Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 17:11
Sitat fra: RJK på lørdag 02. desember 2023, klokken 16:52Du missforstår jo totalt det jeg prøver å si her.

Når strømmen på batteriet skal utnyttes i en elbil, så må den klare å levere mye effekt på kort tid, slik at ikke bilen oppleves som noe tilnærmet død. noe som går igjen i hva man mener er "innafor" til den bruken. Og selvsagt også rekkevidden man får ut i forhold til et helt nytt batteri, og hvilken bruk bilen skal dekke.

Som hus/hytte-batteri er ikke størrelsen på effektuttaket på kort tid, interessant i det hele tatt. Heller ikke vekt på pakken eller hvor stor den er, betyr så mye. Den tar inn effekt sakte, fordi man skal ha stort anlegg med masse solcellepaneler før det blir batteriet som begrenser. Og akkurat det samme når strøm skal hentes ut igjen.

Det er jo derfor et elbilbatteri er perfekt til 2nd life-bruk.
Tror ikke jeg misforstår mere enn at jeg er uenig i det du skriver.

Det er ikke forskjellen i effektuttak som gjør brukte elbilbatterier egnet å bruke til husbatterier, men forskjellen i energiforbruk. Dvs husbatterier trenger trenger normalt ikke å levere mere enn maks noen titalls kWh før de lades opp igjen, og kan dermed holdes innenfor en veldig gunstig SOC hvis man bruker elbilbatterier på mang titalls kWh.
Igjen, det er ikke effektuttaket som gjør de perfekt egnet til husbatteri, men som gjør de uegnet til videre bruk i bilen. Men de er jo ikke ødelagt av den grunnen, som da gjør de perfekt til å leve et 2nd life som nettopp husbatteri.

Du trekker altså dette i helt motsatt retning av det jeg skriver, og det gjorde du i sted også. Altså, det er/burde ikke være så vanskelig å lese "årsak - reaksjon/endring/løsning" i rekkefølgen jeg skriver. Men du har altså lest det motsatt ved 2 anledninger nå.

Og som basis for det du kritiserer meg på, så er det altså din missforståelse du legger til grunn, og ikke det jeg har skrevet. Og da går det selvsagt helt galt avsteds...

Ble det klart nå?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 02. desember 2023, klokken 17:24Ble det klart nå?
Hvis noe tolkes feil, er det den som skriver eller den som leser sin feil?

Men reduseres faktisk maks effektuttak i vesentlig grad fra ett batteri med alder? Har aldri lest om att Teslaer går dårligere etter hvert som de blir eldre. Men de gjør kanskje det?

Det jeg har lest om slitasje på batteri handler stort sett om energimengde, ikke effekt. 

Men nå skjønner jeg ihvertfall hva du mener, om det er korrekt vet jeg ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 17:35
Sitat fra: RJK på lørdag 02. desember 2023, klokken 17:24Ble det klart nå?
Hvis noe tolkes feil, er det den som skriver eller den som leser sin feil?

Men reduseres faktisk maks effektuttak i vesentlig grad fra ett batteri med alder? Har aldri lest om att Teslaer går dårligere etter hvert som de blir eldre. Men de gjør kanskje det?

Det jeg har lest om slitasje på batteri handler stort sett om energimengde, ikke effekt. 

Men nå skjønner jeg ihvertfall hva du mener, om det er korrekt vet jeg ikke.
Til første del, selvsagt er det todelt, men når man har prøvd å klargjøre, og det likevel ikke oppfattes, så har jeg mine tanker om det. Men greit, legger lokk på den delen nå. Det er uvesentlig nå.

Maks effektuttak er jo avhengig av hva batteriene klarer å "pumpe ut". Det gjør den best når batteriet er fullt, på et batteri som klarer å ta mye energi til seg. Noe som bestemmes av toppnivå og bunnivå på cellespenningen.

Når batteriet degraderes, så går altså maks cellespenning ned. Det gjør sitt med både effektuttaket, altså hvor mye og hvor raskt det kan levere fra seg, og dessuten hvor mye energi det totalt kan holde på og levere, som igjen avgjør hvor mye energi som kan brukes til fremdrift (rekkevidde).

De fleste bilene vil jo "miste" krefter de klarer å levere ut til motorene, når de kommer lavt nok ned i SoC. Dette fordi cellene ikke har samme cellespenning lengre, som når det er fullt. Litt forskjellig fra bil til bil for når dette blir synlig/merkbart, men dette er uunngåelig.

Produsentene kan selvsagt jukse litt i forhold til hva batteriet kan levere i forhold til hva motorene klarer å utnytte, slik at begrensningen ikke blir visuell før man er et godt stykke ned i SoC.

Mest merkbart er det selvsagt når man med vanlig kjøring kommer så lavt at skilpadda dukker opp, men man kan og merke det med stadige 0-100 akselerasjoner, og ta tiden på hvor raskt man klarer å akselerere.

Når da batteriet blir permanent svekket ved at det ikke klarer å holde like mye energi som et nytt batteri, så er det da og svekket i hvor mye effekt det klarer å levere samtidig.

Er bilen stor og tung, og skal være på en "kraftig bil", så vil kanskje effekten bli så lav at bilen oppleves som ubrukelig. For de fleste er det dog viktigst hvor mye rekkevidde de kan levere, før man kommer ned i skilpaddemodus, eller må trille innom en lader.

En bil som kan lever 50 mil som ny, kan sikkert fint brukes for mange i mange år til, selv om rekkevidden halveres. Samme om 0-100 ikke lengre går på 5,2 sekunder, men man må bruke 6-7 sekunder eller mer på samme øvelse.

Men er man da avhengig av minst 30 mil rekkevidde, så vil man nok kvitte seg med bilen når det blir vanskelig å kjøre 30 mil uten ladepause.

Men en som stort sett skal bruke bilen i nærtrafikk, vil jo kunne ha veldig god glede av denne i mange år til. I motsetning til en bil som hadde 20 mil som ny, og nå ikke klarer 10 mil engang.

Og da er jo fremdeles batteriet veldig greit å bruke som husbatteri, selv om selve bilen skrotes eller får byttet til et nyere og friskere batteri.
Bosted Oslo

Ingeniøren

Ang det Jaguar batteriet på Finn så vær klar over at Jaguar i sommer rullet ut programvare som skulle finne batterier som oppførte seg unormalt mht temperatur/defekte celler/spesiell serie mm med formål å finne og luke ut/reparere  disse for å forhindre brann.

Synes skadene var så små at det kan være andre årsaker enn dette for at batteriet er byttet, f.eks en dårlig serie som Jaguar vet om og som ikke er verd å reparere. Det skal selger vite i fall og du har 2 års reklamasjon på ting selger skulle ha opplyst om.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Ferry

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 17:35Men reduseres faktisk maks effektuttak i vesentlig grad fra ett batteri med alder? Har aldri lest om att Teslaer går dårligere etter hvert som de blir eldre. Men de gjør kanskje det?

Gamle batterier klarer nok ikke å yte like mye, men det er ikke sikkert det merkes så mye i en bil. Det er ikke såå ofte vi tråkker pedalen til bunns. I hvert fall gjør ikke jeg det.
Men jeg er kjent med problemet på radiostyrt utstyr, helikopter f.eks Nå er det riktignok ikke identisk kjemi, men prinsippet blir det samme. Og der åpnes slusene fullstendig, så det er faktisk ytelse fra batteriene som gjelder. Nye gode batterier har råere ytelse, kvikkere akselerasjon. Gamle batterier gir en daffere opplevelse. Spenningen sagger, som vi sier. Det samme sees på dragrace med elbil. SOC, temperatur etc må være riktig.

Radial

Sitat fra: Ferry på søndag 03. desember 2023, klokken 10:44
Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. desember 2023, klokken 17:35Men reduseres faktisk maks effektuttak i vesentlig grad fra ett batteri med alder? Har aldri lest om att Teslaer går dårligere etter hvert som de blir eldre. Men de gjør kanskje det?

Gamle batterier klarer nok ikke å yte like mye, men det er ikke sikkert det merkes så mye i en bil. Det er ikke såå ofte vi tråkker pedalen til bunns. I hvert fall gjør ikke jeg det.
Men jeg er kjent med problemet på radiostyrt utstyr, helikopter f.eks Nå er det riktignok ikke identisk kjemi, men prinsippet blir det samme. Og der åpnes slusene fullstendig, så det er faktisk ytelse fra batteriene som gjelder. Nye gode batterier har råere ytelse, kvikkere akselerasjon. Gamle batterier gir en daffere opplevelse. Spenningen sagger, som vi sier. Det samme sees på dragrace med elbil. SOC, temperatur etc må være riktig.

På MG ZS'n jeg hadde, mista jeg mellom 50-70% effekt bare gjennom kulde og SOC under 50%.. klarte knapt å holde 80 på motorveien på flatmark.
Om dette var software styrt eller en fysisk "limit" pga kjemi-type og spenningsfall veit jeg ikke. Sykt irriterende, og smått stressende var det dog innimellom, å være sinka på e6 bare fordi man kjører (kjiip)elbil.

Hadde bare 8% på rwd'n forrige uke før jeg kobla til lader, men den holdt 110++ og hadde masse effekt igjen, merka egentlig ikke forskjell vs 100%, annet enn sutring fra skjermen om å lade.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Jeg skjønner ikke diskusjonen om effekt her.

En I-Pace har 294 kW effekt
En hytte har 5 kW effekt-behov
Et hus ha 10 kW effekt-behov

Om I-pace batteriet har mistet 50% effekt har det jo fremdeles 15 ganger mer effekt enn nødvendig? Eller er det noe jeg ikke skjønner her?

Tipper batteriet til I-Pace her (fra Finn)er fra en skrotet kollisjonsskadd I-Pace, siden det var en liten bulk i batteriet, uten at jeg vet det.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 03. desember 2023, klokken 11:23Jeg skjønner ikke diskusjonen om effekt her.

Om I-pace batteriet har mistet 50% effekt har det jo fremdeles 15 ganger mer effekt enn nødvendig? Eller er det noe jeg ikke skjønner her?

Det var vel poenget til RJK, at når ett batteri ikke har nok effekt til å brukes i en bil så vil det fremdeles ha nok effekt for husbruk. Som jo er ganske åpenbart.

Men jeg er bare av den oppfatning av at elbilbatterier enten skrotes grunnet redusert kapasitet, eller andre tekniske feil, gjerne kjøling el.l.

At effekt reduseres over tid er åpenbart riktig, spørsmålet er om det er vesentlig så det merkes på bilen, dvs gjør den ubrukelig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. desember 2023, klokken 11:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 03. desember 2023, klokken 11:23Je
Det var vel poenget til RJK, at når ett batteri ikke har nok effekt til å brukes i en bil så vil det fremdeles ha nok effekt for husbruk. Som jo er ganske åpenbart.

Ja det er slik jeg ser på det også.

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 03. desember 2023, klokken 11:23Jeg skjønner ikke diskusjonen om effekt her.

Men jeg er bare av den oppfatning av at elbilbatterier enten skrotes grunnet redusert kapasitet, eller andre tekniske feil, gjerne kjøling el.l.

At effekt reduseres over tid er åpenbart riktig, spørsmålet er om det er vesentlig så det merkes på bilen, dvs gjør den ubrukelig.
Når det skrotes fra en elbil f.eks. pga at de havner under 70 % SoH, så brukes batteriet nettopp til husbatteri, noe man stadig leser om. Masse prosjekter der man benytter batterier fra Leaf, som var storselgeren av de eldre elbilene, så derfor er disse spesielt populære til slike prosjekter, enten det er skolebygg eller andre som får nyte godt av disse.

Skal man plukke opp slike batterier, så må man nesten kjøpe opp bil rett før de vrakes, eller man bør nesten kjenne noen som driver bilopphuggeri, slik at man kan snappe det opp før de mer proffe oppkjøperne, som sikkert har avtaler om å kjøpe slike når de dukker opp.
Bosted Oslo

Ferry

Sitat fra: Radial på søndag 03. desember 2023, klokken 10:56På MG ZS'n jeg hadde, mista jeg mellom 50-70% effekt bare gjennom kulde og SOC under 50%.. klarte knapt å holde 80 på motorveien på flatmark.
Om dette var software styrt eller en fysisk "limit" pga kjemi-type og spenningsfall veit jeg ikke.

Det samme skjer med BMW i3 i kulda. Det er ikke ofte jeg har merka det, men noen ganger når jeg skal akselerere ut på motorvei. Vanligvis er det krefter i overflod, så plutselig er det bare akkurat passe. Fremdeles like bra som en gjennomsnitts fossilbil, men man blir jo litt bortskjemt med elbil. På Tesla er jeg ikke sikker på om jeg har opplevd det. Fenomenet er jo sikkert der, men det er så overflod av krefter i utgangspunktet.
Jeg vil tro det er softwarestyrt. Man ønsker ikke å tyne batteriet i kulde eller ved lav SOC.

Gazer75

Yting i kulde går nok på temperatur i batteriet. I dei bilane som er gode på å styre denne vil ein nok ikkje merke dette i så stor grad.
Einaste måten å sjekke er vel via ein OBD link og app.
Her kunne nok produsentane presentert meir info til brukaren enn ein gjer i dag.
2020 e-Golf (2023-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på søndag 03. desember 2023, klokken 17:09

Når det skrotes fra en elbil f.eks. pga at de havner under 70 % SoH, så brukes batteriet nettopp til husbatteri, noe man stadig leser om. Masse prosjekter der man benytter batterier fra Leaf, som var storselgeren av de eldre elbilene, så derfor er disse spesielt populære til slike prosjekter, enten det er skolebygg eller andre som får nyte godt av disse.

Skal man plukke opp slike batterier, så må man nesten kjøpe opp bil rett før de vrakes, eller man bør nesten kjenne noen som driver bilopphuggeri, slik at man kan snappe det opp før de mer proffe oppkjøperne, som sikkert har avtaler om å kjøpe slike når de dukker opp.
Jeg vet det var/er egne grupperinger som overvåker markedet etter batterier for oppvarming/hytter osv.

Spesielt Leaf/Tesla slik jeg husker det men også andre er etterspurt. Forsikringsbiler som er krasja hardt og donorbiler (med dyre feil som blir vraka).

Var engang selv på en lukka Facebook side om dette der de hjalp hverandre med batteri-tilgang/kontakter&tips men så ble den siden vasket for brukere og jeg ble sperret. Antar det var fordi jeg ikke bidro med noen innlegg der. Fikk inntrykk at det var flere bilfag folk der, verksted, bilbutikker, høggere, auksjoner. Men dette er kanskje slutt nå. Jeg vet ikke.

Det ble info om andre grupper i andre land og det var samarbeid på tvers. Dette blir ofte ikke tolla heller, fikk jeg inntrykk av. Bare lå bak i varebilen over grensa ::) Synes dette er helt greit jeg.

Elsker gjenbruk. 

I gamle dager før bilpant ordningen så ble jo ødelagte biler dumpa i innsjøer eller gravd ned. Vi må ta vare på natur/klima.

Orbit

Sitat fra: Gazer75 på søndag 03. desember 2023, klokken 22:41Yting i kulde går nok på temperatur i batteriet. I dei bilane som er gode på å styre denne vil ein nok ikkje merke dette i så stor grad.
Einaste måten å sjekke er vel via ein OBD link og app.
Her kunne nok produsentane presentert meir info til brukaren enn ein gjer i dag.

Det er desverre et fåtall elbiler som viser batteritemperatur, men de aller fleste viser dersom det er begrenset effekt (eller regen). Eksempelbilde nedenfor fra i3 siden den var nevnt tidligere i tråden. I dette tilfellet vises det at bare halv motoreffekt er tilgjengelig (grå felter helt til høyre i halvsirkel), mens regen er som normalt.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Burger

Sitat fra: Ferry på søndag 03. desember 2023, klokken 22:05Det samme skjer med BMW i3 i kulda. Det er ikke ofte jeg har merka det, men noen ganger når jeg skal akselerere ut på motorvei.

Som i3 eier så vil jeg anta at dette er pga antispinn. Slår den inn så oppleves i3-en veldig dau.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA