Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: nuclear på tirsdag 20. august 2024, klokken 12:53
Sitat fra: Counterpointer på mandag 19. august 2024, klokken 21:57Tsjernobyl var ett kraftverk bygget med meget gammel teknologi og hadde nesten ikke noe sikkerhet. Three Mile Island er også et kraftverk som var bygget på gammel teknologi.

Mye merkelige påstander om gammel teknologi?

Tsjernobyl sine RBMK-reaktorer var jo en spesiell og tvilsom konstruksjon, men at den var så veldig gammel i 1986 er ikke helt riktig.

Hvordan kan du påstå at en reaktor som er satt i drift på Three Mile Island et år før ulykken i 1979 er bygget på gammel teknologi? Nå er det gammel teknologi, men ikke i 1979.

Du klarer virkelig å misforstå det meste selv om du skriver akkurat det som er poenget.

Vi vil i dag om vi skulle bygget atomreaktorer ikke basert det på gammel teknologi som de brukte i Tsjernobyl eller Three mile, men på moderne systemer med massivt bedre sikkerhet.

Virker som du har noe du vil si?

Med nicket «nuklear» så har du en helt egen mening om temaet går jeg ut fra.

Counterpointer

Så du mener Tsjernobyl og Three mile er moderne teknologi!

Nå er det du som feilinformerer 🤷🏻

nuclear

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 20. august 2024, klokken 13:22Så du mener Tsjernobyl o
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 20. august 2024, klokken 13:22Så du mener Tsjernobyl og Three mile er moderne teknologi!

er moderne teknologi!

Nå er det gammel teknologi, men Three Mile Island var ny teknologi når det ble bygget. Tsjernobyl var heller ikke så veldig gammelt når ulykken hendte, men det var jo en veldig tvilsom konstruksjon med mange sikkerhetsbrister.

Counterpointer

Sitat fra: nuclear på tirsdag 20. august 2024, klokken 13:32
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 20. august 2024, klokken 13:22Så du mener Tsjernobyl o
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 20. august 2024, klokken 13:22Så du mener Tsjernobyl og Three mile er moderne teknologi!

er moderne teknologi!

Nå er det gammel teknologi, men Three Mile Island var ny teknologi når det ble bygget. Tsjernobyl var heller ikke så veldig gammelt når ulykken hendte, men det var jo en veldig tvilsom konstruksjon med mange sikkerhetsbrister.

Da er vi faktisk enig.

Counterpointer

Synes det er en interresant sammenligning mellom Konkuransetilsynet sin avgjørelse om å ilegge 4,9 milliarder i bot til de tre dagligvaregigantene. Dette er jo veldig forståelig da de samarbeider om å øke prisene sine.

Dette står i kontrast til strømprisene og systemet med Nordpool hvor selve hensikten er at alle skal ha den høyeste prisen i markedet (marginalprising). Her burde de virkelig slå til med bøter i megamilliardklassen da produsentene gjør alt de kan for å ikke konkurrere på pris.
Den lille prosenten med minuspriser kunne gladelig vært ofret for å ha en edruelig pris på strøm.

PS; milliardboten til daglivaregigantene burde i anstendighetens navn tilbakebetales til norske forbrukere flatt det blir ca 1000 kr pr person og ville vært kjærkomment for de som har minst og irellevant for milliardærer. Poetisk og fint imho.

arthur

Hvor mye tjener egentlig disse tre matleverandørene og hvor mye utgjør det i prosent av deres omsetning? Coop gir vel tilbake til sine medlemmer, blant annet meg selv. Mene rå ha lest at de tjener rundt to prosent på omsetningen så selv om de skulle gi fra seg all fortjeneste så vil det ikke monne på våre månedlige motregninger, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på onsdag 21. august 2024, klokken 19:50Hvor mye tjener egentlig disse tre matleverandørene og hvor mye utgjør det i prosent av deres omsetning? Coop gir vel tilbake til sine medlemmer, blant annet meg selv. Mene rå ha lest at de tjener rundt to prosent på omsetningen så selv om de skulle gi fra seg all fortjeneste så vil det ikke monne på våre månedlige motregninger, eller?
Coop gir kjøpeutbytte en gang i året. %-satsen varierer etter hvilken Coop-butikk man har som "sin" butikk. 

Norgesgruppen (Spar, Meny og Kiwi) gir bonus via Trumf-medlemskapet, og det går direkte på saldoen som akkumuleres. Men opptjent bonus kan  man ta ut i butikk, betale for i butikken med eller få overført til konto. Man kan og handle varer i egen Trumf-butikk (online).

Rema 1000 gir med Æ direkte reduksjon i summen man skal betale, så der blir det ingen akkumulering.

Med tanke på at Coop gjerne er det dyrere alternativet, sammen med Meny, så foretrekker ihvertfall jeg å bruke Rema 1000 og Kiwi i all hovedsak.

Coop/Meny brukes kun om de har tilbud/kampanjer som gjør at jeg enten sparer penger eller kjøper ting jeg vanligvis ikke kjøper fordi prisen nå blir riktig, og ellers når jeg vil kjøpe varer jeg ikke finner på de to billig-alternativene.

Har alle alternativene innen rekkevidde. Noe mer knot å finne Coop Extra og Coop Prix, så de er jeg sjeldent på.

Vil dog si det er en fundamental forskjell på disse butikkene/kjedene, sammenlignet med strømbransjen! Og det er at jeg har valgfrihet til å handle der det er billigst, og kan benytte tilbud hos andre, for de varene de har nedsat pris på. Er ikke noe tvang eller binding som hindrer meg å bruke andre.

Strøm får jeg i realiteten kun fra "min" strømprodusent, levert av "min" lokale nettleverandør. Her er jeg altså fullstendig låst, og  fordi jeg ikke kan benytte alternative energi-kilder, er jeg altså fullstendig låst til disse.

Jeg kan riktignok bytte strømselskap, men ikke på minuttet. Det tar tid. Og spotprisen er lik, og linjeleien er satt. Forskjellen er da påslag og eventuelt fast grunnpris på abbonementet fra mitt strømselskap.

Og det er den faste avgiften og påslaget som strømselskapet tjener på, så for min del er det veldig lite å tjene på å bytte, da jeg bruker 3-400 kWh i måneden året rundt. Der jeg kan tjene litt, er ved å la vær å kjøpe "lure" (for  strømselskapet) tilleggstjenester.

Det er jo og en (mental) forskjell at strømprodusent, linjeleverandør og flere store strømselskap er i realiteten eid av de samme, Stat, Fylke og/eller Kommuner. Bare noen få som er reelle private selskaper. Det føles derfor helt feil at det er det offentlige som skal flå oss på hovedsakelig alt for høye strømpriser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: RJK på onsdag 21. august 2024, klokken 20:55
Sitat fra: arthur på onsdag 21. august 2024, klokken 19:50Hvor mye tjener egentlig disse tre matleverandørene og hvor mye utgjør det i prosent av deres omsetning? Coop gir vel tilbake til sine medlemmer, blant annet meg selv. Mene rå ha lest at de tjener rundt to prosent på omsetningen så selv om de skulle gi fra seg all fortjeneste så vil det ikke monne på våre månedlige motregninger, eller?
Coop gir kjøpeutbytte en gang i året. %-satsen varierer etter hvilken Coop-butikk man har som "sin" butikk.

Norgesgruppen (Spar, Meny og Kiwi) gir bonus via Trumf-medlemskapet, og det går direkte på saldoen som akkumuleres. Men opptjent bonus kan  man ta ut i butikk, betale for i butikken med eller få overført til konto. Man kan og handle varer i egen Trumf-butikk (online).

Rema 1000 gir med Æ direkte reduksjon i summen man skal betale, så der blir det ingen akkumulering.

Innenfor noen få hundre meter har vi både COOP. Rema, Meny og Kiwi så som pensjonist har jeg både tid og anledning til å benytte den butikken som har den beste prisen, eller tilbud, på de varene jeg trenger og ønsker. Benytter selvfølgelig Trumf og handler gjerne på torsdager som betyr 3% Trumf samt at jeg bruker et kort som gir ytterligere 2 prosent rabatt.
Disse undersøkelsene som til stadighet konkluderer med hvilkens kjede som er billigst har jeg ingen tillit til for det er priser på en rekke andre varer hvor forskjellene er størst, varer som ikke inngår i denne "matkurven" de benytter.

Mht strømmen så er det kun nettleien hvor det er et monopol, heldigvis vil jeg si, for å bygge ut nett som skal konkurrere med det/de som finnes vil koste langt mer. Selve kraften bytter jeg til stadighet og får vervepremier (har tre abonnementer) og bruker strøm i størst mulig grad når denne er billigst, ikke vanskelig for elbilene spesielt, men også mulig på andre måter.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 21. august 2024, klokken 18:47Synes det er en interresant sammenligning mellom Konkuransetilsynet sin avgjørelse om å ilegge 4,9 milliarder i bot til de tre dagligvaregigantene. Dette er jo veldig forståelig da de samarbeider om å øke prisene sine.

Dette står i kontrast til strømprisene og systemet med Nordpool hvor selve hensikten er at alle skal ha den høyeste prisen i markedet (marginalprising). Her burde de virkelig slå til med bøter i megamilliardklassen da produsentene gjør alt de kan for å ikke konkurrere på pris.
Den lille prosenten med minuspriser kunne gladelig vært ofret for å ha en edruelig pris på strøm.

PS; milliardboten til daglivaregigantene burde i anstendighetens navn tilbakebetales til norske forbrukere flatt det blir ca 1000 kr pr person og ville vært kjærkomment for de som har minst og irellevant for milliardærer. Poetisk og fint imho.

Er enig i det du skriver.
Hadde vært gøy om alle la inn tips til konkurransetilsynet om strømprisen. Er et tipsskjema her:
https://konkurransetilsynet.no/kontakt-oss/
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: arthur på torsdag 22. august 2024, klokken 08:15
Sitat fra: RJK på onsdag 21. august 2024, klokken 20:55

Innenfor noen få hundre meter har vi både COOP. Rema, Meny og Kiwi så som pensjonist har jeg både tid og anledning til å benytte den butikken som har den beste prisen, eller tilbud, på de varene jeg trenger og ønsker. Benytter selvfølgelig Trumf og handler gjerne på torsdager som betyr 3% Trumf samt at jeg bruker et kort som gir ytterligere 2 prosent rabatt.
Disse undersøkelsene som til stadighet konkluderer med hvilkens kjede som er billigst har jeg ingen tillit til for det er priser på en rekke andre varer hvor forskjellene er størst, varer som ikke inngår i denne "matkurven" de benytter.

Mht strømmen så er det kun nettleien hvor det er et monopol, heldigvis vil jeg si, for å bygge ut nett som skal konkurrere med det/de som finnes vil koste langt mer. Selve kraften bytter jeg til stadighet og får vervepremier (har tre abonnementer) og bruker strøm i størst mulig grad når denne er billigst, ikke vanskelig for elbilene spesielt, men også mulig på andre måter.
Nå velger jeg stort sett å sammenligne priser på de varene jeg kjøper. Er selvsagt en feilmargin ved at jeg ikke er i alle butikker samtidig, men jeg går gjerne i 2-3 butikker for å plukke det som er billigst når!

Når det gjelder strømmen, så regner jeg det som garantert at den kommer i fra nærmeste kraftverk i de aller fleste tilfeller. Det reduserer tap ved transport. Er vel kun ved større behov enn nærmeste kraftverk klarer å lever, at det mates inn fra andre steder, og igjen korteste transportvei. Men dette er dog ikke jeg som velger, det forventer jeg at styres av nettleverandøren. Altså ikke mitt frie valg!
Bosted Oslo

arthur

For meg spiller det ingen verdens rolle hvor den strømmen jeg bruker kommer fra, kun prisen for det er ingen forskjell i kvalitet, smak, lukt, effekt eller hva man velger å bruke for å sammenligne noe. Ønsker du virkelig at f.eks den kraften du kjøper skal komme fra Alta hvis du bor i Stavanger (dette er et eksempel) og i såfall hvorfor?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på torsdag 22. august 2024, klokken 10:30For meg spiller det ingen verdens rolle hvor den strømmen jeg bruker kommer fra, kun prisen for det er ingen forskjell i kvalitet, smak, lukt, effekt eller hva man velger å bruke for å sammenligne noe. Ønsker du virkelig at f.eks den kraften du kjøper skal komme fra Alta hvis du bor i Stavanger (dette er et eksempel) og i såfall hvorfor?
Var du som sa det ikke var monopol på strom fra produsent. Jeg forklarte via en liten anekdote hvorfor du eller jeg ikke har noe valg. Ergo, monopol-situasjon.

Å prøve å tilegne meg en mening med det Alta og Stavanger-eksempelet ditt, er et dårlig forsøk på å flykte fra at du ble motbevisst. Og bare så du ikke skal dra dette enda lengre, jeg er helt med på prinsippet om korteste vei fra produsent til forbruker.

Men der man har to eller flere produsenter i tilnærmet lik avstand, så ville det for konkurransen del være positivt at man kan hoppe mellom hvem som man kjøper av. Det er og til gunst for forbruker, for produsentene må da konkurrere på bl.a. pris.

Men hele markedssituasjonen er jo totalt forskrudd, når det er en fordømt prisalgoritme, og en låsing til den som byr høyest, som bestemmer pris for alle andre kunder.
Bosted Oslo

arthur

Igjen, jeg blåser helt og holdent i hva navnet er på den jeg betaler for mitt forbruk av KRAFTEN, og der kan man velge mellom hundre tilbydere. Hvor de får kraften fra bryr jeg meg heller ikke om, kun pris, INTET annet. <Nettleien betaler jeg til en monopolist, IKKE for kraften!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på torsdag 22. august 2024, klokken 15:15Igjen, jeg blåser helt og holdent i hva navnet er på den jeg betaler for mitt forbruk av KRAFTEN, og der kan man velge mellom hundre tilbydere. Hvor de får kraften fra bryr jeg meg heller ikke om, kun pris, INTET annet. <Nettleien betaler jeg til en monopolist, IKKE for kraften!
Tenk for en drømmesituasjon da: alle i Norge fikk hele tiden samme lave strømpris som før strømkrisen, ca 18 øre kw da? Bare et statlig strømselskap som styrer alt. Ikke blir man oppringt av strømselskapene som skal «gi det det lille ekstra» ved å bytte til deres svært dårlig avtale (selv om du får gratis borrelås ;D ut hele neste år - med på kjøpet.

Ikke noe utenlands kabler tull.. som kjører strømprisene opp og ned som jojo.

Alt det tok staten seg av og hadde en strategi for det.

Vi forbrukere hadde bare den faste lave strømprisen, uansett eget forbruk.

Litt som lille Bjørn Nilsen dette her, en himmel full av stjerner .... Kan du ønske mer?
#fredagmorgenhumor

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 23. august 2024, klokken 06:55
Sitat fra: arthur på torsdag 22. august 2024, klokken 15:15Igjen, jeg blåser helt og holdent i hva navnet er på den jeg betaler for mitt forbruk av KRAFTEN, og der kan man velge mellom hundre tilbydere. Hvor de får kraften fra bryr jeg meg heller ikke om, kun pris, INTET annet. <Nettleien betaler jeg til en monopolist, IKKE for kraften!
Tenk for en drømmesituasjon da: alle i Norge fikk hele tiden samme lave strømpris som før strømkrisen, ca 18 øre kw da? Bare et statlig strømselskap som styrer alt. Ikke blir man oppringt av strømselskapene som skal «gi det det lille ekstra» ved å bytte til deres svært dårlig avtale (selv om du får gratis borrelås ;D ut hele neste år - med på kjøpet.

Ikke noe utenlands kabler tull.. som kjører strømprisene opp og ned som jojo.

Alt det tok staten seg av og hadde en strategi for det.

Vi forbrukere hadde bare den faste lave strømprisen, uansett eget forbruk.

Litt som lille Bjørn Nilsen dette her, en himmel full av stjerner .... Kan du ønske mer?
#fredagmorgenhumor

En kan jo ønske en har hus og ikke hytte i Sirdal
Strømpris på det verste i Sirdal:
Hytte: 6 kroner per kWh
Hus:  1 krone per kWh etter statlig strømstøtte, men så får du 20.000 utbetalt i cash fra Sirdal om du er 4 i husstanden.

Fønni
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA