Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Joccy på mandag 25. november 2024, klokken 22:07Jeg hadde nok ikke gått inn på en ny 3 års avtale nå nei men 1 år for drøye krona ja mye mulig bortsett fra at jeg nå er innstill på å gjøre litt mer innsats med styring, ikke minst med tanke på nettleien også for å holde meg under 3 x 5 kWt. Klart meg i november men ser nå at jeg gått over 3 ganger siden torsdag. Det er ikke traumatisk men litt ergerlig og noe som lett kan gjøres noe med.

Det er jo nå man burde ta en fastprisavtale før den går opp igjen nå som det ser ut til bli en ustabil vinter med tidvis høye priser. Det var på denne tiden av året jeg inngikk min avtale da fastprisavtalene var på vei opp. Jeg var den gang av de siste som fikk den prisen.

Blir litt rart å bare se på årsprisene, for fastleie dreier seg jo om hva strømmen koster når du bruker den og da vet vi jo at det ikke er jevnt over 12 måneder, det er heller ikke jevnt over døgnet. Strømmen er dyrest når vi bruker den.
Du får også strømstøtte med fastpris, noe som ironisk nok er god butikk når strømmen er som dyrest. De verste månedene har jeg fått tilbake penger mens spotprisfolket har slitt ut tastaturene sine og forbannet seg over utenlandskabler.

Ja,fastpris og strømstøtte var jo en problemstilling som politikere trakk seg bort fra. Så da sitter vi tilbake med en snodig ordning som kan være lukrativ når prisen er som høyest og over satsene for strømstøtte. Da reduseres jo prisen,men nettleien må jo også dekkes. Så prisen må jo en del opp i markedet før pengene ruller motsatt vei. Men da kan det jo lønne seg å ta ut litt ekstra og fyre for kråka..
Men det krever litt oppfølging...

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på mandag 25. november 2024, klokken 22:31
Sitat fra: Joccy på mandag 25. november 2024, klokken 22:07Jeg hadde nok ikke gått inn på en ny 3 års avtale nå nei men 1 år for drøye krona ja mye mulig bortsett fra at jeg nå er innstill på å gjøre litt mer innsats med styring, ikke minst med tanke på nettleien også for å holde meg under 3 x 5 kWt. Klart meg i november men ser nå at jeg gått over 3 ganger siden torsdag. Det er ikke traumatisk men litt ergerlig og noe som lett kan gjøres noe med.

Det er jo nå man burde ta en fastprisavtale før den går opp igjen nå som det ser ut til bli en ustabil vinter med tidvis høye priser. Det var på denne tiden av året jeg inngikk min avtale da fastprisavtalene var på vei opp. Jeg var den gang av de siste som fikk den prisen.

Blir litt rart å bare se på årsprisene, for fastleie dreier seg jo om hva strømmen koster når du bruker den og da vet vi jo at det ikke er jevnt over 12 måneder, det er heller ikke jevnt over døgnet. Strømmen er dyrest når vi bruker den.
Du får også strømstøtte med fastpris, noe som ironisk nok er god butikk når strømmen er som dyrest. De verste månedene har jeg fått tilbake penger mens spotprisfolket har slitt ut tastaturene sine og forbannet seg over utenlandskabler.

Ja,fastpris og strømstøtte var jo en problemstilling som politikere trakk seg bort fra. Så da sitter vi tilbake med en snodig ordning som kan være lukrativ når prisen er som høyest og over satsene for strømstøtte. Da reduseres jo prisen,men nettleien må jo også dekkes. Så prisen må jo en del opp i markedet før pengene ruller motsatt vei. Men da kan det jo lønne seg å ta ut litt ekstra og fyre for kråka..

Ja dette viser jo det latterlige i situasjonen. Strøm støtte med fastpris som er lukrativ når strømmen er på det dyreste og penger utbetales!

Dette strøm hysteriet må avvikles asap. Vi skal ha det slik vi hadde det før strømkrisa

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 25. november 2024, klokken 23:44

Ja dette viser jo det latterlige i situasjonen. Strøm støtte med fastpris som er lukrativ når strømmen er på det dyreste og penger utbetales!

Dette strøm hysteriet må avvikles asap. Vi skal ha det slik vi hadde det før strømkrisa

Dette med at fastpris er lukurativt når strømmen er dyr er bare sånn det må være med strømstøtten. Det er jo dette som tydeligvis er problematisk å se at med fastpris MÅ man se på totalen. Ikke spotprisen minutt for minutt.

Hvis jeg skal ta min situasjon som er i NO1 med 95 øre de siste årene så gikk jeg med tap store deler av disse månedene som ble oppgitt her i et tidligere innlegg. Så det er bare tøys  henge seg opp i sånne detaljer. Om det er fucked up er en annen sak. Veldig dårlig av politikerne å gå bort fra ordnings med fastpris.

Oktober: NO1: 49,89
September: NO1: 26,45
August: NO1: 16,24
Juli: NO1: 35,82
Juni: NO1: 47,92
Mai:  NO1: 46,65
April:NO1: 75,21
Mars: NO1: 84,58
Februar:NO1: 83,75
Januar: NO1: 114,81

Fastpris oppsummert så betaler du mer for strømmen om sommeren når du ikke bruker den og mindre på vinteren når du bruker mer strøm. Totalt så kommer du sjelden noe bedre ut av det enn spot men du slipper altså disse "traumatiske" strømregningene. Jeg vet hva jeg foretrekker inntil jeg får et smarthus som styres etter spotpris. I mellomtiden er det nok mange som kunne hatt fordel av fastpris å hatt jevnere strømregninger fordelt over året. Utvilsomt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Joccy på tirsdag 26. november 2024, klokken 11:08
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 25. november 2024, klokken 23:44
Sitat fra: Joccy på mandag 25. november 2024, klokken 22:07Fastpris oppsummert så betaler du mer for strømmen om sommeren når du ikke bruker den og mindre på vinteren når du bruker mer strøm. Totalt så kommer du sjelden noe bedre ut av det enn spot men du slipper altså disse "traumatiske" strømregningene. 

Joccy :+1: takk for info. Merkelig dette med det du nevner om fastpris da. Jeg kan ikke noe om fastpris for jeg har aldri hatt det. Men jeg var sikker på ar det var gull totalt pr år de siste årene. Men så lite vet jeg ;D

Droppa dette med strøm spekulasjoner når det begynte å dra selv seg til med støtte ordninger osv. da mista jeg lysta.

ToWalkOrDrive

Det er og kjempelurt med fastrente. Du må bare få toget til å rygge tre år, så du får hoppet på  når renten er 2%.
Tesla Model Y                         2021-

Idiot

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 26. november 2024, klokken 17:39Joccy :+1: takk for info. Merkelig dette med det du nevner om fastpris da. Jeg kan ikke noe om fastpris for jeg har aldri hatt det. Men jeg var sikker på ar det var gull totalt pr år de siste årene. Men så lite vet jeg ;D

Droppa dette med strøm spekulasjoner når det begynte å dra selv seg til med støtte ordninger osv. da mista jeg lysta.

Det var gull for alle som hadde inngått fastpris før vinteren 21/22 når det tok helt av. De beholdt jo fastprisen sin mange hadde kanskje 50 øre og lavere. Jeg fikk som sagt kastet meg på 95 øre sent 2021 før den spratt opp over krona og deretter ble fastpris utilgjengelig for en lang periode.

Det er ikke noe å skamme seg over å ikke kunne noe om fastpris. I Norge er vi blitt indoktrinert med at det er rimeligere med spot så det skal vi ha! Men da tar men ikke med fordeler og ulemper. Man ser kun totalen uten å en gang snakke om hvor marginale forskjellene kan være veid opp mot fordeler og ulemper. Dette har kommet ovenfra, forbrukerrådet og forbrukertilsynet har vært med på denne hjernevaskingen. Konsekvensene har vi sett. Skaden er skjedd for de mest utsatte. Hadde flere av de utsatte som ikke har uttømmelige bankkontoer hatt fastpris kunne denne krisa vært betraktelig mindre.

Idiot

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 26. november 2024, klokken 18:16Det er og kjempelurt med fastrente. Du må bare få toget til å rygge tre år, så du får hoppet på  når renten er 2%.

Ja du skal ikke lete lenge for å finne negativitet om temaet.  :o

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 26. november 2024, klokken 18:16Det er og kjempelurt med fastrente. Du må bare få toget til å rygge tre år, så du får hoppet på  når renten er 2%.

Nei da, fast rente på penger er lønnsomt for tiden siden man får en HØYERE rente på innskudd med varighet tre, seks eller tolv måneder enn for innskudd uten binding! Og det er vel ikke interessant siden alle jo har lån, ikke pnger på bok? Nja, private husholdninger har faktisk rundt 1.500 milliarder på bok (i bankene)!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Jaha, en ny forkjemper for establishementet, (aka i dag i praksis EU/tyskland) evt. noen som tror at miljøet skal reddes med høye priser på elkraft. Subsidiært en representant for bukkelauget som passer havresekken.

Hvorfor tror dere USA er så ivrig på å holde energikostnadene nede? Fordi de vet at dette går direkte inn på verdiskapningen. All verdiskapning i Norge i dag er avhengig av strøm, og vår verdiskapning blir dyrere enn konkurrentene sørover i EU pga klimaet. Det er konkurransediskriminering, selv om det på EU-papiret er lik pris i hele unionen er det man jobber mot, betyr ikke det like konkurransevilkår.
PRøv å fortell dette til et stortingspamp som har lønn for å stemple direktiver og leke litt med skatter og avgifter.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: Joccy på tirsdag 26. november 2024, klokken 18:35(Om fastpris)
Dette har kommet ovenfra, forbrukerrådet og forbrukertilsynet har vært med på denne hjernevaskingen. Konsekvensene har vi sett. Skaden er skjedd for de mest utsatte. Hadde flere av de utsatte som ikke har uttømmelige bankkontoer hatt fastpris kunne denne krisa vært betraktelig mindre.
Her peker du på ett viktig poeng og du retter en moralsk pekefinger mot noen av de ansvarlige 👍🏼

arthur

Sitat fra: stefse på tirsdag 26. november 2024, klokken 19:59All verdiskapning i Norge i dag er avhengig av strøm, og vår verdiskapning blir dyrere enn konkurrentene sørover i EU pga klimaet.

Dette må du gjerne utdype med konkrete eksempler. Legger merke til at du bruker "all"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

stefse

Fastpris er en avsporing. Selvsagt taper ikke kraftleverandørene på det vs. innkjøpspris. Man kan likegjerne si at det er dyrt å være fattig.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Hvis innkjøpsprisen er høyere enn prisen på den avtale om fast pris man har inngått med en kunde så taper man vel penger, eller kanskje du vil mene at det kun er redusert inntekt så derfor ikke et tap? Da strømprisene var på sitt aller høyeste for et par år siden så hadde jeg en avtale om fast pris på 43 øre som betød gratis strøm i et helt år for min del.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Idiot

Sitat fra: stefse på onsdag 27. november 2024, klokken 07:13Fastpris er en avsporing. Selvsagt taper ikke kraftleverandørene på det vs. innkjøpspris. Man kan likegjerne si at det er dyrt å være fattig.
Selvfølgelig gjør de ikke det. Like selvfølgelig som at de ikke taper på spotpris. Det er definisjonen på næringsvirksomhet å gå med overskudd over tid. Ikke minutt for minutt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Joccy på tirsdag 26. november 2024, klokken 18:37

Ja du skal ikke lete lenge for å finne negativitet om temaet.  :o

Skal jeg kanskje skrive enda mer negativitet om temaet?
Du skriver om fortreffeligheten med å tegne en fastpris med 95 øre per kWh som eksempel, og viser selv hvor mye lavere spot-prisen var i nesten alle måneder. Så skriver du at det kan godt være du ikke tjener på det, men "slipper altså disse "traumatiske" strømregningene". Vet ikke om du har fått med deg dette, men vi har nå en strømstøtte som gjør at priser på 6 kroner per kWh nå stort sett er barbert ned til under det en betaler i fastpris hver måned.

Så forstår jeg det rett om du anbefaler folk og nå inngå en fastprisavtale på 121 øre per kWh på ett år? Og at en er full av negativitet hvis en påpeker at det er galskap og dustete?

Her fra myndighetenes liste over billigste avtale:
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA