Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på fredag 25. februar 2022, klokken 15:18
Sitat fra: Counterpointer på fredag 25. februar 2022, klokken 14:40
Hvis vi hadde blitt kvitt Putin hadde jeg gladelig hatt ti ganger strømprisen personlig. Dessverre tror jeg ikke det er mulig, siden Norge hverken er eller kan være Europas batteri. Gassproduksjonen vår er jo allerede på maks.
Helt enig. :+1:
Dessverre en gal man ved roret i Russland. Det verste er at han har atomvåpen. Ikke hyggelig.
Putin er på en måte gal, men tilregnelig. Tror egentlig ond/maktsyk er bedre diagnose, uten at det gjør stor forskjell.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på torsdag 24. februar 2022, klokken 17:24
Har NVE registrert en slik reduksjon i forbruket hos vanlige folk da?

Fra NVE:

Kraftforbruket i Norge (2021) ble det høyeste forbruket som noen gang er registrert og endte på 139,5 TWh. Forbruket var generelt høyt gjennom hele året, men det var spesielt første kvartal, med kaldt vær, som bidro til høyt forbruk.

arthur

Jeg tenkte vel først og fremst på husholdningnene, sammenligning år for år og/eller måned for måned.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Kan frykten for at aluminiumsindustrien i Norge går mot konkurs grunnet høye strømpriser reduseres noe ved å si prisutviklingen på produktet de selger?

https://no.tradingeconomics.com/commodity/aluminum

Kan være verdt å huske på som allerede også andre har nevnt at de produserer med billige kontrakter på strøm, men selger til historisk høye priser på produktet de selger og slikt blir det penger av, mye penger!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Dersom denne industrien får høyere kostnader så setter de naturlgvis opp prisene på egne produkter. De som kjøper råvaren setter så opp sine priser og slik går det ledd for ledd helt frem til sluttbruker,altså deg og meg. Energi er som regel første ledd i en slik spiral.

For noen produkter skjer prisspiralen fort,for andre tar det noe tid. Men din og min lønn klarer ikke justere seg like raskt som endringer av slike spiraler kan trigge. Dermed ender vi opp med dårligere kjøpekraft så lenge denne spiralen får virke raskere enn lønnsjusteringer.

Og statens evne til å motvirke slike raske prisendringer ved ulike tiltak er som regel alt for trege. Spesielt om man sitter med et politisk verdisyn som ønsker å styre tiltak mot ulike sektorer og interessegeupper vil man slite..
Markedet vil rett og slett kjøre over politikken ved at det tilpasser seg raskere enn politiske vedtak..

Så energikostnader som løper løpsk er veldig destabiliserende for et samfunn.

Eneste tiltak som kan virke stabiliserende er å jevne ut prisstigninger på energi automatisk for alle grupper i samfunnet.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. februar 2022, klokken 08:43
Og statens evne til å motvirke slike raske prisendringer ved ulike tiltak er som regel alt for trege. Spesielt om man sitter med et politisk verdisyn som ønsker å styre tiltak mot ulike sektorer og interessegeupper vil man slite..
Markedet vil rett og slett kjøre over politikken ved at det tilpasser seg raskere enn politiske vedtak..

Politikere er dessverre mere opptatt av en naiv ide om rettferdighet i stedet for å tenke enkelt og effektivt.

Og så ender man opp med kompliserte løsninger og systemer som ikke gagner noen utenom de som jobber med det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

For noen produkter skjer prisspiralen fort,for andre tar det noe tid. Men din og min lønn klarer ikke justere seg like raskt som endringer av slike spiraler kan trigge. Dermed ender vi opp med dårligere kjøpekraft så lenge denne spiralen får virke raskere enn lønnsjusteringer.

Nå er jo ikke prisøkninger, til dels betydelig (inflasjon) noen ny "oppfinnelse" så du kan sikkert vise til en statistikk, gjerne i form av en graf som viser reallønnsveksten i Norge siste tiårene og som viser hva du hevder?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 26. februar 2022, klokken 10:30

Nå er jo ikke prisøkninger, til dels betydelig (inflasjon) noen ny "oppfinnelse" så du kan sikkert vise til en statistikk, gjerne i form av en graf som viser reallønnsveksten i Norge siste tiårene og som viser hva du hevder?

Hvorfor vil du ha en historisk kurve over reallønnsvekst? Tror du virkelig at man kan ekstrapolere fortiden inn i fremtiden?  Mulig Putin tenker slik - jeg vet ikke - men det som skjer nå er hurtig endringer av energipriser.

Men jeg kan jo nevne at teknisk beregningsutvalg har lagt frem en rapport som viser at man forventer konsumprisvekst på 2,6 prosent fra 2021 til 2022.  Når man så kikker på prisene i butikkene,krafprisene,prisene på olje,gass osv osv.. så ser man fort at dette umulig kan stemme. Mao. markedet stormer foran slike utvalg - og det er slike utvalg som hele tiden jobber for politikere for finne løsninger i tråd med sin ideologi.

Utvalgets rapport kan du finne her :

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/grunnlaget-for-inntektsoppgjorene-2022-forelopig-rapport/id2901339/

I en av presentasjonene finner du denne du etterspør :

filtvet

Min spådom er dessverre følgende:

1. EU innfører drakoniske sanksjoner mot russland neste uke - allerede planlagt.
2. Russland slutter å levere gass. Full krise i Tyskland og EU.
3. Når starter ww3? Og det blir ikke en konvensjonell krig. Noen gang hørt om at man ikke bruker sine beste våpen i krig?

arthur

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. februar 2022, klokken 13:18
Sitat fra: arthur på lørdag 26. februar 2022, klokken 10:30

Hvorfor vil du ha en historisk kurve over reallønnsvekst?

Lever du av reallønn eller nominell lønn siden du spør? Faktum est; nordmenn flest har blitt rikere,feitere og mindre sympatiske (klager stadig mer!) over den siste generasjonen og vel så det, dessverre. Olympisk gull i syting og klaging selv om ALL statistikk og sammenligninger tilsier at vi har det bedre enn folk ellers i verden, har bedre helse, trygger levevilkår (demokrati) og har en stat som vasser i penger.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

SitatFaktum er at nordmenn flest har blitt rikere,feitere og mindre sympatiske (klager stadig mer!) over den siste generasjonen og vel så det, dessverre. Olympisk gull i syting og klaging selv om ALL statistikk og sammenligninger tilsier at vi har det bedre enn folk ellers i verden, har bedre helse, trygger levevilkår (demokrati) og har en stat som vasser i penger.

arthur :+1: godt skrevet og jeg er helt enig. Vi må jekke oss ned litt.... vi er tross alt i verdens beste land!

Electric cars in Norway

SitatMin spådom er dessverre følgende:

1. EU innfører drakoniske sanksjoner mot russland neste uke - allerede planlagt.
2. Russland slutter å levere gass. Full krise i Tyskland og EU.
3. Når starter ww3? Og det blir ikke en konvensjonell krig. Noen gang hørt om at man ikke bruker sine beste våpen i krig?

filtvet. Her var det mye i din spådom... jeg håper du tar feil i... men men så lenge ikke ditt pkt 3) slår inn om ww3 - så kan jeg leve med dine pkt 1) og 2).

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 26. februar 2022, klokken 15:49
Lever du av reallønn eller nominell lønn siden du spør?

Selvfølgelig reallønn - ikke nominell (tallverdien av pengene). Det er hva vi får for pengene som betyr noe - altså reallønn. En reallønn som du ser av mitt forrige innlegg har gått ned og er faktisk svak negativ - altså blir vi fattigere og fattigere fremover om dette fortsetter.  Vi får altså mindre varer igjen for lønnen vi mottar enn før.

2021 var vel første året det skjedde - og denne utviklingen vil selvfølgelig fortsette gitt dagens kraftpriser som da danner grunnlaget for veldig mye annet i samfunnet. Når du i tillegg topper det med et teknisk beregningsutvalg som helt klart undervurderer prisstigningen så gir det dårlige kort for reallønnsutviklingen fremover.

Men ser du er er blant de som hele tiden ser deg i bakspeilet for å danne deg et bildet av fremtiden. F.eks har vi nå en generasjon som aldri har opplevd annet enn å bli rikere og rikere. Verdien av eiendom har gått til himmels og steget mer enn prisveksten ellers i samfunnet. Vel - det er akkurat det som nå kan snu. Selvfølgelig skjer ikke dette over dagen - men pilene peker definitivt i den retningen nå. Og om du synes vi er blitt for fete og rike og klager for mye - så greit nok - det er sikkert rett - men en skal vel ikke derfor heie på en politikk vil gjøre oss fattigere? Eller kanskje det er slik våre Olympiske utøvere burde gjøre når de vinner sitt første gull - bare legge inn årene og ikke se på videre muligheter for utvikling?

Forøvrig står vi på kanten av en ekstrem krise nå.
Dersom SWIFT stoppes mot Russland vil Russland ikke klare å få betalt for gassen, og alt annet, de eksporterer.
Da vil 40% av all nødvendig gass til Europa måtte skaffes via andre kilder.

I praksis vil da Russland bli fryst ute fra resten av verden med de uante konsekvenser det vil få.
Personlig ser jeg Putin som svært ustabil om dagen og stenging av SWIFT er vel kanskje akkurat det som kan
få han til å bikke over - og nå som Kypros har sagt ja - ligger veien veldig åpen for at det kan skje.

ToWalkOrDrive

Jeg håper de lager så mye kødd for Russland at ikke bare får Duma-kameratene Putin til å luske tilbake til Russland med troppene sine, men og at Putin blir overlevert til Ukraina som følge av brudd på krigsregler, og må sy gul/blåe skjerf i 29 år.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA