Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 15. oktober 2022, klokken 14:00
Et lite spørsmål. Prøvde å Google for å finne ut hvorfor NO5 er ulogisk nummerert

Den er jo mellom 2 og 3 og ved siden av 1.

Betyr egentlig ikke noe, bare lurer på hvorfor.

NO5 ble skilt ut av NO1 og NO2 i 2010:

https://www.nettavisen.no/nyheter/bergen-slapp-med-skrekken/s/12-95-2858685
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. oktober 2022, klokken 16:07
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 15. oktober 2022, klokken 14:00
Et lite spørsmål. Prøvde å Google for å finne ut hvorfor NO5 er ulogisk nummerert

Den er jo mellom 2 og 3 og ved siden av 1.

Betyr egentlig ikke noe, bare lurer på hvorfor.

NO5 ble skilt ut av NO1 og NO2 i 2010:

https://www.nettavisen.no/nyheter/bergen-slapp-med-skrekken/s/12-95-2858685
Takk [emoji1360][emoji2]
Forklarer saken godt.

I artikkelen så er en energimegler tydeligvis ikke helt fornøyd med Statnett.

«Det nye prisområdet skaper et lokalt kraftmonopol, mener lederen for kraftmegleren Bergen Energi, Bill Scheldrup. Han sier til Dagens Næringsliv (DN) at Olje- og energidepartementet og NVE ikke gjør jobben sin med å sørge for at det er noen på reguleringssiden som passer på sluttbrukernes interesser.

- Disse prisområdene gir superprofitt til produsentene. Statnett løper veldig fort produsentenes ærend, og selskapet har en kommersiell interesse i hvordan ressursene forvaltes sammen med produsentene i området, sier Scheldrup til DN.»

Nå har sikkert en megler sin egen agenda, men poenget virker ikke helt fjernt imho.

ToWalkOrDrive

Begynner å se hva som skjer når det offentlige (kommunene) begynne å bruke hytter som den nye bilen, altså melkekuen, hvor de drar ut 4kr per kWh.

Før skyldte ungdommen ut champagnen i vasken for å vise hvor mye penger de har....nå koker de te på hytta...
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat

Jeg sliter litt med denne solidariske tankegangen som mange mener vi må ha overfor EU ved å tvinge oss til å spare her slik at vi kan dytte så mye kraft som mulig ned til EU. Spesielt Tyskland har jo selv satt seg i denne situasjonen - og hvem er det som virkelig skor seg på svindyr kraft i Norge - jo Europeiske pensjonsfond med eierskap i vind.

Helt enig i det som står ovenfor.

Vi må også tenke på oss selv og ikke bare tenke at vi må bare ha solidaritet med Europa gjennom strømkabler. Mener jeg leste at europas konsum av strøm ligger på 4000 tw, hvor Norge dekker 15 tw gjennom strømeksport

Vi får derfor snarest komme oss ut av denne suppa. Og jeg mener også at statens overskudd fra folkets naturressurser, bør gå tilbake til folket.

Vi må derfor snarest reforhandle vårt energisamarbeid i EU - Acer. Alt hadde vært bedre om ikke Norge opp gjennom alle år bare har ratifiserert EUs direktiver.
Det var vel den borglige regjeringen som tvang gjennom Acer i Stortinget?

Eller husker jeg feil nå?

Og var det ikke frp som på NRK Debatten innrømmet at strømkabler til Europa var en tabbe. For da satt vel de i regjeringen selv? Uansett, dette bør jo alle partene mene nå.... Synes jeg...

Vi får heller bare selge gassen vår uten overskudd til Europa... da viser vi solidaritet nok, slik jeg ser det.

Mener alt det ble diskutert her inne for noen hundre mobilsider siden husker jeg.

Og det kommer til å bli en tøff vinter i Norge. Les denne på Nettavisen fra sept mnd.

Kopi fra Nettavisen:

« – De sørlige prisområdene ligger an til en gjennomsnittlig spotpris på rundt 8–9 kr/kWh inkludert merverdiavgift i vintermånedene desember, januar og februar.»

https://www.nettavisen.no/okonomi/varsler-sjokkpriser-pa-strom-i-vinter-i-sor-norge/s/5-95-678272

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 16. oktober 2022, klokken 07:44
Sitat

Jeg sliter litt med denne solidariske tankegangen som mange mener vi må ha overfor EU ved å tvinge oss til å spare her slik at vi kan dytte så mye kraft som mulig ned til EU. Spesielt Tyskland har jo selv satt seg i denne situasjonen - og hvem er det som virkelig skor seg på svindyr kraft i Norge - jo Europeiske pensjonsfond med eierskap i vind.

Helt enig i det som står ovenfor.

Vi må også tenke på oss selv og ikke bare tenke at vi må bare ha solidaritet med Europa gjennom strømkabler. Mener jeg leste at europas konsum av strøm ligger på 4000 tw, hvor Norge dekker 15 tw gjennom strømeksport

Blir litt sånn; Hvorfor skal vi gjøre noe med miljø og/eller klimaproblematikken når Kina og India......?

I mine øyne er det få andre, om noen, som både har råd og anledning til å OGSÅ tenke på andre enn nettopp det landet vi har vært så heldige å bli født i. I løpet av dette året, og neste, putter vi 1,5 stasbudsjett på bok (en allerede veldyllt bok) som en konsekvens av de høye prisene på energi som igjen (for en stor del) skykldes en krig vi bidrar svært lite til å støtte (Ukraina) etter mitt syn. Yte etter evne og få etter behov gjør seg ikke akkurat gjeldende i den alminnelige tankegang i vårt land, dessverre!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Var Jonas Gahr Støre som sikret flertallet for Acer i Stortinget. De hadde noen diskusjoner internt i partitet, men landet på at Norge
skulle med.  Stoltenberg var i sin tid imot, Giske var imot, men partiet landet på for

https://www.dn.no/politikk/lo/miljopartiet-de-gronne/auf/store-ber-velgerne-stole-pa-ap-i-acer-saken/2-1-301806

Og han står fast ved det vedtaket :

https://frifagbevegelse.no/nyheter/derfor-advarer-store-mot-acerutmeldelse--vi-kan-ikke-kutte-bandene-til-europa-6.158.879476.f6a2458194

Det som er nesten litt merkelig er at han tror å melde seg ut av Acer vil ramme norsk industri.
Han forstår ikke at jo flere kabler vi har jo likere pris blir det mellom oss og EU. Ikke det at Acer bestemmer om kabler skal bygges, men de bestemmer hvordan de som allerede er på drift skal forvaltes.  Sånn sett kan vi ikke skru av flyten sørover eller nordover, men la prisen bestemme flyten. Og ved å la prisen bestemme flyten mellom to markeder vil man over tid få likere og likere priser.
Det er jo hele poenget med prisområder at man skal prøve å balansere ut tilbud/etterspørsel innad i området hensyntatt tekniske flyt begrensninger inn og ut av området. Dersom det ikke fantes noen tekniske begrensninger mhp flyt ville man fått lik pris.

Og dersom prisen blir tilnærmet lik - hvilket er hele formålet med Acer - så vil jo norsk industri konkurrere med f.eks tysk industri med samme kostnad på innsatsfaktor strøm. 

Så det Acer ser på som sin objektfunksjon er å få fjernet tekniske restriksjoner som gir ulike priser i ulike delområder gjennom fri konkurranse. På den måten gir man intensiver til å få bygget ned flaskehalser - og bygges de ned så blir prisene likere.
Dermed kan kraften fly fritt innad i EU til omtrent like priser og innsatsfaktor kraft blir ikke tillagt vekt for hvor verdiskapningen skal skje. Sånn sett vil en over tid bli sittende igjen med de tradisjonelle kreftene som tilgang på kapital og arbeidskraft som styrer hvor bedriftene skal etableres og overskuddet skapes.

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 16. oktober 2022, klokken 08:25
Blir litt sånn; Hvorfor skal vi gjøre noe med miljø og/eller klimaproblematikken når Kina og India......?

Regjeringens løsning er jo å ofre mer av vår natur i en illusjon om at vår lille gest skal bidra i stort monn for redde verdens klima.

De forstår ikke at ved å ofre mer natur så gjør man ubotelig skade for generasjoner fremover. At man har en slags berøringsangst for alt som har med kjernekraft er også trist - isteden skal man satse på ikke regulerbar produksjon som er billig å bygge, men ekstremt dyrt å håndtere. Det blir som å kjøpe en billig bil som må inn på rådyr service hver 500 mil.........

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søndag 16. oktober 2022, klokken 08:35

Var Jonas Gahr Støre som sikret flertallet for Acer i Stortinget. De hadde noen diskusjoner internt i partitet, men landet på at Norge
skulle med.  Stoltenberg var i sin tid imot, Giske var imot, men partiet landet på for

https://www.dn.no/politikk/lo/miljopartiet-de-gronne/auf/store-ber-velgerne-stole-pa-ap-i-acer-saken/2-1-301806

Og han står fast ved det vedtaket :

https://frifagbevegelse.no/nyheter/derfor-advarer-store-mot-acerutmeldelse--vi-kan-ikke-kutte-bandene-til-europa-6.158.879476.f6a2458194

Det som er nesten litt merkelig er at han tror å melde seg ut av Acer vil ramme norsk industri.
Han forstår ikke at jo flere kabler vi har jo likere pris blir det mellom oss og EU. Ikke det at Acer bestemmer om kabler skal bygges, men de bestemmer hvordan de som allerede er på drift skal forvaltes.  Sånn sett kan vi ikke skru av flyten sørover eller nordover, men la prisen bestemme flyten. Og ved å la prisen bestemme flyten mellom to markeder vil man over tid få likere og likere priser.
Det er jo hele poenget med prisområder at man skal prøve å balansere ut tilbud/etterspørsel innad i området hensyntatt tekniske flyt begrensninger inn og ut av området. Dersom det ikke fantes noen tekniske begrensninger mhp flyt ville man fått lik pris.

Og dersom prisen blir tilnærmet lik - hvilket er hele formålet med Acer - så vil jo norsk industri konkurrere med f.eks tysk industri med samme kostnad på innsatsfaktor strøm. 

Så det Acer ser på som sin objektfunksjon er å få fjernet tekniske restriksjoner som gir ulike priser i ulike delområder gjennom fri konkurranse. På den måten gir man intensiver til å få bygget ned flaskehalser - og bygges de ned så blir prisene likere.
Dermed kan kraften fly fritt innad i EU til omtrent like priser og innsatsfaktor kraft blir ikke tillagt vekt for hvor verdiskapningen skal skje. Sånn sett vil en over tid bli sittende igjen med de tradisjonelle kreftene som tilgang på kapital og arbeidskraft som styrer hvor bedriftene skal etableres og overskuddet skapes.

AP må gå litt i seg selv i denne saken.. AP må rydde opp etter at de borgelige rotet det til og la frem ACER til vedtak for stortinget....de borgelige hadde jo hele det digre departements adminstrasjonen til rådighet da de utredet ACER mens de satt i regjering.... da burde gjort en bedre jobb!

Oppsummert: både høyre og venstresiden tok feil om Acer... men ikke alle på venstresiden da... noen småpartier sa jo klart NEI til Acer..

Electric cars in Norway

Sitat
I mine øyne er det få andre, om noen, som både har råd og anledning til å OGSÅ tenke på andre enn nettopp det landet vi har vært så heldige å bli født i.

Arthur, ikke uenig med deg i dette.... men det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet.....

Vi kan ikke gjøre alt vi heller for alle andre land... men ja vi skal hjelpe til....

Electric cars in Norway

Sitat

De forstår ikke at ved å ofre mer natur så gjør man ubotelig skade for generasjoner fremover.

Nettopp Helgenen... men dette gjelder vel stort sett alle de norske partier - ikke bare dagens regjering... er vel bare MDG og deler av SP som er mest klare i sine standpunkter der... SV og Rødt kansje også? Jeg vet ikke...

Counterpointer

Det er (meget forståelig) mye klaging i denne tråden, men heldigvis er det også helt konkrete løsningsforslag.

Melde oss ut av ACER er definitivt en av disse. Vi trenger å ha styring selv om vi skal kunne hjelpe andre. Helt sammenlignbart med oksygenmasken i fly. Ta på din egen først, og så hjelper du andre. Som eletric .. er inne på ovenfor er det forskjell på å barbere seg osv. Med strømmen nå er det veldig mye som holder på å skje og det har ikke blitt et bedre samfunn å leve i for noen, hverken i Norge eller andre steder.

Problemet med å melde oss ut av ACER er at så å si alle store partier på Stortinget er for både å melde oss inn og at vi skal bli der. Selv om Ap var delt er det den «borgerlige» siden i Ap som bestemmer (Støre og co).
Vi trenger en lignende bevegelse som England hadde som førte til Brexit! Vi må rett og slett avacerifiseres (for å bruke et potensielt betent utrykk)!!!

Det vil ta tid så i mellomtiden må vi hvertfall ikke gjøre idiotiske og i praksis meningsløse ting som å elektrifisere sokkelen mer med landstrøm.

Finnes flere forslag og et av de siste er brennselceller på plattformene som et overgangstiltak

https://www.tu.no/artikler/vi-kan-elektrifisere-sokkelen-uten-stromkabler/518836?fbclid=IwAR2u9RvJxUmDpiyRgFzS3owRiw3SWz_KKvEdN2ncQcA1yVWZoe7EQElg57U

Det har vært stor diskusjon om havvind. Nå er det er norsk firma WorldWideWind

https://worldwidewind.no/

De har en forfriskende original ide med Vawt turbiner med kontraroterende blader som potensielt kan komme opp i 40 MW [emoji15] fra en mølle.

Her er en YouTube video som går litt dypere inn i disse for de som ønsker mer info.

https://youtu.be/nuypcMMXU6Y

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 16. oktober 2022, klokken 09:35
Sitat
I mine øyne er det få andre, om noen, som både har råd og anledning til å OGSÅ tenke på andre enn nettopp det landet vi har vært så heldige å bli født i.

Arthur, ikke uenig med deg i dette.... men det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet.....

Vi kan ikke gjøre alt vi heller for alle andre land... men ja vi skal hjelpe til....

Kan nioen gi meg tre gode grunner til at vi IKKE skal gjøre MER enn hva som står i forhold til det antall menesker vi er i landet? For egen del kjenner jeg ingen som vil, eller mener, at vi skal skjøre av oss hodet, men barbering? Ja, så absolutt og vel så det!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat

Kan nioen gi meg tre gode grunner til at vi IKKE skal gjøre MER enn hva som står i forhold til det antall menesker vi er i landet? For egen del kjenner jeg ingen som vil, eller mener, at vi skal skjøre av oss hodet, men barbering? Ja, så absolutt og vel så det!

1) Strømkrisen i europa er oppstått fordi flere land inkl Tyskland ikke har brukt hodet over maaaange år - når de skulle sikre sin egen kraftforsyning. Da kan ikke Norge hjelpe de og alle andre land - hvis ikke det medfører at de lærer av dette og selv setter i verk gode tiltak. Med andro ord så må de ikke stole på at lille Norge skal sørge for de, dette må de klare å fixe selv..,,over tid... vi skal jo hjelpe de gjennom vinteren så klart med vår strøm...

2) Vi løser ikke alle problemene i europa hvis det samtidig medfører at vi mister alle våre gode bedrifter i norge, det taper jo europa på - som handler med disse norske virksomhetene

3) Staten skal ikke sitte igjen som en stor vinner når det pågår et "ran" fra private og bedrifter til staten... Staten har aldri tjent så mye på kraft som nå...

Her har du tre gode grunner....

hELgenen

Nå har SV begynt på dette tullegrepet og innrømmer glatt av deres løsning ikke treffer alle :

"Men hva tenker du om at deres strømstøtteforslag også gjør at folk med moderate inntekter og store, eldre hus må betale mer?

– Det viser hvor vanskelig det er å skreddersy et opplegg som treffer absolutt alle, sier Haltbrekken og viser til et regnestykke VG laget tidligere i høst hvor det fremgår at SVs modell gir mer til alle, men dekker en større andel av strømregningen til de med minst enn de med mest."

Så om man ikke er lik nok en standard SV velger - så skal man tape på dette. Noen er mer lik enn andre så derfor må man jo dytte penger til disse. Snakk om egoister! Om jeg hadde fulgt SV sin linje så var det vel bare å utforme politikken slik at den ikke skader egen lommebok. Skulle jeg bestemme og vært like gal som SV og KUN tenkt på der politikken ikke rammer meg selv kunne jeg jo fjernet ALL støtte til kultur (er aldri på kino eller teater), ALLE avgifter på alkohol skulle tidobles (rører ikke alkohol), ALLE avgifter på røyk skulle tidobles (Røyker ikke) osv osv...De to siste eksemplene her har jo sikkert store helsegevinster - men så gal som å ville gjøre slike grep ville jeg da aldri vært selv om det  ikke rammer meg selv  - men SV gjør gjerne slike grep med tanke på strømstøtte..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P44y7X/slik-virker-svs-stroemstoette-forslag-i-praksis

Electric cars in Norway

De sliter i England også...les dagens på E24

Kopi og lenke:

Hvorfor ligger vinteren an til å bli kritisk for flere briter?

I motsetning til norske hjem, er veldig mange britiske hus og leiligheter dårlig isolert. Det gjør det rett og slett kaldere og det kreves mer energi for å holde varmen inne.

Historisk har mange briter hatt fastprisavtaler på strøm, men nå flyter så mange som 24 millioner av Storbritannias 28 millioner husholdninger på den skiftende spotprisen.

Som her hjemme, opplever også britene store hopp i strøm- og gasspriser. Det som skjer med gassen i disse dager, og hvordan prisen påvirkes, har mye å si for britene. 80 prosent av britiske husholdninger bruker gass for å varme opp husene sine. I tillegg fremstilles rundt 40 prosent av elektrisiteten av gass.

Selv om den britiske regjeringen, med statsminister Liz Truss i spissen, har gjort krisegrep for å avhjelpe britiske husholdninger med deres strøm- og gassregninger, er prisene som møter briter med et gjennomsnittlig strøm- og gassforbruk denne vinteren hele 96 prosent høyere enn vinteren i fjor
Briter tjener i snitt mindre enn nordmenn, og har dermed mindre penger de kan bruke på å betale strøm- og gassregningen.

På toppen av det hele skyter også alle andre priser i været, slik som også her hjemme. Veksten i prisene steg med 9,9 prosent i august, sammenlignet med samme tid året før.

https://e24.no/olje-og-energi/i/15O1Al/maa-flytte-paa-grunn-av-dyr-stroem-og-gass-jeg-foeler-meg-jo-mislykket

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA