Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: arthur på onsdag 25. januar 2023, klokken 17:34
Intet behov for privat helseforsikring i Norge! Hvor mange pensjonister som bygget en hytte med egne hender for 30 år siden har måttet selge denne? Tror man skal ta noen av overskriftene i tabloispressen med en aldri så liten klype salt!
Blir egentlig bare mer og mer overbevist om at vi stort sett er en gjeng med bortskjemte drittunger hva holdninger og syting angår, dessverre!
Nordmenn er absolutt flinke til å syte, men vet ikke om situasjonen nå kan kalles syting.

For egen del så ser jeg at merkostnadene pr. mnd til renter, mat og strøm kommer på ca 5200,- sammenlignet med for 1 år siden, etter at jeg har trukket fra skattefordelen ved økte rentekostnader. Her utgjør faktisk merkostnadene på strøm nesten ingen ting, selv om vi har hytte uten strømstøtte. Dette skyldes nok at vi har vært veldig flinke til å spare strøm der vi kan både hjemme og på hytta. På hytta er nok den største nedgangen i strømforbruk pga. mindre bruk i den kalde årstida pga. høye strømpriser.

5200,- pr. mnd gir 62000,- i økte årlige kostnader for mat, lån og strøm. Alle andre økte kostnader kommer i tillegg. Årets lønnsoppgjør for statlig ansatte (både jeg og kona) var ikke akkurat raust, men vi fikk til sammen ca. 30000,-, eller ca. 20000,- ekstra i året netto. Dvs. drøyt 4000,- mindre å rutte med hver mnd., og fra 1. februar kommer en ny prisstigning på mat som alene vil utgjøre kanskje så mye som 1000,- pr. mnd. og renta skal litt mer opp ennå også. Vi har redusert forbruket vårt, men må likevel bruke av oppsparte midler for å klare utgiftene.

Vi har det uansett bra siden begge to er i sikre jobber med god inntekt. Vi bor landlig til med lave huspriser sammenlignet med bystrøk, og har lav gjeldsgrad siden det er lenge siden vi kjøpte hus. Når jeg ser hvor mye vi har måtte planlegge økonomien vår og spare der vi kan de siste 1,5 årene for å få ting til å gå rundt, så er jeg glad jeg ikke er nyutdannet og nyetablert med relativt lav lønn, nyanskaffet bolig og små barn. Jeg vil i alle fall ikke driste meg til å kalle folk flest bortskjemte drittunger og sytere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Det er uten tvil mange bortskjemte drittunger. Noen av dem er ganske gamle!

Det er også en ikke ubetydelig del av Norges befolkning som har det vanskelig. Litt rart at noen av disse drittsekkene nevnt over ikke har noen medlidenhet med dem, da holdningen virker være «de kunne gjort bedre valg (les; gjort sånn som meg)» Temmelig kvalmende for å holde seg i terminologien.

arthur

Glad jeg bor i et land hvor de som har det vanskelig i stor grad blir tilgodesett og støttet av vårt fellesskap. Få land, om noen (+), som har like gode støtteordninger som vi har i Norge. For å holde oss til temaest så gjelder jo det i aller høyeste grad også støtte grunnet høye strømpriser med både bedre avtale om  strømstøtte enn noe annet land, ekstra støtte via husbanken, sosialstøtte,støtte til studenter for høye priser osv Men for all del; Heller ikke her er alt perfekt så muligheten til å syte og klage er til stede enten det gjelder en selv eller andre man ikke engang kjenner eller vet om, men mener å ha hørt om.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Jeg er også av den typen som er middelaldrene og sitter godt i det, men jeg kan se litt lengre enn egen nese.
Jeg har de siste 10-15 årene ofte lurt på hvordan enkelte unge familier har råd til nytt hus, ny bil, sydenturer, hytteferie, alltid nyeste mobiler, dingser osv osv.

Det er vel en grunn til at vi har hatt en tosifret antall sesonger med Luksusfellen på TV.

Jeg vet jeg klarer meg nesten uansett hva de på løvebakken finner på, men jeg har familie, venner og bekjente som ikke klarer det, som nå begynner å komme i en situasjon der faste utgifter dekker hele den disponible inntekten. Hovedgrunnen er renten og strømprisen, når folk sitter igjen med 500-1000kr etter å ha dekket faste utgifter og et normal matbudsjett vil den kommende prisstigningen på varer dytte mange over grensen.

Ja vi har hatt 15 svært gode år her i landet, rene festen har det vært, men nå blir det blåmandag for mange og det er ikke de som har festet hardest som blir hardt rammet.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på onsdag 25. januar 2023, klokken 19:22
Jeg er også av den typen som er middelaldrene og sitter godt i det, men jeg kan se litt lengre enn egen nese.
Jeg har de siste 10-15 årene ofte lurt på hvordan enkelte unge familier har råd til nytt hus, ny bil, sydenturer, hytteferie, alltid nyeste mobiler, dingser osv osv.

Det er vel en grunn til at vi har hatt en tosifret antall sesonger med Luksusfellen på TV.

Jeg vet jeg klarer meg nesten uansett hva de på løvebakken finner på, men jeg har familie, venner og bekjente som ikke klarer det, som nå begynner å komme i en situasjon der faste utgifter dekker hele den disponible inntekten. Hovedgrunnen er renten og strømprisen, når folk sitter igjen med 500-1000kr etter å ha dekket faste utgifter og et normal matbudsjett vil den kommende prisstigningen på varer dytte mange over grensen.

Ja vi har hatt 15 svært gode år her i landet, rene festen har det vært, men nå blir det blåmandag for mange og det er ikke de som har festet hardest som blir hardt rammet.
Denne posten kan jeg slutte meg helt til[emoji1360]

Electric cars in Norway

SitatDenne posten kan jeg slutte meg helt til

Ja, enig i dette.

stefse

Det som er beskrevet over her, er nok situasjonen for mange, ikke bare i Norge. Det ekstra problemet vi har, er at det insisteres på å føre EU's strømpolitikk på et land med infrastruktur og klimasone som ikke dekkes av EU. Det må  bli slutt på denne tøvete bukkingen for Brussel, og satse på et mer bærekraftig samarbeid.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 25. januar 2023, klokken 19:40
Sitat fra: Egil S på onsdag 25. januar 2023, klokken 19:22

Denne posten kan jeg slutte meg helt til[emoji1360]

Helt enig i det.
Er nok mange som sliter med å sette seg inn i dette da de stort sett fikk appelsin en gang i året da de var barn, og appelsinjus fikk de kanskje på lørdager. De eide 1 liten spade da de var barn, som de lekte med i 4 år, som var to år etter at den begynte å bli ødelagt.

Er gjerne og vanskelig å sette seg inn i situasjonen til folk med 500.000 i inntekt og stort boliglån om en selv er 60 år, all gjeld er nedbetalt, en leier ut kjelleren, og tjener millionen, mens ungene er flyttet ut for 10 år siden (veldig mye kostnader i å ha barn for tiden).

Det som mange heller ikke ser ut til å ta innover seg, inkludert sentralbanksjefen, er at rentehevinger får effekt LENGE etter at sentralbanken hever. Først skal bankene bestemme ny rente (ingen vil være først), så skal de varsle det, så må det gå to måneder pga varslingsplikt, før så renten heves. Deretter går det omtrent en måned med høyere renter før en må betale for disse rentene, siden en betaler etterskuddsvis. F.eks. får ikke forrige renteheving (desember) effekt på folks kontantstrøm før i februar/mars. Er litt som når en drikker litt for mye på byen....og så blir en fullere og fullere selv om en har stoppet. Tror Sentralbanksjefen har sluttet å drikke litt for sent nå, og bør ikke hive innpå vodka i mars for å reparere.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

https://www.kk.no/mamma/ny-studie-for-mange-leker-er-ikke-bra-for-barna/68992845

I GJENNOMSNITT har norske barn 5-600 leker!

I Norge kjøper vi 2.000.000 (!) mobiltelefoner i året.

https://www.framtiden.no/201909177473/aktuelt/den-skjulte-kostnaden-av-telefonen-din.html

Tror enkelte her skal være litt forsiktige med å fremehve seg selv som mer empatisk enn andre for tror at de felste faktisk får med seg at en del sliter, også i Norge, men list gjerne opp alle de landene hvor tilstanden er vanskeligere og man ikke av fellesskapet blir i like stor grad hjulpet når, eller hvis, man trenger det?

Til saken;

Redusert elavgift
Regjeringen har redusert avgift på elektrisk kraft (elavgift) i perioden januar-mars fra 15,84 øre per kWh til 9,16 øre per kWh. Fra 1. april og ut året vil det være alminnelig sats som gjelder. Les mer om den reduserte elavgiften på regjeringen.no

Energiledd dag/natt i perioden januar-mars: 35,20 øre/28,95 øre kWh.
Energiledd dag/natt i perioden april-desember: 43,55 øre/37,30 øre kWh.

Lavere fastledd
Elvia reduserer fastleddet fra 1. februar. Se detaljert prisoversikt på elvia.no.

Og list gjerne opp alle de landene hvor man i gjennomsnitt bruker mer av sin inntekt på strøm sett i forhold til sin inntekt og kjøpekraft!

Mitt poeng er at det åpenbart er på sin plass med litt fakta og realitetsorientering mht hvordan vi har det her for ingen andre land synes å ha innbyggere som klager så mye og har så liten grunn til å gjøre det, heldigvis!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DagfinnN

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. januar 2023, klokken 10:00
Det som mange heller ikke ser ut til å ta innover seg, inkludert sentralbanksjefen, er at rentehevinger får effekt LENGE etter at sentralbanken hever.
Jeg er helt overbevist om at sentralbanksjefen vet dette meget godt og bedre enn de fleste som skriver her.

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 26. januar 2023, klokken 10:42
Det som mange heller ikke ser ut til å ta innover seg, inkludert sentralbanksjefen, er at rentehevinger får effekt LENGE etter at sentralbanken hever.
Jeg er helt overbevist om at sentralbanksjefen vet dette meget godt og bedre enn de fleste som skriver her.

Ja enn de fleste - som et gjennomsnitt er jeg enig. Men selvsagt ikke bedre enn meg.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 26. januar 2023, klokken 10:26
https://www.kk.no/mamma/ny-studie-for-mange-leker-er-ikke-bra-for-barna/68992845

I GJENNOMSNITT har norske barn 5-600 leker!

I Norge kjøper vi 2.000.000 (!) mobiltelefoner i året.

https://www.framtiden.no/201909177473/aktuelt/den-skjulte-kostnaden-av-telefonen-din.html

Tror enkelte her skal være litt forsiktige med å fremehve seg selv som mer empatisk enn andre for tror at de felste faktisk får med seg at en del sliter, også i Norge, men list gjerne opp alle de landene hvor tilstanden er vanskeligere og man ikke av fellesskapet blir i like stor grad hjulpet når, eller hvis, man trenger det?

Til saken;

Redusert elavgift
Regjeringen har redusert avgift på elektrisk kraft (elavgift) i perioden januar-mars fra 15,84 øre per kWh til 9,16 øre per kWh. Fra 1. april og ut året vil det være alminnelig sats som gjelder. Les mer om den reduserte elavgiften på regjeringen.no

Energiledd dag/natt i perioden januar-mars: 35,20 øre/28,95 øre kWh.
Energiledd dag/natt i perioden april-desember: 43,55 øre/37,30 øre kWh.

Lavere fastledd
Elvia reduserer fastleddet fra 1. februar. Se detaljert prisoversikt på elvia.no.

Og list gjerne opp alle de landene hvor man i gjennomsnitt bruker mer av sin inntekt på strøm sett i forhold til sin inntekt og kjøpekraft!

Mitt poeng er at det åpenbart er på sin plass med litt fakta og realitetsorientering mht hvordan vi har det her for ingen andre land synes å ha innbyggere som klager så mye og har så liten grunn til å gjøre det, heldigvis!

Ja, da bekreftet du på mange måter at siden du bare hadde en spade da du var liten så bør nordmenn og bare ha en spade. Folk må lære den harde veien hva livet er, og kjempe for sin suksess.

Poenget er at staten flommer over av penger, men samtidig strammer de inn på sykehus og andre steder. Helseministeren forteller til Stavanger Universitetssykehus at de må prioritere hardere, og ikke behandle alle som blir behandlet i dag.

En kan ikke se seg fornøyd med sykehus-behandlingstilbud / el-støtte på nivå med Hellas når Hellas har svær utenlandsgjeld, mens oljefondet har over 13000 millarder (2,5 millioner per innbygger) på bok, som de heller investerer i fancy leiligheter i London i stedet for å investere i folks helse / jobber.

Men er ikke vits i å skrive mer siden du har bestemt deg for at ting var verre før, og verre i Ukraina, og at Regjeringen kan se seg fornøyde.

Tror du glemte ut Merverdiavgift, og at det offentlige selv er eiere av 90% av vannkraften, sånn at det offentlige tjener mer enn dobbelt så mye på strøm enn de deler ut i støtte.

DagfinnN

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. januar 2023, klokken 11:52
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 26. januar 2023, klokken 10:42

Ja enn de fleste - som et gjennomsnitt er jeg enig. Men selvsagt ikke bedre enn meg.
:+1: ;D
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Electric cars in Norway

SitatJa enn de fleste - som et gjennomsnitt er jeg enig. Men selvsagt ikke bedre enn meg.

He he. Herlig skrevet!

Electric cars in Norway

Rart at regjeringen ikke legger frem en sak overfor Stortinget der de overordnet diskuterer om man skal utfordre det gjeldene strømregimet nå som de andre eu-land også begynner å sette maks priser på kraftpris i det private markedet, ikke bare bedriftsmarkedet. Var det ikke Tyskland eller Frankrike som gjorde det?

Dersom Stortinget samlet hadde besluttet noe slik så ville det jo legitimert en reforhandling av vilkår for disse utenlandskablene. Det hadde vært fint.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA