Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på fredag 31. januar 2025, klokken 08:48Blir visst store strøm-nyheter fra Støre i dag, da får vi se...🤣

Interessante direktiver de innfører...vil jo koste betydelig mer å energieffektivisere husholdninger i Norden vs feks i Spania
Men dette driter jo direktivene i, alle skal spare.

Og uten å ha satt meg nevneverdig mye inn i sakene, tror jeg slikt også vil treffe næringslivet ganske hardt på sikt.
Når feks store skipsverft eller store lagerhaller må ha planer om 20-30cm isolasjon i veggene sine innenfor visse tidsbegrensninger, bare fordi de har lav energiklassifisering....men de trenger ikke mer isolasjon, da de sjeldent er oppvarmet, men det tipper jeg direktivene ikke bryr seg om heller.

Hvis det er økonomisk lønnsomt og fornuftig så blir ting effektivisert av seg selv og trenger sjeldent detaljstyring. Folk bygger feks ikke hus i dag med 5cm isolasjon, man bruker minst 15-20, fordi det ikke koster noe særlig mye mer, og man får lavere driftskostnader på huset.
Trenger ikke direktetiver for å få til dette.

Så at AP modererte seg på hvor stor nyhet som kommer i dag. Tipper det er mer oppgulp om hva de skal gjøre ETTER VALGET, og at de skal følge situasjonen ennå tettere. Virket som Energiministeren mente vi var bundet på hender og føtter av EØS på alle tiltak alle andre partier foreslo, og at han var strålende fornøyd med dagens strømstøtte. Men at bakerier skulle få enklere fastprisavtaler, siden bakere og sånn ikke var så flinke når det ble for avansert for dem.

Dersom en skal bygge et nytt hus i dag, eller en stor hytte, så er det TEK17 som gjelder, som har vært i kraft siden 1. juli 2017. Denne er svært streng, sånn at folk omtrent ikke trenger ovner. En ender ofte opp med 20-25cm isolasjon i veggene for å oppnå kravene, avhengig av vinduer osv. Så for nye hus vil sikkert ikke nye krav bety noe.

Støre sier vel omtrent noe sånt som: "nei, nei, nei, dette kommer ikke til koste forbrukerne noe - det er ikke 2018-kravene som nå skal inn som sier noe om det".... før han sier "de er viktige for miljøet...osv". Men har egentlig ikke hørt et ord fra han om hva de direktivene i praksis betyr, hva det vil koste å oppfylle kravene, og hvem han ser for seg skal betale.

Ville jo vært enormt å spare på energibruk om staten en periode ga 10.000 i støtte til luft-luft-varmepumper, som diskutert før (ref Stavangers suksess med 5000).
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 31. januar 2025, klokken 09:11
Sitat fra: Radial på fredag 31. januar 2025, klokken 08:48Blir visst store strøm-nyheter fra Støre i dag, da får vi se...🤣

Interessante direktiver de innfører...vil jo koste betydelig mer å energieffektivisere husholdninger i Norden vs feks i Spania
Men dette driter jo direktivene i, alle skal spare.

Og uten å ha satt meg nevneverdig mye inn i sakene, tror jeg slikt også vil treffe næringslivet ganske hardt på sikt.
Når feks store skipsverft eller store lagerhaller må ha planer om 20-30cm isolasjon i veggene sine innenfor visse tidsbegrensninger, bare fordi de har lav energiklassifisering....men de trenger ikke mer isolasjon, da de sjeldent er oppvarmet, men det tipper jeg direktivene ikke bryr seg om heller.

Hvis det er økonomisk lønnsomt og fornuftig så blir ting effektivisert av seg selv og trenger sjeldent detaljstyring. Folk bygger feks ikke hus i dag med 5cm isolasjon, man bruker minst 15-20, fordi det ikke koster noe særlig mye mer, og man får lavere driftskostnader på huset.
Trenger ikke direktetiver for å få til dette.

Så at AP modererte seg på hvor stor nyhet som kommer i dag. Tipper det er mer oppgulp om hva de skal gjøre ETTER VALGET, og at de skal følge situasjonen ennå tettere. Virket som Energiministeren mente vi var bundet på hender og føtter av EØS på alle tiltak alle andre partier foreslo, og at han var strålende fornøyd med dagens strømstøtte. Men at bakerier skulle få enklere fastprisavtaler, siden bakere og sånn ikke var så flinke når det ble for avansert for dem.

Dersom en skal bygge et nytt hus i dag, eller en stor hytte, så er det TEK17 som gjelder, som har vært i kraft siden 1. juli 2017. Denne er svært streng, sånn at folk omtrent ikke trenger ovner. En ender ofte opp med 20-25cm isolasjon i veggene for å oppnå kravene, avhengig av vinduer osv. Så for nye hus vil sikkert ikke nye krav bety noe.

Støre sier vel omtrent noe sånt som: "nei, nei, nei, dette kommer ikke til koste forbrukerne noe - det er ikke 2018-kravene som nå skal inn som sier noe om det".... før han sier "de er viktige for miljøet...osv". Men har egentlig ikke hørt et ord fra han om hva de direktivene i praksis betyr, hva det vil koste å oppfylle kravene, og hvem han ser for seg skal betale.

Ville jo vært enormt å spare på energibruk om staten en periode ga 10.000 i støtte til luft-luft-varmepumper, som diskutert før (ref Stavangers suksess med 5000).

Nettopp, bygger du nytt må man følge visse regler som feks TEK17.

Og skal man bytte tak, kan man jo ha som grunnprinsipp at man bør vurdere noe solcelle-greier.
Skal man feks bytte kledning, bør det ligge føringer for en eventuell energieffektivisering om det er for lite i veggene, mm
Det er en fornuftig tilnærming uansett.

Men ta det i forbindelse med andre tiltak man uansett må gjøre på hus&hjem over en livssyklus, og ikke ett "hardt" krav.

Så vil det jo være visse unntak, feks lafta hus, verna bygg, mm.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Say whaaaat!!  ;D  :D  ;D  :D  ;D  :angel:  :laugh:  :blank:  8)  ;D  ;D

Shit, jeg som nesten kjøpte varmepumpe til hytta  ;D

Det er jo helt fantastiske (valgkamp)-løfter AP kommer med nå! Tipper det er mange som har solgt hytta siste året som angrer nå!! Dette er jo en fantastisk nyhet om de får flertall i Stortinget. Vil jo løse alt for privatpersoner angående strømpriser!!

Nesten så jeg vil stemme AP til høsten!  :D
Shit, AP, ass. Har endelig våkna!

Radial

Makan til valgflesk, index-regulert Norgespris?

Jaja, bedre enn dagens ordning er det uansett🙂
Synd det ikke gjelder for de deler av næringslivet som ikke "smelter stein og Jern" (for lavt forbruk).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 31. januar 2025, klokken 12:32Say whaaaat!!  ;D  :D  ;D  :D  ;D  :angel:  :laugh:  :blank:  8)  ;D  ;D

Shit, jeg som nesten kjøpte varmepumpe til hytta  ;D

Det er jo helt fantastiske (valgkamp)-løfter AP kommer med nå! Tipper det er mange som har solgt hytta siste året som angrer nå!! Dette er jo en fantastisk nyhet om de får flertall i Stortinget. Vil jo løse alt for privatpersoner angående strømpriser!!

Nesten så jeg vil stemme AP til høsten!  :D
Shit, AP, ass. Har endelig våkna!
Dette er valgfisking fra AP, er ingen grunn til å falle i fella dems.

Spesielt med tanke på at både Høyre og FRP sier de vil stemme for. Tipper og de andre partiene vil stemme for forslaget, eller at noen andre vil fremme det selv om AP taper valget og så brånekter å fremme det eller stemmer imot valgløftet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Dette vil fjerne en ubehagelig usikkerhet knyttet til hytter ja. Nå har heldigvis strømprisene stort sett vært lavere i helgen enn på ukedager slik at forbruk på hytta ikke blir like dyrt som snittpris for uken. Men - det er på høy tid å sørge for at vi ikke må betale strøm i spennet 0 øre til 13 kroner per kWh.
Det kan ikke være mange som dropper fastpris på 40 øre for hjem og hytte.

Noen grunn til at de ikke kan iverksette dette med en gang, men må vente til oktober? Kun for å fiske stemmer?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. januar 2025, klokken 12:57Dette vil fjerne en ubehagelig usikkerhet knyttet til hytter ja. Nå har heldigvis strømprisene stort sett vært lavere i helgen enn på ukedager slik at forbruk på hytta ikke blir like dyrt som snittpris for uken. Men - det er på høy tid å sørge for at vi ikke må betale strøm i spennet 0 øre til 13 kroner per kWh.
Det kan ikke være mange som dropper fastpris på 40 øre for hjem og hytte.

Noen grunn til at de ikke kan iverksette dette med en gang, men må vente til oktober? Kun for å fiske stemmer?

Ja, det er helt sant. Hvorfor vente 3 år. Og nå når de har kommet på denne idèen, som for så vidt FrP har foreslått i 3 år, så må det vente til etter valget. Right.

Jeg satte inn tallene i min skrale hytte i NO2-sonen, og et regneark med faktiske regninger og faktiske forbrukstall, og ser jeg ville betalt 4055 kroner mindre i 2024 enn det jeg faktisk gjorde, om ordningen var på plass i fjor, som ville vært en reduksjon på 23,28%. 2024 har for øvrig vært et veldig vått og varmt år her. Så besparelsene ville vært enda høyere et normalår.

Er og interessant å se at jeg betalte ca 7000 for kraften i 2024, mens med avgifter og nettleie betalte jeg 17419 for en hytte i 2024.

Eladdin - Elbilfareren

"Valgflesk" og "valgfisking"?
Dere klarer fanken meg å tenke ut ugler i mosen samme pokker hva Støre foreslår. "Dette gjør du baaaaaaaare fordi, jeg vet det nok, nå er det for seint, her er det en skjult agenda baaaaaaaare til fordel for deg selv (osv)".
Kjerringer. Hva skulle vært dead line for dette forslaget, da? Kl 06.12.30 den 29.03.2023?
Hvem bryr seg om hva slimålen Listhaug mått mene eller har sagt før?
Når Frp satt på makta med Høyre klarte de vel ikke å innfri noen av valgløftene sine, i alle fall ikke billigere drivstoff (den ble dyrere) og sanering av bomstasjoner (det kom fler), men de stemte for tyskerkablene, noe de frasier seg ansvaret for nå ved å si "AP gjør ingenting for å rette opp Frp sine feil i 2017".
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på fredag 31. januar 2025, klokken 13:15"Valgflesk" og "valgfisking"?
Dere klarer fanken meg å tenke ut ugler i mosen samme pokker hva Støre foreslår. "Dette gjør du baaaaaaaare fordi, jeg vet det nok, nå er det for seint, her er det en skjult agenda baaaaaaaare til fordel for deg selv (osv)".
Kjerringer.

Er det sånn at du tenker at hjernen til Støre er så stør at den surrer bare en omdreining per 3. år? Og at det er derfor de ikke foreslår det som FrP foreslo for 3 år siden før nå?

Eller kan det være at denne "fastprisen" egentlig er noe AP vil presse kraftprodusentene til å tilby, og at de ikke skal dekke mellomlegget? At de tenker at strømprisen uansett er så billig nå at nå går det?

Det som garantert kommer til å skje er hvis AP gjør et bra valg, og at de må ha støtte fra SV og Sp, så kommer GARANTERT SV til å stoppe fastprisen for hytter, siden hytteeiere er noen jxvla kakser, og kan dra dit peppern gror, og AP har ikke nok stemmer til å la være å spise kamel og tøffel.

arthur

Når det vises til fast pris for husholdningene så regner jeg med at det IKKE vil gjelde hytter?

Dette var et svært overraskende grep fra APs side, men viser vel bare at de innser at deres eneste sjanse i valget til høsten vil være å pøse på med gulrøtter! Dette lukter egentlig bare vondt og nå gjør de det motsatte av hva de har argumentert for i tre år?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

knute

Sitat fra artikkel i AP (https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/B0ejwg/stoere-og-aasland-innfoerer-norgespris-fastpris-paa-40-oere-for-stroem):

Sitat– Nå innfører vi en norgespris på 40 øre. Det innebærer at alle husholdninger, hus og hytter, som ønsker å sikre seg, kan tegne en norgesprisavtale til 40 øre i fastpris, sier Vestre.

Så det ser ut til å gjelde hytter også.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 31. januar 2025, klokken 13:19
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på fredag 31. januar 2025, klokken 13:15"Valgflesk" og "valgfisking"?
Kjerringer.

Er det sånn at du tenker at hjernen til Støre er så stør at den surrer bare en omdreining per 3. år? Og at det er derfor de ikke foreslår det som FrP foreslo for 3 år siden før nå?

Eller kan det være at denne "fastprisen" egentlig er noe AP vil presse kraftprodusentene til å tilby, og at de ikke skal dekke mellomlegget? At de tenker at strømprisen uansett er så billig nå at nå går det?

Det som garantert kommer til å skje er hvis AP gjør et bra valg, og at de må ha støtte fra SV og Sp, så kommer GARANTERT SV til å stoppe fastprisen for hytter, siden hytteeiere er noen jxvla kakser, og kan dra dit peppern gror, og AP har ikke nok stemmer til å la være å spise kamel og tøffel.
Frp/Listhaug er kun slimåler. De foreslo "Ikke mer en 50 øre..."
Hadde Støre nå foreslått 0.5 øre/kwt ville slimålen Listhaug replisert "Det har vi i Frp foreslått for 3 år siden". Altså en helgardering.
51 øre fra Støre? Frp/slimålen Listhaug: itje godt nok sammenlikna med Frp som sei maks 50 øre."
0.001 øre fra Støre? Frp/slimålen Listhaug:" Altfor seint, vi i Frp foreslo dette for 3 år siden".
Frp er utrolig drevne på å ha vært ute med forslag "for 3 år/lenge siden", og igjen: de glemte fort sine egne valgflesk når makta ble en realitet, men populismen med nye, umiddelbare endringer av ALT som midlertidig ikke er helt bra, og som grasrota er opptatt av her og nå, det er jo ryggraden hos Frp.

Ta heller vel imot Støre/AP sitt forslag enn å henvise til hvilke sidelinje-'lovnader' (sannsynligvis løgner) Frp alltid kommer med.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

stefse

Taktisk spill fra AP. De er gode på dette. Etter valget kan dette endres til 50øre, 60,70 osv. Samt at det ikke gjelder bedrifter fordi da kommer EU å tar oss fordi det er konkurransevridende når det blir mye billigere å produsere i Norge enn Tyskland ikke sant. Fordi direktivene bryr seg bare om enkle ting som en pris og ikke reell konkuransekraft.

Dette stopper kjeften på en del folk og tar fokuset vekk fra det stadig gjentakende problemet med EU direktiver som ikke passer i Norge i det hele tatt.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på fredag 31. januar 2025, klokken 15:10Ta heller vel imot Støre/AP sitt forslag enn å henvise til hvilke sidelinje-'lovnader' (sannsynligvis løgner) Frp alltid kommer med.
Gi meg en god grunn til at dette kommer nå, tre år etter at prisene steg, og når SP har forlatt regjeringen nettopp grunnet strømprisene? Utrolig blåøyd.

Dette er valgflesk, de vil ikke innføre det før etter valget, og de vet veldig godt at SV ikke vil la det slippe igjennom som det står. Altså tomme løfter for å prøve å skaffe seg fire nye år.

At tidligere regjeringer ikke har gjort noe med strømprisene kommer jo enkelt og greit av at markedet ikke har vært i nærheten av så volatilt så det har ikke vært ett behov. Folk klagde jo selvfølgelig ikke i 2020 når strømmen var gratis.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Med en gang forslag om fastpris kommer er hylekoret fra kraftprodusentene og hjernevaskede media ute og skriker om at dette vil føre til sløsing. De glemmer lett at fastpris til 40 øre (eks mva) + nettleie lett blir over 1 krone uansett og langt i fra inviterer til sløsing.

Blir interessant om dette gjelder plusskunder også, dvs at man får betalt det samme for produsert kraft. Men så langt har de vel ikke tenkt enda. Tar vel fire nye år det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA