Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

THE

Mye vannkraft i Norge produserer i elvekraftverk uten noe særlig magasinkapasitet. Hvis man ikke produserer strøm må vannet passere utenom turbinene, og  slik sett er mye vannkraft like uregulerbar som vind- og solkraft. Kraftverk med magasin kan stenge med ved lave priser/overskudd av uregulert kraft, og slik sett bygge opp magasinene når det er mye nedbør og vind slik vi har hatt noen dager nå.

Pga. Effektleddet i nettleia så lønner det seg ikke for meg å pøse på med elbillading selv om det er nesten gratis strøm om natta, kunne godt ladet med 11 kW og brukt noe av overskuddskrafta på natt, men nå blir det heller å kjøre 3-4 kW lading nesten hele døgnet i stedet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Egil S

Sitat fra: THE på lørdag 08. oktober 2022, klokken 16:30
Pga. Effektleddet i nettleia så lønner det seg ikke for meg å pøse på med elbillading selv om det er nesten gratis strøm om natta, kunne godt ladet med 11 kW og brukt noe av overskuddskrafta på natt, men nå blir det heller å kjøre 3-4 kW lading nesten hele døgnet i stedet.

Stemmer det, jeg har satt min Easee til 6-7Kw maks (9A 400v 3-fas) og holder meg i trinn 2 (5-10Kw).
Kunne ladet 11Kw, men da går man opp et trinn, i mitt tilfelle til trinn 3 (10-15Kw).
Nå er det ikke de 150kr som sånn sett betyr så mye, men for meg dobler det prisen av elbilladingen siden jeg normalt bare lader for 120-200kr i måneden, så da blir det litt prinsipielt, siden jeg uten elbillading kunne vært i trinn 1 (0-5Kw).

Det kunne vært en ide å satt grunnlagstoppene til effektleddet til mellom kl 06:00 og 24:00, så kunne man ladet bil på natten å brukt denne overskuddskraften bedre.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

Sitat fra: jlan på lørdag 08. oktober 2022, klokken 16:12
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. oktober 2022, klokken 14:27
... Med så lave priser skal du ihht kraftbransjen, politikerne og media sløse med strømmen når den blir "billig"...
Så lenge strømstøtten ikke gir full dekning for ekstremt høye priser, ser jeg ikke noe galt i å kjøre på med litt ekstra forbruk når prisen er ned mot null. Jeg får meg ikke til å åpne vinduene, men jeg kjører varmekolbene i hovedanlegget, og sparer litt på varmepumpen.

Kjører du på med ekstra forbruk når øprisen er ned mot null så kan du faltisk ende opp med at strømstøtten gir MER enn full dekning!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jlan

Sitat fra: THE på lørdag 08. oktober 2022, klokken 16:30
Mye vannkraft i Norge produserer i elvekraftverk uten noe særlig magasinkapasitet.
Ja, og det tror jeg det må fokuseres mer på. Vi ser jo at Sverige klarer å redusere vannkraften sin ned til 30% i løpet av et døgn. De fleste magasinene i Norge er helårs og flerårsmagasiner. Mens en for samspill med vindkraft kan ha god nytte av magasiner i størrelsesorden dager og uker. Svenskene har bygget endel slike anlegg, og de har også et pumpekraftverk med tre ukers magasinkapasitet.  Pumpekraftverk med nedre inntak i tilknytning til elvekraftverk må være bra, hvis terrenget ligger til rette for det. Det vil virke flomdempende, og strømmen til pumpene blir kortreist. Kanskje direktedrift hvor pumpe er direkte mekanisk koblet til turbin?.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Sitat fra: arthur på lørdag 08. oktober 2022, klokken 19:55
Kjører du på med ekstra forbruk når øprisen er ned mot null så kan du faltisk ende opp med at strømstøtten gir MER enn full dekning!
Ja, jeg er ganske sikker på at jeg gikk i pluss på å slå om fra varmepumpedrift til elkolbe i går, selv om det fortsatt er et energiledd på nettleien. En må jo også regne inn noen driftstimerelaterte kostnader på en varmepumpe.  Men det er vanskelig å optimalisere i begynnelsen av måneden, når snittprisen for strømstøtten er ukjent.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Økt kompleksitet ifm brann med solcelleanlegg!

Hmmm dette hadde jeg faktisk ikke tenkt på.

Sikkert mange her inne med meg som tenker på å skaffe seg et solcelleanlegg.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-rapport_-solcelleanlegg-kan-gi-mer-kompliserte-branner-1.16126564

hemi

sier jo litt seg selv? sinnsykt høy dc spenning, glass etc... derfor man ser til optimizere, micro invertere, og har fjerna krav i nek om dc bryter ;)

Electric cars in Norway

Sitat fra: hemi på lørdag 08. oktober 2022, klokken 23:16
sier jo litt seg selv? sinnsykt høy dc spenning, glass etc... derfor man ser til optimizere, micro invertere, og har fjerna krav i nek om dc bryter ;)
Ja, du har nok rett i det. Det er nok de faktorene du nevner.

geear

Har dere lest artikkelen? Såvidt jeg leser den er det ganske klart at det ikke er solcelleanlegget i seg selv som er årsak, men at paneler som ligger over et ferdig tak gir et beskyttet hulrom med god luftstrøm og kompliserer slukkingen.

Hvis høy spenning var et problem ser jeg ikke helt hva optimizere skulle bedret? Da har man fortsatt anlegget i streng. Tror heller ikke at man uten videre kan konkludere med at mikroinvertere (eller optimizere for den skyld) reduserer brannfare. Flere titalls små bokser med 230V som er plassert over hele taket, og skal være trygge i 30+ år? Jeg har dratt ned noen koblingsbokser og utelamper etter 30 år. Det er ikke akkurat i god stand. Stringinverter står typisk montert lett tilgjengelig på ikke brennbart underlag, og det skal kun én til for å dekke samme bruksområde som flere titalls mikroinvertere. Sannsynligheten for feil på en av mange mikroinvertere er sikkert større?

Fjernet krav til DC-brytere? Kravet er da der enda, men på grunn av erfaring med brann i dc-brytere så er det krav til at de monteres på brannsikkert underlag.

Electric cars in Norway

Ja, og du har helt rett i det du sier. Det er ikke anlegget men det at det gjør det vanskelig å komme til. Jeg så et innslag fra en branndemo på tv nyhetene med brannmenn der det også ble kommentert.

Slik sett er vel veggmonterte solcelle paneler enda bedre oft plassering. Men de gir jo mindre effekt enn takmontere paneler. Jeg vurderer dog begge plasseringer for de jeg skal ha meg til våren/sommeren (såfremt det da ikke har kommet andre mer spennende støtteordninger da).

Electric cars in Norway

Om varmepumper, nrk i går.

Kopi:

Står i kø for varmepumper: – Hytteeierne er desperate

https://www.nrk.no/sorlandet/star-i-ko-for-varmepumper_-_-hytteeierne-er-desperate-1.16132404

arthur

Strømsparende tiltak? Joda, reduserer nok strømforbruket, men kanskje ikke like greit for lommeboken når det kommer til stykke. Med en dum bereder fra 1996 så har jeg nå vurdert å bytte ut denne og få inn en smart bereder, men smart for hvem? Har sjekket med to forskjellige firmaer (inkl. gunstig avtale som medlem i HL) og fullt ferdig pakkepris kommer på rundt 30.000, eller 25.000 etter støtte fra Enova.

Min konklusjon er at jeg håper berederen jeg har holder noen år til!

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-kan-du-spare-pa-a-utsette-oppvarming-av-varmtvann/522755

La meg legge til at jeg vil måtte BÅDE installere reduksjonsventil og ekspansjonskar i tillegg til berederen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 10. oktober 2022, klokken 08:08
Strømsparende tiltak? Joda, reduserer nok strømforbruket, men kanskje ikke like greit for lommeboken når det kommer til stykke. Med en dum bereder fra 1996 så har jeg nå vurdert å bytte ut denne og få inn en smart bereder, men smart for hvem? Har sjekket med to forskjellige firmaer (inkl. gunstig avtale som medlem i HL) og fullt ferdig pakkepris kommer på rundt 30.000, eller 25.000 etter støtte fra Enova.

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-kan-du-spare-pa-a-utsette-oppvarming-av-varmtvann/522755

La meg legge til at jeg vil måtte BÅDE installere reduksjonsventil og ekspansjonskar i tillegg til berederen.

Du sparer noen få kroner på å ta ut energi til lavere pris - men du klarer nok ikke spare inn investeringskostnadene. Så dette er noe man må ta når berederen uansett må byttes.
Det som akkurat nå gjør slike grep lønnsomme er jo denne støtteordningen - hadde man isteden definert en løpende virtuell strømpris som er 70 øre +10% av prisen over - vel så hadde mye av gevinsten forsvunnet.

Jeg har smarthus løsning som jeg har satt opp selv vha. Home Assistant men har bevisst ikke valgt å ta med varmtvannsbereder her fordi nedsiden ved legionella er så stor. Mao. dersom strømstyringen svikter og man ikke oppdager dette før det er for sent - så kan man i teorien oppleve legionella. Jeg vil anta det er svært lite sansynlig, men siden konsekvensen er så stor så er risikomomentet faktisk av betydning.

Lys er billig å styre, men gir liten gevinst.
Varmepumper kan også justeres opp og ned - gir noe gevinst
Varmekabler er litt tricky - men kan gi gevinst.
Varmeovner er ekstremt lett å flytte effekt på - gir noe gevinst.
Elbil lading - ekstremt lett å flytte - gir gevinst.

Det kanskje viktigste momentet er bevisstgjøring mhp pris når man skal bruke strøm.

arthur

Sitat fra: hELgenen på mandag 10. oktober 2022, klokken 09:01
Sitat fra: arthur på mandag 10. oktober 2022, klokken 08:08

Du sparer noen få kroner på å ta ut energi til lavere pris - men du klarer nok ikke spare inn investeringskostnadene. Så dette er noe man må ta når berederen uansett må byttes.

Ja, det er også min konklusjon per i dag. Resten av ditt innlegg kan jeg bare nikke anerkjennende til! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

For info så er siste års snittpris i

SE4  : 146.3 EUR
NO1  : 182.6 EUR

Jeg var svært spent på hvordan utviklingen ville gå - og trenden er nå overbevisende.
Sør Sverige vil ha billigere kraft enn Sør Norge i lang tid fremover.
Dette vil nok på sikt medføre utflagging av arbeidsplasser.

Og det er blitt relativt ennå billigere å drive butikk i Sør Sverige enn i Sør Norge slik at det er ingenting som tyder
på at f.eks Harry handelen skal gå ned.

Jeg kan ikke huske at SE4 har vært lavere enn Sør Norge når man kikker lengre tilbake i historien - så dette er en helt ny trend.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA