Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 06. mars 2024, klokken 06:09
Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. mars 2024, klokken 05:32Men det er vel slik det blir når vi har dobbelt så dyr offentlig forvaltning i Norge som hos naboene våre.

I Norge er offentlig sektor bruk av BNP på 58,5% sammenlignet med:

Sverige - 49,4%
Danmark - 50,8%
Island -  49,8%
Finland - 55,8%

Til gjengjeld har vi vesentlig flere leger og sykepleiere per innbygger enn de øvrige landene og trolig også sosiale ordninger som står seg godt i en sammenligning, eller?

Hvis en ser på Finland så er de av FN kåret til verdens lykkeligste land 7 år på rad
https://fn.no/nyheter/fn-finland-er-verdens-lykkeligste-land-norge-paa-sjuende-plass

Finland har ca like mange innbyggere som Norge, men halvparten så stort statsbudsjett...

Er jo selvfølgelig grunner for alt.

Tror mange føler på det samme som Sissener - hvor rik trenger staten å bli? Når er det vanlige folks tur?
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hvor-rik-behover-staten-egentlig-bli/o/5-95-834098
Oljefondet har for øvrig steget med 4300 millarder norske kroner siden artikkelen ble skrevet i fjor.
https://www.nbim.no/no
Nå er oljefondet oppe i 16859 milliarder kroner, eller 3.064.181 kroner per innbygger. I tillegg kommer statens eierskap i Petoro, Statkraft, Equinor osv. Hvor rik trenger staten bli før Folket skal få litt mer?

Kanskje vi ikke trengte så stor offentlig sektor om folk ikke jobbet seg syke for å klare å betale regningene? Sykeprosenten er urovekkende høy. Mange leger bruker halve dagen på å skrive sykemeldinger til folk som egentlig bare jobber mer enn de klarer. Nå går det jo bare andre veien - vi må jobbe lenger - til vi er eldre - fordi staten skal bygge opp formuen enda mer...slik at enda flere leger må brukes til å skrive sykemeldinger.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Oljefondet har sine verdier i dollar, euro og pund mens tallene du viser er i kroner så tror man skal ta med svekkelsen i norske kroner i slike regnestykker. Det igjen kan bety at staten, vi, vil gå på et tap i tusen milliarder klassen hvis, om eller når norske kroner styrker seg.

At folk i Norge jobber seg syke i forhold til befolkningen i verden forøvrig er nok ikke helt riktig vil jeg tro. Folks optimisme viser seg å ha økt igjen i det siste, boligprisene går videre opp som en konsekvens av større optimisme, ledigheten er lav og antall ledige jobber overstiger antallet ledige.

Hvorfor denne evinnelige svartmalingen til enhver tid?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Olemann

Ser noen mener jeg har misforstått siden jeg antyder at det muligens krever kompetanse ikke alle har å bli krafttrader i Statkraft.

Ja, bonusene er altfor høye, det er jeg helt enig i.  De må ned, selv om det medfører at Statkraft mister dyktige folk, de mistet sentrale tradere allerede etter nedjusteringen i fjor. Det får man leve med.

Ingen har bonuser som overstiger 100%, altså det de inntjener for selskapet sitt.  Altså vil inntekten for Norge (gjennom Statkraft) alltid være større enn det som forsvinner ut igjen i bonus.  Statkraft har tjent grovt på den handelen som er gjort i markedet. Dette er penger som Staten (deg og meg, enten du regner deg til eliten eller ikke, kan virke som elite ikke lenger er noen hedersbetegnelse...) henter ut igjen, mye i direkte uttak til statsbudsjettet. Som igjen brukes bl.a. til strømstøtte.

Penger tjent i Statkraft er penger inn i statsbudsjettet, bare sjekk de siste års salderinger, utbytte derfra har ofte reddet budsjettet i siste runde.

Og, traderne har skapt flere kroner enn de har hentet ut, men ja, bonusene må ned, de er for høye.

arthur

Statkraft har også hatt to år siste ti årene med tap på sin trading. Den som alltid tror at fortidens resultater i så måte vil være fasiten også for fremtiden har trolig ikke drevet med denne type handler. I 2021 tapte de 4,3 milliarder på slik trading uten at noen tradere måtte gå eller ikke fikk sin allerede gode lønn?
Jeg har for egen del sans for bonuser i visse tilfeller, men ser ingen grunn til at ikke disse kan begrenses i vesentlig grad og at eventuelle tap i et år må motregnes mot gevinst i et neste år før bonuser kommer til utbetaling. Har selv hatt slik ordning og opplevde denne som helt fair!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: Olemann på onsdag 06. mars 2024, klokken 10:31Ser noen mener jeg har misforstått siden jeg antyder at det muligens krever kompetanse ikke alle har å bli krafttrader i Statkraft.

Ja, bonusene er altfor høye, det er jeg helt enig i.  De må ned, selv om det medfører at Statkraft mister dyktige folk, de mistet sentrale tradere allerede etter nedjusteringen i fjor. Det får man leve med.

Ingen har bonuser som overstiger 100%, altså det de inntjener for selskapet sitt.  Altså vil inntekten for Norge (gjennom Statkraft) alltid være større enn det som forsvinner ut igjen i bonus.  Statkraft har tjent grovt på den handelen som er gjort i markedet. Dette er penger som Staten (deg og meg, enten du regner deg til eliten eller ikke, kan virke som elite ikke lenger er noen hedersbetegnelse...) henter ut igjen, mye i direkte uttak til statsbudsjettet. Som igjen brukes bl.a. til strømstøtte.

Penger tjent i Statkraft er penger inn i statsbudsjettet, bare sjekk de siste års salderinger, utbytte derfra har ofte reddet budsjettet i siste runde.

Og, traderne har skapt flere kroner enn de har hentet ut, men ja, bonusene må ned, de er for høye.

Problemet er at masse av de økte inntektene kommer ikke pga økt salg til utlandet, men pga prissmitte som gjør strømmen dyrere for deg og meg og de fleste andre i Norge, inklusive næringslivet.

Altså snakker vi om å ta fra egne innbyggere og spytte pengene inn i Statskassen. Jeg har null grad av dårlig samvittighet for å si at jeg ikke unner traderne bonus for det som i mine øyne er et regelrett ran av egne innbyggere.

Foruten det, er jeg helt med på at man skal få bonus for god jobb som tjener landet godt. Men mener samtidig det må være en viss begrensning i hvor mye de får i bonus på salg av fellesgodene.

Jeg har ikke inngående kjennskap til bonusens størrelser, altså hvor mye man tjener personlig i bonus for tjene inn f.eks. 1 milliard ekstra på trading, så skal ikke si noe om hva denne belønningen skal være.

Men summene de tydeligvis får, som alternativt hadde blitt statskassa til del, er jo spinnville. Og det skjer som sagt samtidig med at de som sannsynligvis ikke har mulighet eller evne til å øke sine inntekter (minstepensjonister, uføretrygdede som aldri har kunne jobbe og ligger på minimums-satser) må sitte å vurdere om de skal sitte i +10 grader inne og heller kle på seg selv om det ikke er sunt for helsetilstanden dems.

Noen "heldige" får riktignok behandlingsreiser til syden om vinteren, rett og slett fordi gikta og psoriasisen ikke går veldig godt med vinterkulda som vi andre kan kle oss etter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 06. mars 2024, klokken 09:28Oljefondet har sine verdier i dollar, euro og pund mens tallene du viser er i kroner så tror man skal ta med svekkelsen i norske kroner i slike regnestykker. Det igjen kan bety at staten, vi, vil gå på et tap i tusen milliarder klassen hvis, om eller når norske kroner styrker seg.

At folk i Norge jobber seg syke i forhold til befolkningen i verden forøvrig er nok ikke helt riktig vil jeg tro. Folks optimisme viser seg å ha økt igjen i det siste, boligprisene går videre opp som en konsekvens av større optimisme, ledigheten er lav og antall ledige jobber overstiger antallet ledige.

Jeg føler ikke det er så relevant å sammenligne oss med Uganda. Har heller ikke nevnt arbeidsledige. Det jeg påpeker er at Norge har en gigantisk gullskje i munnen, og så ender vi opp med at Staten kjøper Alibaba og Tesla-aksjer for alle pengene våre. Føler mer kunne blitt gjort med strøm"støtte". Sykefraværet er på 6% i Norge!! Innen Helse- og Sosial er det 8,7%, og sterkt stigende! Sykepleierne på sykehuset i Stavanger slutter an mass pga lite penger i sykehuset, og underbemanning. Men så lenge det er lavere sykefravær enn Uganda og andre land i "resten av verden", som du skriver, så er det ok? Tror heller ikke det er lavere enn andre land.

Som Olemann skriver så er "penger tjent i Statkraft penger inn i statsbudsjettet". Det han tilsynelatende ikke har fått med seg er at Norge må veksle enorme beløp til USD, mellom et par hundre millioner NOK til dagen opp til over en milliard til dagen, som fører til volatilitet som svekker den norske kronen. Poenget er at Statkraft suger ut penger fra Ole Nordmann og andre hedersmenn. Det er med andre ord EKSTRASKATT. Norge har "flink-pike-syndromet". Finnes ikke et land i verden som skal stæsje så mye gryn i utlandet, mens så mange folk med helt vanlige inntekter sliter.

Som du ser i statistikken under har Norge også økt oljefondet med 423 milliarder USD (Dollar) siden 2019, så der forsvant det poenget ditt og.

Men ellers har jeg det bra  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/inkassoalarm-blant-unge-familier_-__det-er-veldig-urovekkende-1.16577569

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. mars 2024, klokken 11:54
Sitat fra: arthur på onsdag 06. mars 2024, klokken 09:28Oljefondet har sine verdier i dollar, euro og pund mens tallene du viser er i kroner så tror man skal ta med svekkelsen i norske kroner i slike regnestykker. Det igjen kan bety at staten, vi, vil gå på et tap i tusen milliarder klassen hvis, om eller når norske kroner styrker seg.

Jeg føler ikke det er så relevant å sammenligne oss med Uganda.

I og med at jeg IKKE har noen gang, eller noe sted, gjort noen form for sammenligning med Uganda så blir det litt meningsløst å kommentere ditt innlegg!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 06. mars 2024, klokken 14:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. mars 2024, klokken 11:54

Jeg føler ikke det er så relevant å sammenligne oss med Uganda.

Og det var så langt jeg gadd å lese ditt innlegg.

Ja, ville nok ikke vært nyttig å lese lenger heller. Statistikk og referanser pleier ikke å være det du henger deg mest opp i. Du pleier å være mer opptatt av "jeg har det bra, så da har alle det bra". "de har det verre andre steder i verden", som da du skrev: "til befolkningen i verden forøvrig"

Contango

Jeg lurer filosofisk på om slike online diskusjoner er bra eller ikke bra for menneskeheten. De fleste innleggene bærer preg av lite kompetanse, mye følelser, og like mange kortslutninger og jordfeil som i en tidlig Model S badet i saltsørpe. Godt ispedd mer eller mindre velmente råd og løsninger "ingen andre" har tenkt på. Crescendoet av raseri over strømpriser og bonuser får kanskje utløp her, og så har Elbilforeningen forhindret oppløp i gatene?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Counterpointer

Det virker som den moralske og etiske diskusjonen rundt strømpriser virkelig får frem det minst sympatiske blant folk i tråden.

Det er ikke måte på forsvar for enorme gevinster til noen, samt null forståelse for at de som har minst å rutte med også er nødt til å betale strømregningen!

Heldigvis er det flere som faktisk ser ut til å forstå noe eller mye av problemstillingen.

Men å si at de fattigste i Norge skal satse på ENØK vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte av, antagelig begge deler 🙈

Counterpointer

Sitat fra: Contango på onsdag 06. mars 2024, klokken 14:47Jeg lurer filosofisk på om slike online diskusjoner er bra eller ikke bra for menneskeheten. De fleste innleggene bærer preg av lite kompetanse, mye følelser, og like mange kortslutninger og jordfeil som i en tidlig Model S badet i saltsørpe. Godt ispedd mer eller mindre velmente råd og løsninger "ingen andre" har tenkt på. Crescendoet av raseri over strømpriser og bonuser får kanskje utløp her, og så har Elbilforeningen forhindret oppløp i gatene?
Finne frem et speil og ta en god titt ? Synes du virkelig ditt innlegg har kompetanse og innsikt?
Det er mye mer følelser og kortslutning, for å bruke dine begreper.

daktari

Sitat fra: arthur på onsdag 06. mars 2024, klokken 06:09
Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. mars 2024, klokken 05:32Men det er vel slik det blir når vi har dobbelt så dyr offentlig forvaltning i Norge som hos naboene våre.

I Norge er offentlig sektor bruk av BNP på 58,5% sammenlignet med:

Sverige - 49,4%
Danmark - 50,8%
Island -  49,8%
Finland - 55,8%

Til gjengjeld har vi vesentlig flere leger og sykepleiere per innbygger enn de øvrige landene og trolig også sosiale ordninger som står seg godt i en sammenligning, eller?

Norges BNP pr innbygger er endel større enn de andre pga oljen, så prosent er ikke så interessant her.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Tenkte jeg kunne dra debatten inn på dette sporet med kjernkraft vs vindkraft.

Det er jo en aktuell problemstilling om dagen idet vi nærmer oss avklaring av hvor mye subsidier som må legges på bordet for i det hele tatt få bygd ut hav-vind. Det jeg mener vi kan anta er at vi snart står overfor en grønn boble som snart sprekker for en del vindkraftanlegg på land i f.eks Sverige. Her har man år etter år sett at vindkraften har levert underskudd etter underskudd på sine anlegg. Min påstand er jo at vindkraften er raske penger for de som bygger og prosjekterer, men at det fort kan bli voldsomme løpende underskudd under drift. Jeg har en del erfaring fra flere vindkraft anlegg i Sverige og ser der at de leverer mye,mye mindre produksjon enn hva som ble forespeilet under prosjekteringen. Det gjelder i særlig grad vindkraft prosjekt inne i landet. Videre kreves det også store investeringer i overføringskapasitet, altså ledninger, transformatorer osv osv. for å i det hele tatt etablere slike parker langt der ute i naturen langt fra folk.  Nå har det blitt sluppet flere rapporter som viser flere utfordringer med vindkraften i Sverige.  Her er en videosnutt som tar for seg dette :

https://www.youtube.com/watch?v=UZAWDGYL_c0

Og her er en som diskuterer dette med kjernekraft :

https://www.youtube.com/watch?v=Z78dwJ7LMlE

Det er jo flere vindkraft anlegg som er på trappene i Sør Norge om dagen - og som vil ødelegge mye natur. I den forbindelse så synes jeg det er viktig å se på hva slags erfaringer man faktisk har med slike prosjekter i f.eks vårt naboland.

hELgenen

Contango

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 06. mars 2024, klokken 15:00Finne frem et speil og ta en god titt ? Synes du virkelig ditt innlegg har kompetanse og innsikt?
Det er mye mer følelser og kortslutning, for å bruke dine begreper.
Ingen grunn til å ta det personlig. Jeg skal gi deg eksempler på noen kortslutninger. Den første og største er at Statkraft er der for å ha lave priser til Nordmenn. Det er ikke deres oppgave. Etter at kraftmarkedet ble liberalisert, og de ikke lenger er monopolister, er de der for å maksimere verdiene av vannet og å tjene penger for eieren - som er Staten. Det er en politisk beslutning man kan like eller ikke like, men ledelsen i Statkraft jobber mot det. Og har vært temmelig lojale og suksessfulle om man ser på verdiskapingen. Det er derfor en kortslutning å bebreide dem for kraftprisene du betaler. En annen kortslutning er å tenke at trading avdelingen til Statkraft jobber mot "oss", og at tradernes gevinst er denne forsamlingens tap. Tenk heller på "Tradingavdeling" som "Salgsavdeling". Deres oppgave er veldig forenklet å selge vannet når det er dyrt og holde igjen når det er billig. De selger vannet ikke bare for Statkraft men for en rekke andre kraftprodusenter i Europa. Du er faktisk tjent med at noen åpner kranene ordentlig når det er kaldt og stenger de litt når det er varmere og blåser fordi det forhindrer eller i alle fall bremser kraftig helt ekstreme prisutslag - også for deg. De mekanismene er veldig krevende å forvalte fordi de innebærer å ta en finansiell risiko på at de forstår det kompliserte samspillet mellom bla. forbruks-, produksjons-, og værmønstre i en verden som er veldig uforutsigbar og med et nett som er hardt belastet allerede.  Verdien ved å gjøre dette riktig i den skalaen de gjør (i et marked som er mye større enn Norge) er så stor at bonusene også blir høye. En siste kortslutning er å ha en sånn mangel på respekt som utvises her inne for kompleksiteten i problemstillingene og lettvintheten i å tro at ingen andre har forstått noe som helst. Har man slik innsikt bør man bruke den til å tjene penger istedenfor å klage her inne på at andre gjør det. Bare å søke her https://www.statkraft.com/careers/career-areas/trading--energy/.
"Contango" er forøvrig et trading begrep som betyr at prisene for noe er høyere i fremtiden enn nå. Counterpointet er "Backwardation".
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA