Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: hELgenen på søndag 06. mars 2022, klokken 10:50
Sitat fra: arthur på søndag 06. mars 2022, klokken 10:06
Med tanke på at Russland er verdens tredje største produsent av olje og verdens største eksportør, samt en av verdens største produsenter såvel som eksportører av gass så lurer jeg på hvordan folk her mener denne skal kunne erstattes sånn "over natten"? Skamme seg, eller fryse ogl a biler, båter, busser og fly bli stående?

https://www.nettavisen.no/okonomi/har-norges-storste-olje-og-gassekspert-rett-har-putin-et-veldig-stort-problem/s/12-95-3424252387

Over natten er litt upresist - men noen har altså tenkt på hvordan det kan gjøres.

Vil anta at det kommer en del nye Enøk pakker i hele Europa fremover også

Hvor finnes all den ledige skipskapasiteten som skal til? At noe KAN skipes betyr ikke at det er tilstrekkelig kapasitet og å bygge slik skip vil nok ta noen år.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektro

Med tanke på at Russland er verdens tredje største produsent av olje og verdens største eksportør, samt en av verdens største produsenter såvel som eksportører av gass så lurer jeg på hvordan folk her mener denne skal kunne erstattes sånn "over natten"? Skamme seg, eller fryse ogl a biler, båter, busser og fly bli stående?

Snakker du om i Norge, så vil jo den norske stat og kommune vil jo også tjene masse på både økte olje- og gasspriser og på strømekspiet, så jeg tror på fortsatte subsidier av strømmen her hjemme. Lader man i tillegg bilen når strømmen er billig, og har et godt isolert hus og kanskje til og med produserer en del strøm, behøver man slett ikke hverken fryse eller la bilen stå. Noen av oss har fremdeles gunstige fastprisavtaler en god stund også..

En stor andel av bussene i Oslo-området i alle fall, er elektriske. Fly blir det kanskje verre med, men det skader vel ikke om billettprisene der dobler- eller tredobler seg akkurat? Heller ikke om transport med båt blir så dyrt at det lønner seg å produsere varer nærmere markedene.. Om vi begynner å konsumere litt mindre av alt, er det det aller beste.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

arthur

Sitat fra: elektro på søndag 06. mars 2022, klokken 17:25
Snakker du om i Norge, så vil jo den norske stat og kommune vil jo også tjene masse på både økte olje- og gasspriser og på strømekspiet, så jeg tror på fortsatte subsidier av strømmen her hjemme. Lader man i tillegg bilen når strømmen er billig, og har et godt isolert hus og kanskje til og med produserer en del strøm, behøver man slett ikke hverken fryse eller la bilen stå. Noen av oss har fremdeles gunstige fastprisavtaler en god stund også..

Nå nevner du flere ting som jeg flere ganger har nevnt/påpekt her på forumet, like upopulært hver gang, og har selv gunstige fastpris avtaler hvilket også er svært upopulært å nevne.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

elektro

Sitat fra: arthur på søndag 06. mars 2022, klokken 18:44
Nå nevner du flere ting som jeg flere ganger har nevnt/påpekt her på forumet, like upopulært hos enkelte hver gang, og har selv gunstige fastpris avtaler hvilket også er svært upopulært å nevne så hold deg fast ht mulige represalier her nå! 8)

Au da! :o Jaja, fastpris eller ikke, strømprisen burde vel være den minste bekymringen om dagen. De fleste i Norge (ikke alle) har en del å gå på, selv om kanskje utenlandsferien ryker. Det finnes verre skjebner..

Og selv om strømprisene blir dobbelt, ja selv tre ganger så høye de ti neste årene, som de har vært de ti foregående, så vil det være til dels store økonomiske besparelser ved å kjøre elbil. I tillegg til alle de andre fordelene. Og timingen har vel sjelden vært bedre for å investere både i ENØK tiltak og solceller?

Som jeg har vært inne på ville høyere energipriser- og priser generelt, være en velsignelse for planeten.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ketill Jacobsen

PÅ Internett oppgis at Russland har en total eksport på ca 540 milliarder kr av gass (i rør og LNG 2021). La oss si at halvparten går til EU og UK, da er verdien av denne ca 540 kr per innbygger. Ca 35% av naturgasen som konsumeres i EU og UK kommer fra Russland (synkende de senere år). Om man bygger ut sol og vind i Tyskland kan mindre gass brukes i kraftverkene. UK vender seg bort fra gass i husholdningene (varme og varmt vann) for å gå over til elektrisk (varmepumper) og/eller hydrogen (fra fornybar strøm). I Europa kan en hurtig øke produksjonen av metan (naturgass er for det meste metan) fra landbruket. Også Tyskland vil gå bort fra naturgass i husholdningen og trolig også Italia. EU har i mange år hatt som mål å fase ut all bruk av naturgass (men det vil naturligvis ta en del tid. I mellomtiden får de mye gass fra Norge og egenproduksjon (som er på vei ned)) .

For min del synes jeg det er ypperlig at fravær av russisk gass setter enorm fart utbyggingen av (billig) sol og vind!

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 06. mars 2022, klokken 19:28

Og selv om strømprisene blir dobbelt, ja selv tre ganger så høye de ti neste årene, som de har vært de ti foregående, så vil det være til dels store økonomiske besparelser ved å kjøre elbil. I tillegg til alle de andre fordelene. Og timingen har vel sjelden vært bedre for å investere både i ENØK tiltak og solceller?

Har du bare lest de aller siste innleggene i tråden? Det er ikke snakk om to-tre ganger på strømprisen, men 10x og mere til. Når strømutgiftene er på flere titalls prosent av disponibel inntekt er det ikke bare ferien som ryker.

Flytting av forbruk til natta hjelper ikke når strømprisen er jevnt høy døgnet rundt, og bare ekstra høy på dagtid. ENØK-tiltak er fint det, men hjelper ikke på varmtvann, matlaging og elbillading.

Solceller virker ikke når vi trenger strøm til oppvarming, så det er det ikke mye vits i.

I tillegg ser vi nå at bedrifter allerede har begynt å skrinlegge satsing i Sør-Norge og enten flytter til andre landsdeler eller ut av landet.

Du må se litt lengre enn egen nesetipp.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 07. mars 2022, klokken 00:41
For min del synes jeg det er ypperlig at fravær av russisk gass setter enorm fart utbyggingen av (billig) sol og vind!

Absolutt, og 100% enig med deg, men ting tar tid. Tysklands forbundskansler Olaf Scholz sier nå at landet skal akselerere planene om å bygge to terminaler for flytende naturgass (LNG) og øke kapasiteten i gassreservene, men mht hvor lang tid det tar så er svaret; "Så snart som mulig".

Strømprisen i Norge vil jeg ikke tro blir utåøelig for oss av den enkle grunn at den norske stat renner over av penger, dagens oljepris er 130 dollar, og intet politisk parti vil kunne "tillate" at prisen på strøm skal gå høyere uten at vi vil bli kompensert.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 07. mars 2022, klokken 06:55
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 07. mars 2022, klokken 00:41

Absolutt, og 100% enig med deg, men ting tar tid. Tysklands forbundskansler Olaf Scholz sier nå at landet skal akselerere planene om å bygge to terminaler for flytende naturgass (LNG) og øke kapasiteten i gassreservene, men mht hvor lang tid det tar så er svaret; "Så snart som mulig".

Strømprisen i Norge vil jeg ikke tro blir utåøelig for oss av den enkle grunn at den norske stat renner over av penger, dagens oljepris er 130 dollar, og intet politisk parti vil kunne "tillate" at prisen på strøm skal gå høyere uten at vi vil bli kompensert.

Hvorvidt vi får kompensasjon eller  ikke fra 1. april er ikke avklart - det kan gå begge veier.
Jeg tror at det vil bli en kompensasjonsordning, men Regjeringen kan like gjerne si at pengene går uavkortet til Ukraina og dermed så er den saken blokkert og vi må alle betale det vi klarer.

Prisen er nå på "sjokknivåer" og det ser jo ikke ut som det lenger er fundamentale forhold som setter prisen, men frykt. Da er vi en situasjon der de største aktørene bare kan tenke på et tall og prisen blir det man tenker på.
En kort periode i 2010 oppstod en lignende situasjon med prisene - men bakgrunnen var ikke slik som nå.

Det er helt åpenbart at priser på 5-6 kroner eller høyere i snitt vil føre til likviditetsproblemer og muligens konkurser for en del bedrifter. Allerede nå er det kommet unormalt mange inkasso saker fra Oktober regningen - da skal det ikke mye fantasi til for å forstå hva en kan forvente fremover.

Jeg har jo påpekt tidligere i denne tråden at markedet fungerer ikke når det presses til ytterkanten - og en kort periode i 2010 fungerte det ikke -og jeg vil påstå at det heller ikke fungerer nå. Det er ikke en normal balanse mellom tilbud og etterspørsel, men et marked drevet av frykt der den sterke koblingen til kontinentet definerer prisen. Jeg kjenner alt for godt til hvordan aktørene nå prøver å hente inn fundamentale gasspriser som styresignal for prisen i sør norge - men denne prisen på gass er drevet av frykt og har ingenting med kraftbalansen i Norden å gjøre - absolutt ingenting. Så om aktørene i Sør Norge setter 5 kroner eller 10 kroner for kraften så vil det resultere i akkurat samme flyt og forbruk. Mao. det er ikke tilbud/etterspørsel som definerer prisen i Sør Norge om dagen - det er i praksis en total kollaps  - der aktørene forsøker å bruke modellene og dytter inn et "tenk på et tall" på gassprisene. Normalt forsøker man å definere en marginalpris som gi en balansepris mellom tilbud og etterspørsel - men dersom enten tilbudet eller etterspørsel er uendelig og helt dekoblet en normal priselastisitet så fungerer ikke markedet - og slik situasjonen er nå er vi på et nivå der aktørene i Sør Norge selv kan definere hva de vil selge kraften for innenfor de rammene budkurvene gir rom for.  Dette har kun skjedd en gang tidligere en kort periode i 2010 - og nå ser det ut som vi får en langvarig periode med lignende situasjon. 

Så til vind/sol. Vind og sol kan ikke erstatte gass i forholdet 1:1. Skal man erstatte opp til 90% av gassen som blir borte må man minst bygge 3 ganger så mye vind og sol som det som fjernes av gass. Dette fordi problemet er ikke energi - det er effekt som må erstattes og som alle sikkert forstår : Det blåser ikke alltid og om natten er det mørkt. Dermed må man også inn med mer batterier og andre muligheter for produksjon og lagring som pumpekraftverk. Norge sitt bidrag til Europa er minimalt sett opp mot det totale forbruket der - så det må en ekstrem utbygging til dersom en skal erstatte : kull,kjernekraft og gass i Europa med fornybart. En kan nesten multiplisere dagens installerte effekt med 3 gangen spredt over HELE europa og selv da dekker en kun ca 90%. Og det vil koste skjorta og balansere ut en ustabil kraft som sol og vind også. Og alle tiltak vil jo ta tid å implementere.

En annen mer stabil løsning vil være å satse på :

https://www.energy.gov/ne/advanced-small-modular-reactors-smrs

https://www.iaea.org/newscenter/news/what-are-small-modular-reactors-smrs

https://www.uniper.energy/sverige/framtidens-energi/smr-small-modular-reactor

Jeg har liten tro på at Europa kan kvitte seg med gass,kull og kjernerkraft og så hoppe over på et 100% fornybart regime bestående av vannkraft,vind og sol - det er Disney land tankesett rett og slett. Man MÅ også ha en løsning som inneholder 100% regulerbar produksjon også.  Og jeg kan heller ikke se at 100% fornybart med batterier og pumpekraftverk er en 100% løsning for Europa heller - å så fall vil det kreve ekstremt med batteriproduksjon - og selv om vi skulle erstatte hele transportsektoren i Europa med elektriske kjøretøy som kan fungere som batterier for eletrisitetsforsyningen så er det heller ikke tilstrekkelig slik jeg ser det.

En miks av hydrogenkraftverk og kjernekraft ser jeg på som en nødvendighet for å kunne kvitte oss med russisk gass - og veien dit vil nok ta noen år.

ToWalkOrDrive

Siden Europa trenger gass, men vi fremdeles vil gi et signal til Russland at det er ugreit med den militære operasjonen i Ukraina, så kan en innføre en krigsskatt, sånn at 20% av Russlands inntekt på gass og olje går til FN for å finansiere ødeleggelser i forbindelse med krig, samt humanitær hjelp.

Bare hyggelig....noen andre verdensproblemer jeg skal løse ;-)
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Vår ikke helt ukjente venn kimer inn om energipris i Europa

hELgenen

Ja - Jeg og Elon er sjelden enige - men her er jeg enig med han.

Europa må bare legge bort klimahysteriet og fyre opp kjernekraftverkene og gjerne prøve å starte noen kullkraftverk også. Det er uansett en overgangsløsning som må på plass. Mulig det kan opprettes egne kibbutzer for MDG medlemmer et sted i indre Østfold nær et ulverevir dersom man føler det er helt feil medisin.

Fjeldern

Sitat fra: hELgenen på mandag 07. mars 2022, klokken 11:35

Europa må bare legge bort klimahysteriet og fyre opp kjernekraftverkene og gjerne prøve å starte noen kullkraftverk også. Det er uansett en overgangsløsning som må på plass. Mulig det kan opprettes egne kibbutzer for MDG medlemmer et sted i indre Østfold nær et ulverevir dersom man føler det er helt feil medisin.

Klimahysteri har ingenting med kjernekraft å gjøre. Hvis folk var opptatt av klimaet så ville dem vært opptatt av bygging av mer kjernekraft og av å ivareta dem som er.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på mandag 07. mars 2022, klokken 11:35

Skulle gjerne sett Elon spise kirsebær fra trærne som vokser i Tsjernobyl (som er i Ukraina). Er vel fortsatt ikke helt fritt for stråling derfra. Føler vi akkurat nå ser hvorfor en vil ha vekk kjernekraft når Russland bomber et kjernekraftverk (to dager siden ca).
Men dersom Tyskland kan fyre opp sine kjernekraftverk nå, så ville jeg støttet det....men at f.eks. østblokkland og Russland skal fyre opp sine eventuelt stengte kraftverk har jeg ikke sansen for. Det må på en måte ha troverdig vedlikehold, og helst sertifisering fra to-tre uavhengige organisasjoner...i tillegg til beskyttelse for bomber og granater.
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på mandag 07. mars 2022, klokken 08:45

Jeg har liten tro på at Europa kan kvitte seg med gass,kull og kjernerkraft og så hoppe over på et 100% fornybart regime bestående av vannkraft,vind og sol - det er Disney land tankesett rett og slett. Man MÅ også ha en løsning som inneholder 100% regulerbar produksjon også.  Og jeg kan heller ikke se at 100% fornybart med batterier og pumpekraftverk er en 100% løsning for Europa heller - å så fall vil det kreve ekstremt med batteriproduksjon - og selv om vi skulle erstatte hele transportsektoren i Europa med elektriske kjøretøy som kan fungere som batterier for eletrisitetsforsyningen så er det heller ikke tilstrekkelig slik jeg ser det.

For det første. Energi til Europa er på litt sikt intet problem. Bare en forsiktig utbygging av Norges økonomiske sone med vindparker (flytende turbiner) vil gi all energi som behøves for hele EU slik at alle fossile brensler kan utfases. En vil da få strøm fra turbiner med 60 til 70% kapasitetsfaktor og strøm som koster ca 50 øre per kWh innen 2030. Det eneste spørsmålet er om dette er billig nok. Andre løsninger kan foretrekkes. Med 60 til 70% kapasitetsfaktor synker behovet for backup og balanse dramatisk, i det minste når en snakker om energimengder på månedsbasis. En kan allikevel tenke seg at det er nær vindstille  noen dager, og da må noe annet produsere den (øyeblikkelige) effekten som kreves (altså gasskraftverk på naturgass og etter hvert hydrogen).

En annen løsning er solparker i Nord-Afrika som produsere meget billig hydrogen som sendes i rør til Europa. I Tyskland er man opptatt av en slik løsning fordi en på sikt ikke har nok havarealer i Nord og Østersjøen til vindparker som dekker landets strømbehov. La oss håpe de velger at Norge forsyner dem med strøm fra norske vindparker som driver kun eksport!

Solparker langt sør har tre fordeler. De har ofte stabilt klima med mye sol og året rundt. De behøver bare døgnbalansering for å gi meget stabil strøm året rundt (27/7/365). Stasjonære batterier er billige nok i dag til å sørge for denne døgnstabiliseringen med bare en tilleggskostnad på en eller to tiører per kWh. Prisen på batterier vil i løpet å få år gå net til en tredjedel (ca 3.000 kr per kWh i dag).Transport av strømmen fra Spania og Nord-Afrika er en utfordring så langt (mht kostnader).

hELgenen nevner batterier og pumpekraftverk som løsningen på balanse og backupproblematikken. Jeg begriper ikke at han ikke også tar med hydrogen som innen EU er hovedsvaret på dette problemet. Tyskland vil i årene fremover kun satse på sol og vind som energikilder og primært gasskraftverk for balanse/backup. Disse vil etter hvert drives av hydrogen (fra sol og vind) i stedet for naturgass. Hele løsningen blir billig (mye billigere enn dagens fossilbaserte system), stabil og sikker og Tyskland vil i stor grad være selvforsynt med energi (sett bort i fra litt strøm fra Norge og hydrogen fra Nord-Afrika)!

Å tro på en eller annen form for atomkraft i fremtiden, det er Disney-land det!

hELgenen

Bare en kjapp kommentar til forrige innlegg der mitt navn nevnes.

Jeg tar med Hydrogen som en del av løsningen - se slutten på innlegget.

SitatEn miks av hydrogenkraftverk og kjernekraft ser jeg på som en nødvendighet for å kunne kvitte oss med russisk gass - og veien dit vil nok ta noen år.

Hydrogen er en god løsning for å lagre energi - dog forsvinner en del energi bort - derfor må vi overinvestere i vind og sol mhp. effekt som blir borte som følge av gass.

Vi kan IKKE alene satse på vind og sol - vi MÅ ha en form for balansekraft som er stabil og forutsigbar.
Da har du : Kull,gass,vannkraft, kjernekraft,hydrogen og til en viss grad batterier

Og som jeg også nevner - flere industrikonsern som vurderer små kjernekraftverk som både trygt og fornuftig

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA