Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 24. juni 2024, klokken 15:38Men å oppgradere slik at man kan installer solceller privat virker nærmest som en umulig oppgave. De får det da til i andre land lenger syd. Tror jeg vet hvorfor, og det er ikke et teknisk problem ..
Det er ingenting teknisk sett i dag som hindrer meg og alle naboene mine koblet på samme trafo å alle sende 6kW samtidig ut på nettet alle sammen. En trafo er ikke en enveisforbindelse. Hvis nettleverandøren klarer å levere 6kW samtidig til alle kundene på samme trafo uten problemer, så klarer de også å motta 6kW samtidig fra alle kundene på samme trafo uten problemer.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Radial

Sitat fra: sjokomelk på mandag 24. juni 2024, klokken 22:10
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 24. juni 2024, klokken 15:38Men å oppgradere slik at man kan installer solceller privat virker nærmest som en umulig oppgave. De får det da til i andre land lenger syd. Tror jeg vet hvorfor, og det er ikke et teknisk problem ..
Det er ingenting teknisk sett i dag som hindrer meg og alle naboene mine koblet på samme trafo å alle sende 6kW samtidig ut på nettet alle sammen. En trafo er ikke en enveisforbindelse. Hvis nettleverandøren klarer å levere 6kW samtidig til alle kundene på samme trafo uten problemer, så klarer de også å motta 6kW samtidig fra alle kundene på samme trafo uten problemer.

Problemet er at du feks 20km unna, og trafoen er laska for at akkurat du skal få spenningen som er innenfor kravene i nettet.
Da er det ikke bare å sende 250v på En fase tilbake til trafoen og håpe på det beste.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Likevel klarer de fleste av våre naboland dette helt fint.

I 2021 nyinstallerte Sverige mer solceller enn det Norge har totalt. Det er bare ett raskt eksempel
https://www.vvsforum.no/la-oss-bli-like-effektive-som-svenskene.6538396-565808.html

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på mandag 24. juni 2024, klokken 23:14Likevel klarer de fleste av våre naboland dette helt fint.

I 2021 nyinstallerte Sverige mer solceller enn det Norge har totalt. Det er bare ett raskt eksempel
https://www.vvsforum.no/la-oss-bli-like-effektive-som-svenskene.6538396-565808.html
Counter... :+1: takk for deling av lenke. Ja svenskene får det til. De fornyet vel heller ikke den utenlands strømkabelen nå når avtalen gikk ut? Eller roter jeg nå?

Norge må ikke fornye våre utenlandskabl. Det er viktig

Ingeniøren

Det blir jo dustepolitikk om man tenker at de som investerer i solceller og leverer noe som vi alle vil trenge mer av i fremtiden, skal betale det det koster ekstra/ha en egen tariff for å få levere sårt tiltrengt energi.

Ellers leste på Huseierne at de jubler over at det ikke blir skatt på å lever strøm med et bunnfradrag på 10000 kr. Er det noen som faktisk tror strømprisen vil holde seg på 50-100 øre. Bare vent til de skal finansiere hav vind - da snakker vi fort 3 kr. Det lå i bunn når jeg la solceller på tak for 4-500' og så serverer de meg et latterlig bunnfradrag på 10000 kr. Skammelig og viser bare at politikere er som Sunnmøring...

https://www.huseierne.no/nyheter/blir-ingen-solskatt-for-boligeiere/
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 24. juni 2024, klokken 22:08
Sitat....men det er jo også en ekstra kostnad som dyttes over på alle nettleiekundene når nettselskapet skal oppgradere for å kunne håndtere mer solkraft i fordelingsnettet. Mao.må kundene uten solceller dekke kostnad for de med. Dette kunne man sikkert løst med ulike tariffer,men politisk er det jo også vanskelig å argumentere for dyrere nettleie for solcellekunder.
hELg...Mener du dette? Det kan da ikke være slik? Dette må da selskapene selv kunne betale for uten at dette kostnadene over på kundene? Vi betaler da nok som det er!

Ja - oppgraderinger av fordelingsnettet som følge av solceller vil ofte hentes direkte fra investeringsbudsjettet til nettselskapet og således vil denne investeringen inngå i nettleie tariffene. Det nettselskapet ofte gjør er å kreve inn et lite anleggsbidrag - men dette dekker i bunn og grunn nesten ingenting. I min tidligere jobb arbeidet jeg med prosjektering av blant annet fordelingsanlegg i en større kommune i Norge - vi moderniserte store områder hvor vi hadde alt for store tap og spenningsproblemer som følge av gammelt nett. Vi gikk også over på 400V hvilket jeg sammen med en kollega fikk ansvar for å innføre i dette nettselskapet på alle nye anlegg. Ved enhver ny planlagt tilknytning,reguleringsplan osv  - det være seg bolig eller næring - så beregnet vi forventet maks effekt på hele fordelingsnettet, forventet spenning osv. og prosjekterte og priorerte nye anlegg løpende.  Måten vi dimensjonerte anlegget på var etter såkalt økonomisk dimensjonerende kriterer. Den gangen var en viktig størrelse nettopp forventet maks effekt en vinterdag. I dag med solceller så vil den dimensjonerende effekt fort være forventet maks effekt en sommerdag - og dagens anlegg kan fort vise seg å være feil dimensjonert - mao. må man investere på nytt igjen for å håndtere dette. Og alle disse investeringene går rett på nettleien - så enkelt er det egentlig. Jeg har selv sittet å lagt inn tall i den modellen som NVE brukte den gangen for å definere nettleien. Men bakgrunnskunnskap om dette og under forutsetning av at det ikke har skjedd omfattende endringer i måten man definerer nettleien på - så kan jeg med stor sikkerhet si at massiv utbygging av solceller vil være en kostnad som vil dyttes over på nettleien. På sentralnettet så vil man også investere stort for å få frem linjer til ny industri,vindparker osv...alt skal jo elektrifiseres som en del av "det grønne skiftet" - og for å få til dette må man investere også stort i sentralenttet. Også her gjelder mange av de samme prinsipper som på fordelingslanlegg til nettselskapene - at investeringene i liten grad vil dekkes av anleggsbidrag - de dekkes i større grad løpende via økte innmatningstariffer som i sin tur vil dyttes ned sluttbruker gjennom økt nettleie - ingenting er gratis.
Og de nye kildene, sol og vind og nye kabelforbindelser til utlandet presser også driften og stabilieteten i nettet - følgelig vil man måtte investere i mye mer teknisk infrastruktur for å kunne håndtere dette - og på toppen av dette kommer EU med sine løsninger på utfordringen som i praksis gjør jobben ennå dyrere - Statnett har f.eks økt sitt IT budsjett noe ekstremt, men det har også alle andre aktører i bransjen - alt dette skal man jo dekke inn - og en del av dette vil komme inn via økt nettleie. Det er så enkelt at ingenting er gratis - alt har en kostnad. Batterier ville være en genial løsning for å slippe å dytte masse ekstra kostnader over på netteleien - sammen med solceller vil dette kunne være en vinn-vinn løsning for nettselskapene. Men batterier er fortsatt dyre - og det finnes null støtte for dette. Egentlig burde man i Norge hatt mye,mye mer batterier. VHL elbiler kan bistå en del der også gitt at man får på plass det tekniske i boligene sammen med el bil ladererene. Dessverre ser ikke dagens regjering elbilen som en del av løsningen og vil fjerne stadig flere intensiver for å velge elbil. 

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 25. juni 2024, klokken 07:55Det blir jo dustepolitikk om man tenker at de som investerer i solceller og leverer noe som vi alle vil trenge mer av i fremtiden, skal betale det det koster ekstra/ha en egen tariff for å få levere sårt tiltrengt energi.

Ellers leste på Huseierne at de jubler over at det ikke blir skatt på å lever strøm med et bunnfradrag på 10000 kr. Er det noen som faktisk tror strømprisen vil holde seg på 50-100 øre. Bare vent til de skal finansiere hav vind - da snakker vi fort 3 kr. Det lå i bunn når jeg la solceller på tak for 4-500' og så serverer de meg et latterlig bunnfradrag på 10000 kr. Skammelig og viser bare at politikere er som Sunnmøring...

Hva havvind koster betyr ikke så mye for kraftprisen. De som eier havvind får jo en del av pengene direkte fra staten og en liten andel av dette skal så hentes i markedet. Havvind må jo produsere når det blåser - og da må de jo bare ta til takke med den prisen som er der og da. Så mer havvind kan faktisk presse priser ennå mer ned mot null i flere timer - men samtidig så vil det også medføre at prisene blir ennå høyere når det ikke blåser fordi man da må ty til reservekapasitet osv..og markedet prises jo etter marginalpris. Så vi får nok bare mer volatile priser med mer vindkraft - samt høyere nettleie da.......

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. juni 2024, klokken 07:56Den gangen var en viktig størrelse nettopp forventet maks effekt en vinterdag. I dag med solceller så vil den dimensjonerende effekt fort være forventet maks effekt en sommerdag - og dagens anlegg kan fort vise seg å være feil dimensjonert
Men er den forskjellen så veldig stor?
De aller fleste har vel mellom 10 og 25 paneler, Otovo sier at gjennomsnittlig solcelleanlegg i Norge er 10,40 kWp

https://www.otovo.no/blog/solcellepanel-solceller/hvor-mye-strom-produserer-solceller/

De anslår (antageligvis for høyt) at et slik anlegg topper med 1300 kWh i juni i sør. Selv hadde jeg med et hus som ligger under snittet i forbruk et maks i fjor på 2700 kWh i desember. Så om jeg hadde et snittlig anlegg ville jeg vært milevis innenfor kunne ha dobbelt uten problem.

Synes problemstillingen virker overdrevet, og bare er enda en måte å vippe kostnader over på husstandene.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 25. juni 2024, klokken 11:14
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. juni 2024, klokken 07:56Den gangen var en viktig størrelse nettopp forventet maks effekt en vinterdag. I dag med solceller så vil den dimensjonerende effekt fort være forventet maks effekt en sommerdag - og dagens anlegg kan fort vise seg å være feil dimensjonert
De aller fleste har vel mellom 10 og 25 paneler, Otovo sier at gjennomsnittlig solcelleanlegg i Norge er 10,40 kWp

https://www.otovo.no/blog/solcellepanel-solceller/hvor-mye-strom-produserer-solceller/

De anslår (antageligvis for høyt) at et slik anlegg topper med 1300 kWh i juni i sør. Selv hadde jeg med et hus som ligger under snittet i forbruk et maks i fjor på 2700 kWh i desember. Så om jeg hadde et snittlig anlegg ville jeg vært milevis innenfor kunne ha dobbelt uten problem.

Synes problemstillingen virker overdrevet, og bare er enda en måte å vippe kostnader over på husstandene.

Den kan være veldig stor. Tenk deg 10 boliger som samtidig produserer 10 kW fra solceller...altså effekt..glem kwh her. Hvor sansynlig er det at disse 10 boligene en vinterdag i samme sekund bruker 10 kw samtidig? Ikke særlig sanysnlig..to kan være bortreist..2 har varmepumpe som rimer av og hos 3 så skrur ovnen seg av 5 min fordi det akkurat er varmt nok..3 elbil eiere har akkurat ladet ferdig osv..Det er samtidigheten her som skaper utfordringen..når alt skjer på samme sekund så skaper det en stor utfordring som det er lite sansynlig vil opptre vinterstid..og husk at jo kaldere det er jo mindre tap får man i ledningene..varmen gjør vondt verre også..siden solen skinner samtidig på alle 10 boligene så vil også maks effekten oppstå der og da.

Electric cars in Norway

SitatSkammelig og viser bare at politikere er som Sunnmøring
Ing.... :+1: dagens beste så langt 

Ingeniøren

Problemet i Norge er vel at eierne, stat og kommuner, har latt humla suse og tatt ut det maksimale utbyttet over mange 10 år. Dette til tross for at man har vist om at f.eks. solceller vil komme har men ikke gjort stort. Nå sitter man i klisteret og løsningen er å stikke kjepper i hjulene på solceller for dette vil vi ikke ha.

Batteri er bra om man har et stort forbruk på kveld og natt, men på solrike dager produserer jeg rundt 7 ganger mer enn jeg bruker netto, slik at batteriet være nærmest fullt ladet hele tiden, eller sagt på en annen måte så har det minimal verdi  for å jevner  ut belastningen..

Når det gjelder bunnfradrag så bør det være så stort at kun kommersielle aktører betaler skatt. De kan og trekke av investeringer, det kan ikke jeg. Greit bunnfradrag med dagens priser, men om de stiger går man fort over bunnfradraget, og slike har det med å bli stående fast
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 25. juni 2024, klokken 16:11Batteri er bra om man har et stort forbruk på kveld og natt, men på solrike dager produserer jeg rundt 7 ganger mer enn jeg bruker netto, slik at batteriet være nærmest fullt ladet hele tiden, eller sagt på en annen måte så har det minimal verdi  for å jevner  ut belastningen..

Batteri gir mest mening om man kommer opp i litt størrelse. Sjelden det er finvær mere enn en uke. Så ca 1MWh er sweet spot for husbatteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. juni 2024, klokken 18:34
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 25. juni 2024, klokken 16:11Batteri er bra om man har et stort forbruk på kveld og natt, men på solrike dager produserer jeg rundt 7 ganger mer enn jeg bruker netto, slik at batteriet være nærmest fullt ladet hele tiden, eller sagt på en annen måte så har det minimal verdi  for å jevner  ut belastningen..

Batteri gir mest mening om man kommer opp i litt størrelse. Sjelden det er finvær mere enn en uke. Så ca 1MWh er sweet spot for husbatteri.

1MWh😄😄 Da snakker vi, 4-5tanks i vekt på gårdsplassen for å holde hjula i gang😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 25. juni 2024, klokken 16:11Problemet i Norge er vel at eierne, stat og kommuner, har latt humla suse og tatt ut det maksimale utbyttet over mange 10 år. Dette til tross for at man har vist om at f.eks. solceller vil komme har men ikke gjort stort. Nå sitter man i klisteret og løsningen er å stikke kjepper i hjulene på solceller for dette vil vi ikke ha.

—— snip—-

Når det gjelder bunnfradrag så bør det være så stort at kun kommersielle aktører betaler skatt. De kan og trekke av investeringer, det kan ikke jeg. Greit bunnfradrag med dagens priser, men om de stiger går man fort over bunnfradraget, og slike har det med å bli stående fast
Her har du gode poenger som viser dobbeltmoralen. Det er ingenting som skal lønne seg over tid........

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 25. juni 2024, klokken 12:17
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 25. juni 2024, klokken 11:14

Den kan være veldig stor. Tenk deg 10 boliger som samtidig produserer 10 kW fra solceller...altså effekt..glem kwh her. Hvor sansynlig er det at disse 10 boligene en vinterdag i samme sekund bruker 10 kw samtidig? Ikke særlig sanysnlig..to kan være bortreist..2 har varmepumpe som rimer av og hos 3 så skrur ovnen seg av 5 min fordi det akkurat er varmt nok..3 elbil eiere har akkurat ladet ferdig osv..Det er samtidigheten her som skaper utfordringen..når alt skjer på samme sekund så skaper det en stor utfordring som det er lite sansynlig vil opptre vinterstid..og husk at jo kaldere det er jo mindre tap får man i ledningene..varmen gjør vondt verre også..siden solen skinner samtidig på alle 10 boligene så vil også maks effekten oppstå der og da.

Det var veldig rart at det bare var unntak på vinter men full belastning på sommer.

Det er oftere skygge på paneler og invertere som klipper samt at anleggene aldri leverer maks effekt ut, det er også forbruk på varme dager, vi bruker hvertfall aircon da.
På vinter er det kaldt så da både fyrer en hardt og setter på komfyr samtidig med varmtvann på fullt og bilen må ladet med stort ladetap..........

Du overbeviste meg ikke med din srgumdntasjon  🤷🏻

Jeg har ikke effektmålingene inne men at det topper seg mest på vinter med full fyring

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA