Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Nå begynner debatten på nrk og tema er kraftproduksjonen vår :+1:

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 08. november 2022, klokken 20:22
Sitat fra: Panda4u på tirsdag 08. november 2022, klokken 18:34
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 08. november 2022, klokken 16:44
Helt greie strømpriser for tiden. Nå må vel regjeringen få skryt - eller er det bare når det er ille man snakker om de udugelige politikerne, eller er det en politisk agenda bak alle beskyldningene?
Er det det siste, får jo dagens regjering kjeft uansett fra de fleste som foretrekker andre partier.
Håper du kødder nå. Politikerne gjør jo ikke en dritt. Det er pga. Mye regn strømprisen er slik den er nå. Vent til kulda setter inn. Da blir det samme tullet igjen.
Høres nesten ut som du ønsker deg "ein führer" i steden for våre politikere? Eller har du en annen løsning?

Kom gjerne med egne forslag.
Jeg har en annen løsning på
pris settingsmekanismen som ivaretar norske interesser  Men Støre vil dessverre ikke høre. Dagens debatt på NRK var som om barnehagebarn skulle diskutere finans. Total mangel på inngående kunnskap fra begge kanter ispedd politisk verdisynbriller som sperrer for utsyn til virkeligheten.

En må inn og se på hvordan man gjennom dagens kraftmarked kan sikre norske interesser slik at vi i Norge ikke får den sterke priskoblingen mot EU priser. Ingen Tysker ville finne seg i å betale like dyrt for pølsene de produserer selv som det vi nordmenn betaler. Det er bare å prøve å sette opp en pølsebu i Berlin og prøve å selge til norske priser...det går bare ikke.

Samme tankesett må gjelde her for innenlands forbruk. Mao trekk ut eksport kapasiteten mot EU og kjør prissetting uten denne først. Deretter en ny prissetting mot EU i runde 2 der kapasiteten er med. Så sammenstilles prisene og billigste pris,time for time, i de 2 rundene blir pris på norsk prisområde. Dermed sikrer vi at de høyeste  marginalprisen fra EU ikke smitter til Norge der vi er selvforsynt. Og vi må kjøpe til EU pris når vi er manko selv. Og vi kan importere når EU kan tilby lavere pris en vi klarer å dekke selv.

Som i dag må alle aktører by inn hele sin tilgjengelighet i budgivningen. Nordpool kjører så 2 runder prissetting der første begrenser utvekslingskapasiteten til kun å gjelde mot Norden..ikke EU.

Dette vil da medføre at en får full kontroll på graden av selvforsyning og vi vil ikke oppleve at etterspørsel i EU definerer prisnivået vårt når vi har kapasitet til å levere selv.

En beholder alle forbindelser og man utveksler det man har mulighet for...men ingen direkte prissmitte vil skje

Orbit

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. november 2022, klokken 22:46
Samme tankesett må gjelde her for innenlands forbruk. Mao trekk ut eksport kapasiteten mot EU og kjør prissetting uten denne først. Deretter en ny prissetting mot EU i runde 2 der kapasiteten er med. Så sammenstilles prisene og billigste pris,time for time, i de 2 rundene blir pris på norsk prisområde. Dermed sikrer vi at de høyeste  marginalprisen fra EU ikke smitter til Norge der vi er selvforsynt. Og vi må kjøpe til EU pris når vi er manko selv. Og vi kan importere når EU kan tilby lavere pris en vi klarer å dekke selv.
Hva skjer i denne modellen dersom produsentene legger sine tilbudspriser tett opp til der en kan anta EU-prisene lander i runde 2? Så lenge disse da må tas med for å dekke innenlandsbehovet i runde 1, blir vel prisen likevel høy innenlands? De vil nødvendigvis ta en liten risk på at de priser seg ut på dager med kraftoverskudd.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Panda4u

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 08. november 2022, klokken 19:21
Sitat fra: Panda4u på tirsdag 08. november 2022, klokken 18:50
Bare det å kalle det støtte er jo helt bak mål. Det er våre penger som delvis gis tilbake pga. Tilbakestående politikk.

På lik linje med at sosialstøtte, bostøtte og alle mulige andre offentlige ordninger er "våre penger" som delvis gis tilbake pga tilsvarende tilbakestående politikk? Nei, de politikerne altså...
Ikke bland inn bostøtte og annet oppgulp du legger frem her. Det er noe helt annet, som bidrar til noe. Dette er ikke snakk om skattepengene våre.

hELgenen

Sitat fra: Orbit på tirsdag 08. november 2022, klokken 23:05
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. november 2022, klokken 22:46
Hva skjer i denne modellen dersom produsentene legger sine tilbudspriser tett opp til der en kan anta EU-prisene lander i runde 2? Så lenge disse da må tas med for å dekke innenlandsbehovet i runde 1, blir vel prisen likevel høy innenlands? De vil nødvendigvis ta en liten risk på at de priser seg ut på dager med kraftoverskudd.

Modellen er ikke perfekt,men "EU smitten" vil nok bli mindre. Dessuten kunne en jo gå tøffere til verks ved at salg i runde 2 fikk en eksportskatt på seg.  Dermed blir gevinsten ved å prise mot EU priser innebære en skatte eller avgiftsrisiko.. Det er i alle fall en mulighet. Pengene ved en slik skatt eller avgift kunne settes på et kraftfond som gikk til utbygging av ny kraft...

Men denne ideen må  trolig godkjennes av Acer..og jeg tviler på at de vil si ja..men Støre er nok ennå vanskeligere...

arthur

Hva det er med strømprisene? Tja, de går opp, og ned, og i natt har jeg ladet bilen til en pris på rundt 80 øre med alle skatter, avgifter, nettleie osv så da kan jeg vel sutre over at det ikke blir noe strømstøtte denne måneden da for noe må vi jo klage over?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Trenger vi alle disse selskapene innenfor strømssektoren?

Nei, få de bort. Det er jo bare en lekebørs de holder på med på nasse.

Les dagens DN.no. Ligger på pluss.

Kopi:

« Betalte 16 millioner til norsk strømsjef – måneder etter måtte selskapet reddes av den sveitsiske staten

Det sveitsiske energiselskapet Axpo har tjent stort på strømkrisen, og delte i fjor ut 165 millioner i bonuser til de ansatte i Oslo. Kort tid etter måtte den sveitsiske staten redde selskapet.

PUBLISERT: 09.11.22 — 04.04 OPPDATERT: 3 TIMER SIDEN
Det Sveits-eide energiselskapet Axpo holder til i Bjørvika i Oslo.
Det Sveits-eide energiselskapet Axpo holder til i Bjørvika i Oslo. (Foto: Øyvind Elvsborg»

https://www.dn.no/energi/strom/sveits/stromkrisen/betalte-16-millioner-til-norsk-stromsjef-maneder-etter-matte-selskapet-reddes-av-den-sveitsiske-staten/2-1-1346577

Her er fra selskapets hjemmeside:

«Axpo Nordic er en ledende uavhengig aktør i det nordiske energimarkedet – spesialisert på handel og utvikling av produkter og tjenester for detaljister, energiintensiv industri og energiprodusenter. Axpo Nordic er basert i Oslo, Malmö og Helsinki. Teamet består av 40 ansatte med lang erfaring fra handel og origination i Norden og Europa. Selskapet ble etablert i 2003 og i dag er vi en av de største forhandlerne på det nordiske og baltiske markedet. Axpo Nordic er en del av Axpo Group, et sveitsisk energiselskap som er aktivt i over 30 land over hele Europa, USA og Asia.»

https://www.axpo.com/no/en/about-us.html

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 03. november 2022, klokken 21:05
Tipper han her analytikeren har peiling. Han får tross alt penger for å sette seg inn i dette, selv om det er mange usikkerhetsmomenter, som vær.

Og her har du en annen som "tross alt får penger for å sette seg inn i dette......!

https://www.nrk.no/sorlandet/kraftig-nedbor-fyller-vassmagasina_-_-unngar-truleg-dei-hogste-straumprisane-1.16171568?fbclid=IwAR39m4tQc4q-Xns4CCA9ZhDD6P1JgfXAI5IYU-3WsgywdFEkdioiGCjB8Lg

Og så finnes det en rekke andre eksperter som også får penger for å sette seg inn i dette, og kanskje en av de sågar får rett til slutt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 09. november 2022, klokken 07:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 03. november 2022, klokken 21:05
Tipper han her analytikeren har peiling. Han får tross alt penger for å sette seg inn i dette, selv om det er mange usikkerhetsmomenter, som vær.

Og her har du en annen som "tross alt får penger for å sette seg inn i dette......!

https://www.nrk.no/sorlandet/kraftig-nedbor-fyller-vassmagasina_-_-unngar-truleg-dei-hogste-straumprisane-1.16171568?fbclid=IwAR39m4tQc4q-Xns4CCA9ZhDD6P1JgfXAI5IYU-3WsgywdFEkdioiGCjB8Lg

Og så finnes det en rekke andre eksperter som også får penger for å sette seg inn i dette, og kanskje en av de sågar får rett til slutt?

"...selv om det er mange usikkerhetsmomenter, som vær", som jeg så treffende skrev, som jeg ser du utelot å nevne :-). Ser ut som jeg fikk rett i at vær kunne gi usikkerhet. Stående applaus? Takk, takk, det er alt for meget. Men været i vinter vet vi ennå ikke, og vannmagasinene er fortsatt ikke over gjennomsnittlig fulle i sør for denne tiden. Men 11 grader i midten av november, og masse regn og vind....da får vi i hvert fall 1 god ting ut av drivhuseffekten, hvis det fortsetter.

Men faren er ikke over siden det er for lite kraft ved kald vinter, og for lite gass ved kald vinter. Morsomt at to personer fra samme analyse-byrå kommer med såpass forskjellige uttalelser omtrent samme dag.
https://www.nettavisen.no/okonomi/ekstrem-strom-usikkerhet-det-kan-bli-nye-prisrekorder-eller-prisene-kan-fortsette-ned/s/5-95-744644
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Jeg tenkte i mitt stille sinn at poenget med at det kan være forbundet med noe usikkerhet å spå været (kanskje å spå generelt) er nokså åpenbart så så ikke noe poeng i å ta med det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Vidar_S

Sitat fra: Panda4u på tirsdag 08. november 2022, klokken 23:44
Bare det å kalle det støtte er jo helt bak mål. Det er våre penger som delvis gis tilbake pga. Tilbakestående politikk.

På lik linje med at sosialstøtte, bostøtte og alle mulige andre offentlige ordninger er "våre penger" som delvis gis tilbake pga tilsvarende tilbakestående politikk? Nei, de politikerne altså...
Ikke bland inn bostøtte og annet oppgulp du legger frem her. Det er noe helt annet, som bidrar til noe. Dette er ikke snakk om skattepengene våre.

Oppgulp? Forklar meg da forskjellen på penger man betaler inn til stat/kommune via skatt eller mva og det du sier er "våre penger" betalt inn for strøm. Mener du at skattepenger havner i en helt egen pott og ikke på noen måte kan sammenlignes med den andelen av strømprisen som havner i "statens lommebok"? 

hELgenen

Sitat fra: arthur på onsdag 09. november 2022, klokken 07:20
Hva det er med strømprisene? Tja, de går opp, og ned, og i natt har jeg ladet bilen til en pris på rundt 80 øre med alle skatter, avgifter, nettleie osv så da kan jeg vel sutre over at det ikke blir noe strømstøtte denne måneden da for noe må vi jo klage over?

Min nettleie er på nesten 70 øre den alene...så heldig du...

filtvet

Er som med bensinprisen, "bare 22,-". Men for ikke så lenge siden var den 14,-

RJK

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 09. november 2022, klokken 09:50
Sitat fra: Panda4u på tirsdag 08. november 2022, klokken 23:44

Oppgulp? Forklar meg da forskjellen på penger man betaler inn til stat/kommune via skatt eller mva og det du sier er "våre penger" betalt inn for strøm. Mener du at skattepenger havner i en helt egen pott og ikke på noen måte kan sammenlignes med den andelen av strømprisen som havner i "statens lommebok"?
Penger betalt inn via skatt og forsåvidt avgifter også, er ikke nødvendigvis "mine penger" men kan godt være fra f.eks. Røkke sine selskaper, da alt samles inn og fordeles i den store potten.

Man kan selvsagt beregne hvor mange prosent som går inn til hver utgift, men ser man på antall kroner andelen gjelder, så ser man fort at den skatten man personlig betaler, ikke er i nærheten av å dekke alt

Strømstøtten derimot er en direkte reduksjon av min regning, så i bunn og grunn direkte av mine egne penger. Nå slipper jeg heldigvis å legge ut for strømpris uten støtte, og så få refusjonen inn som et separat beløp. men i bunn og grunn er det dette som skjer. Altså betaler egentlig ikke Staten ut et rødt øre, de bare reduserer en potensiell inntekt.

Nå får jeg samlet regning fra strømselskap og nettleverandør, mens andre får to regninger, så da må de i motsetning til meg, legge ut for strømmen til strømselskapet, og om støtten er høy nok, kommer den med fratrekk fra det nettselskapet skal ha, før resterende blir tilbakebetalt.

Regner med at du nå ser den prinsippielle forskjellen, og hvorfor strømstøtte er et villedende begrep. Det er en form for betingelsesbestemt rabatt du kan oppnå. For de i områdene NO3 og NO4, har prisen vært for lav til at rabatten slår til.

De får altså ingen andel strømstøtte bare for å være norsk strømkunde der prisene i snitt er spinnville i forhold til før 2020 og Acer-avtalen og de nye eksportkablene begynte å herje med strømprisene. De må personlig oppfylle kriteriene "og legge ut" for det strømstøtten ville vært, om de kvalifiserte for slik "støtte", eller rabatt som jeg definerer det som.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: RJK på onsdag 09. november 2022, klokken 11:36
Strømstøtten derimot er en direkte reduksjon av min regning, så i bunn og grunn direkte av mine egne penger. Nå slipper jeg heldigvis å legge ut for strømpris uten støtte, og så få refusjonen inn som et separat beløp. men i bunn og grunn er det dette som skjer. Altså betaler egentlig ikke Staten ut et rødt øre, de bare reduserer en potensiell inntekt.

Jeg følger ikke helt logikken her selv om jeg sånn sett ser hva du mener. All utbetaling som staten foretar er jo per definisjon reduksjon av potensiell inntekt.

Sitat fra: RJK på onsdag 09. november 2022, klokken 11:36
Nå får jeg samlet regning fra strømselskap og nettleverandør, mens andre får to regninger, så da må de i motsetning til meg, legge ut for strømmen til strømselskapet, og om støtten er høy nok, kommer den med fratrekk fra det nettselskapet skal ha, før resterende blir tilbakebetalt.

Regner med at du nå ser den prinsippielle forskjellen, og hvorfor strømstøtte er et villedende begrep. Det er en form for betingelsesbestemt rabatt du kan oppnå. For de i områdene NO3 og NO4, har prisen vært for lav til at rabatten slår til.

De får altså ingen andel strømstøtte bare for å være norsk strømkunde der prisene i snitt er spinnville i forhold til før 2020 og Acer-avtalen og de nye eksportkablene begynte å herje med strømprisene. De må personlig oppfylle kriteriene "og legge ut" for det strømstøtten ville vært, om de kvalifiserte for slik "støtte", eller rabatt som jeg definerer det som.

Njaa.. Strømstøtte er i mine øyne (eller ører) det best betegnende begrepet de kunne ha satt på pengene som utbetales. På samme måte som at du sier man ikke får penger for å være norsk strømkunde i NO3 og NO4 fordi snittprisen der har vært for lav så sitter det strømkunder i NO1, NO2 og NO5 med fastpris som ligger godt under snittet og likevel har fått støtte.

Det er ikke nødvendigvis en rabatt ettersom den ikke er knyttet til prisen man faktisk betaler, men et støttebeløp per kWh som beregnes opp mot snitt spotpris i måneden. Derfor får også de med fastpris eller forvaltningsavtaler denne støtten. Det at det for enkelte oppfattes som en rabatt er en helt annen ting.

Men når det er sagt så er ikke mitt mål å få hverken deg eller Panda til å bli enige med meg. Dette har endt opp i en diskusjon om hvordan man definerer "støtte", noe som ikke var mitt hovedpoeng. Det var heller den generelle politikerholdningen i hr Panda sitt innlegg der den generelle holdningen er at "politikere gjør ikke en dritt" og at alt dette rundt strømstøtte (eller rabatt om du måtte foretrekke den betegnelsen) er et resultat av "Tilbakestående politikk". Det vil jeg påstå mildt sagt er en forenkling av sannheten.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA