Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 07:45
For info så er siste års snittpris i

SE4  : 146.3 EUR
NO1  : 182.6 EUR

Jeg var svært spent på hvordan utviklingen ville gå - og trenden er nå overbevisende.
Sør Sverige vil ha billigere kraft enn Sør Norge i lang tid fremover.
Dette vil nok på sikt medføre utflagging av arbeidsplasser.

Og det er blitt relativt ennå billigere å drive butikk i Sør Sverige enn i Sør Norge slik at det er ingenting som tyder
på at f.eks Harry handelen skal gå ned.

Jeg kan ikke huske at SE4 har vært lavere enn Sør Norge når man kikker lengre tilbake i historien - så dette er en helt ny trend.

Merkelig.... Skulle de teoretisk sett vært ganske så like?

turfsurf

For info så er siste års snittpris i

SE4  : 146.3 EUR
NO1  : 182.6 EUR

Jeg var svært spent på hvordan utviklingen ville gå - og trenden er nå overbevisende.
Sør Sverige vil ha billigere kraft enn Sør Norge i lang tid fremover.
Dette vil nok på sikt medføre utflagging av arbeidsplasser.

Og det er blitt relativt ennå billigere å drive butikk i Sør Sverige enn i Sør Norge slik at det er ingenting som tyder
på at f.eks Harry handelen skal gå ned.

Jeg kan ikke huske at SE4 har vært lavere enn Sør Norge når man kikker lengre tilbake i historien - så dette er en helt ny trend.
Og hva med NO2, som har ligget mye høyere enn NO1 i perioder?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 08:08

Dette kommer nok av Englandskabelen. Skal Sør-Norge ha lave priser må det være overproduksjon både i Tyskland og England sånn veldig forenklet. Altså møkkavær over hele Europa og Storbritannia.

Tidligere holdt det med møkkavær i Europa. Og før det hadde man nok atom og varmekraft i Tyskland...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Når det er drittvær sør for oss så er uansett prisene lavere i SE4 enn i NO1 og NO2 når dette inntreffer. Sånn sett vil Støre og regjeringen slite med å prøve å stoppe utflagging. Med økt arbeidsgiveravgift og andre økte skatter på toppen så er det rene selvmordet for norsk industri i sør Norge vi kan være vitne til. Nå tar nok dette litt tid før styrene i selskapene reagerer..men jeg tror startskuddet er gått nå.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 09:10
Med økt arbeidsgiveravgift og andre økte skatter på toppen så er det rene selvmordet for norsk industri i sør Norge vi kan være vitne til nå av regjeringen. Nå tar nok dette litt tid før styrene i selskapene reagerer..men jeg tror startskuddet er gått nå.
Enig. Etter først å ha lagt grunnlaget med høye strømpriser leverer nå Støre & Co nakkeskuddet til industri og andre næringer i Norge.

Tipper vi i løpet av 1-3 år går inn i en brå resesjon med tilhørende arbeidsledighet. Dette blir ettermælet til denne regjeringen.

Lurer på om jeg skal bytte næring, våpen eller kraftproduksjon virker å være det eneste sikre fremover...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 08:08

Dette kommer nok av Englandskabelen. Skal Sør-Norge ha lave priser må det være overproduksjon både i Tyskland og England sånn veldig forenklet. Altså møkkavær over hele Europa og Storbritannia.

Tidligere holdt det med møkkavær i Europa. Og før det hadde man nok atom og varmekraft i Tyskland...

Det vil si, sol og masse vind er bedre enn bare møkkavær :-)....var sol og vind de hadde for noen dager siden, nedover Europa, da strøm var gratis en del timer i NO2. Solkraft i EU utgjorde 5,5% av strøm-miksen, og vokser stadig...men nå går det mot mørkere tider...i hvert fall litt lenger nord.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Ser at Volvo's nye EX90 kommer til å kunne brukes som Tesla Powerwall, altså til å gjøre at du kan bruke oppladet strøm når strømmen er dyrest, til f.eks. varmtvannsbereder, og lade opp når den er billig. Blir snart billigere å være rik, sånn at du kan ha råd til bilen...som sikkert blir dritdyr. Den skal og kunne fore tilbake til strømnettet!

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/volvo-med-toveis-lading/ar-AA12Nj8V?ocid=entnewsntp&cvid=704b4cba756a465194c119a5865d6549

Fra artikkelen:

En annen ting svenskene tar fatt i er strømmen, som har blitt langt dyrere det siste året. Her er svaret noe som er kalt toveis lading, og dette åpner for at man kan utnytte energien billigere, mer effektiv og mer bærekraftig.

[i]Volvo
sier
at sammen med smartladefunksjoner som en ny app åpner for, blir det mulig å styre ladingen til perioder på dagen hvor strømmen er billigst og spare lagret energi som skal brukes senere.

Når toveis lading blir tilgjengelig vil EX90 også åpne for å fore energi inn til hjemmet, i tillegg til å drive andre elektriske enheter.

‒ Med Volvo EX90 kan du drive livet ditt, sier leder for elektrifiseringsøkosystem, Olivier Loedel hos Volvo Cars.

‒ Du kan bruke batteriet på mange måter, fra å fylle på elsykkelen når du er ute og reiser, til å koble til et utendørs kokeapparat for helgeturen. Det kan til og med drive huset ditt i de dyre rushtidene på dagen.

Den svindyre dusjen i morra-rushet kan altså bli langt billigere om strømmen faktisk kommer fra en oppladet EX90.

De opplyser også at de har utviklet en algoritme som sørger for at ladingen og utladingen av batteriet på gjøres på en begrenset måte, noe som reduserer risikoen for unngåelig batterinedbrytning.

Toveis lading som stadig flere bilmerker åpner opp for kan faktisk også gjøre at elbilen også blir en liten strømleverandør. Bilen kan lades når det er mye grønn energi og lav etterspørsel, og deretter fores tilbake til strømnettet når det er høy etterspørsel.
[/i]

En til artikkel om V2G - Vehicle to grid: https://www.elbil24.no/nyheter/volvo-ex90-far-snedig-ladefunksjon/77412522
Tesla Model Y                         2021-

geear

Er ikke helt overbevist om at V2G/V2H har livets rett i Norge i det hele tatt...

For det første så har ikke jeg lyst til å plugge i hver dag, gjør det som regel en gang i uka. Bagatell såklart, men jeg ser at på den måten så lader jeg MYE billigere enn om jeg lar automatikk styre det. For det andre så sliter det på batteripakken - skal jeg kjøpe en bruktbil med V2x-muligheter kommer jeg til å spørre om den har vært brukt til det, og sørge for at det kommer i kontrakten, har den vært brukt til V2x vil betalingsviljen min være lavere, da er det plutselig ikke bare kilometer som teller lenger. For det tredje så er bilen ofte ute på tur. Og ofte relativt uregelmessig. Automatikken vil slite veldig med å time opplading/utlading i forhold til vårt bruksmønster.

Det er MYE større sjanse for at jeg kjøper en batteripakke, eller lagrer varme i væskeform.

Radial

Sitat fra: geear på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 10:47
Er ikke helt overbevist om at V2G/V2H har livets rett i Norge i det hele tatt...

For det første så har ikke jeg lyst til å plugge i hver dag, gjør det som regel en gang i uka. Bagatell såklart, men jeg ser at på den måten så lader jeg MYE billigere enn om jeg lar automatikk styre det. For det andre så sliter det på batteripakken - skal jeg kjøpe en bruktbil med V2x-muligheter kommer jeg til å spørre om den har vært brukt til det, og sørge for at det kommer i kontrakten, har den vært brukt til V2x vil betalingsviljen min være lavere, da er det plutselig ikke bare kilometer som teller lenger. For det tredje så er bilen ofte ute på tur. Og ofte relativt uregelmessig. Automatikken vil slite veldig med å time opplading/utlading i forhold til vårt bruksmønster.

Det er MYE større sjanse for at jeg kjøper en batteripakke, eller lagrer varme i væskeform.

Nå skal vel feks LFP teknologien gjøre antall cycles vesentlig mindre viktig fremover, men absolutt relevant tema.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Enig der - men jeg vil tippe at skal man få noe nytte av batteripakken så kreves det som med solpaneler at man har 3 fas tilgjengelig?  Jeg fikk nemlig et tilbud på solcelle panel her og da var det krav om 3 fas...
Jeg ville tapetsere garasjetaket med solceller...Men å få 3 fas inn dit vil for midt vedkommende komme på 3-400.000 NOK  fordi jeg da må rive en mur og så bygge den opp igjen for å få lagt ny kabel inn til garasjen. Det ligger et for lite trekkerør der i dag - så shit happens. Så da blir selve solcelle pakken sikkert 2-4 ganger selve panelkostnadene. Da er det nesten bedre å kjøpe nytt hus - vi får se hva det ender med.

jlan

Sitat fra: hELgenen på mandag 10. oktober 2022, klokken 09:01
Jeg har smarthus løsning som jeg har satt opp selv vha. Home Assistant men har bevisst ikke valgt å ta med varmtvannsbereder her fordi nedsiden ved legionella er så stor. Mao. dersom strømstyringen svikter og man ikke oppdager dette før det er for sent - så kan man i teorien oppleve legionella. Jeg vil anta det er svært lite sansynlig, men siden konsekvensen er så stor så er risikomomentet faktisk av betydning.
Jeg har Aotec Heavy Duty på vvb på hytta, og den måler effekt. Foreløpig styres den manuelt. Men jeg tenker at hvis den slås på når strømprisen er på det laveste hvert døgn, og blir stående på til effekten går til 0, så bør det være ganske trygt. Da vet man jo med rimelig sikkerhet at termostaten har slått ut.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 13:20
Men jeg tenker at hvis den slås på når strømprisen er på det laveste hvert døgn, og blir stående på til effekten går til 0, så bør det være ganske trygt. Da vet man jo med rimelig sikkerhet at termostaten har slått ut.
Det tar ikke lange tiden å varme opp vannet i en VVB på 2-300L. Vår 250L kutter alltid før det har gått tre timer. I tillegg tar det tid før legionella utvikler, og har den vært av en stund, så er det jo bare å vente til vannet er varm igjen, så dør bakteriene. Legionella er skummelt stort sett hvis man har for lav makstemperatur.

hemi

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 12:32

Enig der - men jeg vil tippe at skal man få noe nytte av batteripakken så kreves det som med solpaneler at man har 3 fas tilgjengelig?  Jeg fikk nemlig et tilbud på solcelle panel her og da var det krav om 3 fas...
Jeg ville tapetsere garasjetaket med solceller...Men å få 3 fas inn dit vil for midt vedkommende komme på 3-400.000 NOK  fordi jeg da må rive en mur og så bygge den opp igjen for å få lagt ny kabel inn til garasjen. Det ligger et for lite trekkerør der i dag - så shit happens. Så da blir selve solcelle pakken sikkert 2-4 ganger selve panelkostnadene. Da er det nesten bedre å kjøpe nytt hus - vi får se hva det ender med.

3 fas IT eller 3 fas TN?

jeg har lekt med med solar edge designtool btw, anbefales! innser at jeg kan få opp 33kwp og rundt 20KW peak, har "bare" mulighet å pushe 85A 3 fas IT ut med sikringen nå, men tror kabel tversnitt sa jeg kunne gå litt lenger.

ironisk nok er batteri dritvanskelig, 3 fas IT inverterne med hybrid modus for batteri støtter ikke 48V batteriene jeg tenkte bruke, de vil ha 400VDC batterier også... litt nedtur

det meste jeg har funnet av enklere invertere og enklere batterier vil ha 1 fas, og fler jeg har vært i kontakt med har spurt om vi kan leve med 1 fas, og veldig mye av utstyret er 3 fas TN (om det er 3 fas)

Electric cars in Norway

Sitat fra: hemi på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 15:26
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 12:32

3 fas IT eller 3 fas TN?

jeg har lekt med med solar edge designtool btw, anbefales! innser at jeg kan få opp 33kwp og rundt 20KW peak, har "bare" mulighet å pushe 85A 3 fas IT ut med sikringen nå, men tror kabel tversnitt sa jeg kunne gå litt lenger.

ironisk nok er batteri dritvanskelig, 3 fas IT inverterne med hybrid modus for batteri støtter ikke 48V batteriene jeg tenkte bruke, de vil ha 400VDC batterier også... litt nedtur

det meste jeg har funnet av enklere invertere og enklere batterier vil ha 1 fas, og fler jeg har vært i kontakt med har spurt om vi kan leve med 1 fas, og veldig mye av utstyret er 3 fas TN (om det er 3 fas)

Hemi :+1: dette er veldig teknisk.... Jeg faller lett av lasset da he he.

Selv vurderer jeg seriøst veggpaneler på tre vegger inkl garasjen. Det er jo veldig praktisk. Da skal jeg også leke meg som deg.

By the way... når kommer Åsted Norge på Tv2 til å ta opp den store inverter-banden som raider rundt i Norge :-) engang i 2023....

Electric cars in Norway

Nå er det den tiden igjen....

Kopi:

Nå stiger strømprisen igjen

Strømprisene har vært lave flere dager i Sør-Norge, men nå stiger prisene kraftig på nytt. Kraftanalytikere forventer at prisøkningen vil fortsette.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/na-stiger-stromprisen-igjen/15178309/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA