Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 16. november 2022, klokken 16:05
Og da var fyllingsgraden i norske vannmagasiner OVER medianen, 81,9% (medianen for siste 20 årene er 79,8%) etter tilsig/økning på 3,3% siste uke.

NO2 økte med 4,5% og ligger nå 11,7% over tilsvarende nivå i fjor. ALle prosenter her er prosentpoeng så økningen i prosent er da enda høyere.

Kanskje noen må spise hatten sin snart?

Ja, når strømprodusentene ser at de vil tjene mye mer penger på å spare på strømmen, og selge den svindyrt i januar så produseres det veldig lite strøm, utenom det en ikke klarer å lagre, som elv, varme og vind.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

"Kraftproduksjonen i Noreg auka førre veke. Etter mange veker med låg produksjon for årstida i sørlege Noreg (NO1, NO2 og NO5), var kraftproduksjonen i veka som gjekk på normalen for dei siste ti åra. Auken i kraftproduksjon hadde si årsak i mykje vind og nedbør. Dette ga høg produksjon frå vasskraftverk som ikkje hadde plass i magasina til å lagre vatnet til eit seinare tidspunkt. I starten av helga var det også særs mykje vind i heile Norden. Dette, i kombinasjon med billig vasskraft, bidrog til nullprisar i Noreg og negative prisar i enkelte timar i Midt- og Nord-Noreg (NO3 og NO4)."

Kan du forklare meg hva som er feil i denne vurderingen som produsentene har gjort?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 17. november 2022, klokken 10:03
"Kraftproduksjonen i Noreg auka førre veke. Etter mange veker med låg produksjon for årstida i sørlege Noreg (NO1, NO2 og NO5), var kraftproduksjonen i veka som gjekk på normalen for dei siste ti åra. Auken i kraftproduksjon hadde si årsak i mykje vind og nedbør. Dette ga høg produksjon frå vasskraftverk som ikkje hadde plass i magasina til å lagre vatnet til eit seinare tidspunkt. I starten av helga var det også særs mykje vind i heile Norden. Dette, i kombinasjon med billig vasskraft, bidrog til nullprisar i Noreg og negative prisar i enkelte timar i Midt- og Nord-Noreg (NO3 og NO4)."

Kan du forklare meg hva som er feil i denne vurderingen som produsentene har gjort?

Nei, det var akkurat det jeg og skrev.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. november 2022, klokken 06:39
Enda en måned med redusert strømregning i forhold til 2021. I oktober snakker vi nesten halvering fra kr. 2857.- i 2021 til kr.1548.- i år.

Trikset er å unngå å bruke strømmen når den er på sitt dyreste. Altså bruke timer på VVB og elbillading og gjerne et husbatteri som akkumulator.

Vi har ca. samme endring, fra snaue 2900,- til litt under 1700,- uten å gjøre noe som helst annerledes. Nesten hele forskjellen kommer av strømstøtten.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Eksporten har vært svært høy de siste ukene, siste uke alene er det en netto eksport på over 0,5TWh. Om produksjonen er lavere enn normalt kan det neppe bety annet enn at forbruket også har gått kraftig ned.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hanche

Litt på siden, men det er tydelig at temaet engasjerer! Hvis ingen kommer meg i forkjøpet, er dette innlegg nummer 5000 i denne tråden. Jeg må innrømme at jeg ikke har klart å henge med. Har vi noen lengre tråder i forumet, noe sted?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

THE

Sitat fra: hanche på torsdag 17. november 2022, klokken 11:18
Litt på siden, men det er tydelig at temaet engasjerer! Hvis ingen kommer meg i forkjøpet, er dette innlegg nummer 5000 i denne tråden. Jeg må innrømme at jeg ikke har klart å henge med. Har vi noen lengre tråder i forumet, noe sted?
Tråden Teslaaksjer har over 5600 innlegg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Blir interessant å se hvor høyt strømprisene kryper opp på f.eks. søndag når det blir kaldere rundt forbi...

Counterpointer

Sitat fra: THE på torsdag 17. november 2022, klokken 12:29
Sitat fra: hanche på torsdag 17. november 2022, klokken 11:18
Tråden Teslaaksjer har over 5600 innlegg.
Og det er den nye tråden jeg lagde da moderator stengte den forrige som var minst like lang ..... [emoji851]

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 17. november 2022, klokken 14:03
Blir interessant å se hvor høyt strømprisene kryper opp på f.eks. søndag når det blir kaldere rundt forbi...

Ja, se der ja....da var vi oppe i 2,40 -2,50 igjen.
Skalk hyttene...

filtvet

Bare -13 grader her i går. Med enda mere aggresiv miljøpolitikk kunne vi hatt -13.5 grader!

Radial

Godt man har gode rutiner for å flytte lading til visse tider på døgnet, er nesten 50-60øre billigere å lade på natta vs peak heldigvis, selv om prisene bykser oppover.. mildere til slutt av neste uke..NO1

Syns mange politikere var overbeviste over at det var lave vannmagasiner som primært hadde skylden for høye priser jeg? 😄😜
Endelig relativt normale nivåer, men joggu stikker prisen av like vel. Kan umulig ha noe med Europa og kabler å gjøre dette😉
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: Radial på søndag 20. november 2022, klokken 08:30
Endelig relativt normale nivåer, men joggu stikker prisen av like vel. Kan umulig ha noe med Europa og kabler å gjøre dette[emoji6]
[ironi on]Dette har selvfølgelig med Putin og krigen i Ukraina å gjøre..... [/ironi off]

hELgenen

Blir nok lite strømstøtte i November. Kanskje 15-18 øre, om noe......
Så slutten av denne måneden kan bli ganske dyr når man tenker på hva man betaler pr kwh.

Det er jo baksiden av denne strømstøtten man ser nå - at den faktiske prisen man betaler pr. kwh kan bli svært høy når man går inn i måneden med lave priser og lavt forbruk..og så plutselig får høyt forbruk og høye priser.
Da blir den faktiske prisen pr kwh ganske høy...for kundene ser jo prisen der og da og betaler et vektet snitt - ikke er aritmetisk snitt.........

arthur

Så du vil heller ha høy pris og høyt forbruk hele tiden?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA