Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Radial på tirsdag 08. februar 2022, klokken 10:42
Sitat fra: filtvet på tirsdag 08. februar 2022, klokken 09:15
Det som kan hjelpe litt er ihvertfall å få litt mer kompetente folk inn i ledende stillinger. Vi har en energiminister som aldri har hatt en vanlig jobb og som ikke har noen relevant utdannelse.

Samme gjelder jo kommende sentralbanksjef. Er det rart ting blir dårligere i landet?

Jens har vel faktisk utdanning innen økonomi meg bekjent.
Siv Jensen var vel også økonomisk utdannet , og finansminister?

Men ja, svært få har tyngde i fagfeltet sitt i regjeringen i Norge...

De er vel på linje med denne da:

https://www.youtube.com/watch?v=wooGSr7k1-s

Men en kan jo undres....

arthur

Sitat fra: filtvet på tirsdag 08. februar 2022, klokken 09:15
Det som kan hjelpe litt er ihvertfall å få litt mer kompetente folk inn i ledende stillinger. Vi har en energiminister som aldri har hatt en vanlig jobb og som ikke har noen relevant utdannelse.

At en tidligere nestleder i partiet Rød Valgallianse skal fronte Norges forhold til EU (Acer), utenlandskabler og marked har vel vist seg å være litt "uheldig" for å si det mildt og hennes totale mangel på økonomisk innsikt og forståelse hjelper heller ikke så her er det åpenbart en feilansettelse som vises ved at hun nå skjermes mot å fronte det hun har ansvaret for, men samtidig åpenbart er ideologisk i mot.

"Til våren og sommeren kan det i perioder bli gratis strøm i Nord-Norge, Trøndelag og Nord-Sverige, tror kraftanalytikere."

"Årsaken er enkel, vannmagasinene kan komme til å renne over. Mer vindkraft i våre naboland og dårlig overføringskapasitet bidrar også til at kraftoverskuddet kan bygge seg opp."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Bj4ME9/kan-bli-gratis-stroem-i-nord-norge-og-troendelag-til-vaaren

Og hva gjør man, eller må man gjøre, når bassengene er i ferd med å renne over? Jo, da slipper man ut vann som ikke engang benyttes til strømproduksjon mens man lenger sør har for lite vann og høye priser. Kanskje en ide å ha forbindelse mellom områdene, tross alt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på tirsdag 08. februar 2022, klokken 11:21
Og hva gjør man, eller må man gjøre, når bassengene er i ferd med å renne over? Jo, da slipper man ut vann som ikke engang benyttes til strømproduksjon mens man lenger sør har for lite vann og høye priser. Kanskje en ide å ha forbindelse mellom områdene, tross alt?

Det er lite penger å hente inn i statskassen ved å gjøre dette - derfor har det vært en lite prioritert oppgave.
Isteden har man åpnet kranene fra Sør Norge for å "tvinge" frem investeringer.
Mao. har politikere med åpne øyne ofret både industri og næring samt husholdningskunder med et mål for øye :  å få til mer investering av fornybar energi samt bygge flere linjer..

Når man kobler seg på et prisområde med høyere priser så tvinger det jo frem mer vilje til investeringer.
Og da har våre politikere gjort et bevisst valg at de ønsker å bygge ned mer natur. Det er jo helt innlysende at vi kunne klart oss med mindre nedbygging av natur dersom vi ikke økte eksporten - men dette har man altså ikke ønsket.

Og hva er så resultatet av alt dette?

• Vi får alle høyere priser i Sør Norge
  • Vi får mindre urørt natur i Sør Norge

Det kalles visstnok fremskritt........

arthur

Til tider litt vanskelig å forstå om folk her mener at politikerne vet hva de gjør, eller ikke vet hva de gjør.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Btw først @filtvet
Jens Stoltenberg har tidenes beste eksamen i økonomi. Det er ekstremt uhederlig å si han ikke er kompetent. Det forsøker ikke engang opposisjonen.

Nok om OT.

Bjørnar Moxnes fremstår som en av få politikere som faktisk ønsker å gjøre noe reelt.

Følgende er sakset fra han

«Både Støre og jeg kommenterte NVEs varsel om høye strømpriser ut året(!) på Dagsrevyen i kveld. Jeg sa at dette er enda et argument for en makspris på strøm til kunder i Norge. Støre ble utfordret på makspris. Svaret hans viser at regjeringa er på tynn is.

La oss ta det grunnleggende først. NVEs varsel om høye strømpriser skyldes ikke at det plutselig koster mer å produsere strøm fra vannkrafta.

Produksjonskostnaden er på ca 11,5 øre/kWh. Likevel skal vi belage oss på å betale langt over det tidobbelte for denne strømmen gjennom hele 2022.

Årsaken er ifølge NVE at gassprisene i Europa fortsatt vil være høye, og at det er lite vann i vannmagasinene. (det siste bl.a. fordi kraftselskapene eksporterer strøm for harde livet samtidig som prisene går i taket her hjemme)

De høye europeiske gassprisene kommer ikke hit med danskeferja. De kommer hit fordi Ap og Høyre (med en drøss andre partier) har integrert vannkrafta vår stadig tettere i EUs markedsliberale strømmarked. Og nekter å regulere krafteksporten.

Så sier Støre at «Makspris gjør ikke noe med gassprisene». Det har han selvsagt helt rett i. Men en makspris gjør noe med at gassprisene i Europa smitter over på prisen på norsk vannkraft til kunder i Norge.

En makspris kortslutter pris-smitten fra Europa. Det er hensikten med den.

(Skal vi dømme ut fra Dagsrevyen, fører forslaget om makspris på strøm også til en kortslutning av statsministerens logiske sans.)

Så sier Støre på at vi må produsere mer av fornybarkraften som gjør at Norge fortsatt skal være et land med industri og lave energipriser.

Men i vinter har vi hatt et stort kraftoverskudd. Til tross for dette har strømprisene skutt i været. Det skyldes at Ap og Høyre har underlagt arvesølvet en børsbasert og EU-regulert frihandel.

Prisen på norsk vannkraft til norske kunder settes dermed av den europeiske kraftsituasjonen.

Det er ikke bærekraftig. I stedet må vi behandle strøm som en strategisk ressurs: Det betyr i praksis å sette en makspris på strømmen til alle kunder i Norge. Vårt forslag er max 35 øre/kWh - det tredobbelte av produksjonskostnaden.

Og Støre: Kravet fra vanlige folk er ikke at vi skal bli strømklienter. Leve med skyhøye strømpriser og så få noe av regninga tilbakebetalt av staten. Kravet er ta politisk kontroll over krafta! Jeg tror mange forventer dette av en Ap-ledet regjering. Så kan dere heller overlate markedsliberalismen til Høyre.»

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 08. februar 2022, klokken 13:45
Btw først @filtvet
Jens Stoltenberg har tidenes beste eksamen i økonomi. Det er ekstremt uhederlig å si han ikke er kompetent.
Han er uteksaminert som sosialøkonom fra UiO i -87. Han når ikke Ida Wolden Bache til knærne en gang finans og økonomifaglig sett.

Og jobbene i nato og som statsminister burde diskvalifisert han fra å ha noe som helst med oljefondet og sentralbanken å gjøre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Jens Stoltenberg har Cand.oecon. fra UIO 1987 med karakteren 2,28

Det er ikke tidenes beste eksamen - men helt ok - og sikkert bedre enn svært mange andre politikere.

filtvet

Ja han fikk sikkert ikke jobben pga partiboka. haha.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. februar 2022, klokken 15:00
Det er ikke tidenes beste eksamen - men helt ok - og sikkert bedre enn svært mange andre politikere.
Joda, men det sier egentlig ikke så mye i seg selv.

Jeg vil påstå at en sovende sosialøkonom grad fra 35 år tilbake ikke kvalifiserer han til jobben som sentralbanksjef.

Litt som at elektronikkutdannelsen min fra -94 skulle gjøre meg kvalifisert til å begynne å designe microchips hos AMD nå.

Må tilstå at jeg aldri har likt fyren og kan fremdeles ikke fordra han, så det farger nok mine utsagn.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

Sitat fra: arthur på tirsdag 08. februar 2022, klokken 11:21

Dersom prisene skal synke i sør må kapasiteten på transmisjonsnettet mellom nord og sør være større enn eksportkapasiteten. Er den ikke det vil det fortsatt være prisene utenlands som setter prisen i Norge. Det vil trekke strømprisen kraftig opp i nord, men gjøre lite med den i sør. Staten vil altså måtte kompensere flere nordmenn for høye strømpriser uten å få tilsvarende mye inn i eksport (med mindre eksportkablene er "mettet" og prisen i sør går betydelig ned.

Makspris på strøm som flere argumenterer for vil føre til økt forbruk og ditto tapping av magasinene og lav fyllingsgrad(som er en av driverne for dagens høye priser i Sør-Norge).
De eneste langsiktige løsningene for å senke kraftprisen (så langt jeg kan se) er å enten begrense strømeksporten(krangle med ACER), øke produksjonen kraftig(krangle med de som er i mot videre nedbygging av natur) eller innføre en varig prosentvis kompensasjon til norske kunder. En kompensasjonsordning må likevel tillate at strømprisen øker med forbruket sånn at en ikke mister intensivet for å spare strøm/penger. Da må en feks. ta stilling til om ikke-statlige kraftprodusenter skal være med og betale kompensasjonskostnadene når strømprisen er høy eller om staten (vi) skal betale alt.
Ingen av løsningene er enkle eller raske å gjennomføre, men sistnevnte er vel enklest av de tre å gjennomføre.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: Håvar på tirsdag 08. februar 2022, klokken 16:34

Dersom prisene skal synke i sør må kapasiteten på transmisjonsnettet mellom nord og sør være større enn eksportkapasiteten. Er den ikke det vil det fortsatt være prisene utenlands som setter prisen i Norge. Det vil trekke strømprisen kraftig opp i nord, men gjøre lite med den i sør. Staten vil altså måtte kompensere flere nordmenn for høye strømpriser uten å få tilsvarende mye inn i eksport (med mindre eksportkablene er "mettet" og prisen i sør går betydelig ned
Dette stemmer ikke. Staten får jo og ekstrainntekter fra innbyggerne i Nord som får like høye strømpriser som de i sør. Sannsynligvis vil de tjene mere på dette enn den ekstra eksporten. Så kompensasjon har de lett råd til.

automat

Bjørnar Moxnes fremstår som en av få politikere som faktisk ønsker å gjøre noe reelt.

Følgende er sakset fra han

«Både Støre og jeg kommenterte NVEs varsel om høye strømpriser ut året(!) på Dagsrevyen i kveld. Jeg sa at dette er enda et argument for en makspris på strøm til kunder i Norge. Støre ble utfordret på makspris. Svaret hans viser at regjeringa er på tynn is.

Moxnes er en populist, som etter valget rett ut sa at han ikke ville sitte i regjering. For slikt innebærer selvfølgelig at man må ta ansvar. Mye lettere å være i opposisjon, og kaste frem flotte forslag.

For hva innbærer egentlig forslaget om makspris?

Hvordan påvirkes eksporten og magasinfyllingen? (Som er et  grunnleggende problem her)

Er makspris forenlig med internasjonale avtaler og forpliktelser vi allerede har inngått? Hvordan kommer vi oss evt ut av dette? Og hva vil det koste?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

stefse

Bottom line er at gjengen bak roret vil ha prisene opp for å finansiere kraftutbygging, og er skuffet over at Nordmenn ikke sparer mer på strømmen når den blir svindyr, slik at enda mer kan selges ut.
Jeg har allerede lagt frem løsningen på det, det må opprettes egne eksport-nett som ikke har noe med fastlands-strømmen å gjøre, kun krafteksport til utlandet. Dette har ferdig definert produksjon og overføringskapasitet og opererer i samme prisområde som dit kraften skal eksporteres til. Jeg håper bare at noen fanger opp dette snart og lanserer det.

Selvagt kunne det  vært fristenede å behodle kraften til egnen verdiskapning hjemme, medn  det blir nok for mye for europpaparlament eavdeling steinrøyasa   å gape over.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. februar 2022, klokken 15:24
Må tilstå at jeg aldri har likt fyren og kan fremdeles ikke fordra han, så det farger nok mine utsagn.
Dette er vel kjernen i kritikken. Flott at du sier det åpent [emoji1360]

Det er ingen i denne tråden som kan si hvilken kompetanse dagens sentralbanksjef har. Og ingen vet om han har tett kobling til Erna Solberg (de fleste kan sikkert Google seg til dette i ettertid, men poenget er at det er ikke veldig interessant ). Hele saken er storm i et vannglass da det er en stor gruppe i Norges bank som er med å setter renta. Det er ikke sånn at sentralbanksjefen finner på dette selv.

Hvis vi kan svinge over til strømpris igjen, så er person i seg selv helt uinteressant her også. Mjøs Persen er ikke interessant i seg selv, det er endring av systemet og hensynene bak dette som kan bidra til at det blir bedre.

arthur

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. februar 2022, klokken 14:54
Btw først @filtvet
Jens Stoltenberg har tidenes beste eksamen i økonomi. Det er ekstremt uhederlig å si han ikke er kompetent.
Han er uteksaminert som sosialøkonom fra UiO i -87. Han når ikke Ida Wolden Bache til knærne en gang finans og økonomifaglig sett.

Og jobbene i nato og som statsminister burde diskvalifisert han fra å ha noe som helst med oljefondet og sentralbanken å gjøre.

Han har jo også vært finansminister og energi- og næringsminister så for egen del kan jeg vanskelig bestride hans kompetanse, men det er uheldig at han har hatt en så sentral politisk karriere samt at han vil "tviholde" på sitt medlemskapi AP og LO. I sin nye stilling vil ha forøvrig ha to visesentralbanksjefer, Ida Wolden Bache og Øystein Børsum, og for egen del har jeg ingen frykt for at han vil på noe sett eller vis kunne overkjøre disse og gjøre noe som vil gi AP n oen form for kortsiktig gevinst på bekostning av landet forøvrig. For egen del så jeg helst at han fortsatte som generalsekretær i Nato både grunnet den pågående konkflikt Ukraina/Putin samt min frykt for at Donald kan komme tilbake og Stoltenberg håndterte ham meget elegant vedå spille opp til Donalds svake sider uten at det hadde noen praktisk betydning.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA