Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: arthur på onsdag 07. september 2022, klokken 19:42
Sitat fra: daktari på onsdag 07. september 2022, klokken 18:02
Og enda bedre blir det med strømbørsen Nasdaq:
Jeg forstår ikke hvordan de faktisk kan tape penger på å selge med overskud på en langsiktig kontrakt, hvis ikke det er noe opsjoner og derivater-tull i spill her. "Er det dette skattepenga mine går til"
Og vi vanlige folka skvises. Kan russerne ha infiltrert børsen og manipulerer prisene?
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norske-kraftprodusenter-har-veddet-bort-milliardfortjenesten-pa-din-dyre-strom/o/5-95-638166

Jeg TROR at hele forklaringen ikke har kommet frem enda. Jeg TROR at de har solgt kraft frem i tid over flere år og da TROR jeg at de rent regnskapsmessig må føre til TAP den negative verdien en slik avtale har i forhold  til den pris de i dag kunne ha oppnådd. Dette TROR jeg vil kunne bety at de må regnskapsmessig ta et tap i dag, men at dette vil reverseres til FORTJENESTE etter som kontrakten(e) termineres/går ut.

Det er korrekt Arthur!

daktari

Men hvorfor får de da margin call på et rent papirtap? De har strømmen, de går med overskudd på salget wtf?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 15:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. september 2022, klokken 11:49
Da må du nesten prøve å forklare oss som ikke forstår hvorfor høye priser er så bra?
Om det er korrekt så burde vi jo alle juble - og beviset må jo snart komme til oss alle sammen ved
at vi alle får det bedre enn før?
Vel, jeg er ikke professor i samfunnsøkonomi, så derfor kan ikke jeg forklare dette. Ikke tilhenger av at folk som overhodet ikke ser hele bildet kommer med løsningene.
Meninger er det bra at folk har, men skråsikkerhet klarer jeg meg uten.

Ja - kan være enig at skråsikkerhet bør man ikke ha - heller ikke professorer.
Det er mange av dem som har vist sin uvitenhet opp gjennom årene.

Her er en video som blant annet tar opp dette med å være smart :

https://www.youtube.com/watch?v=dOQowCeAnRs

hELgenen

Sitat fra: daktari på onsdag 07. september 2022, klokken 20:07
Men hvorfor får de da margin call på et rent papirtap? De har strømmen, de går med overskudd på salget wtf?

De må jo regnskapsmessig føre opp verdien av posisjonen nå. Det er det hele.
Det er ikke slik at de som sitter i denne posisjonen må eller skal realisere posisjonen sin i dag.

Electric cars in Norway

Sitat

De må jo regnskapsmessig føre opp verdien av posisjonen nå. Det er det hele.
Det er ikke slik at de som sitter i denne posisjonen må eller skal realisere posisjonen sin i dag.

Godt forklart :+1:

Og ja det må nok være slik du sier. Det er nok regnskapsregler som definerer dette.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. september 2022, klokken 18:33
Man kan si hva man vil om Spettet... men han fikk frem noen gode poenger i går.

Selv er jeg veldig fornøyd med at jeg alltid har sagt nei til ACER... det var en stor feil at Norge sa ja til ACER.

Synes mannen kom dårlig ut av det. Han svarte dårlig for seg når det kom til knytningen mellom gasspris og strømpris og kunne ikke via den famøse grafikken som ble vist bevise at strømprisen har blitt høyere med de nye kablene. Det KUNNE han bevist dersom han hadde krevd at grafen skulle vise prisen for hvert prisområde opp mot Tysk pris - gjerne fått vist frem korrelasjonen over tid også.  Men han ble vel litt tatt på senga av den grafen der.

Ellers gikk han fem på når det kom til denne avtalen Statkraft har gjort med DB i Tyskland - som jo er en ren finansiell handel - ikke en fysisk handel noe statsråden korrekt påpekte. 

Forøvrig mener jeg han har helt rett i sine observasjoner og sine konklusjoner - men de ble dårlig fremført og ikke grundig gjort bevis for.  Jeg tror kanskje ikke slike debatter på TV mot politikere som har debatt som leverbrød er hans sterke side ennå. Men mannen har en suveren intiusjon og forståelse av ulike sammenhenger som flere burde lytte til. Men jeg tror han ville gjort det bedre dersom han fikk samlet dokumentasjon og lagt alt frem på en ryddig over oversiktlig måte.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. september 2022, klokken 20:37

Selv er jeg veldig fornøyd med at jeg alltid har sagt nei til ACER... det var en stor feil at Norge sa ja til ACER.

Synes mannen kom dårlig ut av det. Han svarte dårlig for seg når det kom til knytningen mellom gasspris og strømpris og kunne ikke via den famøse grafikken som ble vist bevise at strømprisen har blitt høyere med de nye kablene. Det KUNNE han bevist dersom han hadde krevd at grafen skulle vise prisen for hvert prisområde opp mot Tysk pris - gjerne fått vist frem korrelasjonen over tid også.  Men han ble vel litt tatt på senga av den grafen der.

Ellers gikk han fem på når det kom til denne avtalen Statkraft har gjort med DB i Tyskland - som jo er en ren finansiell handel - ikke en fysisk handel noe statsråden korrekt påpekte. 

Forøvrig mener jeg han har helt rett i sine observasjoner og sine konklusjoner - men de ble dårlig fremført og ikke grundig gjort bevis for.  Jeg tror kanskje ikke slike debatter på TV mot politikere som har debatt som leverbrød er hans sterke side ennå. Men mannen har en suveren intiusjon og forståelse av ulike sammenhenger som flere burde lytte til. Men jeg tror han ville gjort det bedre dersom han fikk samlet dokumentasjon og lagt alt frem på en ryddig over oversiktlig måte.
Vel vel. Spettet sa det jo i 2014. Say no more. 

https://www.dn.no/kraft/finans/oystein-stray-spetalen/vil-vedde-en-milliard-om-stromprisene/1-1-5216741

26.000 kWh

Er det noen som vet når NorGer (Norge-Tyskland) blir ferdig?
NordLink - 1400MW Tyskland
NorNed - 700MW Nederland
Cross-Skagerrak - 1632MW Danmark
North Sea Link - 1400MW UK
NorGer - 1400MW Tyskland

Totalt 6500 MW som vil gi en teoretisk utvekslingskapasitet på ca. 57 TWh.

https://no.wikipedia.org/wiki/NordLink
https://en.wikipedia.org/wiki/NorNed
https://no.wikipedia.org/wiki/Cross-Skagerrak
https://en.wikipedia.org/wiki/North_Sea_Link
https://no.wikipedia.org/wiki/NorGer

https://no.wikipedia.org/wiki/Norske_utenlandsforbindelser_for_kraft

Merce

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. september 2022, klokken 20:43

Du kan ikke på ramme mene at utenlandskablene ikke er hovedårsak til de høye prisene?!
Se på Nord-Norge, ikke kabler, samme pris som tidligere.

Alle med makt har bommet mildt sagt grovt på sine analyser, nå er det på tide å trekke konklusjoner i og med at vi nå vet fasiten. Og det så altfor godt.

Orbit

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. september 2022, klokken 20:43
Vel vel. Spettet sa det jo i 2014. Say no more. 

https://www.dn.no/kraft/finans/oystein-stray-spetalen/vil-vedde-en-milliard-om-stromprisene/1-1-5216741

Selv om Spetalen ville vært i pluss i dag, var dette opplegget underveis så mye i minus at han hadde gått på en kjempesmell (tilsvarende Einar Aas). Dette tapet var ikke noe en kunne vente med å realisere ("stå han av"), da børsen krever at en betaler inn kontanter/andre verdier underveis for å sikre at en kan oppfylle avtalen.

(Full artikkel er bak betalingsmur)
Sitat fra: https://www.finansavisen.no/nyheter/energi/2022/08/04/7909104/spetalen-ville-gatt-konkurs-pa-stromveddemalØystein Stray Spetalen var så forbannet på sjefen i Agder Energi at han krevde milliardveddemål på strømprisen. Hadde han fått det, ville han vært dundrende konkurs.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Merce

Sitat fra: Orbit på onsdag 07. september 2022, klokken 21:06

Selv om Spetalen ville vært i pluss i dag, var dette opplegget underveis så mye i minus at han hadde gått på en kjempesmell (tilsvarende Einar Aas). Dette tapet var ikke noe en kunne vente med å realisere ("stå han av"), da børsen krever at en betaler inn kontanter/andre verdier underveis for å sikre at en kan oppfylle avtalen.

Men, hovedpoenget er at Spetalen nogenlunde forutså utviklingen i strømprisen. Ikke økonomiske teknikaliteter om et fiktivt veddemål.

Electric cars in Norway

Sitat

Men, hovedpoenget er at Spetalen nogenlunde forutså utviklingen i strømprisen. Ikke økonomiske teknikaliteter om et fiktivt veddemål.

Merce  :+1: spot on

Counterpointer

Spetalen har helt rett i hvordan prismekanismen med børs på strøm virker og hvordan flyten nødvendigvis vil gå.

Badekaret som har større hull enn overskuddet (på vann/strøm) vi har, er et godt bilde.

Han påpeker også helt riktig at ACER  har vi ingen påvirkning på og vil oppredtholde flyten til Europa med tilhørende pris.

I tillegg forteller han hvordan det går med verdens største insulinprodusent (som ligger i Norge), men nå taper i markedet. Sånn vil det gå med mer næringsliv.
I likhet med bøndene som må pløye ned avlingen.
Men hvorfor skal vi ha matproduksjon og medisinproduksjon i Norge? Det er jo bare å importere fra Kina (ikke tenk på at det har og er svært problematisk i en verden med stadig flere mangler av nødvendigheter)

Spetalen har mye rare utspill på samvittigheten tidligere som ikke jeg kan stille meg bak. Men nå er han gutten som påpeker at keiserens nye klær er en stor bløff [emoji1372]

——-

Så over til en sidediskusjon om tak. I år 2000 skiftet vi tak fordi betongtaksteinen var over 40 år gammel. Taket var helt tett, men vi var «føre var». Det vi ikke gjorde var å skifte på garasjen som hadde samme betongtakstein. Det taket er fremdeles tett 60 år and counting.......

Solceller har vært planlagt, men siden det ikke er aktuelt med en gambling med 60 år gammelt tak så er den utgiften utsatt og er nå dyrere enn noengang. Fall i prisen på solceller er en vits, det kvp faller i pris øker den i andre poster.

Det er meget dyrt å spare strøm på andre måter enn å skru av strømbrukere.

——

@26000kwh
Er ikke den siste kabelen (Nor-ger) stoppet? Det vil si at den ikke vil bli bygd før alle er opptatt av noe helt annet....

stefse

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 15:21
Sitat fra: stefse på onsdag 07. september 2022, klokken 12:40
Dette trenger ikke være noe annet enn at statskanalen har funnet ut at siden det er så mye negativitet til høye strømpriser, må de hoste opp noen som er positive, for å få balansert dekning av temaet.
Du finner sikkert noen som er positive til henging eller atomvåpen også.
Sakelighetsnivå på null.
Du deltar jo i diskusjonen og har dermed sikkert noen tanker rundt temaet, men du må ikke være  redd for å tenke dem helt ut. Du trenger egentlig ikke samfunnsøkonomer eller andre til å fortelle deg ting, men du har kanskje blitt vant til det, eller synes det er behagelig å få ferdigtenkte tanker servert av andre. Det en må huske er at det er folk som har som jobb å fortelle oss hvordan ting ser ut, og disse har også en arbeidsgiver som lønner dem. Vi er på en måte heldige som har NRK, som er klar over dette, og som ihvertfall i teorien ønsker å formidle et nyansert bilde.
Desverre så ringer det en bjelle i argumentasjonen din, og det er at du er rask med å peke på partipolitikk, uten at noen har bragt dette på banen. Det tyder på en slags form for forutinntatthet, som uheldigvis kan rettes mot det å forsøke å få klarhet i ting. I denne partipolitiske debatten som du ønsker å gå inn på, er det ganske vanlig at noen serverer forenklede budskap, mens andre igjen med vilje serverer kompliserte budskap, eller ønsker at ting skal fremstå så komplisert, eller ordlegger seg på måter som gjør at bare noen få (dem selv) kan forstå og forklare dette til folk. I dette ligger en form for arroganse, men også et bevisst maktspill ved å spille på folks uvitenhet/latskap med å fremstå som herre over kompleksiteten, som igjen gjør at folk skal få tiltro til disse personene og deres budskap, og putte deres valgseddel i urnen. Selvfølgelig et det mange komplekse anliggende i politikken, men å bare avfeie folk som prøver å finne ut av ting og sette egne ord på det som dumme og enkle, blir for billig, og desverre også uheldig for demokratiutøvelsen.
I'm just saying, tenk selv, og stol på dere selv.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

stefse

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. september 2022, klokken 20:37

Det må jeg si meg enig i. Aasland kan tilogmed sies å ha "vunnet" debatten, men jeg så han gremmet seg godt i starten av programmet da han nok innså at han var enig i Spetalens argumenter. Men han var der på oppdrag som minister utgått av Arbeiderpartiet, og det er jobben hans, ikke noe annet kan forventes heller.
Spettet har ikke gått på noen politikerskole og lært seg å prate politisk, noe som selvsagt i noen sammenheng kan tale til hans fordel, men han kunne med fordel ha brukt litt mer tid på å forberede seg til denne debatten. Men han virket engasjert og oppriktig, og noen må sette halen på grisen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA