Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Merce

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 22. oktober 2022, klokken 18:19

Fastpriser fra dagens selskaper er bare en vits. Enten er de veldig dyre eller hvis de slår ut til din fordel, så går firmaet konkurs. Du er altså i en tap-tap-situasjon.

Det spørs hvilket selskap og når du inngikk fastprisavtale! Mitt selskap tilbydde meget gode fastprisavtaler til kunder i sør-Norge ut august 2021. Det er et solid selskap og de har flere ganger vært i media og sagt at det er en selvfølge at det skal holde seg til avtalen. Skulle jo bare mangle, tviler å om vi kunder ville fått noe tilbakebetalt hvis det gikk i selskapenes favør....  >:(

jkirkebo

Sitat fra: Merce på lørdag 22. oktober 2022, klokken 19:46
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 22. oktober 2022, klokken 18:19

Fastpriser fra dagens selskaper er bare en vits. Enten er de veldig dyre eller hvis de slår ut til din fordel, så går firmaet konkurs. Du er altså i en tap-tap-situasjon.

Det spørs hvilket selskap og når du inngikk fastprisavtale! Mitt selskap tilbydde meget gode fastprisavtaler til kunder i sør-Norge ut august 2021. Det er et solid selskap og de har flere ganger vært i media og sagt at det er en selvfølge at det skal holde seg til avtalen. Skulle jo bare mangle, tviler å om vi kunder ville fått noe tilbakebetalt hvis det gikk i selskapenes favør....  >:(

Så har vi også selskaper som tilbyr forvaltede utgaver av spot-pris. Jeg har selv Fjordkraft sin "spot med forvaltning"-avtale som hittil i år har gitt en strømpris på mer enn 50 øre under spot-pris. Denne har ingen risiko for Fjordkraft da de tar 20% av forvaltningsresultatet selv og sender 80% videre til kundene. De tjener altså mer jo lavere de klarer å få strømprisen.

Fortsetter de slik sparer jeg over 10.000,- i året på denne avtalen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. oktober 2022, klokken 21:23
Så har vi også selskaper som tilbyr forvaltede utgaver av spot-pris. Jeg har selv Fjordkraft sin "spot med forvaltning"-avtale som hittil i år har gitt en strømpris på mer enn 50 øre under spot-pris.
Har kikket litt på denne etter at du nevnte den i en annen tråd. Virker egentlig fornuftig.
Kanskje et dumt spørsmål - men en har fortsatt ordinær spotpris gjennom måneden, men får et fradrag etter endt måned?
Dvs. en får fortsatt uttelling for å bruke strøm de timene i døgnet med lavest spotpris, og den besparelsen kommer i tillegg til fradraget? Eksempelvis om spot er 1kr på natta og 2kr på dagen, og jeg lader på natta, så ville jeg i september i praksis betalt 1kr - 55 øre= 45 øre for å lade den natten?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Det er kun en gunstig avtale hvis prisen de oppnår for en er minst 8,9 øre billigere enn alternativet som er en avtale med minus fem øre versus FJorkraft forvaltning med pluss 4,9 øre (mot spot). Hvis de ikke slår markedet så vil du i tillegg til de (potensielle) 8,9 øre måtte betale ytterligere 12,5 øre, totalt 21,4 ør over beste alternativ.

Ingen tvil om at over det siste året så har en slik avtale vært gunstig, men det er ikke det samme som at det fortsatt vil bli det.

Har dog vurdert en slik avtale med FJordkraft (eller andre), men så langt har alternativer vært (enda) bedre (de mulighetene/alternativene er nå borte, dessverre).

I sum har jeg kommet ut i null kostnad for året, også etter at avtale om fastpris gikk ut i august!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 22. oktober 2022, klokken 19:03
«Sweet spot» på 70-90 øre er for at havvind skal bli lønnsomt med dagens (eller heller gårsdagens) teknologi. Det har ingenting med utbygd vannkraft å gjøre!
Stemmer. Strømselskapene og politikerne ønsker så høy pris nettopp av denne grunn.

Mener jeg hørte for en liten stund siden at kostpris på flytende havvind foreløpig lå på 100 øre/kWh, men at de på sikt forventet å komme ned i 50 øre/kWh.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. oktober 2022, klokken 21:28
Så har vi også selskaper som tilbyr forvaltede utgaver av spot-pris. Jeg har selv Fjordkraft sin "spot med forvaltning"-avtale som hittil i år har gitt en strømpris på mer enn 50 øre under spot-pris.
Har kikket litt på denne etter at du nevnte den i en annen tråd. Virker egentlig fornuftig.
Kanskje et dumt spørsmål - men en har fortsatt ordinær spotpris gjennom måneden, men får et fradrag etter endt måned?
Dvs. en får fortsatt uttelling for å bruke strøm de timene i døgnet med lavest spotpris, og den besparelsen kommer i tillegg til fradraget? Eksempelvis om spot er 1kr på natta og 2kr på dagen, og jeg lader på natta, så ville jeg i september i praksis betalt 1kr - 55 øre= 45 øre for å lade den natten?
Gjør akkurat samme vurdering og har samme spørsmål.

Har egentlig litt dårlig erfaring med Fjordkraft og kundebehandling, men denne avtalen virker bra. Og så er de en av få som har solkonto, som jeg vil ha på hytta.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat

Har egentlig litt dårlig erfaring med Fjordkraft og kundebehandling, men denne avtalen virker bra. Og så er de en av få som har solkonto, som jeg vil ha på hytta.

Fjordkraft skal ha creed for at de tilbyr solcelle anlegg med grønt lån... litt dyre slik jeg ser det... men men.... Veldig bra at de er med :+1:

eisa01

Sitat fra: turfsurf på søndag 23. oktober 2022, klokken 07:49
Lett å slå markedet når prisen har gått opp i ett år, blir spennende å se resultatet for oktober når spoten har gått ned ;)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. oktober 2022, klokken 21:28

Det stemmer. Fradraget kommer som en egen linje på fakturaen.

jkirkebo

Sitat fra: eisa01 på søndag 23. oktober 2022, klokken 12:50
Sitat fra: turfsurf på søndag 23. oktober 2022, klokken 07:49
Lett å slå markedet når prisen har gått opp i ett år, blir spennende å se resultatet for oktober når spoten har gått ned ;)

Historikken går tilbake til januar 2021. Se gjerne på januar og februar det året, prisene lå stabil på hhv. 48 og 53 øre eks. mva. Forvaltningsresultatet ble hhv. 28,3 og 34,55 øre. Prisene begynte ikke å stige før andre halvår i 2021 mens forvaltningsresultatet i første halvår ble i snitt 19 øre. Og da med høyest resultat de månedene man faktisk bruker mest strøm, så et vektet snitt blir nok vesentlig høyere.

hELgenen

For de, forhåpentligvis få, som ennå ikke har forstått hvordan prisen på kraft defineres kan følgende forklaring anbefales :

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elexpertens-modell-ska-losa-elkrisen

Det er selvfølgelig samme prinsipp som gjelder i Sør Norge akkurat som alle andre prisområder.

I starten av denne tråden dunket jeg inn flere innlegg hvor jeg påpekte hvordan den økte kapasiteten mot EU gjennom de nye kablene ville påvirke prissettingen for kraft i Norge. Ingen - ikke en gang NRK i sine debattprogram om dette emnet eller andre aviser - har tatt opp eller stilt et eneste spørsmål om mekanismen for prissetting og forsøkt å forklare dette på en enkel måte og så stille spørsmål ved hele metodikken for et land som Norge med pr. def overskudd av energi. Ingen har diskutert om dette er en bærekraftig og fornuftig måte å gjøre det på for et land som f.eks Norge.

Denne svensken gjør det derimot på en ekstremt lettfattelig måte som jeg tror selv barneskoleelever forstår.

Våre politikere ønsker ikke gå inn i dette selv om bransjen måtte gjøre det ifb. NSL kablene og Englands Brexit. Da ble man tvunget til å kjøre ett marked først - så neste. Så man har altså allerede alle mekanismer på plass for å kjøre 2 prissettinger - en f.eks i Norden - og en mot kontinentet i runde 2.  Men istedenfor å operere med en prissetting i f.eks Norden og så en neste for eksport/import mot EU - så har våre politikere isteden ønsket å ta kontrollen selv og dele ut "almisser" med denne strømstøtten. En strømstøtte som treffer skjevt og har mange utfordringer.
Det som er utfordringen med dagens løsning er jo at politikere ser at de kan bruke kraftmarkedet som en slags innkrevingssentral og selv velge hvor mye de vil beholde og hvor mye de vil gi tilbake til folket - og ikke minst hvem som skal få osv.. På den måten har de mye mer kontroll...og makt.

Electric cars in Norway

Jejl

For endel år tilbake så hadde vi (ufrivillig) en slik forvaltningsavtale i 2 mnd med Fjordkraft. Den endte opp med å koste oss 43% mer enn spot-prisen.
Brukte uttallige timer med å krangle med kundeservice, om deres skriftlige 100 % fornøyd garanti, og prisgaranti.
Telefonselgerens skriftlige vilkår og uttalelser var 0 verd, viste det seg.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 23. oktober 2022, klokken 17:05
Våre politikere ønsker ikke gå inn i dette selv om bransjen måtte gjøre det ifb. NSL kablene og Englands Brexit. Da ble man tvunget til å kjøre ett marked først - så neste. Så man har altså allerede alle mekanismer på plass for å kjøre 2 prissettinger - en f.eks i Norden - og en mot kontinentet i runde 2. 
Det er denne typen system vi trenger [emoji1360][emoji1360][emoji1360][emoji1360]

Det som er utfordringen med dagens løsning er jo at politikere ser at de kan bruke kraftmarkedet som en slags innkrevingssentral og selv velge hvor mye de vil beholde og hvor mye de vil gi tilbake til folket - og ikke minst hvem som skal få osv.. På den måten har de mye mer kontroll...og makt.
Her er du antagelig ved kjernen til problemet.

Merce

Nettopp!

Dette har jeg fremhevet flere ganger her, og i andre fora. På høy tid at folk skjønner hva som er i ferd med å skje.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA