Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. februar 2023, klokken 06:45
Sitat fra: geear på onsdag 15. februar 2023, klokken 22:16
Fordelen med redusert nettleie nattestid vil fortsatt være der, men det er bare ører.

Jepp, 10 øre i forskjell her. Det lønner det seg ikke å utnytte til lading her, om vi går over til å lade hele døgnet hjemme vil vi kunne gå ned ett hakk på effektavgiften og det sparer oss for en langt større sum enn 10 øre/kWh i forskjell kan utgjøre. Så til høsten blir det lading også i høyprisperiodene hjemme.
Her er det samme pris på energileddet på nettleia 24/7/365, og med den tidligere omtalte fastprisavtalen i Lærdal på 62,5 øre/kWh for strømmen så blir fokus med strømstyring å komme ned på lavest mulig effektledd. Effektleddet prises også pr. kW, dvs. det er ca 70-80 kroner å spare på å redusere fra f.eks. 8 kW timesmaks til 7 kW.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ingeniøren

#6166
Noen av oss har lavere nettleie på natta som hjelper litt med det nye systemet, så jeg vil nok fortsatt velge natta for en del ting om ikke annet for å være hyggelige med de som trenger strøm på dagen...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

stefse

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. februar 2023, klokken 23:45


Ser de og snakker om en avgift på å transportere strøm (ut av landet). Interessant. Kunne gjerne vært i stedet for Grunnrente? Ville jo gjort det mer attraktivt å selge til Norge, og presset prisen ned til Norge.
Nå skal vel vindkraft ilegges miljøavgift, høyspentavgift, forsøplingsavgift, naturavgift, reinsdyravgift, landskapsvernavgift og alt det andre. Problemet er at sålenge den er en del av norsk kraftmiks, må vi også betale denne, selv om bare 10% eksporteres.
Hvis tyskerne  (EU) skal teppebombe oss med vindparker, så må de også betale OSS for dette. Da kommer vi ikke unna et slags topris system i en eller annen form.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Dette er rett og slett ikke noe annet enn en gavepakke til eierne av kraftselskapene. De kommer til å håve inn offentlige midler.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 16. februar 2023, klokken 08:53
Noen av oss har lavere nettleie på natta som hjelper litt med det nye systemet, så jeg vil nok fortsatt velge natta for en del ting om ikke annet for å være hyggelige med de som trenger strøm på dagen...

Ja, hyggelig at du støtter folk i Europa som trenger strøm. Er like mye folk det og, med ekte følelser.

Ser at vi har hjulpet Europeerne med ca 1 stk 1000watts-panelovn kontinuerlig på gjennom hele måneden per innbygger i Norge.....altså ca 4-5 millioner kW effekt i nettoeksport. Utgjør sikkert en prosent eller to der nede.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. februar 2023, klokken 06:45
Sitat fra: geear på onsdag 15. februar 2023, klokken 22:16
Fordelen med redusert nettleie nattestid vil fortsatt være der, men det er bare ører.

Jepp, 10 øre i forskjell her. Det lønner det seg ikke å utnytte til lading her, om vi går over til å lade hele døgnet hjemme vil vi kunne gå ned ett hakk på effektavgiften og det sparer oss for en langt større sum enn 10 øre/kWh i forskjell kan utgjøre. Så til høsten blir det lading også i høyprisperiodene hjemme.
Dette kommer jo an på prisvariasjonene i døgnet. Hvis strømprisen svinger godt under støttenivået vil det jo uansett lønne seg å lade når det er billigst.

Men strømprisene er jo helt uforutsigbare. Noen døgn er den jevnt høy, andre dager svinger det mellom veldig høy og ganske lav, og en sjelden gang dropper den nesten ned i null. I tillegg har de fleste ett effektledd som gjør at det er gunstig å legge seg i øvre sjikt (makse ut effekttrinnet når strømmen er billigst)

Ikke så lett å lage automasjon som tilpasser seg dette.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. februar 2023, klokken 09:33
Ser at vi har hjulpet Europeerne med ca 1 stk 1000watts-panelovn kontinuerlig på gjennom hele måneden per innbygger i Norge.....altså ca 4-5 millioner kW effekt i nettoeksport. Utgjør sikkert en prosent eller to der nede.
Man eksporterer vel energi (kWh), men tilbyr effekt...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. februar 2023, klokken 10:36
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. februar 2023, klokken 09:33
Ser at vi har hjulpet Europeerne med ca 1 stk 1000watts-panelovn kontinuerlig på gjennom hele måneden per innbygger i Norge.....altså ca 4-5 millioner kW effekt i nettoeksport. Utgjør sikkert en prosent eller to der nede.
Man eksporterer vel energi (kWh), men tilbyr effekt...

Ja, men var ikke det jeg snakket om. Jeg snakket om den kontinuerlige effekten gjennom kablene.
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. februar 2023, klokken 09:33
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 16. februar 2023, klokken 08:53
Noen av oss har lavere nettleie på natta som hjelper litt med det nye systemet, så jeg vil nok fortsatt velge natta for en del ting om ikke annet for å være hyggelige med de som trenger strøm på dagen...

Ja, hyggelig at du støtter folk i Europa som trenger strøm. Er like mye folk det og, med ekte følelser.

Ser at vi har hjulpet Europeerne med ca 1 stk 1000watts-panelovn kontinuerlig på gjennom hele måneden per innbygger i Norge.....altså ca 4-5 millioner kW effekt i nettoeksport. Utgjør sikkert en prosent eller to der nede.
Vi går mot et kraftunderskudd i Norge og...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 16. februar 2023, klokken 12:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. februar 2023, klokken 09:33
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 16. februar 2023, klokken 08:53
Noen av oss har lavere nettleie på natta som hjelper litt med det nye systemet, så jeg vil nok fortsatt velge natta for en del ting om ikke annet for å være hyggelige med de som trenger strøm på dagen...

Ja, hyggelig at du støtter folk i Europa som trenger strøm. Er like mye folk det og, med ekte følelser.

Ser at vi har hjulpet Europeerne med ca 1 stk 1000watts-panelovn kontinuerlig på gjennom hele måneden per innbygger i Norge.....altså ca 4-5 millioner kW effekt i nettoeksport. Utgjør sikkert en prosent eller to der nede.
Vi går mot et kraftunderskudd i Norge og...

En kan jo håpe på at regjeringen mister både kraft og energi slik at den endeløse strømmen av nye tiltak som ikke virker kan stoppes

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 16. februar 2023, klokken 12:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. februar 2023, klokken 09:33
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 16. februar 2023, klokken 08:53
Noen av oss har lavere nettleie på natta som hjelper litt med det nye systemet, så jeg vil nok fortsatt velge natta for en del ting om ikke annet for å være hyggelige med de som trenger strøm på dagen...

Ja, hyggelig at du støtter folk i Europa som trenger strøm. Er like mye folk det og, med ekte følelser.

Ser at vi har hjulpet Europeerne med ca 1 stk 1000watts-panelovn kontinuerlig på gjennom hele måneden per innbygger i Norge.....altså ca 4-5 millioner kW effekt i nettoeksport. Utgjør sikkert en prosent eller to der nede.
Vi går mot et kraftunderskudd i Norge og...
Det er et PLANLAGT, og jeg vil også påstå, villet underskudd.

Noe som er mildt sagt uforståelig at en vil gjøre som land. Ingen person ville satt inn mer varmeeffekt i huset enn strømleverandør kunne levere, fordi det er feil rekkefølge. FØRST må en ha energien tilgjengelig, SÅ kan en øke forbruket.

Øystein16

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. februar 2023, klokken 09:33
Ser at vi har hjulpet Europeerne med ca 1 stk 1000watts-panelovn kontinuerlig på gjennom hele måneden per innbygger i Norge.....altså ca 4-5 millioner kW effekt i nettoeksport. Utgjør sikkert en prosent eller to der nede.
Eg ser at at europearane har spart vår familie for ca kr. 300 000 i fossilt drivstoff dei siste 7-8 åra. Det er vel dessutan stort sett europearar/utlendingar som betalar gildet her i landet.

Counterpointer

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 16. februar 2023, klokken 12:56
Eg ser at at europearane har spart vår familie for ca kr. 300 000 i fossilt drivstoff dei siste 7-8 åra. Det er vel dessutan stort sett europearar/utlendingar som betalar gildet her i landet.
Hvordan kommer du frem til et slikt tall??

Utlendinger betaler ikke «gildet», de betaler for strømmen de kjøper (rundt 10% historisk) resten betaler kundene i Norge!
Grunnen til at de betaler for norsk strøm er at den er billigere enn Peak power i eget land.

Øystein16

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. februar 2023, klokken 13:10
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 16. februar 2023, klokken 12:56
Eg ser at at europearane har spart vår familie for ca kr. 300 000 i fossilt drivstoff dei siste 7-8 åra. Det er vel dessutan stort sett europearar/utlendingar som betalar gildet her i landet.
Hvordan kommer du frem til et slikt tall??

Utlendinger betaler ikke «gildet», de betaler for strømmen de kjøper (rundt 10% historisk) resten betaler kundene i Norge!
Grunnen til at de betaler for norsk strøm er at den er billigere enn Peak power i eget land.

Utlendingar betalar for olje, gass og fisk.

Utrekning: 35 000 mil * 0,6 l/mil * 14 kroner (sikkert underestimert).

Den eine bilen er hybrid. Dersom du vil vite verdien av større batteri og straumbruk i den bilen, kan du rekne med eit bruttoforbruk på 0,02 l/mil per husstand den er i bruk og nytte for. Brutto 12 000 mil * 0,1 l. * kr. 14 - ca kr 15-20 000 sidan 2015.

Elles ordinære elbilar. Hybriden trekkjer inntil 1,5 tonn med eldrift, som var viktig for det kjøpet. Tid og avstand er viktige økonomiske parameter. Hybriden dekkjer marginalforbruket. Det er og andre gunstige økonomiske faktorar, men har ikkje tatt dei med i utrekningane.

Counterpointer

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 16. februar 2023, klokken 14:18
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. februar 2023, klokken 13:10
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 16. februar 2023, klokken 12:56
Eg ser at at europearane har spart vår familie for ca kr. 300 000 i fossilt drivstoff dei siste 7-8 åra. Det er vel dessutan stort sett europearar/utlendingar som betalar gildet her i landet.
Hvordan kommer du frem til et slikt tall??

Utlendinger betaler ikke «gildet», de betaler for strømmen de kjøper (rundt 10% historisk) resten betaler kundene i Norge!
Grunnen til at de betaler for norsk strøm er at den er billigere enn Peak power i eget land.

Utlendingar betalar for olje, gass og fisk.

Utrekning: 35 000 mil * 0,6 l/mil * 14 kroner (sikkert underestimert).

Den eine bilen er hybrid. Dersom du vil vite verdien av større batteri og straumbruk i den bilen, kan du rekne med eit bruttoforbruk på 0,02 l/mil per husstand den er i bruk og nytte for. Brutto 12 000 mil * 0,1 l. * kr. 14 - ca kr 15-20 000 sidan 2015.

Elles ordinære elbilar. Hybriden trekkjer inntil 1,5 tonn med eldrift, som var viktig for det kjøpet. Tid og avstand er viktige økonomiske parameter. Hybriden dekkjer marginalforbruket. Det er og andre gunstige økonomiske faktorar, men har ikkje tatt dei med i utrekningane.
Ok. Det er en utregning jeg ikke helt skjønner hvordan utlendinger har spart familien, det er vel i så fall verdenssamfunnet som helhet som har «spart» familien for noe. Men i størst grad den Norske befolkningen, mesteparten av inntektene fra olje, gass og fisk som du nevner går til Oljefondet eller overskudd til eierne eller inn i statsfinansene via skatt, avgifter og handlingsregelen.

I og for seg en original ide å omregne sparing en gjør som finansiert av andre. Tviler litt på at den kommer til å brukes så mye. Men takk for oppklaring.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA