Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Merce

^ Helt utrolig hvis det er slik. Eller, nei, det er jo de samme huene som styrer på...  :-1:

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. september 2022, klokken 11:49
Da må du nesten prøve å forklare oss som ikke forstår hvorfor høye priser er så bra?
Om det er korrekt så burde vi jo alle juble - og beviset må jo snart komme til oss alle sammen ved
at vi alle får det bedre enn før?
Vel, jeg er ikke professor i samfunnsøkonomi, så derfor kan ikke jeg forklare dette. Ikke tilhenger av at folk som overhodet ikke ser hele bildet kommer med løsningene.
Meninger er det bra at folk har, men skråsikkerhet klarer jeg meg uten.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: stefse på onsdag 07. september 2022, klokken 12:40
Dette trenger ikke være noe annet enn at statskanalen har funnet ut at siden det er så mye negativitet til høye strømpriser, må de hoste opp noen som er positive, for å få balansert dekning av temaet.
Du finner sikkert noen som er positive til henging eller atomvåpen også.
Sakelighetsnivå på null.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 15:21
Sitat fra: stefse på onsdag 07. september 2022, klokken 12:40
Dette trenger ikke være noe annet enn at statskanalen har funnet ut at siden det er så mye negativitet til høye strømpriser, må de hoste opp noen som er positive, for å få balansert dekning av temaet.
Du finner sikkert noen som er positive til henging eller atomvåpen også.
Sakelighetsnivå på null.

Dersom Ukraina ikke hadde latt seg lure til å gi vekk atomvåpnene sine til USA og Russland så hadde neppe Russland turt å angripe Ukraina. Så hvis alle har atomvåpen blir det fred i verden.

Norge betaler 2700kroner døgnet i kostnader per fengselsfange. Hvis personer som beviselig har skutt mange mennesker på en øy heller ble flyttet til de evige jaktmarker, så kunne en muligens brukt pengene på annet...kunne vært sånn at henging kunne brukes på personer hvor "hevet over enhver tvil" ble multiplisert 5 ganger før en tok det i bruk....sånn at en ikke risikerer at folk som ble uskyldig dømt blir feilaktig avlivet, ref Baneheia.
Tesla Model Y                         2021-

DagfinnN

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. september 2022, klokken 16:06
Norge betaler 2700kroner døgnet i kostnader per fengselsfange. Hvis personer som beviselig har skutt mange mennesker på en øy heller ble flyttet til de evige jaktmarker, så kunne en muligens brukt pengene på annet...kunne vært sånn at henging kunne brukes på personer hvor "hevet over enhver tvil" ble multiplisert 5 ganger før en tok det i bruk....sånn at en ikke risikerer at folk som ble uskyldig dømt blir feilaktig avlivet, ref Baneheia.
Veldig forenklet FRP politikk som jeg har hørt før.
Innfører man dødsstraff for å spare penger vil tilliten til myndighetene synke som en stein. Det blir dyrt det, mye dyrere enn å betale for en langtidsfange.
Hva er det neste man skal spare penger på?
Gjøre som Hitler og innføre Aktion T4?
Fordi som ikke vet hva det er eller vil slå opp: Så avlivet Hitler ca 300.000 mentalt tilbakestående tyskere for å spare penger. Når dette kom fram, måtte selv Hitler avslutte prosjektet pga den meget sterke reaksjonen blant tyskerne selv.

RJK

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 15:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 07. september 2022, klokken 11:49
Da må du nesten prøve å forklare oss som ikke forstår hvorfor høye priser er så bra?
Om det er korrekt så burde vi jo alle juble - og beviset må jo snart komme til oss alle sammen ved
at vi alle får det bedre enn før?
Vel, jeg er ikke professor i samfunnsøkonomi, så derfor kan ikke jeg forklare dette. Ikke tilhenger av at folk som overhodet ikke ser hele bildet kommer med løsningene.
Meninger er det bra at folk har, men skråsikkerhet klarer jeg meg uten.
Dersom ingen andre enn en enkelt samfunnsøkonom klarer å finne ut hvorfor det er slik, er det ikke da en viss sjanse for at den samfunnsøkonomen tar feil? Skal jo ikke mere til enn at man setter noen forutsetninger som enhver burde se at ikke slår til, for å snu dette rundt.

Jeg har ennå tilgode å se at noen har kommet med en god forklaring på hvorfor disse høye prisene er gode for samfunnet. Tvert i mot, når ikke Staten vil bruke pengene til goder, men må ikke bare sylte unna ekstrainntekten, men og må stramme inn så vi får enda mindre penger til å dekke de stadig høyere utgiftene som følger av de høye strømkostnadene.

Nå vil det selvsagt være noen som tjener på dette, men når dette går utover folk flest og manges arbeidsplasser, som igjen slår tilbake i reduserte skatte og avgiftsinntekter og økt arbeidsledighetstrygd og sosiale utgifter, så er min forenklede konklusjon at da funker ikke samfunnet.

Samfunnet er tross alt til for folkene som bor i landet. Og jeg har tiltro til at folk flest vet best hvordan de vil forvalte sine egne penger. At Staten og det offentlige skal ta en langt større andel av folks inntekter, er absolutt ikke sunt i det lange løp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Utvilsomt - man må være samfunnsøkonom for å forstå at høye priser er bra for nordmenn og eu. Og for å forstå hvorfor vi skal betale for grønne sertifikater fra vannkraft må en antageligvis ha en mastergrad innen samme yrke.

Øk momsen til 100% med det samme. Da blir vi jo alle dobbelt så rike.

daktari

Og enda bedre blir det med strømbørsen Nasdaq:
Jeg forstår ikke hvordan de faktisk kan tape penger på å selge med overskud på en langsiktig kontrakt, hvis ikke det er noe opsjoner og derivater-tull i spill her. "Er det dette skattepenga mine går til"
Og vi vanlige folka skvises. Kan russerne ha infiltrert børsen og manipulerer prisene?
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norske-kraftprodusenter-har-veddet-bort-milliardfortjenesten-pa-din-dyre-strom/o/5-95-638166
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på onsdag 07. september 2022, klokken 17:46
Enda en ny rekord i bunnivå i saklighet.

Electric cars in Norway

Man kan si hva man vil om Spettet... men han fikk frem noen gode poenger i går.

Selv er jeg veldig fornøyd med at jeg alltid har sagt nei til ACER... det var en stor feil at Norge sa ja til ACER.

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på onsdag 07. september 2022, klokken 18:02
Jeg forstår ikke hvordan de faktisk kan tape penger på å selge med overskud på en langsiktig kontrakt, hvis ikke det er noe opsjoner og derivater-tull i spill her. "Er det dette skattepenga mine går til"
Og vi vanlige folka skvises.

daktari :+1: der tenker vi likt. Jeg kan bare ikke forstå det.

Electric cars in Norway

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 18:08
Sitat fra: filtvet på onsdag 07. september 2022, klokken 17:46
Enda en ny rekord i bunnivå i saklighet.

He he her passer det vel med et ordtak:

Ironi er å si en ting, mene noe annet og antyde en tredje.

Merce

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. september 2022, klokken 18:33
Man kan si hva man vil om Spettet... men han fikk frem noen gode poenger i går.

Selv er jeg veldig fornøyd med at jeg alltid har sagt nei til ACER... det var en stor feil at Norge sa ja til ACER.

Nettopp!

Det er aldri en god ide å gi fra seg råderetten over noe..

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. september 2022, klokken 18:39
Og vi vanlige folka skvises.

daktari :+1: der tenker vi likt. Jeg kan bare ikke forstå det.
Da kan vi vel regne med at Christian Rynning-Tønnesen og de andre direktørene som ikke selv klarte å regne inn prisøkningen, mister eller sterkt får redusert bonusen sin. Jeg mener, siden dette går på forhold som disse direkte har ansvar for og kunne gjort noe med. Altså egne disposisjoner. Eller...!?!

Så kan man spørre seg om denne samfunnsøkonomen hadde med slike forhold i beregningen sin... ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Og vi vanlige folka skvises. Kan russerne ha infiltrert børsen og manipulerer prisene?
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norske-kraftprodusenter-har-veddet-bort-milliardfortjenesten-pa-din-dyre-strom/o/5-95-638166

Jeg TROR at hele forklaringen ikke har kommet frem enda. Jeg TROR at de har solgt kraft frem i tid over flere år og da TROR jeg at de rent regnskapsmessig må føre til TAP den negative verdien en slik avtale har i forhold  til den pris de i dag kunne ha oppnådd. Dette TROR jeg vil kunne bety at de må regnskapsmessig ta et tap i dag, men at dette vil reverseres til FORTJENESTE etter som kontrakten(e) termineres/går ut.

Litt som at Statens pensjosnfon utland eller Folketrygdfondet eller hva de heter på folkemunne har tapt 1800 milliarder i år hvilket de IKKE har, men verdien av den portegøljen de sitter på har gått ned i verdi uten at noen transaksjoner har funnet sted. De eier akkurat like mange bygninger, handelgater, aksjer og obligasjoner som før. Selv har jeg ikke tjent en krone på mitt hus selv om det har gått opp i verdi!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA