Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 28. januar 2023, klokken 08:44
Rart at regjeringen ikke legger frem en sak overfor Stortinget der de overordnet diskuterer om man skal utfordre det gjeldene strømregimet nå som de andre eu-land også begynner å sette maks priser på kraftpris i det private markedet, ikke bare bedriftsmarkedet. Var det ikke Tyskland eller Frankrike som gjorde det?

Dersom Stortinget samlet hadde besluttet noe slik så ville det jo legitimert en reforhandling av vilkår for disse utenlandskablene. Det hadde vært fint.

De vil for det første ikke risikere en konflikt med EU nå som Ukraina krigen foregår.
Det andre er at når man har inngått en avtale så ønsker man å fremstå som en part man kan stole på.
Og slikt kunne jeg fortsette å prøve å forklare hvorfor man ikke gjør noe.

EU politikere har også manglende forståelse av vår infrastruktur og hvordan vi bruker elektrisitet.
De forstår ikke at vi bruker elektrisitet til oppvarming. Dette er helt ukjent for alle EU politikere som fra barns ben av har lært av oppvarming skjer med andre energibærere. Er man fra EU så ser man verden fra EU sitt ståsted - og kommer man på besøk til Oslo så ser man jo heller ikke de store forskjellene. Norge er helt unikt i verden - det finnes inget land i verden som har like stor avhengighet på strøm til oppvarming - og det finnes heller inget land i verden hvor strømmen i så stor grad kommer fra fornybare ressurser som vann. De færreste jeg har snakket med i EU forstår faktisk ikke at vi MÅ ha strøm for å holde varmen og at vi faktisk ikke kan kjøpe dette når vannmagasinene er tomme.

Det budskapet regjeringen la frem i går vil føre til midlere høyere kraftpriser. Er vi heldige kan det gi noe høyere priser i den delen av året snøen er borte - og ikke så mye ellers i året. Nå venter bransjen på konkrete forskrifter og forordninger for å få dyttet dette inn i alle modellene. 

Electric cars in Norway

SitatEU politikere har også manglende forståelse av vår infrastruktur og hvordan vi bruker elektrisitet.

Helgenen  :+1: godt skrevet og jeg støtter dine synspunkt.

Nå opplever vi vel en økende tendens til at fler og fler av de tunge stemmene i det norske samfunnet derfor ønsker å sterkere differensiere oss fra EU ref LO uttalelse om at strømpriser må avklares før vårens lønnsforhandlinger osv

Så vi får håpe det ordner seg før hele Norge går konkurs  :D humor

Egil S

Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:11

De vil for det første ikke risikere en konflikt med EU nå som Ukraina krigen foregår.
Det andre er at når man har inngått en avtale så ønsker man å fremstå som en part man kan stole på.

Nå er jo kontrakter juridisk bindende, men de kan jo på hvilket som helst tidspunt reforhandles, er ikke sånn at denne kontrakten gjelder for evig.
Jeg vil anta denne kontrakten inneholder en tidsbegrensning med opsjoner, f.eks 5år med opsjoner på 3x5års forlengelser.
Jeg vil også anta at denne kontrakten har klausuler som når som helst kan trigge en reforhandling, èn er uforutsette markedsendringer.

At markedet på en uforutsett måte har endret seg slik at Nordmenn sitter i en uforholdsmessig dårlig situasjon skal helt klart trigge en reforhandling av avtale.
Det er også slik at prissetting kan til enhver tid markedsjusteres, jeg har selv leverandører som de siste årene har økt priser eller fjernet markedsrabatter på kontrakter der jeg jobber, de sender en offisiell info mail og det er nada vi kan gjøre.

Ergo er det HELT klart muligheter å gjøre noe med strømsituasjonen i landet gjennom å endre kontrakten.
Men, det vil jo være skadelig for personlig internasjonal karriereutvikling for enkelte av landets politikere.
Så for å endre litt på et klassisk tv/film sitat (Star Trek) "The needs of the few outweigh the needs of the many" Noe Norge er svært flinke til i mange tilfeller.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

DagfinnN

Sitat fra: Egil S på lørdag 28. januar 2023, klokken 12:02
Ergo er det HELT klart muligheter å gjøre noe med strømsituasjonen i landet gjennom å endre kontrakten.
Men, det vil jo være skadelig for personlig internasjonal karriereutvikling for enkelte av landets politikere.
Jeg har ikke stemt på Støre eller Vedum, men det jeg har sett av spesielt Støre er jeg helt sikker på at hans personlige muligheter for karriere overhodet ikke spiller noen rolle for eventuelle forhandlinger med EU. Dette synes jeg er unødvendig skitkasting. Støre setter landets interesser for sine egen interesser. Heldigvis for Norge, gjør de fleste av politikerne på Stortinget det.
Se ut på andre land, som Tyrkia f.eks, og man ser det motsatte.
Ikke prøv å ødelegge våre politikeres rennomme med skitkasting og synsing du ikke kan dokumentere. Dette er en av grunnstammene i vårt demokrati. Det skal vi verne om, ikke dra ned i søla.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Nå er jo kontrakter juridisk bindende, men de kan jo på hvilket som helst tidspunt reforhandles, er ikke sånn at denne kontrakten gjelder for evig.
Jeg vil anta denne kontrakten inneholder en tidsbegrensning med opsjoner, f.eks 5år med opsjoner på 3x5års forlengelser.
Jeg vil også anta at denne kontrakten har klausuler som når som helst kan trigge en reforhandling, èn er uforutsette markedsendringer.

At markedet på en uforutsett måte har endret seg slik at Nordmenn sitter i en uforholdsmessig dårlig situasjon skal helt klart trigge en reforhandling av avtale.
Det er også slik at prissetting kan til enhver tid markedsjusteres, jeg har selv leverandører som de siste årene har økt priser eller fjernet markedsrabatter på kontrakter der jeg jobber, de sender en offisiell info mail og det er nada vi kan gjøre.

Så for å endre litt på et klassisk tv/film sitat (Star Trek) "The needs of the few outweigh the needs of the many" Noe Norge er svært flinke til i mange tilfeller.

I bunn og grunn er EØS forordninger tatt inn i det norske lovverket som en lov - dette er altså ikke en avtale i normal forstand. Det man kan gjøre er selvfølgelig å si opp EØS avtalen - det er jo en avtale - og så endre lovene. Uten at jeg kjenner til hvordan så vil jeg vel anta at alt dette er ekstremt tidkrevende - ja kanskje man må gå over flere regjeringsperioder også. Sånn sett er det vel lite trolig at vi vil bevege oss lenger vekk fra EU.

arthur

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 28. januar 2023, klokken 12:12
Jeg har ikke stemt på Støre eller Vedum, men det jeg har sett av spesielt Støre er jeg helt sikker på at hans personlige muligheter for karriere overhodet ikke spiller noen rolle for eventuelle forhandlinger med EU. Dette synes jeg er unødvendig skitkasting. Støre setter landets interesser for sine egen interesser. Heldigvis for Norge, gjør de fleste av politikerne på Stortinget det.
Ikke prøv å ødelegge våre politikeres rennomme med skitkasting og synsing du ikke kan dokumentere. Dette er en av grunnstammene i vårt demokrati. Det skal vi verne om, ikke dra ned i søla.

A M E N!!!!!! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Det er mange tidligere AP topper som har hatt sentrale verv i Europa etter å ha sittet i regjeringen.
"Landsmoderern" Gro satt i WHO, Stoltenberg Jr er NATO leder, Stoltenberg Sr har hatt flere høye verv i FN. Trygve Lie satt som FN Generasekretær, Jan Egeland visegeneralsekretær i FN, Erik Solheim leder i OECD og Kristin Hetle direktør i FN Woman for å nevne noen.

Felles for disse er at ALLE bortsett fra Solheim (SV/MDG) har tilknytning til AP, det er vanskelig å finne internasjonale leder fra partier på høyresiden i norsk politikk de siste 40 årene.

Så kall det gjerne skittkasting, men faktum er at visse partier har en merkbart høyere internasjonal lederkarriere enn andre. Så får du enten se på listen over som en form for dokumentasjon på påstanden eller påstå at jeg ennå synser.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

Støre setter landets interesser for sine egen interesser.
I motsetning til deg har jeg faktisk stemt på Støre (eller rettere sagt partiet han representerer).
Jeg er ikke helt sikker på om du har grunnlag for denne påstanden. Støre (og mange andre fra forskjellige partier) setter det internasjonale fellesskapet svært høyt. I praksis på bekostning av deler av egen befolkning, fordi det tjener ett større felles beste. Dette finnes det mye dokumentasjon på og bør ikke være kontroversielt.

Når det gjelder delen om at han meler egen kake er jeg enig, det er ikke hovedmotivasjonen. Han er for rik og for prinsipiell til å gjøre det. Dog flyter jo alle toppolitikere rundt mellom forskjellige toppjobber og de får «belønningen» som statsforvalter, styreverv eller posisjoner i utlandet som et resultat av posisjonen og erfaringen. Eksempler nå er Børge Brende i World Economic forum, Stoltenberg i Nato og tidligere Brundtland i WHO, men ingen av disse hadde fått posisjonen om de ikke var ekstremt gode til det.

Det er viktig å nyansere.

arthur

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 28. januar 2023, klokken 14:11
I motsetning til deg har jeg faktisk stemt på Støre (eller rettere sagt partiet han representerer).
Dog flyter jo alle toppolitikere rundt mellom forskjellige toppjobber og de får «belønningen» som statsforvalter, styreverv eller posisjoner i utlandet som et resultat av posisjonen og erfaringen.

Etter mitt syn har de fått disse stillingene grunnet sine erfaringer, kunnskap, kompetanse og kontaktflate. I farten kan jeg ikke nevne noen som IKKE i rimelig grad har fyllt disse "kvalifikasjonene" selv om jeg ikke har stemt på noen av de som nevnes med unntak av Børge Brende!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 28. januar 2023, klokken 15:16
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 28. januar 2023, klokken 14:11
Dog flyter jo alle toppolitikere rundt mellom forskjellige toppjobber og de får «belønningen» som statsforvalter, styreverv eller posisjoner i utlandet som et resultat av posisjonen og erfaringen.

Etter mitt syn har de fått disse stillingene grunnet sine erfaringer, kunnskap, kompetanse og kontaktflate. I farten kan jeg ikke nevne noen som IKKE i rimelig grad har fyllt disse "kvalifikasjonene" selv om jeg ikke har stemt på noen av de som nevnes med unntak av Børge Brende!

Uansett hva man mener om politikere - de MÅ kunne klare å sette seg inn i ulike problemstillinger.
Flere i teamet til Støre klarer ikke dette. Det har jeg selv sett og hørt. Det er skremmende mangel på kompetanse i det laget Støre nå leder. Når noen i fagmiljøer sier at 2+2=4 så kan man ikke gå vekk fra dette faktum. At man har ulike ståsted i politikken er helt ok - og de aller fleste kan respektere en meningsmotstander. Men når man politisk sier en ting og innretter politikken en annen retning fordi man tror og synser at det er den veien man bør gå for å oppnå ønsket mål - vel da er det mangel på kompetanse.
Og det er det laget til Støre opplever nå. De har ikke flinke nok mannskap - og embedsverket  har heller ikke kompetansen som kreves for å forstå kraftmarkedet.  F.eks dette høyprisbidraget som finansdepartmentet har dyttet frem er så full av manglende forståelse at det er skummelt.  Og nå famler de i litt i blinde etter løsninger for å begrense eksport og dytter frem løsninger som vil kunne dytte kraftprisen ennå lengre opp.
I Norge har man en politisk tradisjon der politikere i regjering støtter seg på et svært dyktig embedsverk - dette har fungert glimrende i mange år. Vi har hatt kompetente politikere år etter år.  Dette er i endring. Jeg tror at alle skolereformer osv. har gitt at vi nå sitter med både et embedsverk og politikere som ikke har kompetansen som kreves i en kompleks verden. Du har selvfølgelig en del unntak, men i sum mener jeg dagens politikere og embedsverk ikke lenger har den fagkompentansen på en del områder de burde ha. 
Dermed tar politikere beslutninger på manglende faglig grunnlag og evner ikke selv til å forstå hvorfor ting går galt før det har gått galt. F.eks var Stoltenberg svært tydelig overfor Støre mhp. de nye kraftkablene. De var svært uenige og dessverre landet Støre på feil side - trolig en kombinasjon av manglende forståelse og dårlige funderinger fra embedsverket.  I dag står jo Støre der og sier de vil prøve å begrense eksporten dersom landet styrer mot rasjonering. En problemstilling de kunne vært helt uten om de hadde sagt nei til konsesjon på flere kabler. Jeg tror Støre selv innser at det var sider ved den saken de aldri fikk forklart eller forståelse for - som de nå ser. Selvfølgelig burde de sett  og vurdert sikkerhetspolitiske aspekter ved avtalen.

Selvfølgelig burde scenarioene med krig i Europa ligge der når Krim allerede var invadert...Selvfølgelig burde man se at prisprofilen som man var kjent med i Europa med ekstremer både opp og ned ville komme til Norge med sterkere tilknytning. Selv Donald Trump med sine mangelfulle sjelsevner klarte å  forklare Tyskland hvilken risiko de var i ferd med å løpe når de satset på russisk gass. Embedsverket i Tyskland og tyske politikere bare lo av mannen og evnet ikke å gjøre ett eneste tiltak for å kunne stå imot et slikt scenario.

Nei - vi lever i en kompleks verden som krever mye kompetanse til våre ledende politikere og embedsverk.
Og jeg tror landet preges av at omtrent alle, politikere og embedsverk, har gått samme vei og at vi mangler den bredden i kompetanse som  skal til for å gjøre fornuftige beslutninger.....

Electric cars in Norway

Sitat
Uansett hva man mener om politikere - de MÅ kunne klare å sette seg inn i ulike problemstillinger.
Flere i teamet til Støre klarer ikke dette. Det har jeg selv sett og hørt. Det er skremmende mangel på kompetanse i det laget Støre nå leder. Når noen i fagmiljøer sier at 2+2=4 så kan man ikke gå vekk fra dette faktum. At man har ulike ståsted i politikken er helt ok - og de aller fleste

Helgenen  :+1: er det lov å si jeg er uenig i din påstand? Håper det.

Saken er jo at alle i regj og teamet rundt Jonas blir briefet av regj app. Les departementene. Og der er det myyyyye kompetanse...

Slik at alt som skjer fra regj hold som du og jeg er uenig i - det skjer fordi det er poiltikk. Alle politikere uansett parti på et slikt nivå i politikken er noen smartinger.... Ellers hadde de ikke kommet dit..

Var det ikke en kjent kar sa noe om pølser og politikk og å sove dårlig....

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 28. januar 2023, klokken 17:25
Sitat
Flere i teamet til Støre klarer ikke dette. Det har jeg selv sett og hørt. Det er skremmende mangel på kompetanse i det laget Støre nå leder. Når noen i fagmiljøer sier at 2+2=4 så kan man ikke gå vekk fra dette faktum. At man har ulike ståsted i politikken er helt ok - og de aller fleste

Helgenen  :+1: er det lov å si jeg er uenig i din påstand? Håper det.

Saken er jo at alle i regj og teamet rundt Jonas blir briefet av regj app. Les departementene. Og der er det myyyyye kompetanse...

Slik at alt som skjer fra regj hold som du og jeg er uenig i - det skjer fordi det er poiltikk. Alle politikere uansett parti på et slikt nivå i politikken er noen smartinger.... Ellers hadde de ikke kommet dit..

Var det ikke en kjent kar sa noe om pølser og politikk og å sove dårlig....

Selvfølgelig er det lov å være uenig - men jeg har dessverre fått informasjon som tyder på at f.eks det er stor sprekk i laget mellom OED og f.eks finandsdepartementet hvor sistnevnte ikke klarer å forstå konsekvensen av egne innspill.

Det jeg hører synes jeg er bekymringsfullt.

eNORm

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 28. januar 2023, klokken 08:44
Norge er helt unikt i verden - det finnes inget land i verden som har like stor avhengighet på strøm til oppvarming - og det finnes heller inget land i verden hvor strømmen i så stor grad kommer fra fornybare ressurser som vann.

Island er vel enda mer fornybar, bruker mer strøm og bruker strøm til oppvarming. Var egentlig ikke for å kverulere, men et start på et spørsmål. Vet du eller noen andre hvordan strømmarkedet på Island fungere? Det er vel helt lukket. Lurer på hvordan prisutviklingen har vært der. Hvis det har steget mye der også, så er vel inflasjonen også en pådriver for strømprisen?

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA