Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: engolf på søndag 05. desember 2021, klokken 22:36
Sittande regering kommer nog aldrig att reforhandla ACER-avtalet, oavsett hur mycket folk klagar.
Hvorfor spesifisere sittende regjering? Det har vært generell enighet om dette i de fleste partier og vi hadde borgerlig regjering i åtte år før den vi har nå.

Problemet er at det har vært liten diskusjon om disse tingene og systemene er ikke lette å forstå. I tillegg forutså ingen sammenfallet av forhold (gasspriser, vær mm), og troen på at markedskrefter fikser alt bedre har ødelagt mye.

Jeg tenker at forslag som stefse kommer med kan være et utgangspunkt. hELgenen som helt tydelig er i strømbransjen et sted, har pekt tydelig på hvordan systemet ikke fungerer nå og må endres. Det må nå frem til Stortinget og folkeavstemning er nok ikke den mest effektive måten å få til det på.

Fastkontrakter og pengekompensasjon er ikke tilstrekkelige tiltak!

filtvet

I Stockholm skal kw-prisen bli ca 8,- (!!!) i ettermiddag. Tror dette kommer til å sette en kraftig demper på elbilsalget. Kaldt er det også, -17 i innlandet forrige uke.

Hadde mdg bestemt hadde vi nok kunne hatt -34

Vaduz

Det her er bare en uannonsert skatteøkning som finansierer SVs valgløfter. Det er omfordelende politikk vi ikke ble informert om før valget. Det kommer ikke til å endres med mindre velgere krever det gjennom stemmeseddel. Dette handler ikke om markeder, gasspriser, vind, temperatur eller annet, dette er en ny inntektskilde for staten. Det er for lukrativt til å fjerne og pengene er allerede fordelt bort.

arthur

Hva jeg ønsker meg til jul? AT folk flest slutter med disse hjernedøde konspirasjonsteoriene sine!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Sitat fra: arthur på mandag 06. desember 2021, klokken 14:36
Hva jeg ønsker meg til jul? AT folk flest slutter med disse hjernedøde konspirasjonsteoriene sine!

Hva er forskjellen på en konspirasjonsteori og virkelighet? Ca 1 år.

mroek

Konspirasjonsteori? Da leser du vel litt mye inn i det Vaduz skrev (antar det var ham du rettet utsagnet mot). Det som har skjedd er at konsekvensene av en villet politikk plutselig er blitt større enn politikerne hadde sett for seg, og hvis man lager målrettede tiltak mot enkelte grupper, så er det uten tvil å betrakte som aktiv fordelingspolitikk.

Faktum er at strøm er skattlagt, og kroneverdien av denne skatten øker jo dramatisk når strømprisen skyter i været som vi ser nå. Hvis bare noen grupper kompenseres økonomisk for dette, så er dette å betrakte som skattelette og omfordeling. Det er ikke en konspirasjonsteori, og det er forsåvidt legitimt å mene at det er fornuftig. Den siden av politikken som i størst grad (herunder SV) ønsker å skattlegge hardere de som har mest (som åpenbart ikke vil få noen kompensasjon), vil nok synes at dette er gode greier.

Hvis det skulle bli slik at staten f.eks fjerner momsen på strøm i en periode, så vil det komme alle til gode, men det tror jeg er svært lite sannsynlig. Det ville vært mer sannsynlig med en borgerlig regjering, men neppe veldig sannsynlig da heller, etter min oppfatning.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på mandag 06. desember 2021, klokken 13:45
Det her er bare en uannonsert skatteøkning som finansierer SVs valgløfter. Det er omfordelende politikk vi ikke ble informert om før valget. Det kommer ikke til å endres med mindre velgere krever det gjennom stemmeseddel. Dette handler ikke om markeder, gasspriser, vind, temperatur eller annet, dette er en ny inntektskilde for staten. Det er for lukrativt til å fjerne og pengene er allerede fordelt bort.

I praksis vil de høye prisene fungere slik ja - som en skatt.
Og ikke bare det - Støre har nå bekreftet at de skal drive fordelingspolitikk i den situasjonen vi har nå. Så
det er altså slik at man bruker de høye kraftprisene til å skatte de rikeste ennå høyere. De med "vanlige" inntekter skal få et eller annet - de andre må bare betale.  Mao. fordeler man skattene ennå mer enn hva man lovet i valgkampen.

Jeg finner dette veldig umoralsk - man går til valg på en politikk og lokker velgere  - så plutselig snur man og presser noen for mer skatt enn hva man lovet i valgkampen - for hvordan man enn vrir på dette så er det en skatt.

Støre  utnytter situasjonen og det tror jeg faktisk han vil tape ekstremt mye på ved neste valg.

Slik jeg ser det skuffer Støre og hans regjering veldig om dagen - og jeg vil nesten tro at AP vil ligge fast  under 20% oppslutning fra neste valg

stefse

Ingen av figurene på stortinget har oversikt over hva dette medfører enda. Man må opp på Spetalens nivå for å forstå konsekvensene i realøkonomisk sammenheng, uten at jeg driver forherligelse av Spetalens virksomhet forøvrig. Det blir et kraftig og uventet inflasjonshopp, når alle faktorer kommer samtidig. Ingen har beregnet fullt ut hva konsekvensen av dette blir enda for norsk økonomi.
At de har en storstilt plan om å sanke stemmer ved å dele ut penger er en fordummende og uverdig politikk, som selv ikke SV ønsker. Den beste forklaringen er at de ikke skjønner hva de holder på med, og at overnasjonal innflytelse dominerer.
Som sagt, folket må tvinge frem en løsning, og de som styrer må bare sette signaturen sin på det. Nok er nok.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

flux

arthur

Sitat fra: mroek på mandag 06. desember 2021, klokken 15:48

Konspirasjonsteori? Da leser du vel litt mye inn i det Vaduz skrev (antar det var ham du rettet utsagnet mot). Det som har skjedd er at konsekvensene av en villet politikk plutselig er blitt større enn politikerne hadde sett for seg, og hvis man lager målrettede tiltak mot enkelte grupper, så er det uten tvil å betrakte som aktiv fordelingspolitikk.

Faktum er at strøm er skattlagt, og kroneverdien av denne skatten øker jo dramatisk når strømprisen skyter i været som vi ser nå. Hvis bare noen grupper kompenseres økonomisk for dette, så er dette å betrakte som skattelette og omfordeling. Det er ikke en konspirasjonsteori, og det er forsåvidt legitimt å mene at det er fornuftig. Den siden av politikken som i størst grad (herunder SV) ønsker å skattlegge hardere de som har mest (som åpenbart ikke vil få noen kompensasjon), vil nok synes at dette er gode greier.

Hvis det skulle bli slik at staten f.eks fjerner momsen på strøm i en periode, så vil det komme alle til gode, men det tror jeg er svært lite sannsynlig. Det ville vært mer sannsynlig med en borgerlig regjering, men neppe veldig sannsynlig da heller, etter min oppfatning.

Hvordan vil du da (eller andre her) forklare prisene i Nord Norge, et område uten kabler det være seg til SørNorge eller Tyskland/England, men som i store perioder nyter godt av svært billig svensk overskuddskraft?

Forøvrig er jeg for egen del helt uenig i å redusere el avgiften i en periode, eller redusere/kutte momsen da det vil slå svært usolidarisk ut i den forstand at de som bruker mest vil spare mest uten at de som virkelig trenger hjelp til regningen får på langt nær nok hjelp. Send en stor sjekk til alle, like mye til alle, og baserer det på hvem/hvor folk er folkeregister registrert. Jeg snakker da ikke hundrelapper, men tusenlapper!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Svenskene varsler igangkjøring av det største oljefyrte kraftverket de har, både som en kompensasjon for de høye strømprisene og for leveringssikkerhet.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/prissjokk-sverige-tar-krisegrep/74770720

Vaduz

https://www.nrk.no/nyheter/se-_debatten_-om-stromprisen-1.15752381

Når Fredrik Solvang åpner debatten med å forklare at SVs valgløfter innfris med overskuddet fra Statkraft, så er det vel mer konspiratorisk å mene at dette ikke er tilfelle eller Arthur?
Vi har alle fått med oss at du har tegnet billig fastprisavtale, men det endrer ikke virkeligheten for vanlige folk.

Det at myndigheten «ikke forstår» hva som skjer faller også på sin egen urimelighet når de bruker Statkrafts overskudd til å oppfylle valgløfter etter at en plan om å koble seg til kontinentet med enorm kapasitet binder prisene våre til Europa som alle vet at også historisk har hatt langt høyere energipriser enn i Norge.
Dette har vært planlagt i årtier, og det er helt umulig at politikerne ikke visste konsekvensene. Det er en grunn til å gjøre dette, og det er økte statlige inntekter, både fra utenlandske kunder og egen befolkning, og da kaller vi det avgift.

At svenskene skal starte opp igjen oljekraftverk samtidig som de skal legge ned atomkraft er jo bare tragisk.

stefse

Støre mente vel før valget at vi måtte tåle 3 ganger så høy strømpris, så han og alle de som stemte AP, har vel fått det slik de ville, og vel så det. Men om de skjønner konsekvensen av det valget fullt og helt, er jeg usikker på. Nå skal det drives brannslukking med helikopterpenger, men når strømregningene når alt av fungerende næringsliv og offentlig tjenesteproduksjon, vil sanden hope seg opp i maskineriet til Norge AS.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Nå er det besluttet styrt avvikling av stålverket på Jørpeland. Hjørnesteinsbedriften med 77 ansatte ryker. Mange nødvendige vedlikeholdsoppgraderinger, pluss:

SitatI tillegg har selskapet opplevd en ekstrem situasjon innenfor energi- og materialpriser i 2021.

Stålverket hadde i 2020 energiutgifter på sju millioner kroner. I år har virksomheten hatt i overkant av en million kroner høyere strømpris per måned enn i fjor, ifølge lokalavisen Strandbuen.

Det er snakk om kostnadsøkninger på nettleie, CO₂-avgift og flere andre innsatsfaktorer. Disse kostnadsøkningene ville ført til redusert lønnsomhet i 2022 og årene framover.

Det får jeg til å bli 19 millioner i strøm i år mot syv millioner i fjor. Ganske betydelig for en bedrift som kun har hatt svak lønnsomhet.

Counterpointer

Tror vi må teleportere oss tilbake i tid for å se hva som var åpenbart når diverse besluttninger om kabler ble tatt. Det er nok mye klarere nå.

Det var nok en helt reel forventning om billig kraft importert i kablene (selv om det nesten ikke ser sånn ut nå).

Men at noen kunne tro at vi skulle dekke opp for all kullkraftnedbygging og en haug med atomkraftverk i Europa med våre 10-15% overproduksjon er jo over grensen til å være uforståelig.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA