sier nå jeg !

Vi har alltid hatt noen ustabile politikere. Men vi har aldri hatt en amerikansk president som åpenlyst beundrer Russland og spesielt Putin +++

Litt som en tidligere stabsjef i det hvite hus sa. Det er ingen i NASA som tenkte at det kom til å sitte en apekatt ved spakene på et romskip og trykte vilkårlig på alt. På samme måte er ikke internasjonal politikk satt opp til å kontrollere en rabiat president i USA.........

Maler ikke fanden, men en høyst reell orange fyr på veggen og han har minst like mye støtte som en viss kortvokst østerriker med liten bart som holdt på tidligere. 🙈

Men håper du har rett og at de voksne og kloke står frem og hjelper til med dialog og fredelige løsninger 🕊�

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. mars 2025, klokken 22:20Høres litt ut som argument mot datamaskiner eller internett.

Det er en grunn for at det forskes på fusjon, og det er definitivt ikke for å kun bruke penger.

Natur og ressursbruk for alternativene sol og vind samt variabilitet gjør at det er grenser for hva de kan bidra med på lang (og da mener jeg virkelig lang) sikt.
Det er overgangsløsninger som vi trenger nå men de er ikke for the long run imho.

Economy of scale, vil gjøre mye med kostnader for fusjon. Men å snakke om det pr nå er bare stråmann.
Håper er jo «cold fusion», men det er fjernt om vi ikke finner ut av fusjon først.

Ikke overraskende fikk jeg ikke noe fornuftig svar fra deg.
Om fusjon må gå via damp til strøm, så er solkraft i dag allerede billigere enn et kullkraftverk uten kjele/dampproduksjonsdel. Altså selv med gratis damp inn (fra fusjonsreaktoren) vil altså en solcellepark levere billigere per kWh (rundt 15 øre per kWh LOC).
Tyskland velger sin egen kurs med sol og vind og med gasskraftkraftverk som balanse. Disse vil etter hvert gå på hydrogen. GE har allerede levert 1200 LM6000 Velox aggregater på 50 MW. Dette er gassturbiner som er basert på turbofanmotorer til fly og er billigst per kW og automatisert drift (monimum drftskostnader) og kan levere på 50 eller 60 Hz. I 2017 kom en større LM9000 som yter 75MW. I dag kan GE levere en LM6000 som går på 100% hydrogen.Disse motorene har en vikningsgrad på 45%. De er autonome uten kopling verken til noen form for avkjøling eller oljekjøling. Om en setter disse maskinene inn i et fjernvarmeanlegg, kan også eksosgassene urnyttes slik at samlet virkningsgrad opp mot 100%.
Om turbinene utnyttes i snitt 20%, kan resten av varmeproduksjonen til fjernvarmen gjøres med varmepumper. Her har vi altså et verk som er en stor bruker av strøm når det er mye av den og en stor produsent av strøm og varme når sol og vind ikke strekker til.
Jeg er ikke i tvil om at Tyskland vil være verdens vinner på billig energi i årene som kommer ut fra sin satsing på sol og vind og en hydrogenøkonomi. Resten av verden vil komme haltende etter.
Tyskland vil etter hvert oppgradere de fleste av sine ca 20.000 turbiner slik at de går nye 30 år.
Alle solcellene på private tak i Tyskland holder 50 år og mer.

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 04. mars 2025, klokken 17:31
Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. mars 2025, klokken 22:20Høres litt ut som argument mot datamaskiner eller internett.

Det er en grunn for at det forskes på fusjon, og det er definitivt ikke for å kun bruke penger.

Natur og ressursbruk for alternativene sol og vind samt variabilitet gjør at det er grenser for hva de kan bidra med på lang (og da mener jeg virkelig lang) sikt.
Det er overgangsløsninger som vi trenger nå men de er ikke for the long run imho.

Economy of scale, vil gjøre mye med kostnader for fusjon. Men å snakke om det pr nå er bare stråmann.
Håper er jo «cold fusion», men det er fjernt om vi ikke finner ut av fusjon først.

Ikke overraskende fikk jeg ikke noe fornuftig svar fra deg.
Om fusjon må gå via damp til strøm, så er solkraft i dag allerede billigere enn et kullkraftverk uten kjele/dampproduksjonsdel. Altså selv med gratis damp inn (fra fusjonsreaktoren) vil altså en solcellepark levere billigere per kWh (rundt 15 øre per kWh LOC).
Tyskland velger sin egen kurs med sol og vind og med gasskraftkraftverk som balanse. Disse vil etter hvert gå på hydrogen. GE har allerede levert 1200 LM6000 Velox aggregater på 50 MW. Dette er gassturbiner som er basert på turbofanmotorer til fly og er billigst per kW og automatisert drift (monimum drftskostnader) og kan levere på 50 eller 60 Hz. I 2017 kom en større LM9000 som yter 75MW. I dag kan GE levere en LM6000 som går på 100% hydrogen.Disse motorene har en vikningsgrad på 45%. De er autonome uten kopling verken til noen form for avkjøling eller oljekjøling. Om en setter disse maskinene inn i et fjernvarmeanlegg, kan også eksosgassene urnyttes slik at samlet virkningsgrad opp mot 100%.
Om turbinene utnyttes i snitt 20%, kan resten av varmeproduksjonen til fjernvarmen gjøres med varmepumper. Her har vi altså et verk som er en stor bruker av strøm når det er mye av den og en stor produsent av strøm og varme når sol og vind ikke strekker til.
Jeg er ikke i tvil om at Tyskland vil være verdens vinner på billig energi i årene som kommer ut fra sin satsing på sol og vind og en hydrogenøkonomi. Resten av verden vil komme haltende etter.
Tyskland vil etter hvert oppgradere de fleste av sine ca 20.000 turbiner slik at de går nye 30 år.
Du slenger ut nedvurderende karakteristikker, det sier heldigvis mest om deg selv.

Det at du tenker såpass høyt om Tyskland som dropper utslippsfrie atomkraftverk og bruker gasskraft i stedet samtidig som de herjer med pris mekanismene i Europa. De betaler Danmark for å ikke produsere strøm jevnlig.......

Og løsningen skal være hydrogen kraftverk. Det produseres pr i dag i praksis ikke grønn hydrogen, produksjon av hydrogen er med naturgass.
Så å forsøke å latterliggjøre fusjon og dyp geovarme fremstår lite fremtidsrettet.

Skal hydrogenøkonomien stå seg må det være enorm overproduksjon av kraft og da må nok alle kraftkilder brukes om vi ikke skal droppe all AI og alle datasentre?

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 04. mars 2025, klokken 17:31Tyskland velger sin egen kurs med sol og vind og med gasskraftkraftverk som balanse. Disse vil etter hvert gå på hydrogen. GE har allerede levert 1200 LM6000 Velox aggregater på 50 MW. Dette er gassturbiner som er basert på turbofanmotorer til fly og er billigst per kW og automatisert drift (monimum drftskostnader) og kan levere på 50 eller 60 Hz. I 2017 kom en større LM9000 som yter 75MW. I dag kan GE levere en LM6000 som går på 100% hydrogen.Disse motorene har en vikningsgrad på 45%. De er autonome uten kopling verken til noen form for avkjøling eller oljekjøling. Om en setter disse maskinene inn i et fjernvarmeanlegg, kan også eksosgassene urnyttes slik at samlet virkningsgrad opp mot 100%.
Hva skal være baseload i dette nettet da? Hydrogen det og? Grunnet det høye tapet i hydrogenkjeden bruker man fort tre til fire ganger så mye strøm som man egentlig trenger. Det blir mye bortkastede ressurser.

Og utnyttelse av fjernvarme krever at kraftverkene er i nærheten av der den trengs, og kan ikke brukes til alt man trenger strøm til. Så man kan bare glemme 100% effektivitet.

Håper du har rett om solcellene (selv om de ofte har forventet levetid på under halvparten), men invertere byttes mye oftere og står for en stor del av kostnaden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. mars 2025, klokken 21:30Kan og virke som at Tyskland satser mer på batteri til hus og i større format.

https://www.cleanenergywire.org/news/grid-operators-look-make-german-battery-storage-units-more-effective-balancing-grid
Det er i hvert fall en god idé. Kanskje spesielt når en har så mye vindkraft

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. mars 2025, klokken 05:21For de som sier at strømprisene er på vei ned, februar hadde de høyeste prisene siden -23, og tredje høyeste februar noensinne.

https://e24.no/energi-og-klima/i/QM2JoJ/dyreste-stroem-maaned-siden-2023

Likevel endte jeg på under 118 øre per kWh inkl. nettleie, sammenlignet med 1990-prisen på 106 øre er det ikke spesielt mye synes jeg.

Mars ligger foreløpig helt nede på 85 øre/kWh inkl. nettleie. Det er billig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RJK

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. mars 2025, klokken 23:20
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. mars 2025, klokken 05:21For de som sier at strømprisene er på vei ned, februar hadde de høyeste prisene siden -23, og tredje høyeste februar noensinne.

Likevel endte jeg på under 118 øre per kWh inkl. nettleie, sammenlignet med 1990-prisen på 106 øre er det ikke spesielt mye synes jeg.

Hadde du like stort solcelleanlegg på den tiden, eller hadde du ikke fått noe opp på taket da? Sånn bare for å få med om du sammenligner epler mot epler, eller epler mot bananer...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. mars 2025, klokken 19:52Du slenger ut nedvurderende karakteristikker, det sier heldigvis mest om deg selv.

Det at du tenker såpass høyt om Tyskland som dropper utslippsfrie atomkraftverk og bruker gasskraft i stedet samtidig som de herjer med pris mekanismene i Europa. De betaler Danmark for å ikke produsere strøm jevnlig.......

Og løsningen skal være hydrogen kraftverk. Det produseres pr i dag i praksis ikke grønn hydrogen, produksjon av hydrogen er med naturgass.
Så å forsøke å latterliggjøre fusjon og dyp geovarme fremstår lite fremtidsrettet.

Skal hydrogenøkonomien stå seg må det være enorm overproduksjon av kraft og da må nok alle kraftkilder brukes om vi ikke skal droppe all AI og alle datasentre?

Det virker som at du ikke har fått med deg det som skjer i Europa, særlig EU, UK og Norge! Man jobber meget aktivt i alle landene med å utvikle en hydrogenøkonomi. Du har rett i at det produseres minimalt med grønn hydrogen i dag, men det vil endre seg dramatisk de neste tiårene. En McKinsey-rapport angir en produksjon på opp til 585 millioner tonn i 2050, mot 90 millioner tonn i dag. En minimal andel vil være fossilbasert hydrogen i 2050 (i området 1 til 50 millioner tonn angir McKinsey)).
Forutsetningen for å fase ut fossile brensler er å erstatte dem med strøm, strøm og batterier og ikke minst hydrogen i mange sammenhenger, som skipsfart og luftfart og andre langtgående og tunge transporter der batterier ikke strekker til (langdistanse tog der en er uten strøm i ledninger, noe av lastebil og busstransporten).

Apropos Danmark og Tyskland som betaler for å stoppe vindturbiner, så har det sin årsak at Tyskland  ikke kan nekte å Danmark å sende strøm og at kapasiteten i strømnettet nord til sør i Tyskland har vært for liten. I fjor var det liten grad av nedstenging og i 2019 kompenserte Tyskland danske vindprodusenter med 199 millioner DKK.
Utbygging av nord til sør kraftlinjer (2 GW)startet høsten 2023. Tyskland har nå 120 nettutbyggingsprosjekter på gang og som samlet vil strekke seg over 13.700 km (se Leanenergywire.org 12.12.2023).
Mange hydrogenprosjekter har snublet de siste par år, i Norge og Danmark for eksempel, mens Tyskland forfølger sine planer uten særlig nøling. Landet har ferdigstilt 525 km med hydrogen rørnett i fjor som del av et nasjonalt nett. Målet er å ha et nett på 9040 km innen 2032. Heldigvis vil 60% av nettet bestå av tidligere rørnett for naturgass. Danmark har vedtatt å bruke mange milliarder DKK til å bygge ut og drifte et rørnett fra Esbjerg (del av et større nett på Jylland) til den tyske grensen for å bli integrert med det tyske rørnettet og være i drift innen 2030.

Å fremstille det som at Tysklnd dropper utslippsfrie atomkraftverk, er en overflatisk og vulgær beskrivelse av de virkelige forhold. Allerede år 2000 vedtok SPD-regjeringen den gang en langsiktig plan for å fase ut alle atomkraftanlegg i Tyskland. Etter Fukushima-ulykken fastholdt Merkel disse planene. Det nyeste verket på det tidspunkt ville nå sin beregnede levealder på 40 år i 2022. De tre siste verkene fikk gå noen måneder på overtid inn i 2023 (15. april)  I de tre til fire siste tiårene har Tyskland planmessig bygd ut fornybar energi (primært vind og sol) til så langt å dekke 60% (2024) av strømproduksjonen i dag og planlagt 80% i 2030. Landet har samtidig fulgt planene for utfasing av atomkraftverk og kullkraftverk. Strøm fra atomkraftverk er dyrt (selv for nedbetalte verk), så det har lønt seg for Tyskland de siste årene å få strøm fra vind og sol i stedet. Tyskland har i alle år vært en stor nettoeksportør av strøm (med få unntak) og om de hadde latt ca seks atomkraftverk de senere år. fortsette, hadde det vært en dyr øvelse. Særlig tatt i betraktning at verkene måtte gjennom en kostbar oppgradering for å fortsette. I 2024 utgjorde kull 20,5% av strømproduksjonen, ned 27,6% og ned 8,1% for henholdsvis svart og brunkull (se Fraunhofer ISE 7. januar 2025).

Jeg har over hodet ikke prøvd å latterliggjøre verken fusjonskraft eller dypgeoenergi (rndt 3 km ned i bakken før en har ca 100 grader). Tvert i mot så har jeg argumentert for hvorfor fusjonskraft blir forholdsvis dyr og andre ulemper. Likedan har jeg argumentert med at å bore langt ned i bakken er både kostbart og komplisert og ingen i verden (utenom Island) har lyktes medslike prosjekter verken økonomisk eller teknisk. Så dette handler ikke om latterliggjøring.

Jeg håper du har nok kunnskaper og innsikt og teknologisk forståelese til at du kan imøtegå det jeg har lagt frem her. Jeg ser frem til at du påviser at det meste jeg skriver her er feil (i følge ditt innlegg #11553)!

Electric cars in Norway

Solcelle bransjen i Norge stuper. Ikke noe nytt for mange men i går så jeg på vestlands nrk tv der eier av Kverneland elektro?? Eller hva de het, informerte om situasjonen. Ligger i nrk tv spillern. Eller hva de het... borte ved Sandnes/Haugesund mener jeg de lå.

Anyway de måtte se markedet for solceller stupe og er nå ca 10% av det det var. De måtte gjennom en massiv oppsigelsestid der.

Langt fint tv innslag der vi fikk se hele bygget innvendig der de nå presenterte det nye de satser på nå - som er elbil-lading.

De forsyner nå noen ladestasjoner til taxi lokalt og håper de hil få flere oppdrag blant annet rundt i Oslo.

Så oppsummert, solcelle panel markedet til private og bønder/næringsbygg er ut.

Dette siden den ventede fastpris strømavtalen som kommer - Norgespris, dreper solcellepanel markedet.

Ja ja slik kan det gå. Men jeg så ikke den komme for 2-3 år siden. Hadde lyst på det på taket selv jeg da ;D

Nå er det jo uaktuelt nå som Norges pris avtalen kommer :+1:

Ingeniøren

Ja, myndigheten har jo på alle måter signalisert at en slik konkurrent vil vi ikke ha ved å reduserer støtte, true med skatt (den kommer nok...) og kjøre tilsyn på installasjon i håp om å få stengt ned...

Men alt er ikke svart da årsforbruket hos meg er redusert fra typisk 15' til 10' kWh  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

arthur

SÅ kanskje ikke Norgespris er veien å gå, men heller lage støtteordninger og incentiver som monner heller enn å premiere de med det høysete forbruket, og andre til å ikke gidde å tenke forbruk og forbruksmønster?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 05. mars 2025, klokken 09:12Ja, myndigheten har jo på alle måter signalisert at en slik konkurrent vil vi ikke ha ved å reduserer støtte, true med skatt (den kommer nok...) og kjøre tilsyn på installasjon i håp om å få stengt ned...

Men alt er ikke svart da årsforbruket hos meg er redusert fra typisk 15' til 10' kWh  :+1:

Ja, Arbeiderpartiet / Enova er utrolig treige. De kuttet støtten i 2023 da støtten "ikke trenger å være like omfattende lenger". Men når alle andre faktorer snur seg vekk fra solceller, SÅ MÅ JO FOR POKKER AP / ENOVA REAGERE OG GJENINFØRE STØTTEN!!!!!  Men, neida, i en krok sitter sikker Støre og "følger situasjonen nøye"...og "etter valget skal vi drive politikk"..."bare ikke nå, for nå er det VM på ski, og snart er det sommerferie, så det blir litt knapt med tid"...
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: RJK på tirsdag 04. mars 2025, klokken 23:50
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. mars 2025, klokken 23:20

Hadde du like stort solcelleanlegg på den tiden, eller hadde du ikke fått noe opp på taket da? Sånn bare for å få med om du sammenligner epler mot epler, eller epler mot bananer...

Eksport av solcellestrøm er selvsagt ikke med i den prisen. Egenforbruk av solcellestrøm fører naturlig nok til mindre kjøp av strøm på dagtid, men for tiden er det i den perioden på døgnet strømmen er billigst så snittet mitt i mars hadde vært lavere uten solcelleanlegget. Ser forresten mars-prisen er nede i 84 øre nå etter at jeg la inn gårsdagen, og det vil falle videre i morgen.

1990-prisen er landsgjennomsnitt fra en NVE-rapport. 105,9 øre inflasjonsjustert, inkl. variabel del av nettleie.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA