Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Hva er egentlig din definisjon av spekulanter og hvordan kan du hevde at disse påvirker, eller manipulerer, strømmarkedet? Hvor stor andel av omsetning innen finansielle instrumenter som er strøm utgjør disse? regner med at du har noen klare og helt konkrete svar på dette?
[/quote]

Jeg har ikke med ett ord sagt at disse påvirker eller manipulerer strømmarkedet. Så det må du ha hentet i din fantasi. Sannsynligvis gjør de det i større eller mindre grad, men det har jeg ikke nok kunnskaper til å uttale meg om! Disse folkene er jo usedvanlig kyniske for det meste. Hovedgrunnen til de høye prisene enten det er et lite eller større underskudd i markedet er den vanvittige algoritmen med at pris blir lik høyeste pris for siste (høyeste tilbyder) for hele strømleveransen innen timen. I et marked i litt eller mer overskudd, slår det omvendt ut. Prisene blir kunstig lave. Det så vi i 2020 (da var det bare jeg som reagerte på dette forholdet!).

Som kjent er drivstoffet for spekulanter at priser går opp og ned. Spekulanter tjener enten prisen går opp eller ned (så det må jo innrømmes at de utspekulerte). Om prisene  (på strøm, aksjer, kaffe, gull etc) var ganske konstante over tid, ville spekulantene sulte i hjel!

stefse

Når man først er inne på spekulasjon, hvis man først skal ha dette opplegget, hvorfor kan ikke jeg også delta i markedet?
Skal du kjøpe kontrakter på strømbørsen må du kunne stille flere titalls millioner i garantier, være medlem av et clearinghus osv. Altså helt utelukket for menigmann. Hva skal man tro om dette? At det er et system laget for å overføre penger fra fattig til rik, hvor du ikke engang får mulighet til å delta i spillet, kun bidra til pokerpotten gjennom faste gebyrer?

Jeg så at prisene kom endel ned i høst, hvor man kunne sikre seg førstekvartalsstrøm til drøyt €50/MWh. Men det tilbys jo ikke meg noe sted, og jeg får heller ikke lov til å kjøpe en kontrakt tilsvarende det som tilbys råvare futures i andre marked. Så hvem er dette såkalt markedet egentlig for?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: stefse på onsdag 22. november 2023, klokken 21:53Når man først er inne på spekulasjon, hvis man først skal ha dette opplegget, hvorfor kan ikke jeg også delta i markedet?
Skal du kjøpe kontrakter på strømbørsen må du kunne stille flere titalls millioner i garantier, være medlem av et clearinghus osv. Altså helt utelukket for menigmann. Hva skal man tro om dette? At det er et system laget for å overføre penger fra fattig til rik, hvor du ikke engang får mulighet til å delta i spillet, kun bidra til pokerpotten gjennom faste gebyrer?

Jeg så at prisene kom endel ned i høst, hvor man kunne sikre seg førstekvartalsstrøm til drøyt €50/MWh. Men det tilbys jo ikke meg noe sted, og jeg får heller ikke lov til å kjøpe en kontrakt tilsvarende det som tilbys råvare futures i andre marked. Så hvem er dette såkalt markedet egentlig for?
Nettopp! Godt skrevet :+1:

Øyvind.h

Det tilsvarer vel rundt 75 øre per kWh inkl mva?
Det hadde vært en helt greit nivå for fastpris på strøm. Ganske dyrt, men muligens allikevel greit som forsikring.
2-3X dyrere enn historiske priser her i NO1.

Pt er det bare to tilbud om fastpris i NO1 på hhv 160 og 167 øre med ett års binding. Kanskje ikke så rart folk ikke løper mann av huse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 22. november 2023, klokken 22:07
Sitat fra: stefse på onsdag 22. november 2023, klokken 21:53Når man først er inne på spekulasjon, hvis man først skal ha dette opplegget, hvorfor kan ikke jeg også delta i markedet?

Nettopp! Godt skrevet :+1:
Tiltredes.
Alle som eier kraftverk bør tilby fastpris strøm til alle innbyggere på 30% over kostpris.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 22. november 2023, klokken 21:31Hva er egentlig din definisjon av spekulanter og hvordan kan du hevde at disse påvirker, eller manipulerer, strømmarkedet? Hvor stor andel av omsetning innen finansielle instrumenter som er strøm utgjør disse? regner med at du har noen klare og helt konkrete svar på dette?

Jeg har ikke med ett ord sagt at disse påvirker eller manipulerer strømmarkedet. Så det må du ha hentet i din fantasi. Sannsynligvis gjør de det i større eller mindre grad, men det har jeg ikke nok kunnskaper til å uttale meg om! Disse folkene er jo usedvanlig kyniske for det meste. Hovedgrunnen til de høye prisene enten det er et lite eller større underskudd i markedet er den vanvittige algoritmen med at pris blir lik høyeste pris for siste (høyeste tilbyder) for hele strømleveransen innen timen. I et marked i litt eller mer overskudd, slår det omvendt ut. Prisene blir kunstig lave. Det så vi i 2020 (da var det bare jeg som reagerte på dette forholdet!).

Som kjent er drivstoffet for spekulanter at priser går opp og ned. Spekulanter tjener enten prisen går opp eller ned (så det må jo innrømmes at de utspekulerte). Om prisene er konstante (strøm, aksjer, kaffe, gull etc) var ganske konstante over tid, ville spekulantene sulte i hjel!
[/quote]

Muligens et for private spørsmål, men har du kun yrkeserfaring fra skjermet og/eller offentlig arbeidsplass? Jeg noterer meg at du har veldig sterke meninger her i kombinasjon med at du synes å innrømme at du ikke har så mye kunnskap om, eller kjennskap til, hva du mener så mye og så sterkt om?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Selv om vi (Norge) tydeligvis har skuslet bort vårt konkurransefortrinn på lav strømpris, og vi nå har europeiske priser, så er det i hvert fall håp om lavere europeiske priser etter at fornybar energi nå har eksplodert, trolig pga høye strømpriser....men klart....er det 8 kuldegrader så pleier ikke vinden blåse så mye, og solen skinne så høyt på himmelen....men om høsten....da kan vi fylle opp magasinene  :D

https://electrek.co/2023/11/20/world-may-be-on-track-for-tripling-renewables/
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på onsdag 22. november 2023, klokken 23:11
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 22. november 2023, klokken 21:31Hva er egentlig din definisjon av spekulanter og hvordan kan du hevde at disse påvirker, eller manipulerer, strømmarkedet? Hvor stor andel av omsetning innen finansielle instrumenter som er strøm utgjør disse? regner med at du har noen klare og helt konkrete svar på dette?

Som kjent er drivstoffet for spekulanter at priser går opp og ned. Spekulanter tjener enten prisen går opp eller ned (så det må jo innrømmes at de utspekulerte). Om prisene er konstante (strøm, aksjer, kaffe, gull etc) var ganske konstante over tid, ville spekulantene sulte i hjel!

Muligens et for private spørsmål, men har du kun yrkeserfaring fra skjermet og/eller offentlig arbeidsplass? Jeg noterer meg at du har veldig sterke meninger her i kombinasjon med at du synes å innrømme at du ikke har så mye kunnskap om, eller kjennskap til, hva du mener så mye og så sterkt om?
[/quote]

Har bare jobbet i det private næringsliv. De siste årene som selvstendig næringsdrivende (enkeltmannsforetak). Jeg uttaler meg om mye og har store kunnskaper. Om det er noe jeg vet lite om lar jeg være å kommentere eller sier fra at her er ikke mitt kunnskapsgrunnlag tilstrekkelig. Med universitetsutdannelse, stor appetitt på kunnskaper, mange tiårs erfaring i arbeidslivet, snart tretti år med stor aktivitet på kommentarfelt, lesing av tre til fire aviser per dag, et meget bredt interessefelt og et oppriktig ønske om å lære stadig mer og bidra litt med mine kunnskaper. Per dag deltar jeg typisk på fire til fem kommentarfelt og produserer ca to til tre sider med innlegg og trives veldig godt med det. Unntaksvis opplever jeg gode innlegg som jeg får mye ut av, og er mest fornøyd når noe får meg til å endre oppfatning! Da har jeg nemlig lært noe nytt og det er en hovedgrunnene til å delta, altså ny lærdom! Hva er så din bakgrunn Arthur?

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. november 2023, klokken 22:21Det tilsvarer vel rundt 75 øre per kWh inkl mva?
Det hadde vært en helt greit nivå for fastpris på strøm. Ganske dyrt, men muligens allikevel greit som forsikring.
2-3X dyrere enn historiske priser her i NO1.

Pt er det bare to tilbud om fastpris i NO1 på hhv 160 og 167 øre med ett års binding. Kanskje ikke så rart folk ikke løper mann av huse.

De fleste norske vannkraftverk vet at de kan produsere strøm til en pris av 12 øre per kWh de neste 5 og ti år, og så er det beste de kan komme opp med 160 til 167 øre (på strømmen alene uten avgifter antar jeg)! Og i tillegg så er det det norske folk som eier disse vannkraftverkene! Ap har mislyktest totalt med disse fastprisene og strømprodusentene holder oss for narr!

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 23. november 2023, klokken 14:03De fleste norske vannkraftverk vet at de kan produsere strøm til en pris av 12 øre per kWh de neste 5 og ti år, og så er det beste de kan komme opp med 160 til 167 øre (på strømmen alene uten avgifter antar jeg)! Og i tillegg så er det det norske folk som eier disse vannkraftverkene! Ap har mislyktest totalt med disse fastprisene og strømprodusentene holder oss for narr!
Det er jo ikke produsentene forbrukerne inngår avtale med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Er jo litt snodig at Lyse Marked, som er nesten samme selskap som Lyse Energi, ikke tilbyr fastpris til privatkunder, ref
https://www.lyse.no/strom/fastpris når Lyse tilbyr fastpris til frisørsalonger
https://www.lyse.no/bedrift/strom/fastpris

Fåkk off, Lyse....drit og dra...
Er som når Johnny kommer til Fanzy Nattklubb og blir stoppet Sorry, er stappfullt, du må vente  og så kommer Sophie Elise Rumpe Implantat, og da sier vakten: Velkommen inn, ta gjerne med deg hunden og ungen.

For private skriver de:
På grunn av den store uroen i energimarkedet er prisene rekordhøye både på kort og lang sikt. Derfor har vi ikke fastprisavtaler tilgjengelig for kjøp.

For bedrifter skriver de:
Bedrifter kan binde opp til 90 % av strømforbruket til fast pris
Fastpris gir forutsigbare strømkostnader og kan sikre bedriften mot store svingninger i strømprisen.
Vi har opplevd stor interesse for fastprisavtalene. Alt fra små frisørsalonger til store industrikunder har inngått kontrakter. Fastprisene er basert på våre prisforventninger de neste årene. Strømprisene svinger voldsomt, fastprisavtaler er en forsikring mot dette og bidrar til forutsigbarhet.
Tesla Model Y                         2021-

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 23. november 2023, klokken 15:12Er jo litt snodig at Lyse Marked, som er nesten samme selskap som Lyse Energi, ikke tilbyr fastpris til privatkunder, ref
https://www.lyse.no/strom/fastpris når Lyse tilbyr fastpris til frisørsalonger
https://www.lyse.no/bedrift/strom/fastpris

Fåkk off, Lyse....drit og dra...

Er det egentlig så snodig? Lyse Marked er en bedrift og de ønsker å tjene penger. Om de får et valg mellom å selge med garantert fortjeneste eller å ta sjansen på et potensielt tap så vil de naturlig velge å sikre seg fortjeneste. Da sitter eierkommunene igjen med mer penger enn alternativet kunne vært og "alle" er happy.

Når det gjelder den type fastprisavtale som Lyse energi tilbyr så er denne ikke optimal for privatkunder og heller ikke for mange bedrifter. Du kjøper da et fast forbruk per time gjennom hele døgnet og hele året. Bruker man ikke strømmen selges den tilbake for spotpris. Jeg har en mistanke om at det Lyse skriver om stor interesse kan være litt pynting på sannheten, ref https://e24.no/energi-og-klima/i/abvE8A/bransjeforeninger-om-fastpris-paa-stroem-fungerer-ikke  (riktignok en artikkel fra januar i år)

arthur

Hva er forskjellen på et selskap eid av oss, folk og fe, som produserer strøm versus olje? Kan ikke huske at noen her har tatt til orde for at et norsk oljeselskap skal selge sine produkter til selvkost med en liten margin uavhengig av hva de kan oppnå i markedet? Eller noe annet selskap som er helt eller delvis eid av oss, folk og fe, enten det heter kommune, fylkeskommune eller stat? Og vår avhengighet av olje, oljeprodukter og teletjenester er vel også nokså grunnleggende og noe vi tar som en selvfølge?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Forskjellen er at olje selges i et reelt globalt marked, med en markedsstyrt prissetting - ikke en algoritme som 100x prisen i løpet av noen timer. Dermed er forbrukers pris ganske stabil år etter år.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. november 2023, klokken 14:59
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 23. november 2023, klokken 14:03De fleste norske vannkraftverk vet at de kan produsere strøm til en pris av 12 øre per kWh de neste 5 og ti år, og så er det beste de kan komme opp med 160 til 167 øre (på strømmen alene uten avgifter antar jeg)! Og i tillegg så er det det norske folk som eier disse vannkraftverkene! Ap har mislyktest totalt med disse fastprisene og strømprodusentene holder oss for narr!
Det er jo ikke produsentene forbrukerne inngår avtale med.

Statkraft har mangeårige avtaler med tyske kunder (Deutsche Bahn). Ap ba om at strømprodusentene kom med langtidsavtaler med varierende varighet. Med det kaotiske prisbildet som er nå, er det kun de med egen strømproduksjon som kan tilby realistiske fastprisavtaler, ikke små firmaer med en person, en pc og printer som bare distribuerer spotpriser videre med et lite påslag. I andre land tilbyr de store produsentene slike avtaler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA