Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

elektrolux

Ikke bra for oss som selger utstyr for å styre forbruket mot timene med minst pris/forbruk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på onsdag 15. februar 2023, klokken 18:30
Sitat fra: elektrolux på onsdag 15. februar 2023, klokken 16:42
Hva betyr time for time strømstøtte?

Blir det slutt på at det lønner seg å bruke den rimeligste nattestrømmen?

I all enkelhet, nesten. Når strømstøtten er på 90% av pris over x.y eller z, så vil det være lite å tjene på å legge forbruket til tidspunkt med lav pris. Stort nærmere en makspris enn denne nye avtalen (ut 2024) kan man vanskelig komme, men en konsekvens av disse endringene er at det vil (for)bli et press på nettet siden ingen lenger vil bry seg mht når de bruker strømmen, og det igjen vil medføre høyere nettleie på sikt grunnet (u)nødvendig utbygging av kapasiteten i nettet.

There is no such thing as a free lunch!

Ja, gratis lunsj er det slutt på  :D også det å plukke penger på bakken samt å le hele veien til banken......

Den tiden er over.

Men den nye ordningen innebærer at regjeringen vil også gi forbrukerne mer strømhjelp om sommeren og gjør visse endringer for bedriftene.

Electric cars in Norway

Sitat fra: elektrolux på onsdag 15. februar 2023, klokken 18:56
Ikke bra for oss som selger utstyr for å styre forbruket mot timene med minst pris/forbruk.

Ja, jeg ser den.

elektrolux

Hører nå på Dagsrevyen at en "vanlig" kunde med høyt forbruk i januar ville fått 160 kr mer i strømstøtte.

For oss som har gjort strømstyring til hobby tolker jeg det dit at vi vil tape på vår "dugnad" til fellesskapet 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på onsdag 15. februar 2023, klokken 19:29
Hører nå på Dagsrevyen at en "vanlig" kunde med høyt forbruk i januar ville fått 160 kr mer i strømstøtte.

For oss som har gjort strømstyring til hobby tolker jeg det dit at vi vil tape på vår "dugnad" til fellesskapet

Ja,det er null tvil om det.
Vi som har smarthus og styrt forbruk etter pris vil tape ganske mye på dette.
Er jo enkelt å regne dette ut hvor mye en vil tape ved f.eks regne ut din regning etter ny ordning. Har noe python kode her med alle spotpriser i en dataframe og tenkte jeg kunne gjøre en kontroll for å se hva jeg taper. Men at jeg taper er gitt

stefse

Jeg tror ikke elbilforumet er helt representativt her. Vanlige folk orker ikke å holde på med strømstyring. De vil lage middag til normale tider, og ikke gamble med sikkerheten ved å kjøre apparater om natta. Vi har vel også sett tendenser til at timesprisene fikk litt andre mønster enn de etablerte da prisene gikk av skaftet. Slik sett må man ha et system som er kontrollert av pris alene. Det betyr å investere i greier som scanner Nordpool og skrur apparater av og på. Så kommer den dårlig samkjørte forbrukstariffen og biter hodet av dette igjen om prisen skulle bli lav noen timer. I sum gjør dette folk lite samarbeidsvillige, mange ender uansett opp med å gi blaffen, og de som stiller svakest fra før, blir pålagt enda flere byrder.

Så intensjonen til regjeringen er god nok, men det burde komme mer penger på banen til tiltak som lar netteier kontrollere utstyret direkte. Alle kan koble varmtvannstanken eller elbilladeren via en dings som netteier monterer i huset ditt, mot en rimeligere tariff. Dette er mye mer treffsikkert, da de kan sende utkoblingssignaler til denne om det går varmt på nettet, eller i en lokal trafo for den del. At alle og enhver skal sitte og "ta prissignalene" på sine måter, er utopi og en avleggs tenkemåte som burde vært skrotet før den kom ut av møterommet til økonomene.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Partiet Rødt er ikke imponert og sier dette:

« Regjeringen griper ikke problemet ved roten. Prisen er opp til en europeisk kraftbørs hvor dyr fossil energi i Europa driver opp prisen på norsk vannkraft gjennom utenlandskablene. Dette skal få fortsette, og denne regjeringen løser ikke strømpriskrisen»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LlWB7p/opplysninger-til-vg-sentralt-stroemgrep-kommer-foerst-til-hoesten

Electric cars in Norway

SitatVanlige folk orker ikke å holde på med strømstyring.

Stefse  :+1: det tror jeg du har helt rett i. De gjør det lille de klarer. Her må myndighetene gjøre noen grep!

Electric cars in Norway

SitatHører nå på Dagsrevyen at en "vanlig" kunde med høyt forbruk i januar ville fått 160 kr mer i strømstøtte.

Elektrolux  :+1: hvis det stemmer så er det jo en fadese.... Den som uttaler seg på Nrk må ta feil her! Det håper jeg hvertfall!

RJK

#6159
Om du lader en elbil i en time som koster 200 øre eks mva, så vil hver kWh koste deg 70 + (130 - 90%) = 83 øre per kWh før vi regner inn den bevegelige delen av nettleien, og fast-delens andel per kWh forbrukt. Besparelsen er altså 117 øre per kWh.

Om du lader den samme elbilen i en time som koster 100 øre eks mva, så vil tilsvarende bli 73 øre per kWh. Det vil altså fremdeles være 10 øre per kWh lavere pris ved et slikt tilfelle. Dette ved strømstøtte på 90 %. Besparelsen vil da være på 27 øre per kWh forbrukt.

Til sammenligning vil en strømpris på 600 øre føre til en faktisk pris på 123 øre per kWh, og en besparelse på 477 øre per kWh forbrukt.

Slik det er i dag, så vil snittverdien ha mye mer og si. Med snittpris på 150 øre, vil man få støtte på 72 øre per kWh uansett. Det vil føre til at timene med pris på 600 øre per kWh vil koste 528 øre per kWh forbrukt den timen. Tilsvarende vil timen til 100 øre koste 28 øre per kWh, og timene til 200 øre vil koste 128 øre per kWh.

Det vil altså fremdeles være billigere å flytte forbruket til de billige timene, men det vil ikke lønne seg like mye å pøse på forbruk i de billige timene, i forhold til å bruke strøm når det er dyrt.

Men om det fremdeles er spotprisen og forbruket som bestemmer støtten til de med fastpris, uavhengig av hva de ellers betaler for strømmen, så vil det uansett lønne seg å forbruke grovt i de dyre timene, og kutte forbruk i timer da prisen er lavere enn fastprisen.

Så kommer selvsagt det med lavere pris per kWh for fastleddet, være med på å styre forbruk mot nattetimene. Dere med solceller og batteri, vil jo fremdeles ha en større besparelse per kWh på å forbruke egenprodusert strøm når det er dyrest, når man ser bort fra prisen man får ved å selge strøm.

Høy strømpris på timer man produserer mye strøm, vil uansett gjøre det lønnsomt å selge, og heller forbruke av solkonto når prisen er lav og det er mindre produksjon. Så er det jo og en viss sjanse for at man bruker mindre når man produserer mye, fordi man gjerne er på jobb da.

Ihvertfall slik jeg oppfatter dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ferry

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. februar 2023, klokken 23:58
For oss som ennå melker fastpris så kan vi vel fortsatt ende opp med å gå i pluss? Forskjellen er vel bare at støtten blir enda høyere om vi sløser på verst tenkelige tidspunkt for samfunnet - når den er dyrest og knappheten er størst...?

Det er vel ikke noe knapphet på strøm? Ikke før det svakeste leddet kneler, det være seg vannturbinen, linja eller trafoen. Og er vi først der hjelper det ikke å skru opp prisen, men skru ned belastningen.

geear

Fordelen med redusert nettleie nattestid vil fortsatt være der, men det er bare ører.

Fint å få enda mer støtte til bassengoppvarming i sommerhalvåret.  :o

Counterpointer

Strømstøtten er kommet for å bli når politikerne ikke kan, tror de ikke kan, eller ikke vil endre systemet.

Da er de jo nødt for å endre på støtten siden den har åpenbare skjevheter og mangler. I tillegg så er det jo en berettiget grunn til å tenke at regjeringen er veldig glad i muligheten til å bruke støtten som et fordelingsvirkemiddel.

Det er et merkelig system vi nå har med stadig justert strømstøtte, ny og ikke konsekvent nettleie og rabiat strømpris som drar i alle retninger.
Hva er det ordtaket sier? Er det ikke «mange kokker mye søl»........

Når det gjelder styringssystemer og aktiv jobbing med å tilpasse seg ordninger opp mot strømpris og egne forutsettninger så blir det for kun spesielt interesserte.
Dette er jo synd siden Enøk er ekstremt viktig synes jeg.

ToWalkOrDrive

#6163
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 15. februar 2023, klokken 22:42
Strømstøtten er kommet for å bli når politikerne ikke kan, tror de ikke kan, eller ikke vil endre systemet.

Da er de jo nødt for å endre på støtten siden den har åpenbare skjevheter og mangler. I tillegg så er det jo en berettiget grunn til å tenke at regjeringen er veldig glad i muligheten til å bruke støtten som et fordelingsvirkemiddel.

Det er et merkelig system vi nå har med stadig justert strømstøtte, ny og ikke konsekvent nettleie og rabiat strømpris som drar i alle retninger.
Hva er det ordtaket sier? Er det ikke «mange kokker mye søl»........

Når det gjelder styringssystemer og aktiv jobbing med å tilpasse seg ordninger opp mot strømpris og egne forutsettninger så blir det for kun spesielt interesserte.
Dette er jo synd siden Enøk er ekstremt viktig synes jeg.

De nevnte på nyhetene at regjeringen skal sette ned en kommisjon for å se på konsekvensene ved et toprissystem - en pris i Norge og en utenfor kablene.

Ser de og snakker om en avgift på å transportere strøm (ut av landet). Interessant. Kunne gjerne vært i stedet for Grunnrente? Ville jo gjort det mer attraktivt å selge til Norge, og presset prisen ned til Norge.
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: geear på onsdag 15. februar 2023, klokken 22:16
Fordelen med redusert nettleie nattestid vil fortsatt være der, men det er bare ører.

Jepp, 10 øre i forskjell her. Det lønner det seg ikke å utnytte til lading her, om vi går over til å lade hele døgnet hjemme vil vi kunne gå ned ett hakk på effektavgiften og det sparer oss for en langt større sum enn 10 øre/kWh i forskjell kan utgjøre. Så til høsten blir det lading også i høyprisperiodene hjemme.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA