Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 06. februar 2025, klokken 19:04Det er bare et sykt utslag av politisk galskap som har gjort at norske husholdninger i praksis er kastet over på spotpris avtaler.  Jeg har selv hatt fastpris avtaler tidligere, men så datt jo bunnen ut av dette markedet fullstendig slik at det kun var rådyre avtaler å tegne.

Derfor glad for det Støre har foreslått - og som FRP ønsker å fortgang i. Jeg tror derimot ikke noe av det Støre sier - jeg tror like lite på han som jeg har tiltro til at Israel vil noe positivt for palestinere.

Dette er rent valgflesk..og om det ikke er det så burde Støre bare få fortgang i dette - noen han helt åpenbart så langt ikke har gitt ett eneste signal om. Det fremstår som bare løgn alt sammen dessverre.
Så debatten i går hvor Støre ble konfrontert med nettopp dette. Unnskyldningen var at "nå er det en annen situasjon", og "det tar tid å utrede". Når han ble konfrontert med alle de som har investert i strømstyring, solceller osv så var det bare "det var deres valg". Arrogant j***l som vanlig.

Og så var det to "fagpersoner" der, en økonom og en fra kraftbransjen som himlet med øynene og mente at det ble sløsing og at forbrukere ikke får "signal" om å styre forbrukte.

Da var det faktisk forfriskende å høre Listhaug som sa at folk må få bruke strøm når de trenger det, og ikke bli strømeksperter alle som en. Så vil ikke folk sløse med strøm selv om prisen er på ett levelig nivå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Syklist

Er enig i at det er for galt at bestemødre skal følge med på Nordpool for å se når vaskemaskinen skal settes på.  Men fastpris på 40 (50) øre river vekk alle insentiver for sparing.

https://www.tu.no/artikler/smart-lading-ville-ikke-blitt-utviklet-hvis-alle-hadde-fastpris/555490

Ville vært mye mer fornuftig med en fastpris som tar høyde for variasjoner i etterspørselen gjennom døgnet og er høy nok til å gi vanlige husholdninger insentiv til å spare. (F.eks 2 kr/kwh fra 06-10 og 16-22).

Slik som det er i dag, er det nettleien som virker mest urettferdig.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Ingeniøren

Sitat fra: Olemann på torsdag 06. februar 2025, klokken 18:57Fellesskapet (Stat og kommune som eier 90%) taper dersom strømmen ikke selges ut av landet når den er dyr. 

Man kan selvsagt la være å selge den dyrt til utlandet og tape penger.  Da må Fellesskapet skaffe seg pengene på andre måter. Økt skatt, økte avgifter f.eks.   Reduserte utgifter fungerer også, f.eks. færre lærere, dårligere veier, mindre politi, lengre saksbehandlingstid i kommunene osv.  Eller, hente penger fra kommende generasjoner (Oljefondet).

Så må Felleskapet selvsagt bli enige med seg selv hvordan deler av de tjente pengene skal fordeles, lav fastpris på strøm er en mulighet. Det interessante er at med denne løsningen så vil de som bruker mest strøm (f.eks. har flere hytter eller stort hus) hente ut mest av Fellesskapets penger.  Og det er selvsagt fint for dem/oss. Så har jo de/vi som sparer på strømmen, f.eks ved å etterisolere huset, installere solceller, ha et lite hus osv. all grunn til å bli litt sure på at de/vi med store hus og flere hytter henter ut mer penger fra Fellesskapet.

Det er merkelig å observere at fordelingsnøkkelen når det gjelder strøm synes å være basert på helt andre prinsipper enn for annen tilgang til Felleskapets verdier.   Men absolutt fint for de/vi som bruker mye strøm.

Det er ikke så mange andre sugerør vi kan stikke ned i Fellesskapets kasse som ikke er begrenset på ulike måter.
(Forbehold; Jeg vet ikke om fastprisen er begrenset, men mitt inntrykk er at her bestemmer den enkelte helt selv både hvor tykt og hvor mange sugerør han vil stikke ned i kassa  :)

Så sant som det er sagt  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Syklist på fredag 07. februar 2025, klokken 08:51Er enig i at det er for galt at bestemødre skal følge med på Nordpool for å se når vaskemaskinen skal settes på.  Men fastpris på 40 (50) øre river vekk alle insentiver for sparing.

https://www.tu.no/artikler/smart-lading-ville-ikke-blitt-utviklet-hvis-alle-hadde-fastpris/555490

Ville vært mye mer fornuftig med en fastpris som tar høyde for variasjoner i etterspørselen gjennom døgnet og er høy nok til å gi vanlige husholdninger insentiv til å spare. (F.eks 2 kr/kwh fra 06-10 og 16-22).

Slik som det er i dag, er det nettleien som virker mest urettferdig.

Nettleien til f.eks. LNett (Lyse) koster 250 kroner mer om du har 3 topper over 10 kW enn 9 kW.
I tillegg er nettleien 8 øre lavere om natten.
Varmtvannstanken min ser automatisk på strømprisene når den planlegger å varme. Det gjør at effekttoppen fort blir når de fleste sover, og andre ikke har effekttopp (siden jeg og lader elbil om natten). Så da hadde det kanskje vært like greit å drite i hele strømflyttingen, siden de 8 øre lavere nettleie fort blir spist opp av et effektledd-trinn opp. Men jeg skal ta den for å redde verden  :o  En kunne jo styrt elbilladingen litt bedre og...da kunne jeg nok flyttet elbilladingen til etter at varmtvannstanken var rimelig varm igjen.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Syklist på fredag 07. februar 2025, klokken 08:51Men fastpris på 40 (50) øre river vekk alle insentiver for sparing.
Hvorfor det? Leser stadig vekk dette, men har ikke sett noen form for bevis for det. Var strømforbruket skyhøyt i 2020 når strømmen var "gratis", og sløser nordlendingene som har lavere pris en dette på spotmarkedet så enormt mye?

Fastpris fjerner noen insentiver for flytte forbruket, men prisen (husk nettleie) er fremdeles såpass høy at det uansett vil lønne seg å senke forbruket. 20.000kWh i året koster for 25.000,-.

Effektleddet vil bidra til at forbruket spres ut over døgnet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Syklist på fredag 07. februar 2025, klokken 08:51Ville vært mye mer fornuftig med en fastpris som tar høyde for variasjoner i etterspørselen gjennom døgnet og er høy nok til å gi vanlige husholdninger insentiv til å spare. (F.eks 2 kr/kwh fra 06-10 og 16-22).
Hvordan skal folk kunne flytte forbruk vekk fra disse periodene? Det er da det folk flest enten spiser frokost eller middag, og er hjemme og trenger varme i huset. Det du vil bidra til er at dagsenking må slå seg av ett par timer tidligere siden det er billigere å varme opp huset da. Så da får man økt strømforbruk totalt sett. Er det ønskelig?

Øyvind.h

I en del situasjoner vil strømforbruket bli høyere med moderat fastpris enn dagens opplegg med pris som gjerne kan være 1kr på natta, og toppe på 3-4kr på dagen.

Da går oppvarming av huset på full blås hele natta, litt for varmt på morgenen, unødvendig varmt på dagen om ingen er hjemme, litt kjøligere på kvelden. Totalt sett noe høyere forbruk, men mye billigere enn å varme opp etter behov.

Interessant nok kan kritikerne som mener det vil sløses få rett, om neste vinter blir vesentlig kaldere enn denne milde vinteren har vært så langt. Da vil strømforbruket øke neste vinter sammenlignet med denne vinteren og en kan dermed dokumentere at "lav fastpris ga mye høyere forbruk".
Mild vinter har gjort at vi omtrent ikke har brukt ved denne vinteren (tipper 150-200 liter). Varmepumpa gjør all jobben, minus varmekabler på bad.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. februar 2025, klokken 11:28I en del situasjoner vil strømforbruket bli høyere med moderat fastpris enn dagens opplegg med pris som gjerne kan være 1kr på natta, og toppe på 3-4kr på dagen.

Da går oppvarming av huset på full blås hele natta, litt for varmt på morgenen, unødvendig varmt på dagen om ingen er hjemme, litt kjøligere på kvelden. Totalt sett noe høyere forbruk, men mye billigere enn å varme opp etter behov.

Interessant nok kan kritikerne som mener det vil sløses få rett, om neste vinter blir vesentlig kaldere enn denne milde vinteren har vært så langt. Da vil strømforbruket øke neste vinter sammenlignet med denne vinteren og en kan dermed dokumentere at "lav fastpris ga mye høyere forbruk".
Mild vinter har gjort at vi omtrent ikke har brukt ved denne vinteren (tipper 150-200 liter). Varmepumpa gjør all jobben, minus varmekabler på bad.

Man må tenke som Trump for å konkludere slik. Blir det mildere så vil man jo kunne påstå at fastpris gir mindre forbruk....Kanskje greit om det blir mildere..så kan folk som ikke har hjerne konkludere noe som vi alle er tjent med

Gazer75

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. februar 2025, klokken 09:28Nettleien til f.eks. LNett (Lyse) koster 250 kroner mer om du har 3 topper over 10 kW enn 9 kW.
Varmtvannstanken min ser automatisk på strømprisene når den planlegger å varme. Det gjør at effekttoppen fort blir når de fleste sover, og andre ikke har effekttopp (siden jeg og lader elbil om natten). Så da hadde det kanskje vært like greit å drite i hele strømflyttingen, siden de 8 øre lavere nettleie fort blir spist opp av et effektledd-trinn opp. Men jeg skal ta den for å redde verden  :o  En kunne jo styrt elbilladingen litt bedre og...da kunne jeg nok flyttet elbilladingen til etter at varmtvannstanken var rimelig varm igjen.
Bør vere råd å lade utan å gå over 10kW effekt. Ein VVB brukar vel om lag 2kW når den er på.
Veit ikkje korleis boksen er sett opp, om du har 400V trefase eller 230V, ved 400V og 6A så er jo det 4,1kW sånn ca, og 230V 16A er rett under 3,7kW.
Trekk frå 10% i tap så snakkar vi om 3,3-3,7kW inn på batteriet over natta. Ved 3,3kW så vil det bety 26,4kWh på 8 timar som ved 200Wh/km betyr 132km. Då har ein 4kW til varme over natta. Om ein treng ekstra så kan ein jo alltids starte ladinga før på kvelden. 130km per dag er jo over 47000km per år.

Ser du har låg nettleige i helgene også? Då kan du fylle på om du har gått litt i minus gjennom veka.
Mitt nettselskap har natt- og dagpris likt alle dagar.

Om det er for lite med 130km per dag i snitt så vil nok dei 250kr ekstra ikkje vere all verden per kWh over månaden om forbruket er så høgt. Får ikkje mange liter drivstoff for 250kr i dag. Kanskje 10-12 liter? Er vel heldig om det rekk 170-180km.
2020 e-Golf (2023-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Gazer75 på fredag 07. februar 2025, klokken 12:04
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. februar 2025, klokken 09:28Nettleien til f.eks. LNett (Lyse) koster 250 kroner mer om du har 3 topper over 10 kW enn 9 kW.
Bør vere råd å lade utan å gå over 10kW effekt. Ein VVB brukar vel om lag 2kW når den er på.
Veit ikkje korleis boksen er sett opp, om du har 400V trefase eller 230V, ved 400V og 6A så er jo det 4,1kW sånn ca, og 230V 16A er rett under 3,7kW.
Trekk frå 10% i tap så snakkar vi om 3,3-3,7kW inn på batteriet over natta. Ved 3,3kW så vil det bety 26,4kWh på 8 timar som ved 200Wh/km betyr 132km. Då har ein 4kW til varme over natta. Om ein treng ekstra så kan ein jo alltids starte ladinga før på kvelden. 130km per dag er jo over 47000km per år.

Ser du har låg nettleige i helgene også? Då kan du fylle på om du har gått litt i minus gjennom veka.
Mitt nettselskap har natt- og dagpris likt alle dagar.

Om det er for lite med 130km per dag i snitt så vil nok dei 250kr ekstra ikkje vere all verden per kWh over månaden om forbruket er så høgt. Får ikkje mange liter drivstoff for 250kr i dag. Kanskje 10-12 liter? Er vel heldig om det rekk 170-180km.

Hovedpoenget mitt, som ikke kom så klart frem, var at i utgangspunktet så lønner det seg å flytte forbruket selv om selve kraftprisen per kWh er lik uansett.

Det er en 300 liters bereder, så den bruker 3000 watt. Med så stort volum så klarer den bedre å vente med å varme seg opp (automatikken gjør at vannet ikke blir farlig kaldt). Den lever litt sitt eget liv etter Nordpool-prisene den automatisk henter inn. Går og an å justere på dette, men er såpass glad for å få det til å virke at jeg ikke vil fikle mer med det (hvorfor skal duppedingser har 2,4Ghz nett....)... Uansett, har to elbiler, og til sammen kjøres de ca 35.000 km i året. Er sikker på at jeg kunne jobbet hardere for å holde meg under 10kW, men når det er kalde måneder har jeg per nå ikke sjanse. Derfor skrudde jeg bare opp effekten på laderen på elbilen til 32A (7360 watt), men det ble litt mye, siden hovedsikringen på 63A røyk litt for ofte da (1-fase). Da er en vel oppe i 14490 watt ca. Er nå nede i 20A på elbillading, men fremdeles ryker jeg over 10 kW.

Er en del latskap og. Har kun 1 elbillader og 2  elbiler, så jeg har helst lyst å vente med å lade, og lade til ca 80% når jeg lader.

Ja, 250 er ikke så ille. Det andre poenget mitt var at effekt-leddet er litt motstridende til etterspørsel i stømsonen / strømprisen. For å unngå 250 "i bot" kunne jeg flyttet mer av forbruket mitt til f.eks. 14-15 i stedet for 24:00-01:00. Men ser for meg at strømsonens forbruk kl 14-15 er høyere enn 24-01, så da er det jo litt mot intensjonen med effektleddet.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. februar 2025, klokken 15:11Men ser for meg at strømsonens forbruk kl 14-15 er høyere enn 24-01, så da er det jo litt mot intensjonen med effektleddet.
Intensjonen til effektleddet er jo at folk skal spre forbruket ut over døgnet. Ironisk nok akkurat det motsatte av hensikten med timespris på strøm og differensiert nettleie (som pussig nok er veldig forskjellig mellom strømselskapene).

Uansett, det med elbillading handler om litt automatikk som kan styre to ting basert på energiforbruk. Her hjemme så har elbil lavest prioritet, så varmtvann og til slutt varmekabler. Elbilladeren kan justeres 1 og 1 ampere, så trinn på 230W som gjør at man treffer ganske bra. Lurt å lade på enfas da, siden trinnene blir mindre.

På det viset har vi enda ikke vært over 5kW i vinter. På hytta måtte vi skru opp til 10kW i januar og februar siden det innimellom er så kort tid på å få ladet opp, og vinterforbruket på bilene er såpass mye høyere. Hjemme kan vi jo lade hele uka.

Counterpointer

Det er utrolig mye såkalt «kommaknulling» i forhold til strømsparing. Det er snakk om øre og ikke kroner. Samtidig er det dokumentert at pris fleksibilitet er svært lav for private husholdninger så det er uansett pris lite å hente.

Motstridende hensyn i strømpris og nettleie motarbeider hverandre.

Det snakkes om offentlige inntekter av høy strømpris, men kostnadene de delene som ikke har slike inntekter omtales nesten ikke. Hvor mye sponser alle kommunene som ikke har strøminntekter de som har det?

https://www.kommunekonsult.no/wp-content/uploads/2023/10/Kommuner-vannkraftverk-og-stromutgifter.pdf

SitatI perioden 2019-2023 hadde staten 180 milliarder kroner i bokførte inntekter fra kraftsektoren.
Kommuner og fylkeskommuner har hatt 81 milliarder i inntekter på toppen av dette.
62 milliarder ble i samme periode utbetalt i strømstøtte og en del andre tiltak.

Kilde

https://www.energiogklima.no/meninger-og-analyse/klimavalg21/staten-skor-seg-pa-hoye-strompriser-folk-flest-ma-fa-mer-tilbake

jkirkebo

Svenskene har en mye bedre løsning på effektleddet enn vi har i Norge. Usikker på om det er likt i hele Sverige, men den løsningen jeg har sett beskrevet flere steder har xx kroner per kW og da kun i perioden 07-20. Dvs. at på natta kan man lade elbilen så mye man vil uten effektavgift, og om man bruker 5,44kW peak (målt på samme måte, 3 timer på forskjellig dag hver måned) betaler man for 5,44kW (om prisen er 70,- per kW blir det da 380,80) og ikke 10kW. Dagens inndeling i Norge er håpløs, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har havnet rett over 5kW.

Inndelingen er rett og slett alt for grov, problemet er da at om man først har havnet rett over 5kW er incentivet for å jevne ut forbruk resten av måneden borte. Da er det bare å "gønne" på og satse på å havne på 9,8KW så man får valuta for pengene ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

stefse

Analytikerne er på farten igjen. Selvsagt mener det alle det samme, og med de samme gitte forutsetningene.
Tyskland og England skal fortsette å by opp marginalprisene gjennom kabler, og dermed sette prisen på et produkt de bare kjøper ~5% av volumet på. Resten av volumet selges til andre enn dem selv og blir nordmenns problem. I dette tilfellet er det staten som skal "ta regningen" hvilket i praksis bare betyr at pengene flyttes rundt i sirkel, mens ganske riktig, de samme analytikerne og kraftkorpset tjener på alskens påfunn rundt denne runddansen av penger. Pluss at næringslivet sliter enda mer enn før. Rettferdig skal vist det være.

https://www.nrk.no/vestland/kostnad-av-noregspris_-regjeringa-kan-ha-bomma-med-opptil-3-milliardar-1.17254396
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

daktari

Ja pokker, blir så sur på de folka som vil vi skal sitte i 18 grader i stua, med en bråkete hårføner i nakken, i mørket. Det er det enøk i praksis betyr - det er ingenting å spare her som ikke går utover komforten eller koster en halv mill (ombygging til bergvarme med vannbåren varme rund baut).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA