Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Egil Fonn

Sitat fra: Jalla på lørdag 07. mai 2022, klokken 18:48
Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 07. mai 2022, klokken 17:59
Billig å kjøre Elektrisk i nord nå. Spotpris nå 6 øre pr kwh. I natt var det under 2øre pr kWh. Har stengt varmepumpen i boligen nå og bruker kun elektrisk oppvarming. Tviler på det er lønnsomt å kjøre varmepumpen med så lave strøm priser?  ( ca 25øre kWh inklusiv nettleie)
Hva skulle gjøre en varmepumpe ulønnsom ved lave strømpriser?

En varme pumpe koster gjerne 25000 inklusiv montering. Om den har en levetid på 10år er årlig avskrivning 2500.- + renter. Er årlig varme produksjon til boligen 10000kwh blir det en drifts kostnad på 25 øre kwh på varme pumpen. Driftskostnad avhenger av pumpens levetid og varmeproduksjon.
En varmepumpe forbruker typisk 0.25kwh for å produsere 1kwh
I dette tilfelle må strømprisen over ca 33øre kwh før det er lønnsomt å starte varmepumpen.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Sitat fra: hELgenen på lørdag 07. mai 2022, klokken 19:32
Billig å kjøre Elektrisk i nord nå. Spotpris nå 6 øre pr kwh. I natt var det under 2øre pr kWh. Har stengt varmepumpen i boligen nå og bruker kun elektrisk oppvarming. Tviler på det er lønnsomt å kjøre varmepumpen med så lave strøm priser?  ( ca 25øre kWh inklusiv nettleie)

Tomgangskjøring. Alle VP har et minimumsforbruk som går uansett.

På en av mine er det 300w. Går den på.tomgang i 24 timer er det 24x300W
=7.2 kwh. Bruker du en elektrisk ovn skrur den seg bare på ved behov. La oss si du har 1000w ovn som.skrur seg på.tilsammen 3 timer. Da har du 3 kwh der vs 7.2 kwh på en varmepumpe i tomgang. VP vil jo også gå på litt i korte perioder og bruke kanskje 3 timer på 500 W også. Når varmebehovet er lite er det null poeng å la VP rusle å gå

Strømprisen,om.den er høy,kan gi bedre økonomi i dette

Har luft-luft varmepumpe og den trekker kun 11watt på tomgang (ingen varme produksjon)
Ved varmeproduksjon er laveste effekt 270watt, men da leverer den over 1 kwh varme.
BMW IX 40 fra sept.2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på lørdag 07. mai 2022, klokken 19:32

Tomgangskjøring. Alle VP har et minimumsforbruk som går uansett.

På en av mine er det 300w. Går den på.tomgang i 24 timer er det 24x300W
=7.2 kwh. Bruker du en elektrisk ovn skrur den seg bare på ved behov. La oss si du har 1000w ovn som.skrur seg på.tilsammen 3 timer. Da har du 3 kwh der vs 7.2 kwh på en varmepumpe i tomgang. VP vil jo også gå på litt i korte perioder og bruke kanskje 3 timer på 500 W også. Når varmebehovet er lite er det null poeng å la VP rusle å gå

Strømprisen,om.den er høy,kan gi bedre økonomi i dette

Akkurat trekker min 19 W (er innstilt på 22 grader). Umiddelbart virker det som at du har en varmepumpe med dårlig styring!

hELgenen

Min VP med 300w tomgangsforbruk er ca 10 år. Har en nyere også,ikke sjekket den. Men det kan tenkes nyere modeller har fått orden på dette med tomgangstap. Husker jeg reagerte på dette min forbruket når pumpen ble kjøpt.

Uansett,det er nok mange der ute som har eldre pumper med høyt min.forbruk,så sikkert ikke noe unikt.

ToWalkOrDrive

Selve investeringen på 25.000 er Sunk Cost om en allerede har kjøpt varmepumpen, og ikke av betydning dersom ikke levetiden/service-intervall/kost forringes/forverres ved bruk vs ikke-bruk. Ser for meg at en varmepumpe trives bedre når den er i gang og får avrime seg selv når den bør enn bare å stå og være en isklump, og stå og ruste?

De gangene jeg har hatt service på pumpen i huset så er det tilsynelatende kunnskapsfattige personer som kommer og dusjer pumpen lett med noe, samt måler noe greier, og etter ca 8 år sier de: målingene indikerer lekkasje - du må kjøpe ny...å reparere er for dyrt.

Får inntrykk av at det ikke er bruken som fører til dette, så i de tilfellene er i hvert fall strømprisen irrelevant.
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på lørdag 07. mai 2022, klokken 23:04
Min VP med 300w tomgangsforbruk er ca 10 år. Har en nyere også,ikke sjekket den. Men det kan tenkes nyere modeller har fått orden på dette med tomgangstap. Husker jeg reagerte på dette min forbruket når pumpen ble kjøpt.

Uansett,det er nok mange der ute som har eldre pumper med høyt min.forbruk,så sikkert ikke noe unikt.

Min er er en  Mitsibushi Kirigamine 6,3 kW fra 2013 og har heldigvis vært problemfri med en service etter 5 år. Om vinteren vil den naturligvis gå hele tiden. Disse dager med sol behøver ikke pumpen å stå på og jeg slår den også av noen timer. Akkurat nå har jeg slått den av for natten og forbruket er 4 W.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 07. mai 2022, klokken 14:36
Sitat fra: RJK på lørdag 07. mai 2022, klokken 01:06
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. mai 2022, klokken 20:28
Det var interessant å høre at det var folk i Oslo som helt reelt trodde at vannstanden i Maridalsvannet var lav på grunn av eksportkablene for strøm.

Graden av forvirring er høy!

Det er altså ingen kobling mellom strømpriser og vannmangel i Oslo kommune.
Tror du vannet i Maridalsvannet bare magisk kommer dit? Eller kan det faktisk være slik at det kommer fra høyereliggende strøk, der det og ligger kraftverk?

Og i tilfelle, er det ikke en viss fare for at disse og har ville være med på prisfesten og produsert mer enn de nødvendigvis burde, istedet for å spare til eget behov ved kald vinter?

Normalt er det i disse tider man ser om man har "for mye/lite" i forhold til forventet nedbør og snøsmelting, slik at man kanskje ville begynt å slippe noe mere vann gjennom for å forberede for store mengder?

Til info:

"Vannet er Oslos viktigste drikkevannskilde og dekker 90 % av Oslos vannforbruk. Vannet renses i Oset vannrenseanlegg like ved utløpet. En av de største elvene inn til Maridalsvannet kommer fra Skjærsjøen i nordvest, der noe vann passerer gjennom Hammeren kraftstasjon, Norges eldste vannkraftverk i daglig drift."

https://no.wikipedia.org/wiki/Maridalsvannet

Det er farlig å være høy i hatten om man ikke har sjekket om man har en viss ryggdekning.

Forøvrig, regner med at det var innlegget mitt, der jeg informerte om at Oslo Kommune setter vann-restriksjoner, som var kilden til din kommentar. Du glemte tydeligvis å se smileyen, som skulle antyde at det var sagt med humor, og ikke helt seriøst ment.

Men det var ikke helt uten et snev av sannhet likevel i det, siden jeg var klar over at det vannet faktisk renner gjennom et kraftverk.

SitatNå er det vannsparing i Oslo kommune, så spørs det om vi rekker å få melding om strømrasjonering av samme årsak...  8)

https://www.oslo.kommune.no/vann-og-avlop/vannsparing/
Det var ikke deg jeg kommenterte. Det var en lang rekke på Face som hisset seg opp over vanneksport!

Du prøver å være morsom med at vannet kommer magisk i Maridalsvannet, men det kommer fra Nordmarka og der er det ingen kraftverk.

Det er ikke sånn at alt vannet renner samme veier ut i havet selv om mye er forbundet. Det er ikke sånn at vannet i Nord Norge hvor det er enormt med snø renner ned til de tomme magasinene i Sør Norge. Dette forstår du åpenbart, selv om du ikke gjør det i forhold til Maridalsvannet. Både Randsfjorden og Tyrifjorden renner ut ved Drammen og Hurdalsvannet havner i Ullensaker og kanskje i Glomma. Men meg bekjent har ingen av disse heller kraftverk, skivebom der altså.
Om du leser innlegget mitt noe bedre, så ser du jeg siterer Wiki-artikkelen, som forteller at (fremdeles min utheving):

Sitat"Vannet er Oslos viktigste drikkevannskilde og dekker 90 % av Oslos vannforbruk. Vannet renses i Oset vannrenseanlegg like ved utløpet. En av de største elvene inn til Maridalsvannet kommer fra Skjærsjøen i nordvest, der noe vann passerer gjennom Hammeren kraftstasjon, Norges eldste vannkraftverk i daglig drift."

Du mener altså at Wikipedia-artikkelen er feil? Da kan du jo godt komme kilden til infoen din, slik at en kan ettergåes.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Hva er problemet med at noe av vanntilførselen til Maridalsvannet renner gjennom et vannkraftverk? Vannen blir jo ikke brukt opp om det renner gjennom en turbin.

Blir vannet omdirigert via turbinene og dermed utenom Maridalsvannet stiller selvfølgelig saken seg anderledes.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 07. mai 2022, klokken 23:54
Selve investeringen på 25.000 er Sunk Cost om en allerede har kjøpt varmepumpen, og ikke av betydning dersom ikke levetiden/service-intervall/kost forringes/forverres ved bruk vs ikke-bruk. Ser for meg at en varmepumpe trives bedre når den er i gang og får avrime seg selv når den bør enn bare å stå og være en isklump, og stå og ruste?

De gangene jeg har hatt service på pumpen i huset så er det tilsynelatende kunnskapsfattige personer som kommer og dusjer pumpen lett med noe, samt måler noe greier, og etter ca 8 år sier de: målingene indikerer lekkasje - du må kjøpe ny...å reparere er for dyrt.

Det var da voldsomme priser, kort levetid og dyrt vedlikehold.

Har selv enda ikke betalt over 6000 kr for en varmepumpe, og tilfeldigvis byttet jeg denne uken ut den første jeg monterte ca 2002 med en brukt R410a 2010 inverter pumpe. Det kommer på ca 2000 kr som dekker påfylling av gass i forbindelse med monteringen.  Den hadde nemlig lekket ut litt gjennom ventilene der den opprinnelig var montert.

Anbefaler å bruke pengene på en damprenser i stedet for "kunnskapsfattige" serviceteknikere og ta servicen selv så sparer du ytterligere penger der.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: elektrolux på søndag 08. mai 2022, klokken 06:51

Blir vannet omdirigert via turbinene og dermed utenom Maridalsvannet stiller selvfølgelig saken seg anderledes.
Det gjør ikke det. Den eneste måten Hammern kraftverk kan bidra til lavere vannstand i Maridalsvannet er ved å la være å produsere strøm, og holde vannet tilbake i Skjærsjøen. Man kan altså forsinke vannet, men det går ikke tapt som drikkevann.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Egil Fonn

Sitat fra: elektrolux på søndag 08. mai 2022, klokken 07:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 07. mai 2022, klokken 23:54

Det var da voldsomme priser, kort levetid og dyrt vedlikehold.

Har selv enda ikke betalt over 6000 kr for en varmepumpe, og tilfeldigvis byttet jeg denne uken ut den første jeg monterte ca 2002 med en brukt R410a 2010 inverter pumpe. Det kommer på ca 2000 kr som dekker påfylling av gass i forbindelse med monteringen.  Den hadde nemlig lekket ut litt gjennom ventilene der den opprinnelig var montert.

Anbefaler å bruke pengene på en damprenser i stedet for "kunnskapsfattige" serviceteknikere og ta servicen selv så sparer du ytterligere penger der.

Driftskostnad med varmepumpe vil være variabelt. Kan nevne at jeg monterte min første varmepumpe i 2003 den kostet ca 5000 og jeg monterte den selv. Den sørget for oppvarming av boligen helt til 2018 (15 års tjeneste) Kompressoren var da utslitt og jeg valgte en helt ny pumpe som også hadde noe høyere virkningsgrad enn den gamle. Valgte ferdig montert fra forhandler pga garanti på den nye.
Uansett er det skjeden at strømprisen er så lav at det lønner seg å skru av varmepumpen.
BMW IX 40 fra sept.2022

Counterpointer

Sitat fra: automat på søndag 08. mai 2022, klokken 08:45
Sitat fra: elektrolux på søndag 08. mai 2022, klokken 06:51

Det gjør ikke det. Den eneste måten Hammern kraftverk kan bidra til lavere vannstand i Maridalsvannet er ved å la være å produsere strøm, og holde vannet tilbake i Skjærsjøen. Man kan altså forsinke vannet, men det går ikke tapt som drikkevann.
Tror dere har ytterligere argumentert for poenget [emoji1360][emoji1360]

Counterpointer

Sitat fra: RJK på søndag 08. mai 2022, klokken 04:32
Sitat fra: RJK på lørdag 07. mai 2022, klokken 01:06
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. mai 2022, klokken 20:28
Det var interessant å høre at det var folk i Oslo som helt reelt trodde at vannstanden i Maridalsvannet var lav på grunn av eksportkablene for strøm.

Graden av forvirring er høy!

Det er altså ingen kobling mellom strømpriser og vannmangel i Oslo kommune.
Tror du vannet i Maridalsvannet bare magisk kommer dit? Eller kan det faktisk være slik at det kommer fra høyereliggende strøk, der det og ligger kraftverk?

Og i tilfelle, er det ikke en viss fare for at disse og har ville være med på prisfesten og produsert mer enn de nødvendigvis burde, istedet for å spare til eget behov ved kald vinter?

Normalt er det i disse tider man ser om man har "for mye/lite" i forhold til forventet nedbør og snøsmelting, slik at man kanskje ville begynt å slippe noe mere vann gjennom for å forberede for store mengder?

Til info:

"Vannet er Oslos viktigste drikkevannskilde og dekker 90 % av Oslos vannforbruk. Vannet renses i Oset vannrenseanlegg like ved utløpet. En av de største elvene inn til Maridalsvannet kommer fra Skjærsjøen i nordvest, der noe vann passerer gjennom Hammeren kraftstasjon, Norges eldste vannkraftverk i daglig drift."

Det er farlig å være høy i hatten om man ikke har sjekket om man har en viss ryggdekning.

Forøvrig, regner med at det var innlegget mitt, der jeg informerte om at Oslo Kommune setter vann-restriksjoner, som var kilden til din kommentar. Du glemte tydeligvis å se smileyen, som skulle antyde at det var sagt med humor, og ikke helt seriøst ment.

Men det var ikke helt uten et snev av sannhet likevel i det, siden jeg var klar over at det vannet faktisk renner gjennom et kraftverk.

SitatNå er det vannsparing i Oslo kommune, så spørs det om vi rekker å få melding om strømrasjonering av samme årsak...  8)

https://www.oslo.kommune.no/vann-og-avlop/vannsparing/
Det var ikke deg jeg kommenterte. Det var en lang rekke på Face som hisset seg opp over vanneksport!

Du prøver å være morsom med at vannet kommer magisk i Maridalsvannet, men det kommer fra Nordmarka og der er det ingen kraftverk.

Det er ikke sånn at alt vannet renner samme veier ut i havet selv om mye er forbundet. Det er ikke sånn at vannet i Nord Norge hvor det er enormt med snø renner ned til de tomme magasinene i Sør Norge. Dette forstår du åpenbart, selv om du ikke gjør det i forhold til Maridalsvannet. Både Randsfjorden og Tyrifjorden renner ut ved Drammen og Hurdalsvannet havner i Ullensaker og kanskje i Glomma. Men meg bekjent har ingen av disse heller kraftverk, skivebom der altså.
Om du leser innlegget mitt noe bedre, så ser du jeg siterer Wiki-artikkelen, som forteller at (fremdeles min utheving):

Sitat"Vannet er Oslos viktigste drikkevannskilde og dekker 90 % av Oslos vannforbruk. Vannet renses i Oset vannrenseanlegg like ved utløpet. En av de største elvene inn til Maridalsvannet kommer fra Skjærsjøen i nordvest, der noe vann passerer gjennom Hammeren kraftstasjon, Norges eldste vannkraftverk i daglig drift."

Du mener altså at Wikipedia-artikkelen er feil? Da kan du jo godt komme kilden til infoen din, slik at en kan ettergåes.
Se Electrolux og automat sine innlegg [emoji6]

+ «noe» vann høres lite ut. Men Kudos for at det var et lite kraftverk ovenfor Maridalsvannet. Men det måtte altså tappe Maridalsvannet for å kunne bidra til lavere vannstand.
Har du noe dokumentasjon på at dette lille kraftverket holder tilbake vann på grunn av eksportkablene så ser jeg frem til det. Jeg synes det høres mer sannsynlig at de selger unna med de høye strømprisene [emoji1744]

arthur

For de fleste;

En varmepumpe blir innkjøpt og installeres av en sertifisert montør, koster vel 15-25.000 totalt.

Må du ha service på min varmepumpe?
Ja det bør du absolutt . Service på varmepumpen forebygger redusert varmeeffekt og levetid. Ved en vedlikeholdsservice vil også det elektriske anlegget bli kontrollert. Jevnlig service sørger for at du hele tiden får mest igjen for din investering.

Hvor ofte bør varmepumpen ha service?
Det varierer for ulike typer og modeller, men generelt trenger en varmepumpe lite vedlikehold. For Fujitsu varmepumper sine modeller anbefaler vi service annenhvert år, og følger du anbefalinger for vedlikehold og service er du sikret god og stabil drift i mange år.

https://fujitsu-varmepumper.no/service-pa-varmepumpen-gir-mer-effektiv-drift-og-mindre-slitasje/?gclid=Cj0KCQjw1N2TBhCOARIsAGVHQc4Pegyb-EaGLL5HSBrGUn3VAhOHLYnA2qyHwhlF94UqQb7A9_rd8eYaApFeEALw_wcB

Skal jeg tippe at en slik toårlig service koster 3.000?

Med dagens priser er det nok økonomisk fornuftig med varmepumpe, men med gårsdagens priser kom jeg etter befaring av tre forskjellige leverandører at de IKKE kunne dokumentere økonomisk fornuft med disse, underlig nok.

Og så vil sikkert enkelte her tenke at service på en varmepumpe kan man da gjøre selv? Sikkert mange som kan det, sikkert enda flere som hverken kan, eller bør, gjøre det.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Jalla

Både Randsfjorden og Tyrifjorden renner ut ved Drammen og Hurdalsvannet havner i Ullensaker og kanskje i Glomma. Men meg bekjent har ingen av disse heller kraftverk, skivebom der altså.
Her bommer du på alt du skriver. Ut av Randsfjorden finner du Dyrbakk kraftverk, i Hønefoss mist to kraftverk, og i Drammenselva som Tyrifjorden renner ut i finner du Hellefoss og Døvikfoss kraftverk. Sjøen i Hurdal heter Hurdalssjøen, og den renner ut i Andelva hvor du finner fire kraftverk før elva renner ut i Vorma.

Så enda en skivebom for å bruke ditt eget uttrykk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA