Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: Moas på torsdag 25. august 2022, klokken 14:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 25. august 2022, klokken 08:58
20 000 kr + tilkobling:  https://www.elbilhjelpen.no/utstyr-for-energistyring/invertere
Jeg vurderer seriøst å gå for en sånn løsning + batteri + solceller allerede i høst.

Fordel;
+Ved strømrasjonering så blir dette en vinner
+Her hos oss så er nettet ustabilt og da kan dette fungere som en stor UPS (har flere små idag så f.eks. bilen kan komme seg ut av garasjen ved strømbrudd).
+Kan kutte effektlede med ett trinn (og dermed muliggjøre igjen 11 kWh av elbilen)
+Ett lite 100W solcellepanel eller to kan supplere ved rasjonering

Ufordel: ?

Er forresten en av de gale som startet 10 kr /kWh tråder i sommer. Når sikter jeg mot 40 kr / kWh og strømrasjonering etter å ha fått faglig og politisk påfyll på seminarer.

Jeg vil si at den klart største ulempen er kostnad. Eksempelet det vises til her er et batteri på 5,1kWt med pris på 20.000 kr. Nå er det riktignok noen netteiere som har en relativt kraftig økning på effekttrinn, men jeg tror jeg hadde avventet batterikjøp til prisen er betydelig lavere.

Om man vil bruke batteriet til å kutte effektledd ved elbillading med ett trinn og man vil lade når strømmen er billigst må batteriet nødvendigvis lades med strøm til en høyere pris så da blir gevinsten her mindre, litt avhengig av hvor ofte man lader og prisforskjeller på strøm gjennom døgnet.
Ønsker man å bruke batteriet til å flytte forbruk til billigere timer får man kanskje flyttet mellom 5 og 10 kWt per døgn og om man har relativt stor prisforskjell mellom billige og dyre timer er det kanskje 5 kroner spart per døgn. I så fall er det over 10 år før man går i null med kun utlegget til batteriet. Installasjon og eventuelt andre kostnader til utstyr kommer i tilegg til dette. Blir strømprisen nærmere 40 kroner i en lengre periode og strømstøtten fjernes vil selvsagt regnestykket kunne se noe annerledes ut...

Solceller er en annen ting, men jeg har enda ikke sett noen som (i Norge) anbefaler batteri til annet enn hytteanlegg som er offgrid. Med strømstøtte er ren eksport av strøm enda mer lukrativt ettersom man tidvis selger strøm for 2-3 ganger høyere pris enn det man reelt betaler for tilbakekjøp av strøm fra nettet.

ToWalkOrDrive

Ekstremt flaks at strømprisen er 8kr per kWh for bedrifter og hytteeiere. Hvis ikke hadde jo inflasjonen og rentene vært syyyykt høye....skal en tro næringsminister Vestre... så hvis innsatsfaktorene (strøm) hadde vært billigere....så ville bedrifter satt...opp...prisene på produktene.....hmmm...det stemmer ikke med økonomi-utdannelsen....må visst ta oppfriskningskurs.

Ser at Erna heller ikke har lært dette nye.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

elektrolux

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 25. august 2022, klokken 18:29
Sitat fra: Moas på torsdag 25. august 2022, klokken 14:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 25. august 2022, klokken 08:58
20 000 kr + tilkobling:  https://www.elbilhjelpen.no/utstyr-for-energistyring/invertere
Jeg vurderer seriøst å gå for en sånn løsning + batteri + solceller allerede i høst.

Fordel;
+Ved strømrasjonering så blir dette en vinner
+Her hos oss så er nettet ustabilt og da kan dette fungere som en stor UPS (har flere små idag så f.eks. bilen kan komme seg ut av garasjen ved strømbrudd).
+Kan kutte effektlede med ett trinn (og dermed muliggjøre igjen 11 kWh av elbilen)
+Ett lite 100W solcellepanel eller to kan supplere ved rasjonering

Ufordel: ?

Er forresten en av de gale som startet 10 kr /kWh tråder i sommer. Når sikter jeg mot 40 kr / kWh og strømrasjonering etter å ha fått faglig og politisk påfyll på seminarer.

Jeg vil si at den klart største ulempen er kostnad. Eksempelet det vises til her er et batteri på 5,1kWt med pris på 20.000 kr. Nå er det riktignok noen netteiere som har en relativt kraftig økning på effekttrinn, men jeg tror jeg hadde avventet batterikjøp til prisen er betydelig lavere.

Om man vil bruke batteriet til å kutte effektledd ved elbillading med ett trinn og man vil lade når strømmen er billigst må batteriet nødvendigvis lades med strøm til en høyere pris så da blir gevinsten her mindre, litt avhengig av hvor ofte man lader og prisforskjeller på strøm gjennom døgnet.
Ønsker man å bruke batteriet til å flytte forbruk til billigere timer får man kanskje flyttet mellom 5 og 10 kWt per døgn og om man har relativt stor prisforskjell mellom billige og dyre timer er det kanskje 5 kroner spart per døgn. I så fall er det over 10 år før man går i null med kun utlegget til batteriet. Installasjon og eventuelt andre kostnader til utstyr kommer i tilegg til dette. Blir strømprisen nærmere 40 kroner i en lengre periode og strømstøtten fjernes vil selvsagt regnestykket kunne se noe annerledes ut...

Solceller er en annen ting, men jeg har enda ikke sett noen som (i Norge) anbefaler batteri til annet enn hytteanlegg som er offgrid. Med strømstøtte er ren eksport av strøm enda mer lukrativt ettersom man tidvis selger strøm for 2-3 ganger høyere pris enn det man reelt betaler for tilbakekjøp av strøm fra nettet.

Husk at VVB også lagrer energi tilsvarende 7,5 kWt/100l

Sammen med et knappe 5 kWt batteri og solkraftverk som gir maks 8 kWt på en god dag dekker dette faktisk døgnforbruket vårt nesten halve året.

For å komme vinteren i møte tenkes batteriet økt til 30 kWt.

Siden vi kan "shoppe rundt" og kun bruke døgnets rimeligste strøm kombinert med strømstøtte for snittprisen ender vi opp med en svært så hyggelig snittpris å betale selv. Faktisk 15 øre lavere i juli 22 i forhold til juli 21
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Det finnes egne tråder for solceller og andre spareopplegg.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Vidar_S

Sitat fra: elektrolux på fredag 26. august 2022, klokken 06:30
Husk at VVB også lagrer energi tilsvarende 7,5 kWt/100l

Sammen med et knappe 5 kWt batteri og solkraftverk som gir maks 8 kWt på en god dag dekker dette faktisk døgnforbruket vårt nesten halve året.

For å komme vinteren i møte tenkes batteriet økt til 30 kWt.

Siden vi kan "shoppe rundt" og kun bruke døgnets rimeligste strøm kombinert med strømstøtte for snittprisen ender vi opp med en svært så hyggelig snittpris å betale selv. Faktisk 15 øre lavere i juli 22 i forhold til juli 21

Jeg sliter fremdeles med å se hvordan man skal gå med noe merkbart overskudd totalt sett ved bruk av batteri.

Jeg har også et solcelleanlegg som i sommerhalvåret dekker ca mitt forbruk i sommerhalvåret, men jeg er mer tjent med å eksportere enn å bruke denne strømmen selv.

Når du sammenligner prisen for juli 2021 vs juli 2022 - Inkluderer du da strøm fra solcellene som priset til kr 0,-/kWt? Jeg tror regnestykket ditt kunne blitt enda mer gunstig om du hadde eksportert/solgt strømmen som i ditt tilfelle havnet i batteriet og kjøpt tilbake strøm med strømstøtte. Det kan også være interessant å se det tilsvarende regnestykket i en måned uten solcellestrøm for å se hvor mye batteriet isolert bidrar til å få ned snittprisen.

Om man ser bort fra investeringskostnaden er jeg med på at det er en interessant løsning med batterier, men at det lønner seg med batteri opp mot andre alternativer sliter jeg med å se. Gi meg gjerne et regnestykke som viser at jeg tenker feil med tanke på økonomien i det.

geear

Klarer heller ikke se at batteripakke gir positiv kost-nytte enten man har solceller eller ei. Eneste er om man har solceller og det på et tidspunkt ikke lenger vil være mulig å selge strøm til spotpris eller ha solkonto. Ikke bra fra et miljøperspektiv heller.

Har man allerede vannbåren varme, helst med en allerede overdimensjonert varmepumpe, og kan få tak i billig(e) tank(er), så tror jeg stor akkumulatortank er den mest kosteffektive løsningen for lagring av energi - men svært begrenset nytte i sommerhalvåret enten man har solceller eller ei, og i vinterhalvåret så er solproduksjonen så lav at det kun er prisvariasjonene gjennom dagen man kan få noe utav.

Håvar

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 24. august 2022, klokken 14:01
Sitat fra: Counterpointer på søndag 21. august 2022, klokken 19:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 21. august 2022, klokken 07:40
Ganske imponerende at denne AP-politikeren tør å stå opp mot propagandaen som Støre og de andre politikerne serverer av halvsannheter.
Han hadde mange gode poenger [emoji1360][emoji1360]

Det var tragisk å både se og høre lederne for de store partiene på debatten fra Arendal. Det var «cherrypicking» på maksnivå. Støre lirte jo også der av seg løgnen om om at det er «tørrår» ( dette er grundig tilbakevist av faktisk.no). I tillegg kom han med den ekstremt tvilsomme påstanden om at det har gått dårlig med land som har makspris!

Hvis det ikke er tørrår, hvorfor sliter Oslo sånn med vannstanden i Maridalsvannet? Det har vært restriksjoner på vannforbruk i Oslo veldig lenge nå. Og Randsfjorden er lavere enn jeg noensinne har sett den på sommerstid, alle bryggene står fortsatt godt inne på land og er ubrukelige. Tipper vannstanden er en meter lavere enn normalt.

https://www.nettavisen.no/okonomi/frykter-at-oslo-gar-tom-for-vann-samtidig-sendes-1000-liter-i-sekundet-rett-i-elva/s/5-95-473348

Oslo kommune tappet ned vassdraget i fjor for å utføre damrehabilitering. I tillegg straffes Oslo for å ha én drikkevannskilde og rør der nesten halvparten av vannet lekker ut av rørene på vei til forbrukerne.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

hELgenen

Det siste dagers prisrekorder kan slå ganske hardt ut for husholdninger på slutten av måneden her.

Staten dekker jo 80% av snittprisen over 70 øre i august - men ettersom snittet ikke går like raskt opp som prisene dag for dag,så kan det nok komme en overraskelse for en del her når august regningen kommer.
Husk at dersom snitt blir 4.25 eks mva - så dekker staten kun 80% av prisen over 70 øre. Dvs. kr 2.84 eks mva.

(4,25-0.7)*0,8=2.84 - som da er beløpet staten betaler tilbake.

I dag er jo den løpende prisen nær 5 kroner i NO2 eks mva. Differansen mellom 2.84 og 5 må jo husholdningen
selv dekke løpende resten av måneden...Så da snakker vi 2.16 kroner + nettleie + moms. Og
for en del betyr det jo fort at man disse dager betaler langt over 3 kroner pr kwh effektiv pris om dagen.

Vidar_S

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. august 2022, klokken 14:24
Det siste dagers prisrekorder kan slå ganske hardt ut for husholdninger på slutten av måneden her.

Staten dekker jo 80% av snittprisen over 70 øre i august - men ettersom snittet ikke går like raskt opp som prisene dag for dag,så kan det nok komme en overraskelse for en del her når august regningen kommer.
Husk at dersom snitt blir 4.25 eks mva - så dekker staten kun 80% av prisen over 70 øre. Dvs. kr 2.84 eks mva.

I dag er jo den løpende prisen nær 5 kroner i NO2 eks mva. Differansen mellom 2.84 og 5 må jo husholdningen
selv dekke løpende resten av måneden...Så da snakker vi 2.16 kroner + nettleie + moms. Og
for en del betyr det jo fort at man disse dager betaler langt over 3 kroner pr kwh effektiv pris om dagen.

For de som var på ferie eller av andre grunner brukte betydelig mindre strøm i starten av måneden enn de gjør nå skal jeg være enig i at det kan gjøre merkbare og negative utslag, men om man har hatt et jevnt forbruk gjennom måneden vil man jo (i alle fall teoretisk) komme desto gunstigere fra det med forbruket i første del av måneden (opp mot strømstøtte) som man kommer negativt ut av det nå på slutten.

hemi

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. august 2022, klokken 14:24

matten din og de som bestemmer i norge er forskjellig :p

arthur

Noen tanker om strømstøtte til bedrifter:

"Solberg-regjeringen sydde på rekordtid sammen en fallskjerm for bedrifter, som kompenserte for bortfall av inntekter. Da, som nå, på tross av samlede fagøkonomiske råd.

Resultatet var begredelig, noe E24 dokumenterte godt:

Halvparten av bedriftene som fikk koronastøtte, fikk et bedre årsresultat i 2020 enn i 2019.
Mer enn halvparten kunne tilbakebetalt statsstøtten, og fortsatt gått i pluss.
Bedriftene som fikk støtte, betalte ut mer i utbytte etter 2020, enn etter 2019. Mye av dette utbyttet, altså pengene til norske skattebetalere, gikk til utenlandske eiere."

Verdt å tenke på?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. august 2022, klokken 06:01
En ganske lang artikkel der det er brukt litt energi på å samle informasjon. Burde leses

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/store-trakk-moralkortet-i-mote-med-fakta/o/5-95-619431
Det var en veldig bra skrevet og lettfattelig artikkel. Den burde alle journalistene som hyller Støre ta en titt på. Og alle politikerne for den del.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 26. august 2022, klokken 17:38
Noen tanker om strømstøtte til bedrifter:

"Solberg-regjeringen sydde på rekordtid sammen en fallskjerm for bedrifter, som kompenserte for bortfall av inntekter. Da, som nå, på tross av samlede fagøkonomiske råd.

Resultatet var begredelig, noe E24 dokumenterte godt:

Halvparten av bedriftene som fikk koronastøtte, fikk et bedre årsresultat i 2020 enn i 2019.
Mer enn halvparten kunne tilbakebetalt statsstøtten, og fortsatt gått i pluss.
Bedriftene som fikk støtte, betalte ut mer i utbytte etter 2020, enn etter 2019. Mye av dette utbyttet, altså pengene til norske skattebetalere, gikk til utenlandske eiere."

Verdt å tenke på?

JA! Det er det definitivt. Og det er helt korrekt observert. Regjeringen kan få store utfordringer her.
Og dette sa jeg allerede for flere hundre sider i denne tråden...at skal de forsøke å møte disse kraftprisene
med fordelingspolitikk vil de før eller siden møte seg selv i døren.

Den eneste måten de kunne og kan unngå masse utfordringer på er rett og slett å la alle ta del i pakkene.
De vil trolig ALDRI klare å fordele kraftinntektene og oljepengene på en samfunnsnyttig måte. Ja de vil gjerne,
men de kommer til å mislykkes er min spådom!

Regjeringen jobber i disse dager sammen med blant annet innspill fra LO med å lage neste års statsbudsjett.
Her ønsker man ikke å bruke et rødt øre mer enn nødvendig av disse merinntektene staten får inn på olje,gass og kraft. Dette fordi slik bruk, i tradisjonell økonomisk teori, kan gi intensiver til økt rente.  Ingen har dog
faktisk erfaring med høye kraftpriser og hvordan dette vil slå inn.

Men de vil forsøke å trekke inn skatteinntekter i tråd med de økte utgiftene de legger opp til.
Så her er det nok mange som får seg en nesetyver med tanke på neste års skatt.

Landet formelig renner over av penger, men det er penger som i realiteten har null verdi , da å bruke
dem vil slå rett inn i strupen på regjeringens kjernevelgere gjennom økte renter.

Ikke vil de bruke dem på store investeringer i skole,helse og samferdsel heller - disse pengene er rett og slett komplett verdiløse for dagens regjering da de har satt seg selv i sjakk matt i forhold til egen velgergruppe.

Isteden må de trå til med økte skatter som selvsagt også vil treffe litt skjevt. De rikeste finner alltid en vei
utenfor, og dermed sitter man igjen med den høyt lønnede velgeren som i bunn og grunn støtter dagens velferdspolitikk, men som da vil oppleve å  bli neste års melkeku. 

Jeg mener virkelighetsforståelsen av hvordan kraftpriser slår ut i Norge er helt på villspor blant mange økonomer og politikere. 

Jeg mener rimelig kraft er en grunnleggende forutsetning for en velfungerende velferdsstat i Norge da måten
denne "goden" fordeles blant innbyggerene i landet på har en eventyrlig god fordelingseffekt i samfunnet.
Her kan folk starte opp bedrifter og ansette folk vel vitende om at de grunnleggende behovene som mat,helse og varme i vintermånedene er godt dekket. Ingen vil lide noen nød. Men blir kraftprisen for høy vil noen bedrifter gå overende - noen vil lide seg gjennom den kalde årstiden for å overleve og inflasjonen vil lett kunne fly i taket fordi
man får en rentes rente effekt på alt. Dvs. arbeiderene vil kreve mer lønn fordi fyringsutgiftene går opp. Ledelsen vil kreve økte priser på sine varer fordi utgiftene til fyring går opp og lønnskostnadene går opp osv osv..
Her har man startet et inflasjonshjul helt ute av kontroll...

Derfor mener jeg oppriktig at det eneste fornuftige ville være om vi i Norge kunne sett til at vi ikke fulgte i samme sporet som resten av kontinentet mhp å øke strømutgiftene. Vi er mer sårbar enn noen andre i EU dersom vi følger samme prisoppgang fordi vi er mer avhengig av strømmen en noen andre land. Det er bare slik landet
er skrudd sammen for øyeblikket.

Derfor mener jeg pengene som tas inn på økte kraftpriser i stor grad burde vært silt direkte tilbake til alle uten at man lagde masse rare regler for hvem som er verdig eller uverdig.

arthur

Endelig et, etter mitt syn, fornuftig forslag til strøm støtte;

Strømstøtten SV vil foreslå den 19. september, når Stortinget samles til ekstraordinært strømmøte, er delt i trinn som skiller på hvor mye støtte man skal få, basert på hva man bruker. De vil at staten skal:

Dekke 100 prosent av strømprisen over 50 øre per kilowattime for de første 1000 kilowattimene man bruker i måneden, fra og med september og ut året.
Dekke 80 prosent av strømprisen for den neste 2000 kilowattimene som brukes per måned
Sette et tak der man kan få strømstøtte for opptil 3000 brukte kilowattimer i måneden, i motsetning til 5000 som er dagens tak.
– Dette sikrer deg god støtte til det nødvendig forbruket, så du kan koke kaffe, ta deg en dusj og ha lys og varme uten å bli flådd av de høye strømprisene. Og så vil vi ha litt lavere støtte for forbruket etter det, sier Bergstø.

Dette ikke ment som et politisk innlegg, og det er heller ikke fra et parti jeg har gitt min stemme i valg så det er sagt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA