Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: RJK på fredag 16. september 2022, klokken 07:49
Men den viktigste nyheten blir visst utelattt:

"Dom fra Høyesterett gir hytteeiere rett til strømstøtte melder Norges hytteforbund"

En stund siden den saken var i media nå. Er vel ikke viktig før noen med mere makt enn hytteforbundet bekrefter påstanden deres.

Selv om man kan tolke dommen i den retningen hytteforbundet tror jeg ikke dette er noe regjeringen vil gå med på uten kamp.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 16. september 2022, klokken 07:58

"Dom fra Høyesterett gir hytteeiere rett til strømstøtte melder Norges hytteforbund"

En stund siden den saken var i media nå. Er vel ikke viktig før noen med mere makt enn hytteforbundet bekrefter påstanden deres.

Selv om man kan tolke dommen i den retningen hytteforbundet tror jeg ikke dette er noe regjeringen vil gå med på uten kamp.
Hadde ikke fått den meg før nå. Ja, de må vel kjempe den igjennom via advokatene og kanskje og ta den til retten da. Er noen kroner som da må etterbetales, og som må med i budsjettet for fremtidige strømregninger til støtte faller bort i tilfelle...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

https://energinytt24.no/2022/09/hoyesterettsdom-gir-hytte-eiere-krav-pa-stromstotte-mener-norges-hytteforbund/ mener

Stor forskjell på melder og mener, RJK.
Du fikk meg til å søle kaffe utover hele meg her på morrakvisten før jeg fant ut av "stavefeilen" din.
Men effektiv clickbait var det, det skal du ha :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sitat fra: goggo på fredag 16. september 2022, klokken 08:22

https://energinytt24.no/2022/09/hoyesterettsdom-gir-hytte-eiere-krav-pa-stromstotte-mener-norges-hytteforbund/ mener

Stor forskjell på melder og mener, RJK.
Du fikk meg til å søle kaffe utover hele meg her på morrakvisten før jeg fant ut av "stavefeilen" din.
Men effektiv clickbait var det, det skal du ha :)

mvh
Hugo
Copy'n paste fra artikkelen, så skal ikke ta kreditten for den "skrivefeilen".

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 15. september 2022, klokken 21:20
Vi MÅ ha et nytt system, ikke støtteordningshelvete som vi er på vei inn i nå.

Håper bare politikerne forstår dette. Det eneste som vil fungere er systemendring. Det politikerne har prøvd på snart et år kan jo sammenlignes med å sette plaster på ei pulsåreblødning. Det går ganske fort til helv... Faren nå er at Støre og Vedum & Co klarer å rasere landet før de blir tvunget til å gå. Kanskje klarer de å gi vekk råderetten over alle naturressursene våre til EU før lukker døra etter seg også. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på fredag 16. september 2022, klokken 09:30
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 15. september 2022, klokken 21:20
Vi MÅ ha et nytt system, ikke støtteordningshelvete som vi er på vei inn i nå.

Håper bare politikerne forstår dette. Det eneste som vil fungere er systemendring. Det politikerne har prøvd på snart et år kan jo sammenlignes med å sette plaster på ei pulsåreblødning. Det går ganske fort til helv... Faren nå er at Støre og Vedum & Co klarer å rasere landet før de blir tvunget til å gå. Kanskje klarer de å gi vekk råderetten over alle naturressursene våre til EU før lukker døra etter seg også.

Ser at Støre varsler at det klokken 10 vil bli informert om de tidligere omtalte lånene som staten skal gi til de trengende bedriftene. Hmmm...har jeg ikke hørt om dette før? Var det ikke i Italia at en organisasjon krevde beskyttelsespenger (ref høye strømpriser/skatter til det offentlige), for så å tilby lån til de stakkars bedriftseierne hvis de ikke klarte å betale. MafiaBoss Støre.
Tesla Model Y                         2021-

elektrolux

Elbilhjelpen.no har en strømintensitet på 1 promille og faller langt utenfor den nye ordningen.

Bruker varmepumpe og har forlengst byttet ut lys til LED, VVB til en micro variant på 5,5l og kjører nå på med husbatteri for å kjøpe strømmen rimeligst mulig.

Tar ut lønn i stedet for utbytte for å betale formueskatten på bedriftens arbeidende kapital.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

Fatland som sikkert har ekstremt høy "strømintensitet" som største slaktefabrikk i Rogaland, eller noe sånt, som har fått økt strømregningen fra 3 til 100 millioner faller også utenfor, siden maks støtte er 3,5 millioner...

Da må de nok gjøre alvor av det de har sagt om å flytte produksjon nordover, og så må de heller bruke masse energi på å frakte kjøtt nordover med tungolje-drevne frakteskip. OMG.

Av en eller annen grunn er det visst LO som bestemmer. De har bestemt at de ikke må gi vekk skattebetalernes penger til bedrifter.....ser hun ikke at LO-ansatte hos Skretting mister jobben? Hun sammenligner med corona-støtte til bedrifter, men forskjellen nå er jo at dette bare er penger bedriftene har betalt ekstra til det offentlige, og at poenget er at de skal betale mindre til de offentlige.....OMG...ser de INGEN SAMMENHENGER??!?

DagfinnN

Størmstøtte til bedrifter:
Regner med at kommentarene her vil være (i kjent stil):
1 Alt for puslete
2 Alt for lite
3 Alt for liten treffsikkerhet
4 Alt for mye Støre signatur
5 Alt vil bli bedre med annen regjering
6 Alt vil bli bedre dersom bedre folk hadde styrt (hvem det enn måtte være)
7 Alt vil bli bedre dersom folket får bestemme
8 Alt ville løses om vi kutter strømkabler
9 Alt vil bli bedre om Norge bare tenker på seg selv
10. Alt (noe mer)???
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

elektrolux

Feil.

10: Hvordan tenker regjeringen at utbytteforbudet og formueskatten skal kombineres?

Svært mange bedrifter er nemlig i dag nødt for å ta utbytte for å betale formueskatten på arbeidende kapital 

Og alt ville vært bedre med en 5. strømsone NO5 som dekker utenlandskablene. Da kunne de øvrige strømsonene fungert bedre
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

THE

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. september 2022, klokken 11:18
Feil.

10: Hvordan tenker regjeringen at utbytteforbudet og formueskatten skal kombineres?

Svært mange bedrifter er nemlig i dag nødt for å ta utbytte for å betale formueskatten på arbeidende kapital

Det er jo ingen problem. Alle bedriftseiere skal ut av landet, og blir oppfordret til å flytte til Sveits. Vi skal jo ikke ha noen formuende personer her i landet, og langt mindre noen som tjener penger på næringsvirksomhet. Slike kapitalister får andre land ta seg av.

Spøk til side. Jeg synes du har høye tanker om regjeringen som faktisk beskylder dem for å tenke. Etter valget er jeg veldig i tvil om tankevirksomhet er en del av de daglige gjøremål for politikerne....
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DagfinnN

Feil.

Svært mange bedrifter er nemlig i dag nødt for å ta utbytte for å betale formueskatten på arbeidende kapital.
At eiere skal betale formueskatt på arbeidende kapital er noe av det aller dummeste som finnes i det norske skattesystemet. Der har du et meget godt poeng.
Men selv om Solberg satt i 8 år ble intet gjort med det.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på fredag 16. september 2022, klokken 11:27
Feil.

Det er jo ingen problem. Alle bedriftseiere skal ut av landet, og blir oppfordret til å flytte til Sveits. Vi skal jo ikke ha noen formuende personer her i landet, og langt mindre noen som tjener penger på næringsvirksomhet. Slike kapitalister får andre land ta seg av.

Spøk til side. Jeg synes du har høye tanker om regjeringen som faktisk beskylder dem for å tenke. Etter valget er jeg veldig i tvil om tankevirksomhet er en del av de daglige gjøremål for politikerne....

turfsurf

Er ikke dette typisk når politikere skal leke Robin Hood og skal bestemme hva som er "rettferdig"?

Bruker masse tid, treffer få og skeivt, og hjelper lite. Typisk når det er viktigere å være "rettferdige" enn å være effektive og hjelpe flest.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. september 2022, klokken 07:28
Har "bommet" på nettleien 3 måneder på rad og er nå solid innafor 15 kW grensen for september. Siden "skaden" har skjedd tidlig i måneden er det bare å kjøre på resten av måneden. Legg merke til overforbruket 2. sep som medfører null insentiver til å jevne ut forbruket resten av måneden.

Må dele gårdagens strømforbrukskurve. Den er rett og slett vakker, godt hjulpet av husbatteriet på 20 kWt. Resultatet er en negativ kostnad på kr 3,14 (grønn) regnet ut fra foreløpig strømsnittpris mens et jevnt forbruk uten strømstøtten ville kostet kr 80,80 (blått) Den gule rubrikken viser egen kost uten strømstøtten og indikerer at daglig besparelse på 20 kr er realistisk med et slikt forbruksmønster.

Det hele blir en slags pyramidespill. Vi som raskt tilpasser oss kan høste store gevinster på andres bekostning, mens fordelene forsvinner når "alle" utnytter de varierende strømprisene og strømstøtten. I mitt hode er det helt feil at de som ikke har midler/kompetanse/tid til slik forbruksplanlegging skal sponse strømnerder som meg. Strømmen burde hatt en statlig tilbyder og en lik pris til alle.

Jeg fikk min strømregning fra Lyse nå, 1100Kw/h, 2600kr etter støtte (ca 6000 før inkl nettleie 5-10Kw), i tillegg har jeg 926kw/h i fjernvarme, ca 1300kr (5550kr før fratrekk for pristak).

4000kr i "energi" i august måned er mye, men at det potensielt kunne vært 11.500kr er sinnsykt.
Hva blir det til vinteren når strømforbruket stiger til rundt 2000Kw/h og fjernvarmen ligger på 1800+Kw/h i måneden.
Er vel bare å forvente regninger på 8000+ i måneden i vinter, at det uten støtte kunne havne på 25.000kr er jo absurd og en månedslønn for mange.

Men, du nevner batteribank og jeg var på siden din å så litt, men ingen priser på slike systemer.
Har tenkt litt på solceller og en batteribank, samt at min Skoda Enyaq som kommer neste måned er V2H kompatibel så kunne jeg nok klart å holde forbruket fra nettet lavt og i de billige periodene ved å investere litt.
Kan gjerne ta en batteri prat på privat melding.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA