Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 26. august 2022, klokken 19:22
Endelig et, etter mitt syn, fornuftig forslag til strøm støtte;

Strømstøtten SV vil foreslå den 19. september, når Stortinget samles til ekstraordinært strømmøte, er delt i trinn som skiller på hvor mye støtte man skal få, basert på hva man bruker. De vil at staten skal:

Dekke 100 prosent av strømprisen over 50 øre per kilowattime for de første 1000 kilowattimene man bruker i måneden, fra og med september og ut året.
Dekke 80 prosent av strømprisen for den neste 2000 kilowattimene som brukes per måned
Sette et tak der man kan få strømstøtte for opptil 3000 brukte kilowattimer i måneden, i motsetning til 5000 som er dagens tak.
– Dette sikrer deg god støtte til det nødvendig forbruket, så du kan koke kaffe, ta deg en dusj og ha lys og varme uten å bli flådd av de høye strømprisene. Og så vil vi ha litt lavere støtte for forbruket etter det, sier Bergstø.

Dette ikke ment som et politisk innlegg, og det er heller ikke fra et parti jeg har gitt min stemme i valg så det er sagt!

Men det er temmelig lite gjennomtenkt. Bor man i et trekkfullt hus på bygda der gradestokken går ned mot minus 30 og eneste varmekilde man har er elektrisitet - vel da er man tydeligvis ikke like mye verdt som personen i en leilighet på aker brygge.

Man kan ikke forvente at noen skal slenge 500.000 ++ opp på bordet og byttet vinduer og etterisolere et helt hus før vinteren setter inn - det går bare ikke.

Så dette er et forslag trolig designet for den typiske SV velger godt bosatt i en byleilighet...

arthur

Denne kommentaren; "Bor man i et trekkfullt hus på bygda der gradestokken går ned mot minus 30 og eneste varmekilde man har er elektrisitet " kom enda fortere enn jeg forutså, skal innrømme det. SKal alt, og alle, lover, regler, unntak, bidrag, støtte osv gis til enhver ytterlighet uansett?Prøv, om mulig, å se det litt større bilde for en gangs skyld, ok?

Bare et lite spørsmål; Hvor mange store trekkfulle hus på bygda hvor det regelmessig er minus 30 har ingen andre varmekilder enn strøm? Og så et lite til (spørsmål); Hvor stor prosentvis andel utgjør disse av landets totalt 2 666 507 boliger utgjør disse?

Og kanskje, bare kanskje (?) er dette huset ditt i et område hvor strømmen ikke koster femti øre, men ti øre? Og kanskje, bare kanskje, er den, eller de, som bor der verdige mottage av støtte til sin boli`? ELler kan selge denne og flytte til en, for dem, egnet biolig, eller er det en menneskerett å bor hvor man vil, hvordan man vil og forvente at fellesskapet skal stille opp 24/7 og med åpen lommebok? Greit å være litt seriøs!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Radial

Syns denne er fin:

https://www.nrk.no/rogaland/stromkrisen_-bonder-ma-destruere-avlinger-1.16077698

Blir litt mindre mat i butikkene fremover...

Nesten rart denne bonden ikke har blitt pålagt egen avtale med lokal kraftproduksjon, siden forbruket er såpass høyt pr mnd.

Uansett nitrist. Konsekvensene har ingenting med solidaritet, energimangel i EU, eller krigen å gjøre....bare ett system som ikke tar hensyn til store forandringer i verden.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 26. august 2022, klokken 20:01
ELler kan selge denne og flytte til en, for dem, egnet biolig, eller er det en menneskerett å bor hvor man vil, hvordan man vil og forvente at fellesskapet skal stille opp 24/7 og med åpen lommebok? Greit å være litt seriøs!

Jeg mener at i Norge så burde man få lov til å bo hvor man vil. Folk er veldig ulike og det synes jeg vi skal
respektere. Vi aksepterer f.eks ulik legning,ulik religion osv.. og jeg mener vi bør akseptere at folk rett og slett er ulik skrudd sammen også. Uten disse menneskene som faktisk bosatte seg utenfor byen hadde vel en vel heller aldri fått bygget alle kraftverkene som faktisk produserer den kraften hele storsamfunnet er avhengig av.

Personlig hadde jeg f.eks aldri overlevd dersom jeg skulle bo i en by - det hadde endt fryktelig galt.
På samme måte tror jeg det ville gått veldig galt med psyken til en person som elsket by livet om du
hadde plassert denne milevis fra andre mennesker.

Jeg mener valg av bosted og boform er en ekstrem viktig frihet man bør kjempe for å beholde og som har tjent landet godt i århundrer.  For å sette det på spissen - dersom EU byråkratene synes folk i Norge heller burde bosette seg sentralt i EU for å ikke bruke for mye energi og heller bare eksportere all kraft sørover - er det en grei holdning?

Jeg synes også dette SV forslaget er ekstremt tilpasset hva man kanskje forbinder med en SV velger sitt bosted og forbruk. Det er ren og skjær egoisme fra SV å tilpasse ordningen egne velgere.......

02jan

Forslaget med å straffe familier, som har behov for å bruke strøm for å holde varmen i hus har jeg lite sansen for.

Skrev for et år siden her inne noe om det vi ser nå av strømpriser, dvs jeg tok feil, skrev at med tillknytningen til EU land ville medføre 2 - 3 kr pr. kwt før Mva+nettleie. Her tok jeg feil prisen kan godt legge seg på vesentlig høyere nivå vinterstid i årene fremover.

Var nylig oppover Østerdalen og her er det flere som bor i samme hustype som vi bor i, 1950 talls standardhus, godt håndverk og for min del hustypen jeg har glede av da jeg kan vedlikeholde det meste selv. Konstruksjonen kan sikkert vare i nye 70 år.

Men med 5 kr kwt havner vi på ca 900 kr døgnet for å holde huset OK varmt (19-20 grader) på en normal vinterdag. Kan godt være snakk om 5 mnd med sammenhengende vinterdager her + 2 mnd vinter/vår. 

Da blir det kostbart å holde huset beboelig.^

Hvis det skal være tak på månedsforbruket og taket settes etter byleilighet medianbehov, så vil jeg forvente at også energi fra felles areal, felles garasje, fjernanlegg, vaktmester, diverse håndtverkertjenester også beregnes inn (jeg utfører de fleste av disse oppgavene selv).  Vil også mene at strøm til T-bane, trikk, elbusser også må beregnes inn (jeg lader min elbil på huset).
Er heller ikke bruker av flytog eller fly privat.  Bor landlig/naturområde og er sjelden på reise eller flere dager borte fra hjemmet, 90% av feriedager tilbringes lokalt.

Har selv bodd i by (innen for ring 2 i Oslo), og folk må få lov til å bo der de vil uten å bli satt opp mot hverandre slik det nå fremstilles i media. Å bo i gammelt hus blir nå på vei til å fremstilt som sløseri og litt på utsiden av den nye normen.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

filtvet

Har et "gammelt" hus fra ca 1950. Ikke spesielt kaldt om vinteren. Deler av isolasjon er flis og deler glava. Med en god vedovn er det lett å holde hele huset varmt om vinteren i ned til -20.

arthur

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. august 2022, klokken 20:26
ELler kan selge denne og flytte til en, for dem, egnet biolig, eller er det en menneskerett å bor hvor man vil, hvordan man vil og forvente at fellesskapet skal stille opp 24/7 og med åpen lommebok? Greit å være litt seriøs!

Jeg mener at i Norge så burde man få lov til å bo hvor man vil. Folk er veldig ulike og det synes jeg vi skal respektere.

Ja, helt enig, men jeg mener også at det må være opp til den enkelte å ta konsekvensene av sine valg.

For meg blir det på grensen til galskap å f.eks bruke 5,6 milliarder på en ny vei i håp om at folk (2.700 innbyggere) ikke flytter derfra. Forøvrig har det ikke virket etter hensikten.  Om de som (fortsatt) mener de har fortjente det? Ja, selfvølgelig mener de det!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

førategangtesla

Rimeligste time for oss dette døgnet er klokken 15:00 og da koster strømmen 579,44 øre. Gjennomsnittlig pris dette døgnet er 723,72 øre. Bor i Mandal og har LOS/Agder Energi,godt Agder Energi er blant de dyreste i landet på nettleie også  :)

Radial

Sitat fra: arthur på lørdag 27. august 2022, klokken 07:51

Jeg mener at i Norge så burde man få lov til å bo hvor man vil. Folk er veldig ulike og det synes jeg vi skal respektere.

Ja, helt enig, men jeg mener også at det må være opp til den enkelte å ta konsekvensene av sine valg.

For meg blir det på grensen til galskap å f.eks bruke 5,6 milliarder på en ny vei i håp om at folk (2.700 innbyggere) ikke flytter derfra. Forøvrig har det ikke virket etter hensikten.  Om de som (fortsatt) mener de har fortjente det? Ja, selfvølgelig mener de det!

Skal man unngå evig sentralisering, må man gjøre slike prosjekter. Noen vil feile, men noen vil også lykkes.

Jeg er tilhenger av en desentralisering, og tilrettelegging for arbeidsplasser & bosetting som er litt spredt rundt i hele landet. Trenger ikke legge landet dødt mellom byene, som store deler av Sverige.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 27. august 2022, klokken 07:51

Selvfølgelig må man ta konsekvenser av sitt valg - og systemet er faktisk lagt opp slik at å føre fram strøm til grisgrendte strøk - det betaler man ekstra for gjennom nettleien og ifb. tilkoblingen gjennom anleggsbidrag.  Nettleien i grisgrendte strøk er også generelt høyere enn i bystrøk. Når det kommer til produktet som kommer ut av ledningen så er energi behovet vesentlig forskjellig fra en bygård i Oslo og en husmanssplass i Østerdalen for å holde 19 grader innendørs på vinterstid. Å designe en løsning ut fra hva egen måler i en bygård i Oslo forbruker både blir og er feil.
Som innbygger i f.eks Oslo vil det offentlige også bidra med energi i hverdagen som en innbygger i f.eks Østerdalen må dekke selv over strømregningen. F.eks kan man som innbygger i Oslo benytte seg av masse offentlige tilbud i mange av døgnets timer og da skru ned eget forbruk i den perioden man ikke er hjemme - sagt på en direkte måte så "snylter" man energi fra felleskassen på den måten. Slike muligheter har man selvfølgelig ikke i grisgrendte strøk - man må fyre hele tiden og har ingen offentlig tilgjengelig bygg man kan drive dank i flere timer. 

Nei - SV sitt forslag er umoralskt, etisk forkastelig og oser av egoisme,en mangefull virkelighetsforståelse og et menneskeverd jeg ikke deler. 

stefse

Det er iallefall på tide å debunke eller ignorere overtalelseskunstene fra endel sentrale politikere og deres medhjelpere i reklame og kringkastingsbransjen. Det har null med solidaritet og Putin å gjøre at vi betaler inn disse enorme summene for å overby utenlands kraftmeglere for å beholde strømmen selv. Om noe skulle vært solidarisk, burde vi solgt kraften med rabatt - til alle.
Dette eksperimentet med avsindige kraftpriser er av alle land i Europa, verst for Norge. Selv med Putler-priser på gass er det billigere å fyre med den, enn å varme opp med strøm. Problemet er at i nettopp Norge som leverer gassen, kan folk nesten ikke bruke den. Elektrisitetsprisene på kontinentet oppfører seg som et derivat av gassprisen, og Norge har lagt alle eggene i den kurven. Dette burde likevel gå helt fint fordi vi med mer normale tilstander, har full kontroll på den. Nå har vi ikke det, på grunn av avtaler som både da de var inngått og nå, er gjennomskuet som særdeles ugunstige for Norge, og tildels helt unødvendige selv om man ønsker å eksportere strøm.
Men når upassende regler laget for andre land kombineres med dyptgående misforståelser høyt opp i landets forvaltning, pares med bruk av noe som nesten kan kalles propaganda, begynner det å bli farlig. Nordmenn har hatt en enorm sovepute og derfor ikke behøvd å bry seg mye om politikken, men når det gjelder, vil slikt ikke lenger tolereres av en tross alt, meget oppegående befolkning.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

automat

Sitat fra: Radial på lørdag 27. august 2022, klokken 08:28

Skal man unngå evig sentralisering, må man gjøre slike prosjekter. Noen vil feile, men noen vil også lykkes.

Jeg er tilhenger av en desentralisering, og tilrettelegging for arbeidsplasser & bosetting som er litt spredt rundt i hele landet. Trenger ikke legge landet dødt mellom byene, som store deler av Sverige.

Det jeg savner er en debatt om hvilke bygder og småsamfunn vi skal satse på, og hvilke vi kan la dø ut. Men den diskusjonen tør vi ikke ta. I dag bosetter vi oss på enhver holme og nes, og forventer fullverdige offentlige ytelser. Dette er en ekstremt kostbar løsning, som vi neppe hadde hatt råd til uten en oljesmurt økonomi.

Skal det offentlige bruke resurser på en bygd, så må man kunne forvente at bygda yter noe tilbake til storsamfunnet, i en eller annen form. (Utover at det er koselig å bo der.) Det må jo være bedre å satse på de bygdene som har noe å gi.

Men politikerne kommer nok til å være like seint ute som ved hånderingen sv strømkrisen. Det kommer først til å skje noe etter at oljeinntektene er slutt. Med massiv fraflytting og «svenske tilstander» som resultat.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

02jan

* ang. Infrastruktur-brosystem på noen øyer på Nord vestlandet. Som Østlending skal jeg være veldig forsiktig å mene det ene eller andre her.

Tenker det godt kan være både havbsukindustri eller annen næring knyttet til havet der ute, som da har glede av fast veiforbindelse. Ser at media trekker frem antall innbyggere.
Hvilken muligheter ny infrastruktur gir i framtiden er nok også med i regnskapet.
Kanskje enda mer populært å ha mulighet til å bo nære havet hvis overopphetet mellomeuropa og knapphet på naturressurser ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

stefse

Hvis man skal trekke de generelle linjene i dette her, så er det at Norge skal avfolke eneboliger og distrikter, få folk inn i sentralt beliggende energieffektive leiligheter, for å frigjøre energi til andre formål som f.eks eksport av elkraft til EU. Det spørs om mange er enig i det.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

automat

Sitat fra: 02jan på lørdag 27. august 2022, klokken 10:22
* ang. Infrastruktur-brosystem på noen øyer på Nord vestlandet. Som Østlending skal jeg være veldig forsiktig å mene det ene eller andre her.

Tenker det godt kan være både havbsukindustri eller annen næring knyttet til havet der ute, som da har glede av fast veiforbindelse. Ser at media trekker frem antall innbyggere.
Hvilken muligheter ny infrastruktur gir i framtiden er nok også med i regnskapet.
Kanskje enda mer populært å ha mulighet til å bo nære havet hvis overopphetet mellomeuropa og knapphet på naturressurser ?
I flg Aftenposten i dag så er det flere bedrifter der. Men folk vil ikke pendle dit. Det koster 175kr pr passering i bompenger til fastlandet ( med et tak på 7000kr/mnd) , nesten det dobbelte av ferga.

Øyene ligger også for langt fra Ålesund til å være attraktiv som boområde for pendlere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA