Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Gazer75

Er plenty med potensiale. Problemet er at det vil leggje store områder under vatn og nokre plassar ville det krevje at folk flytta. Dette vil jo aldri skje her, ikkje slik som Kina osv.
2020 e-Golf (2023-)

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 20. oktober 2024, klokken 19:04Får litt av samme følelsen når man legger solceller på taket... Det private markedet har tørket ut men på offentlig bygg går installation som om intet har skjedd. Er det egentlig problemet nå, med dagens regjering, at pengene havner i feil lommer ?

Nei. "Problemet" er at på større bygg klarer man normalt å bruke mesteparten av strømmen selv, og kombinert med at store anlegg er MYE billigere per kWp enn små blir det lønnsomt. Små og dyre private anlegg der man sommerstid eksporterer mesteparten av strømmen til svært lave priser er det derimot dårlig lønnsomhet i nå.

For å få fart på privatmarkedet igjen må man nok inn med en garantert minstepris på eksporten. Rundt 100 øre tipper jeg er nødvendig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 20. oktober 2024, klokken 16:26Er det nå egentlig helt sant at vi ikke har mer vannkraft å bygge ut?

Kan forstå at det ikke er megastore elver/fosser som ikke kan bygges videre ut. Men at det er maksimalt utnyttet virker unøyaktig. Må være noen steder det kunne bygges i tillegg.

Det som må ha et stort potensial er småkraftverk. Vi har som land ett utall elver som både har godt fall og stor vannføring.

Selv om det finnes muligheter for utbygging av store vannkraftanlegg så er det miljørasering av værste sort. For de som allerede finnes er det jo potensiale for å øke effektiviteten.

Men i tillegg er det jo som du sier ett potensiale for mye uregulert småkraft. Vet ikke om det har blitt gjort noe med byråkratiet her, tidligere var det søknadsprosesser på flere år.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Idiot

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. oktober 2024, klokken 19:51
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 20. oktober 2024, klokken 19:04Får litt av samme følelsen når man legger solceller på taket... Det private markedet har tørket ut men på offentlig bygg går installation som om intet har skjedd. Er det egentlig problemet nå, med dagens regjering, at pengene havner i feil lommer ?

Nei. "Problemet" er at på større bygg klarer man normalt å bruke mesteparten av strømmen selv, og kombinert med at store anlegg er MYE billigere per kWp enn små blir det lønnsomt. Små og dyre private anlegg der man sommerstid eksporterer mesteparten av strømmen til svært lave priser er det derimot dårlig lønnsomhet i nå.

For å få fart på privatmarkedet igjen må man nok inn med en garantert minstepris på eksporten. Rundt 100 øre tipper jeg er nødvendig.
Ja dette har overhodet ingenting med offentlige bygg å gjøre. Hva får ingeniøren til å tro noe sånt? Dette er forskjellen på industri-anlegg og private eneboliger.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 21. oktober 2024, klokken 05:23Men i tillegg er det jo som du sier ett potensiale for mye uregulert småkraft. Vet ikke om det har blitt gjort noe med byråkratiet her, tidligere var det søknadsprosesser på flere år.
Dette var kjernen i mitt innlegg. Det er ikke prioritert med selvberging eller å ha et desentralisert strømsystem.
I tillegg til at småkraft på vann ville bidratt til baseload som hELgenen snakker mye om så er det jo litt skremmende å se på Ukraina hvor strømforsyningen er hovedmål for russerne.
Hadde vi hatt utallige småkraftverk og solceller på alle tak hadde vi vært mindre sårbare.

Gazer75

Uregulert småkraft hjelper lite. Dei produserer ikkje når vi treng det som mest. Dei står stille store delar av vinteren når elva er frosen.
Dei store magasin kraftverka må uansett oppgradere for meir effekt slik at dei kan produsere meir på kort tid. Her meiner eg at fleire bør sjå på potensialet for å byggje pumper. Eventuelt byggje om til reversible Francis turbinar der det er råd.
2020 e-Golf (2023-)

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på mandag 21. oktober 2024, klokken 18:03I tillegg til at småkraft på vann ville bidratt til baseload som hELgenen snakker mye om så er det jo litt skremmende å se på Ukraina hvor strømforsyningen er hovedmål for russerne.
Hadde vi hatt utallige småkraftverk og solceller på alle tak hadde vi vært mindre sårbare.
Situasjonen i Ukraina burde ringe noen bjeller hos politikerne. SMR spredt utover hadde vært ideelt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på mandag 21. oktober 2024, klokken 18:15
Sitat fra: Counterpointer på mandag 21. oktober 2024, klokken 18:03I tillegg til at småkraft på vann ville bidratt til baseload som hELgenen snakker mye om så er det jo litt skremmende å se på Ukraina hvor strømforsyningen er hovedmål for russerne.
Situasjonen i Ukraina burde ringe noen bjeller hos politikerne. SMR spredt utover hadde vært ideelt.
Ja du sier noe

ToWalkOrDrive

Enn at vi plutselig fikk snikinnført kommunisme.

Her går vi rundt og jobber hardt...eller i hvert fall later som...etter en haug med år på skoler....og så tar staten 67% av det en jobber, om en tar med arbeidsgiveravgift, skatt osv.....

Men før en bruker pengene på noe kjekt så drar staten inn enormt på monopol-varen Strøm gjennom nettleie, offentlig eide kraftverk, som de til alt overmål putter mva og energiavgift på.

Men en nøyer seg ikke med det. Man har i Norge en sær-høy rente. Javel, flott det for inflasjonen, ikke sant? Men hva skjer med de ekstra rentene en betaler? Jo, de pengene stikker bankene avgårde med. Og der skal jo staten ta 37% i utbytteskatt fra privatpersoner. Men så eier jo staten store deler av DNB som går som det griner, med økte rentemarginer, som de suger ut av støvsugerselgere og andre.

Og så har de jo økt kommunale avgifter med enorme prosentsatser...

Så sitter en der og titter på nettbanken og tenker....hvor i huleste ble den lønna av? Har jo nesten ikke kjøpt noe kjekt??
Jeg kjenner flere ungdommer som nå bare vil ut fortest mulig i arbeidslivet, som skipper utdanning, bare så de kan begynne å tjene penger. Guleroten for å ta utdanning med høyere lønn i enden av tunnelen virker å være fjern. Hvem gidder å ta 5 års høyere utdanning for å bli lærer for å tjene 600-650.000, som så blir frarøvet av staten igjen, når du bare kan kjappe deg ut i arbeid.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: Gazer75 på mandag 21. oktober 2024, klokken 18:08Uregulert småkraft hjelper lite. Dei produserer ikkje når vi treng det som mest. Dei står stille store delar av vinteren når elva er frosen.
Dei store magasin kraftverka må uansett oppgradere for meir effekt slik at dei kan produsere meir på kort tid. Her meiner eg at fleire bør sjå på potensialet for å byggje pumper. Eventuelt byggje om til reversible Francis turbinar der det er råd.
Den forholdsvis lille bekken jeg har som nærmeste eksempel, går hele året, også under isen/snøen om vinteren.
Jeg sier ikke det er en stor hjelp heller jeg spesifiserte at det er et bidrag. «Mange bekker små........»

For øvrig helt enig i at det hadde vært interessant å utredet muligheten for å utvide og om mulig nyetablere pumpe kraft. Men det krever eksport begrensninger, så lenge strømprodusentene tømmer magasinene for øket profitt, så vil økt produksjonskapasitet og lagring være til liten nytte.

Electric cars in Norway

Så nrk debatten i går kveld om havvindkraft. Interessant :+1: bør sees eller høres her
https://radio.nrk.no/podkast/debatten?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-ios&utm_content=podcastseries:debatten

THE

Tror det er noen norske kommuner og fylker som kunne ha god bruk for de 150 mrd kronene til å opprettholde tilbud til innbyggerne som skole, barnehage, videregående skole, kollektivtransport, tannlegetjenester osv. som staten ved SP sin klovneminister, æhh nei finansminister vil vel skapningen bli kalt, har lovet og løyet om skal bli bedre med SP ved makta. Problemet er jo bare at staten har pålagt fylkene og kommunene å lever masse tjenester, gratis ferger osv. uten at det følger finansiering med.

Det som er bra med at de heller kaster 150 mrd bort på flytende havvindstapsprosjekt er jo at SP kanskje blir utradert og forsvinner fra norsk politikk en gang for alle. Aldri så galt at det ikke er godt for noe!

Når det er sagt mener jeg personlig at fylkene bør avskaffes, og det bør være maksimalt 100 store kommuner/regioner igjen på nivå to av forvaltningsapparatet. Og dette har sannsynligvis lite med strømprisene å gjøre, men jeg måtte bare få ut litt gruff. Det er jo tydeligvis akseptert og omfavnet av selveste justisministeren å gjøre slikt nå, så da får jeg også lov.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ingeniøren

De fleste som var for havvind meler vel sin egen kake, for hva f skal vi drive med når olja fases ut. Mister Hvilepuls lurer jeg på hva driver med - lever i sin egen verden ? (Påstår han lagde en karakter i 71Gr.Nord, men det er det vel bare han selv som tror noe på)

Savnet solceller som har holdt strømprisen under 30 øre (pluss moms) i hele sommer, men ble sagt det kommer et annet program på det.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Radial

Får vel isolert of fornyet ett par tusen hus for 150milliarder også vil jeg tro? 😄

Sparer fort noen kWh da også🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 23. oktober 2024, klokken 09:07De

Savnet solceller som har holdt strømprisen under 30 øre (pluss moms) i hele sommer, men ble sagt det kommer et annet program på det.
Håper det kommer neste gang

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA