Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Egil S

Når det gjelder batteripakker så ser jeg at Growatt har slike, Growatt er jo den inverteren de fleste ønsker bruke på solceller, så det må jo være en god kombinasjon.

https://webshop.solarclarity.com/en/product/SAM2815/growatt-ark-153h-energy-storage

Growatt batteriene kan man bygge på også, inntil 10 moduler (25Kw), mener man kunne kjøpe 15Kw batteribank til rundt 60.000kr i Kina, men tar forbehold om at jeg husker feil.
Jeg har vurdert det, ca 15Kw solceller og en batteribank jeg kan bygge på

Når det gjelder V2G så har VW MEB plattformen også kommet med dette, riktignok er det ikke ubegrenset bruk, maks 10.000Kw eller 4000 timer, så jeg vet ikke hvor bra dette egentlig er.
10.000Kw er ca halve mitt årlige forbruk, 4000 timer er 166 døgn med 2,5Kw i timen.
Om man får bilen til å levere 2,5Kw 6 timer i døgnet så holder det til knapt 2 år.
Så men mindre dette utvides etterhvert så er det vel bare første eier som får noe nytte av V2G om det brukes aktivt.

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Det jeg tror har noe for seg med biler i V2G, er om strømselskapene vil benytte dette til peak shaving på nettet. Det er mye verd og kan betales godt for.
I California tjente eiere av Tesla wallbattery i det virtuelle nettverket der opptil 5-600 kr på en ettermiddag nylig. Omtalt på Electrec.

Dette vil bli enda mer lettvint med induksjonsladere som nå er like effektive som kablede.

I tillegg kommer husbatterier til å kunne øke effekten på Peak shaving.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 10:47
Er ikke helt overbevist om at V2G/V2H har livets rett i Norge i det hele tatt...

For det første så har ikke jeg lyst til å plugge i hver dag, gjør det som regel en gang i uka. Bagatell såklart, men jeg ser at på den måten så lader jeg MYE billigere enn om jeg lar automatikk styre det. For det andre så sliter det på batteripakken - skal jeg kjøpe en bruktbil med V2x-muligheter kommer jeg til å spørre om den har vært brukt til det, og sørge for at det kommer i kontrakten, har den vært brukt til V2x vil betalingsviljen min være lavere, da er det plutselig ikke bare kilometer som teller lenger. For det tredje så er bilen ofte ute på tur. Og ofte relativt uregelmessig. Automatikken vil slite veldig med å time opplading/utlading i forhold til vårt bruksmønster.

Det er MYE større sjanse for at jeg kjøper en batteripakke, eller lagrer varme i væskeform.

For min del ville V2G / V2L vært nyttig hvis batteriet er over 100kWh. Da kan jeg kjøre billig strøm til hytta og bruke strømstøtte-strøm på melkeku-hytta, så jeg slipper å betale 6kr per kWh i vinter....men kunne bare brukt ca 40kWh der, for å ha nok til hjemturen. Så sparer maks 160 kroner per helg...men er jo vanskelig å si noe om fremtidige strømpriser.

Angående salg er det alltid noen som ikke tenker at batteriet kan ta skade av smålading, så jeg tror ikke det påvirker salgsprisen....trenger bare en kjøper. Model S solgte jeg med FM-radio og tøyseter...hun som kjøpte visste ikke noe om bilen....hadde ikke sjekket noe....og ble overrasket da jeg forklarte om FM-radioen.

Vil anta at dersom Volvo tilbyr V2G, så har de sjekket at batteriet tåler det.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Ja det tror jeg Volvo har full kontroll på.

zbk

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 20:49
Det jeg tror har noe for seg med biler i V2G, er om strømselskapene vil benytte dette til peak shaving på nettet. Det er mye verd og kan betales godt for.
I California tjente eiere av Tesla wallbattery i det virtuelle nettverket der opptil 5-600 kr på en ettermiddag nylig. Omtalt på Electrec.

Dette vil bli enda mer lettvint med induksjonsladere som nå er like effektive som kablede.

Balanseringsbatterier bør vel heller installeres ved Trafostasjon og ikke i hvert enkelt hus. Da har man vel også enda større muligheter til å bruke lokal strømproduksjon uten særlig linjetap, men det er vel neppe et problem ennå siden jeg antar produksjonen for alle tilknyttet et punkt neppe overstiger forbruket på noe tidspunkt foreløpig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Counterpointer

Sitat fra: zbk på onsdag 12. oktober 2022, klokken 08:28
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 20:49

Balanseringsbatterier bør vel heller installeres ved Trafostasjon og ikke i hvert enkelt hus. Da har man vel også enda større muligheter til å bruke lokal strømproduksjon uten særlig linjetap, men det er vel neppe et problem ennå siden jeg antar produksjonen for alle tilknyttet et punkt neppe overstiger forbruket på noe tidspunkt foreløpig.
Både og kanskje[emoji1744]

Det er langt flere hus enn trafostasjoner. Samt at det er jo gunstig for nettselskapet at kunden tar investeringskostnaden på batteriet.

ToWalkOrDrive

Dersom folk likevel skal kjøpe batterier (montert i en bil) er det jo en fantastisk mulighet til og å benytte dette på nettet/huset. Ifølge NVE vil økt effektbehov mot 2030 (samt ikke like stor økning i effektproduksjon (når det er mørkt, kaldt og vindstille)) føre til at vi ikke har nok effekt (kW) når vi trenger det mest, om vi ikke skaffer mer produksjon når det ikke kan lages med vind/sol:
https://www.nettavisen.no/okonomi/sjokkrapport-fra-nve-og-statnett-vi-kan-mangle-strom-nar-vi-trenger-den-aller-mest/f/5-95-688831

Lyse ville i gang med et slikt milliardprosjekt, som ville hjelpe på dette, men regjeringens sabotasje førte til at de skrinla effektøkningsprosjektet.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. oktober 2022, klokken 04:55
Dersom folk likevel skal kjøpe batterier (montert i en bil) er det jo en fantastisk mulighet til og å benytte dette på nettet/huset. Ifølge NVE vil økt effektbehov mot 2030 (samt ikke like stor økning i effektproduksjon (når det er mørkt, kaldt og vindstille)) føre til at vi ikke har nok effekt (kW) når vi trenger det mest, om vi ikke skaffer mer produksjon når det ikke kan lages med vind/sol:
https://www.nettavisen.no/okonomi/sjokkrapport-fra-nve-og-statnett-vi-kan-mangle-strom-nar-vi-trenger-den-aller-mest/f/5-95-688831

Lyse ville i gang med et slikt milliardprosjekt, som ville hjelpe på dette, men regjeringens sabotasje førte til at de skrinla effektøkningsprosjektet.
Det kommer flere muligheter. Alle har en agenda.... Politikere... kraftbransjen... Til og med vi som skriver her inne der man ofte kan se politiske synspunkt fremkommer. Slik er det bare....

Electric cars in Norway

Meldes på nrk radio nå på morgenen at skal strømprisene videre oppover. Dyrt her i Oslo nå...

Trist utvikling.

Men regjeringen har jo fremmet nye strømsparings tiltak. Bra det da hvertfall.

Se bilde Oslo og lenke under:

https://www.vg.no/spesial/2022/stromprisene/

filtvet

Sjekket for moro skyld Tesla powerwall. De selger ikke batteripakke uten at du kjøper solcellene også. Prisen i usa er fra ca. 250.000,- og da er det kun ca 13 kw som holder til max 1 dags forbruk (om sommeren da - 1 natt  om vinteren?).

8 års garanti. Mulig jeg er negativ men det høres ikke ut som en god investering. Har du pengene i cash er det sikkert ok.

RJK

Sitat fra: filtvet på torsdag 13. oktober 2022, klokken 07:39
Sjekket for moro skyld Tesla powerwall. De selger ikke batteripakke uten at du kjøper solcellene også. Prisen i usa er fra ca. 250.000,- og da er det kun ca 13 kw som holder til max 1 dags forbruk (om sommeren da - 1 natt  om vinteren?).

8 års garanti. Mulig jeg er negativ men det høres ikke ut som en god investering. Har du pengene i cash er det sikkert ok.
Dette er nok bare en midlertidig bestemmelse, som de innførte da de var veldig presset på batteri og sensor-deler, og prioriterte biler og grid batteries. Tesla og Elon Musk har vært ute og sagt at de tror denne begrensningen kanskje blir løftet allerede i inneværende år.

https://www.teslarati.com/tesla-powerwall-orders-without-solar-resume-date/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil S

13kw holder ikke til mye nei. De laveste dagene i sommer lå jeg rett under 25kw i døgnet. Til vinteren er 50-60kw normen, lett 100kw de dagene jeg lader bilen.
13kw holder til peak shaving, men kanskje litt dyrt, kommer an på hvor stort solcelle anlegget til Tesla er.

Jeg mener jeg kan, via egne kontakter, kunne klare å få 14-15Kw solcelle anlegg og 25kw batteribank for ca 250.000kr etter enova støtte. (150.000kr i solcelle og 100.000kr i batterier) Står da for installasjonen selv.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Sitat fra: Egil S på torsdag 13. oktober 2022, klokken 10:21

13kw holder ikke til mye nei. De laveste dagene i sommer lå jeg rett under 25kw i døgnet. Til vinteren er 50-60kw normen, lett 100kw de dagene jeg lader bilen.
13kw holder til peak shaving, men kanskje litt dyrt, kommer an på hvor stort solcelle anlegget til Tesla er.

Jeg mener jeg kan, via egne kontakter, kunne klare å få 14-15Kw solcelle anlegg og 25kw batteribank for ca 250.000kr etter enova støtte. (150.000kr i solcelle og 100.000kr i batterier) Står da for installasjonen selv.
Av det jeg har lest, får du ikke Enova-støtte for noe du gjør selv, du må bruke profesjonelt firma, så med mindre du har ditt eget firma som har lov å ta slike jobber. Men da forsvinner mye av besparelsen om du ikke kan kreditere deg selv i ettertid.

Er vel delvis for å motarbeide svart arbeid, delvis for å forsikre seg om at jobben gjøres rett og så godt som mulig, tipper jeg. Samt inntekter til Staten i form av skattbart arbeid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

En annen ting er vel at det utgjør en viss risiko for brann?

hemi

alt om dagen er jo brannfarlig, vi kjører mest mulig strøm på natta når det er billig mens vi sover etc.

det er økonomi > sikkerhet om dagen

solceller er jo ikke noe man installerer fordi man vil senke risikoen for brann

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA