Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. februar 2025, klokken 17:59Inndelingen er rett og slett alt for grov, problemet er da at om man først har havnet rett over 5kW er incentivet for å jevne ut forbruk resten av måneden borte.
Inndelingen er faktisk opp til det enkelte nettselskap. Ellers enig i det du skriver.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. februar 2025, klokken 10:30
Sitat fra: Syklist på fredag 07. februar 2025, klokken 08:51Men fastpris på 40 (50) øre river vekk alle insentiver for sparing.
Hvorfor det? Leser stadig vekk dette, men har ikke sett noen form for bevis for det. Var strømforbruket skyhøyt i 2020 når strømmen var "gratis", og sløser nordlendingene som har lavere pris en dette på spotmarkedet så enormt mye?

Fastpris fjerner noen insentiver for flytte forbruket, men prisen (husk nettleie) er fremdeles såpass høy at det uansett vil lønne seg å senke forbruket. 20.000kWh i året koster for 25.000,-.


Helt enig! Vi bruker 20000 kWh i året, klart kunne jeg spart halvparten til 50 øre så er det 5000,- pluss nettleie 5000,- i året.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gazer75

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. februar 2025, klokken 17:59Svenskene har en mye bedre løsning på effektleddet enn vi har i Norge.
Likte det systemet der ja. Ein kunne jo også hatt ein effekt rabatt på natta. F.eks. at toppane får eit fråtrekk på 2-3kW. Dvs at om ein har ein topp på 10kW så vil den f.eks. kun telje som 7kW kl. 22-07.


Korleis fungerer prising i burettslag? Er vel lite insentiv til å lade på natta der om ein ikkje har ulike prisar på natt?
I sameige til foreldra mine så får dei ein epost/sms om å lese av sånn ca 4 gongar i året og så sender styret rekning. Kvar boks har eit eige teljeverk.

Her eg bur har dei kun bestemt at dei vil få for eit system med ein tredjepart som administrerer. Når vi faktisk får noko installert veit eg ikkje.
Dei hadde fått tilbod på installasjon for 2-3 år sidan, men alle dei billegaste var med Easee boksar, og med alt styret rundt dei så vart ting lagt på is. Alle andre tilbod med andre boksar var mykje dyrare.
2020 e-Golf (2023-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på fredag 07. februar 2025, klokken 21:10Ja pokker, blir så sur på de folka som vil vi skal sitte i 18 grader i stua, med en bråkete hårføner i nakken, i mørket. Det er det enøk i praksis betyr - det er ingenting å spare her som ikke går utover komforten eller koster en halv mill (ombygging til bergvarme med vannbåren varme rund baut).
Hårføner! Den så jeg ikke komme ;D

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2025, klokken 07:13
Sitat fra: daktari på fredag 07. februar 2025, klokken 21:10Ja pokker, blir så sur på de folka som vil vi skal sitte i 18 grader i stua, med en bråkete hårføner i nakken, i mørket. Det er det enøk i praksis betyr - det er ingenting å spare her som ikke går utover komforten eller koster en halv mill (ombygging til bergvarme med vannbåren varme rund baut).
Hårføner! Den så jeg ikke komme ;D

Varmeteppe er effektivt for å holde varmen når det er lavere enn 18 grader inne...
Har selv brukt det og kan anbefale det.
Vi ender vel der snart at ENOVA snart deler ut slike til befolkningen......

arthur

En bolig i Norge har et årlig forbruk på 15.000 kWt og i fjor var prisen i NO1 hele 1,25 per kWh eller 1.562 kroner per måned i snitt.

I huset bor mor, far og to barn og de bruker per måned rundt 11/12.000 på mat.

Og en bil har de jo, og den koster mellom 5.000 og 10.000 i måneden (https://www.smartepenger.no/bilokonomi/373-kostnader-ved-bilhold )

Og så har de jo et boliglån på 4 millioner og bor i et rekkehus som kostet dem 5 millioner. Dette boliglånet koster 24.000 før skatt og 21.500 etter skatt

Og så skal de vel betale vann og avløp, renovasjon, eiendomsskatt, forsikring på huset osv og litt vedlikehold løper det vel på og så det koster i alt 5.000 per måned.

Skal ikke nevne hverken fritidsaktiviteter, ferier og annet, men hva er det folk skriver side opp, og side ned, dag etter dag, uke etter uke, og nå til og med år etter år?

Joda, strømregningen på 1.500 kroner i måneden.

Så da så!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Tror ikke det er mange barnefamilier med elbiler som har strømregning på 1500. Min var f.eks. over 5000 forrige måned.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. februar 2025, klokken 13:41Tror ikke det er mange barnefamilier med elbiler som har strømregning på 1500. Min var f.eks. over 5000 forrige måned.
Snittpriser gjennom året hjelper lite om man får brorparten i november, desember, januar og februar. Vi hadde ca 3000 på hytte, hus og to elbiler i januar, men da går det jo med ved til noen kroner også. Helst ville man jo bare brukt strøm.

Og stor forskjell på en familie i NO1 i en blokkleilighet i Oslo og en enebolig innover i landet i NO2. Snitt er bare tull og vas.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. februar 2025, klokken 13:41Tror ikke det er mange barnefamilier med elbiler som har strømregning på 1500. Min var f.eks. over 5000 forrige måned.

1847,- her. Elbil, men ingen barn. Har leieboer da, så det er for to husholdninger.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 08. februar 2025, klokken 17:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. februar 2025, klokken 13:41Tror ikke det er mange barnefamilier med elbiler som har strømregning på 1500. Min var f.eks. over 5000 forrige måned.

1847,- her. Elbil, men ingen barn. Har leieboer da, så det er for to husholdninger.

Ja, det var billig.
Er 4 stk som trener en del, så blir mye dusjing. I tillegg er eneboligen egentlig fra 60-tallet, og bygget på et par ganger, så langt fra ideellt strømforbruks-messig, selv om vi har varmepumpe, og etterisolert et par vegger. I tillegg har vi jo to elbiler som ruller mye. Ser og at NO2 har vært en del dyrere enn NO1 i det siste...ja og så høyere effektledd og pris.

Av de jeg kjenner som har flunk nytt hus til 9 mill så har de sluppet denne strømskatten, og bruker nesten ikke strøm på oppvarming pga mye bedre isolert hus.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. februar 2025, klokken 15:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. februar 2025, klokken 13:41Tror ikke det er mange barnefamilier med elbiler som har strømregning på 1500. Min var f.eks. over 5000 forrige måned.
Snittpriser gjennom året hjelper lite om man får brorparten i november, desember, januar og februar. Vi hadde ca 3000 på hytte, hus og to elbiler i januar, men da går det jo med ved til noen kroner også. Helst ville man jo bare brukt strøm.

Og stor forskjell på en familie i NO1 i en blokkleilighet i Oslo og en enebolig innover i landet i NO2. Snitt er bare tull og vas.

Snitt er vel ikke bare tull og vås når man ser på strømforbruket over HELE året og prisen på strøm for HELE året og da fordeler dette på tolv måneder for å se hva det koster i snitt per måned? Betaler man mer i en måned så betyr det at man betaler mindre i andre måneder. Fortsatt uklart?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Skal i hvert fall bli bra for de unge som har slitt utrolig i 2024, når det KANSKJE blir mye bedre strømordning etter valget. For dem er hver eneste krone spart viktig.

I motsetning til hva noen sier her inne, så kan en på VG i dag lese at nye typer mennesker er på inkassolisten, og de er der ikke fordi de sløser vekk penger ala luksusfellen. Det er kostnadene som øker mer enn inntekten, selv om de ikke kjøper mer.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 08. februar 2025, klokken 17:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. februar 2025, klokken 13:41Tror ikke det er mange barnefamilier med elbiler som har strømregning på 1500. Min var f.eks. over 5000 forrige måned.

1847,- her. Elbil, men ingen barn. Har leieboer da, så det er for to husholdninger.
Med megastort solcelleanlegg, bergvarmepumpe og mildt kystklima langt sør i NO 1 så er det superlangt fra ett gjennomsnitt for barnefamilier.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. februar 2025, klokken 16:09Må si jeg liker uttalelsene til Kjell Roland

https://www.tu.no/artikler/et-forsvar-for-norgesprisen/555633
Enig, virker både godt orientert og avbalansert.

SitatJeg mener derfor det er rimelig å si at makroeksperimentet med timespriser i Norge har vist at fleksibiliteten gjennom døgnet ikke utløses av timespriser. En modifikasjon her er at for elbillading skjer dette i et visst omfang.


Det siterte er ett eksempel.

SitatMange norske velgere vil nok også mene at det ikke er rimelig at de skal stilles overfor svært ustabile og i perioder svært høye priser fordi det tyske og danske kraftsystemet, på grunn av dysfunksjonell energipolitikk, har mangel på effekt når det blåser lite.

Forbrukerne i disse landene ikke ser variable priser. Hvorfor skal norske forbrukere lide for dårlig energipolitikk i andre land?


Og dette er svært viktig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA