Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 29. august 2022, klokken 07:38
Sitat fra: Merce på søndag 28. august 2022, klokken 21:29
Sitat fra: Egil S på søndag 28. august 2022, klokken 21:05
Strømstøtten er ikke på spot pris, men på snittet gjennom hele måneden, denne ligger pr nå på 511øre for august.
Det vil si at for hver KW man bruker til 10kr i morgen, så må man betale alt over 511 øre, for i morgen blir det 515øre.
Man må betale 70øre av de 511 før strømstøtten slår inn, av de 441ørene får man dekket 80% eller 88 øre.

Ja, det viktig å huske at "strømstøtten" tar utgangspunkt i en beregnet gjennomsnittspris for hele måneden, og ikke hva du betaler for strømmen nå du bruker den.

Og det igjen betyr at hvis man legger en større andel av sitt forbruk når strømmen er lavere enn gjennomsnittet så får man økt sin strømstøtte og derved redusert sin strømregning.

Gjort er gjort og elg er elg er det et ordtak som heter. Fortiden får man ikke gjort noe med, men fremtiden kan man påvirke. Og nå om dagen - når prisen går raskt opp - må man betale ekstra mye for strømmen sett opp mot støtten. Da er eneste tiltak man kan gjøre for å få ned regningen - å spare.

Vi får vente til prisen går sakte men sikkert ned - da kan det lønne seg å dunke på med kjempeforbruk dersom kompensasjonsprisen forventes å være vesentlig høyere en aktuell kraftpris........Da kan man faktisk få den absurde situasjonen at det kan lønne seg å bruke mye energi. Dette vil da typisk skje mot slutten av en måned.
F.eks kan man prognosere hva forventet kompenasjonspris vil ligge på - og så vurdere om det lønner seg med et skippertak med økt forbruk på slutten......

daktari

Det er i grunn veldig overraskende at de ikke har kuttet mva. for lenge siden. (Eller ikke...)
Nord-Norge har jo hatt mva-fri strøm i alle år så det går åpenbart an. Ikke så redde for økt forbruk der oppe gitt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på mandag 29. august 2022, klokken 08:23
Det er i grunn veldig overraskende at de ikke har kuttet mva. for lenge siden. (Eller ikke...)
Nord-Norge har jo hatt mva-fri strøm i alle år så det går åpenbart an. Ikke så redde for økt forbruk der oppe gitt.

Det at de ikke har gjort dette grepet viser vel hvor "grisk" staten egentlig er.
Argumentet mph. renter kan da umulig ha så stor effekt her da man allerede har mva fritak i nord, bedrifter
betaler ikke moms.

Da sitter jeg igjen med inntrykket av at staten er verre en onkel skrue.
En tidligere statsminister sa en gang at man ikke kan spise penger - men jeg lurer på om Vedum og Støre
i det minste elsker å bade i penger.....For det er vel nesten det eneste man kan bruke alle disse pengene til - for
å dytte en krone mer ut i samfunnet..."det er fali det"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Egil S på søndag 28. august 2022, klokken 18:56
Wohoo! da var det jaggu 10,27kr Kw/h i morgen kveld her i sør.
Er det ikke fantastisk?
Nå er det vel billigere å lade ute på 11/22Kw ladere til rett over 3kr kw/h enn å lade hjemme etter strømstøtte.
Det er godt vi får utgiftene til å strekke til iallfall.

Bare å glede seg til vinteren... 20kr?, 50kr? The sky's the limit.... kjenner jeg gleder meg.

Jeg gleder meg og til vinteren....må drite i skauen (forbrenningstoalett for dyrt), samt brenne tomme brusplastflasker for å gi billigere varme. Ser jeg brukte 326 kroner på 44kWh en varm sommerdag nå på lørdag...på 1 dag. Kommer vel noe nettleie i tillegg tror jeg. Har ikke ladet elbil, har ikke boblebad, og har ikke hatt på varmekabler på det 3m2 badet.

Det jeg vil frem til er at det ca vil koste ca 750-1000 kroner dagen å være på hytta i vinter...om en er veldig sparsommelig. Hvis en bruker 750 hver dag en bruker hytta og bruker den 8 dager i en måned er en oppe i 6000 kroner på en måned. Hvis en drister seg opp i 1000 per dag er det 8000...og da har en ikke tatt med vedlikeholdsvarme for å hindre at det kondenserer inni isolasjonen/hytta.

Bruker en 2000kWh på hytta en måned koster det 15.000 kroner med dagens strømpris i NO2.

1 stk ovn på 1000watt koster 5600,- på en måned (ved kr7,5 per kWh)....er jo egentlig mye dyrere nå inkl nettleie og alt...
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Sikkert upoulært mening men kan man ikke si at vesten nå har tapt den økonomiske krigen mot Russland? Estland og Romania betaler mer pr kw enn i Norge..... Har de vannvittige lønner der?

Bensin koster ca 5-6,- pr liter der. Støm ca 1/10 - og ja lønninger er lavere men de har en stor middelklasse som tjener bra.

hELgenen

Sitat fra: filtvet på mandag 29. august 2022, klokken 10:41
Sikkert upoulært mening men kan man ikke si at vesten nå har tapt den økonomiske krigen mot Russland? Estland og Romania betaler mer pr kw enn i Norge..... Har de vannvittige lønner der?

Bensin koster ca 5-6,- pr liter der. Støm ca 1/10 - og ja lønninger er lavere men de har en stor middelklasse som tjener bra.

Hva man betaler for strøm er jo egentlig ikke så interessant - det er hva man betaler for en varm dusj, et varmt hus, for matlaging,transport osv..som betyr noe. Om disse i Romania fyrer med dieselaggregat for å få strøm, gass og ved for varme/matlaging - så er jo kanskje totalen for dem uansett lavere enn for en nordmann.
Det er sikkert lavere snittlønn der også - men det er sikkert de som har langt mer enn snitt også...

Counterpointer

Sitat fra: Merce på søndag 28. august 2022, klokken 21:39
Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. august 2022, klokken 13:11
I det øyeblikket noen sier MSM så ringer det høylydt i varselklokkene om konspirasjoner og lignende begreper. Da blir jeg veldig skeptisk selv om kildekritikk er noe som burde brukes mer.

Ingen konspirasjonsteoretiker her, kun en observasjon av hvor utrolig fraværende "media" er når det gjelder de store viktige sakene.

Bare se, debatten om å kutte strømkablene er jo nesten ikke tema lenger! Nei, nå diskuteres nesten utelukkende utformingen av diverse støtteordninger for å rette opp i den politikken som myndighetene med vel og vitende fører.

Det er jo egentlig helt utrolig, at styrende myndigheter kan sitte åpenlyst å diskutere forskjellige tiltak for å bøte konsekvensene av den politikken de fører.....!

Jeg tror folk ikke egentlig har tatt inn over seg hvor hinsides galt dette er.
Bra presisering [emoji1360] Da gikk alarmen min uten grunn. Media sin ekstremt servile holdning er et stort problem.

Counterpointer

To the point historisk analyse.

https://energinytt24.no/2022/08/den-norske-strompriskrisen-er-storste-politiske-skandale-siden-1814/?fbclid=IwAR2KTpvF4MSELW5QBPQF0lSv7UwmosEgAoERvQMP_v42ctiaUV2B2jcBvLY

Gjengir hele teksten siden den er veldig relevant.

«Professor: Den norske strømpriskrisen er største politiske skandale siden 1814
Strømkrisen slår alle rekorder i politiske lederes ansvarsløshet overfor egen befolkning, med lederne i AP og Høyre i førersetet, sier professor til Energinytt24.no.

Prisutviklingen på strøm i Norge er den største politiske skandalen i fredstid etter 1814, sier professor emeritus Øystein Rian til EnergiNytt24.no i dag, samme dag som at strømprisen i sørvest har satt ny rekord igjen og i morgen overstiger 10 kroner kwt inkl mva.

Rian er professor emeritus ved Universitetet i Oslo og har politisk historie som fagfelt.

– Strømkrisen slår alle rekorder i politiske lederes ansvarsløshet overfor egen befolkning, med lederne i AP og Høyre i førersetet legger han til.

Den erfarne professoren med over 50 års fartstid i forskning på politisk historie, mener at en del av skandalen er at en mektig allianse av partier, NHO, markedseksperter og media reiser en beskyttende mur omkring dem som har fratatt nordmenn deres elementære trygghet i hjem og på arbeid. Denne alliansen hindrer også alle forsøk på å finne en løsning på krisen som gjør slutt på at folk og bedrifter er kasteballer i et tøylesløst marked sier han.

På spørsmål om hva han synes om Støre og Solbergs henvisning til Putins krig, om de som krever billigere strøm, svarer han at dette er en herskerteknikk som ligner den McCarthy drev på med overfor politiske motstandere på 1950-tallet. McCarthy konstruerte som argument under valg at han satt med en liste med navn på kommunister i den amerikanske statsforvaltningen, for å skremme og herse med de som var uenig med ham

Counterpointer

Klipper ut en setning fra teksten over som peker på en hovedproblemstilling:

«en mektig allianse av partier, NHO, markedseksperter og media reiser en beskyttende mur omkring dem som har fratatt nordmenn deres elementære trygghet i hjem og på arbeid.»

Det er denne sammensmeltningen som har ført oss dit vi er nå, hvor vi går en vond vinter i møte. Værst blir det for de svakeste som bor i NO2, men varierende grad av ille for de fleste.

Egil S

For de som lurer.

Verdensbanken har tall på hvor mye strøm som brukes i de forskjellige landene, disse er fra 2014, men gir en indikasjon på energi miksen.

https://data.worldbank.org/indicator/EG.USE.ELEC.KH.PC?most_recent_value_desc=true

Island ligger på førsteplass med ca 58.000Kw
Norge nr 2 med 23.000Kw
på 6. plass ligger Finland med 15.250Kw
Tyskland på 23. plass med 7.035Kw

Estland ble nevnt over her, de ligger på 25. plass med 6732Kw

Romania ligger laaaaangt nede på listen med 2584kw.

Nordmenn bruker altså mer enn 3 ganger så mye strøm som en tysker og estlender og nesten 10 ganger så mye som er rumener.

Det er fordi Norge har kjørt en politikk siste 30åra på at vi skulle bruke billig ren vannkraft.
Vi har derfor bannlyst oljefyring som mange hadde på 60, 70 og 80-tallet.
Er vel knapt bygget en bolig med ildsted siste 20 årene.
Ikke bruker vi gass til fyring eller matlaging heller, vi er 100% avhengig av strøm til alt i våre hus, det har vært en villet politikk, i utgangspunktet en bra politikk i.o.m at vi hadde masse billig ren vannkraft.
Så gikk det altså veldig galt på et tidspunkt.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hELgenen

Sitat fra: Egil S på mandag 29. august 2022, klokken 12:42
For de som lurer.

Verdensbanken har tall på hvor mye strøm som brukes i de forskjellige landene, disse er fra 2014, men gir en indikasjon på energi miksen.

https://data.worldbank.org/indicator/EG.USE.ELEC.KH.PC?most_recent_value_desc=true

Norge nr 2 med 23.000Kw

Nordmenn bruker altså mer enn 3 ganger så mye strøm som en tysker og estlender og nesten 10 ganger så mye som er rumener.

Politikere i Norge har nok ikke forstått dette - de ser bare på tallene og leser dette som sløsing med energi.
Mao. de klarer ikke sette tallene i perspektiv sett opp mot klima og andre energikilder de ulike land bruker.

Jeg har også sett materiell delt ut til skoleelever der det vises til at i Norge så sløser vi veldig med strømmen sammenlignet med andre land.  Dette uten å påpeke ulike klima fortusetninger samt hensynta energimiks....

zbk

Og for de som lurer, så er det et slags plaster på såret at Oslo har samme strømpris som NO2 i morgen. I tillegg får vel de mindre tilbakebetalt pga rimeligere pris tidligere i august. Mohahaha.

Men solcellene betaler seg relativt fort tilbake for tiden (uten innregnet tilbakeføring hadde det bli 2500,- i august), men det utgjør nesten 2% av anleggskost bare på den ene måneden uansett.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på mandag 29. august 2022, klokken 13:26
Sitat fra: Egil S på mandag 29. august 2022, klokken 12:42
For de som lurer.

Norge nr 2 med 23.000Kw

Politikere i Norge har nok ikke forstått dette - de ser bare på tallene og leser dette som sløsing med energi.
Mao. de klarer ikke sette tallene i perspektiv sett opp mot klima og andre energikilder de ulike land bruker.

Jeg har også sett materiell delt ut til skoleelever der det vises til at i Norge så sløser vi veldig med strømmen sammenlignet med andre land.  Dette uten å påpeke ulike klima fortusetninger samt hensynta energimiks....

Og så er det jo ganske ironisk, hyklersk og alt mulig annet at Tyskland får bygge opp sin energibuffer (gass), mens Norge ikke får bygge opp sitt energilager (vannmagasin). Go figure...
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Finn 5 feil :

[attachment id=0 msg=1063047]

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på mandag 29. august 2022, klokken 11:48
Værst blir det for de svakeste som bor i NO2, men varierende grad av ille for de fleste.
Nå er forbindelsen til NO1 og NO3 oppe igjen, så det blir like ille der.

Ellers vil jeg påsta at det blir værst for de som evt bor på hytte i disse områdene. Selv med kun vedlikeholdsvarme så risikerer man at det koster en tusenlapp om dagen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA