Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Noen har fortsatt ikke skjønt begrepet sikring, sikre seg mot noe enten det er brann, høye strømpriser, høy rente på boliglånet eller bruke refleks i mørket.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 13. november 2022, klokken 15:41
Noen har fortsatt ikke skjønt begrepet sikring, sikre seg mot noe enten det er brann, høye strømpriser, høy rente på boliglånet eller bruke refleks i mørket.

Tror nok folk flest forstår dette. Det er bare det at forsikringspremien alene også kan bli veldig høy - kanskje for høy?
En historisk norm pris ligger rundt 30 øre/kwh. Med det som referanse var det jo ikke rart mange grudde seg til å binde seg til 80-100 øre/kwh høsten 2021 uten at noen hadde garantert noen strømstøtte - altså mer enn 3 ganger normalen.  Volatilieten i kraftmarkedet siste år har jo vært mye høyere enn den noen gang har vært i rentemarkedet i Norge. For å slå en parallell til rentemarkedet  -  tror ingen ville bundet renten til 6-7% i dag. Altså 3 ganger normen siste 20 år.
Folk binder gjerne for å sikre egen økonomi - og det er slik det bør være - men dersom sikringspremien blir sett på som uforholdsmessig høy - vel da er det ikke fullt så enkelt lenger.

arthur

I fjor sommer kunne man dekke seg for et år til en pris av under 40 øre, flere her har dekket seg til 45 øre for tre år og når man vet at prisen med nettleie osv normalt har vært rundt en krone totalt så er det vanskelig å argumentere MOT en slik sikring, ikke minst da signalene var mange, spådommene likeså, på at prisen ville gå opp utover høsten og vinteren grunnet lite vann i reservoarene. Nei, ingen kunne i fjor sommer forutse krigen i Ukraina, men den kom i tillegg.

Ser gjerne gode argumenter mot å ha sikret seg i fem år på et boliglån til rundt 1,5% og hvis noen mente det var å "gamble", ja da lurer jeg på hvilken styringsrente de så for seg i perioden for en må jo da nesten ha blitt negativ?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 13. november 2022, klokken 18:47
I fjor sommer kunne man dekke seg for et år til en pris av under 40 øre, flere her har dekket seg til 45 øre for tre år og når man vet at prisen med nettleie osv normalt har vært rundt en krone totalt så er det vanskelig å argumentere MOT en slik sikring, ikke minst da signalene var mange, spådommene likeså, på at prisen ville gå opp utover høsten og vinteren grunnet lite vann i reservoarene. Nei, ingen kunne i fjor sommer forutse krigen i Ukraina, men den kom i tillegg.

Ser gjerne gode argumenter mot å ha sikret seg i fem år på et boliglån til rundt 1,5% og hvis noen mente det var å "gamble", ja da lurer jeg på hvilken styringsrente de så for seg i perioden for en må jo da nesten ha blitt negativ?

Nedsiden på renten var liten - nedsiden på kraftprisen var faktisk ganske stor.
Å sikre seg til 45 øre for ett år når prisen f.eks våren og vinteren 2020 lå på under 20 øre - da sier det seg selv
at interessen for en slik sikring til den prisen er liten. Dessuten steg prisen raskt opp mot 80-100 øre høsten 2021 i fastpristilbud.
Når man så vet at prisen kan stupe ned til 20 øre ganske fort - vel så er det jo en dyr forsikring man snakker om.
Jeg ser at å sikre seg til rente rundt 2% er en ok deal når markedsrenten kanskje lå på 1.5% - men å sikre seg til 45-100 øre på kraftpris når historiske markedspriser kun for ett år tilbake lå å vaket under 20 øre - den er det ikke så lett å se fornuften i.

Poenget mitt er at volatiliteten på kraftprisen historisk sett aldri har vært slik vi har opplevd siste året. Med mer volalilitet så kommer nok flere til å sikre seg fremover - men at noen påstår at man med sin glasskule lett kunne se og forstå at prisene skulle gå til himmels i løpet av 2021 - den kjøper jeg rett og slett ikke. Min påstand er at forsikringspremien for kraft med fastprisavtaler så ganske dyr ut sommeren 2021 - det skulle bare en rotbløyte til som vi har fått denne høsten og null krig - så hadde man nok opplevd at man hadde betalt en ganske dyr forsikring. Alt er relativt selvfølgelig - men strøm har tradisjonelt ikke vært en dyr vare i Norge. Dessuten hadde man rapporter som tilsa at priskoblingen til kontinentet ikke skulle bli så sterk som følge av de kablene som kom i 2021 - der tok man rett og slett feil fordi man ikke hadde modellert markedet korrekt.

Så ut fra tilgjengelig informasjon gjennom 2020 og frem til sommeren 2021 var det ikke lett å se at en fastprisavtale var en fornuftig forsikring å gå inn på. At noen påstår annerledes er vel mer et tegn på troen på egen fortreffelighet - markedet i stort skjønte det i alle fall ikke.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på søndag 13. november 2022, klokken 19:53
Å sikre seg til 45 øre for ett år når prisen f.eks våren og vinteren 2020 lå på under 20 øre - da sier det seg selv
at interessen for en slik sikring til den prisen er liten.

Stor nedside? Bruker man 20.000KWh i året betyr 25 øre i nedside en kostnad på 5.000,- ekstra. Penger ja, men absolutt ikke hva jeg vil kalle "stor nedside" i forhold til oppsiden som fort kunne vært 10-20 ganger så høy. Ingen visste da at vi skulle fått strømstøtte, og den ene måneden med 448 øre i strømpris ville vel alene gitt høyere besparelse enn hele den potensielle nedsiden ved en kraftpris på 20 øre.

På 100 øre er jeg enig i at nedsiden kunne være betraktelig, men ikke på 45 øre.

Jeg hadde nok gått for fastprisavtale selv hadde jeg ikke sittet fast i en annen avtale med binding. I etterpåklokskapens lys skulle jeg selvsagt betalt bruddgebyret på noen tusenlapper og gått for fastpris likevel.

Nå har jeg heller sikret meg med utvidelse av solcelleanlegget slik at vi produserer mer enn forbruket. Kombinert med solkonto betyr det at vi aldri trenger å betale noe annet enn merverdiavgift og 3,9 øre påslag for strømmen (pluss nettleie selvsagt). 
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

arthur

Sitat fra: hELgenen på søndag 13. november 2022, klokken 19:53
Sitat fra: arthur på søndag 13. november 2022, klokken 18:47

at interessen for en slik sikring til den prisen er liten. Dessuten steg prisen raskt opp mot 80-100 øre høsten 2021 i fastpristilbud.

Kan du liste opp hva spotprisen var i juli, august og september i 2021? Da jeg tegnet en avtale om fastpris i begynnelsen av august 2021 så var spotprisen HØYERE enn fastpris for et år, og ikke fortell meg at signalene og advarslene ikke var både mange og klare om forventet prisutvikling!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 14. november 2022, klokken 06:33
Kan du liste opp hva spotprisen var i juli, august og september i 2021? Da jeg tegnet en avtale om fastpris i begynnelsen av august 2021 så var spotprisen HØYERE enn fastpris for et år, og ikke fortell meg at signalene og advarslene ikke var både mange og klare om forventet prisutvikling!

Jeg kan bedre enn som så - jeg kan liste den opp fra 2020 med mnd-snittpris.

[attachment id=0 msg=1074907]

Hva fremtiden vil bringe når man står i juli 2021 og ser at prisen for noen måneder siden, f.eks januar 2021, var på  21 øre eksl. avgifter er det ikke så enkelt å si noe sikkert om. Prisen i juli 2021 var på 46 øre at og den skulle forbli høyere enn det gjennom vinteren var det stor usikkerhet rundt. Det var bare det som omtaltes som en naiv prognosering der fremtiden styres av siste kjente verdi som viste det i modellene bransjen benyttet. Bare se på sesongen så langt - hvem trodde vel for en måned siden at prisen så langt i November skulle bli lavere enn September? Hva prisen blir er det stor usikkerhet rundt - mye styres nå av politikk mhp. gass, men også mye styres av tilsigssitutasjonen. Hvor store tilsig man kunne få gjennom sept-desember i 2021 var det stor usikkerhet rundt i juli 2021. Det som løftet bunnen var økte gasspriser og den sterke knytningen til europeiske priser. På toppen av dette opplevde man at tilsiget gjennom høsten sviktet.
Dermed gikk man inn i vinteren med lavere fylling enn normalt - alt dette mens Putin løftet gassprisene til himmels. Og alt dette skjedde også samtidig som vi hadde en vesentlig sterkere knytning til EU mhp. priskobling enn tidligere i historien. Priskoblingen viste seg også å være langt sterkere enn alle analyser tilsa. De som ga pristilbud i juli 2021 måtte forholde seg til vissheten om at forrige år var dramatisk lavt priset - og at alle analyser tilsa at det over tid ville bli mildere og våtere klima. Riktignok var det en snøsvikt våren 2021 - men med en normal våt høst ville en få godt med påfyll. Det var ingen i bransjen som tenkte på de fantasiprisene som utviklet seg gjennom høsten 2021. 

Å sikre seg kan være en god strategi, men med de historiske kraftprisene vi var kjent med så var det ikke så innlysende at det ville være fornuftig våren 2021.  De færreste ønsker å binde seg til 45 øre dersom de kan se i bakspeilet at prisen ganske nylig var 20 øre. Etterpåklokskap derimot - den er det ganske vanskelig å forsvare seg mot - men en må nesten forsøke å sette seg inn i hva man visste der og da på det tidspunktet.
Kan godt tenkes mange nå synes at en pris på 1.5 krone gjennom vinteren for hyttestrømmen høres ut som en fantastisk god deal - men om prisen havner på 60 øre i snitt - vel så vil man jo bli idiotforklart når våren kommer.

arthur

Juli 2021 var prisen 57,647 ex moms og for august 74,834 ex moms og da var jeg i liten tvil om at 45 øre inkl. moms var en grei avtale å inngå!

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Monthly/?view=table
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 14. november 2022, klokken 10:23
Juli 2021 var prisen 57,647 ex moms og for august 74,834 ex moms og da var jeg i liten tvil om at 45 øre inkl. moms var en grei avtale å inngå!

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Monthly/?view=table

Fordi du antok siden prisen på fastpris avtalen var lavere enn dagens pris så var det en god deal? Mao.
kikket på på dagens pris for å prognosere fremtiden. Det samme kunne en jo gjort i August i år og kanskje kjøpt til nær den prisen for oktober... Mao. da hadde man kjøpt til ca 3 kroner mens prisen ble realisert til 1.3 kroner.

Poenget mitt er er volatiliteten i dette markedet har vært ekstrem - og da er det ikke så enkelt å bare kikke på dagens tall når man skal vurdere om det er en fornuftig sikring å gå inn i markedet.  Det er ikke gitt at prisen hele tiden skal opp,opp..eller ned ned.....Dette varierer veldig med sesong og situasjon. Jeg synes ikke en kan klandre strømkunder som ikke bandt prisen i 2021. De prisene som da ble servert kundene var allerede da historisk høye - og det var ikke noe automagi som tilsa at den skulle krype videre opp gjennom hele vinteren. Det var fortsatt et ganske stort utfallsrom med tilsig gjennom høsten. Det er bare å vise til hva som har skjedd i dagens marked fra August til November. Hvem hadde vel forventet at prisene skulle krype rundt 0 i perioder gjennom høsten når de bikket flere kroner i August? Og hva de kommer til å bli fremover er også ekstremt usikkert - her kan Putin og alt hva han måtte finne på spille inn - det kan bli mildt - det kan bli kaldt. Men dagens overføringskapasitet til kontinentet kan det fortsatt svinge mye selv om mange mener vi slipper rasjonering denne vinteren.  Men dersom f.eks gasseksporten til EU stopper helt opp fra sokkelen pga. en eller annen syk aktivtitet fra Putin - vel så blir det jo full eksport på strøm til kontinentet. Og skulle strømkablene kuttes som følge av sabotasje samtidig med en eventuel mild vinter vil vi sitte inne med kraft i Norge og oppleve at prisen kan stupe....Så her er utfallsrommet fortsatt veldig stort.

arthur

Sitat fra: hELgenen på mandag 14. november 2022, klokken 12:59
Sitat fra: arthur på mandag 14. november 2022, klokken 10:23

Fordi du antok siden prisen på fastpris avtalen var lavere enn dagens pris så var det en god deal? Mao.
kikket på på dagens pris for å prognosere fremtiden. Det samme kunne en jo gjort i August i år og kanskje kjøpt til nær den prisen for oktober... Mao. da hadde man kjøpt til ca 3 kroner mens prisen ble realisert til 1.3 kroner.

Poenget mitt er er volatiliteten i dette markedet har vært ekstrem - og da er det ikke så enkelt å bare kikke på dagens tall når man skal vurdere om det er en fornuftig sikring å gå inn i markedet.  Det er ikke gitt at prisen hele tiden skal opp,opp..eller ned ned.....Dette varierer veldig med sesong og situasjon. Jeg synes ikke en kan klandre strømkunder som ikke bandt prisen i 2021. De prisene som da ble servert kundene var allerede da historisk høye - og det var ikke noe automagi som tilsa at den skulle krype videre opp gjennom hele vinteren. Det var fortsatt et ganske stort utfallsrom med tilsig gjennom høsten. Det er bare å vise til hva som har skjedd i dagens marked fra August til November. Hvem hadde vel forventet at prisene skulle krype rundt 0 i perioder gjennom høsten når de bikket flere kroner i August? Og hva de kommer til å bli fremover er også ekstremt usikkert - her kan Putin og alt hva han måtte finne på spille inn - det kan bli mildt - det kan bli kaldt. Men dagens overføringskapasitet til kontinentet kan det fortsatt svinge mye selv om mange mener vi slipper rasjonering denne vinteren.  Men dersom f.eks gasseksporten til EU stopper helt opp fra sokkelen pga. en eller annen syk aktivtitet fra Putin - vel så blir det jo full eksport på strøm til kontinentet. Og skulle strømkablene kuttes som følge av sabotasje samtidig med en eventuel mild vinter vil vi sitte inne med kraft i Norge og oppleve at prisen kan stupe....Så her er utfallsrommet fortsatt veldig stort.

Når man snakker om juli/august måned og prisen på en avtale om fast pris er på et nivå VESENTLIG lavere enn spotprisen og alle tegn, signaler og eksperters uttalelser er at prisen skal gå opp så er det en "no-brainer" å inngå en slik avtale. Og i tillegg så var en avtale med en pris på 45 øre i kombinasjon med nettleie totalt en pris på i underkant av en krone per kWt som er på nivå med hva jeg har regnet med at prisen har vært en del år.
Jeg valgte å SIKRE meg til en slik pris, har dog notert at enkelte her mener at enhver form for sikring synes å være feil, en påstand jeg er grunnleggende uenig i!

Jeg har også til hensikt å binde opp noe likvider i løpet av en måneds tid til et nivå på 4/4,5% for et år eller to hvor innskudd uten binding gir en rente på 2,5%. Feil vurdering det også?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Jeg skjønner virkelig ikke at noen som mener de så i 2021, at strømprisen skulle i snitt ligge langt over 45 øre i flere år, er så inn i hampen naive at de bare sikkert seg i tolv måneder. Det er totalt uforståelig og er jo en helt uforsvarlig måte å oppføre seg på. På mange måter verre enn å ikke forsikre huset, noe som er frivillig og ekstremt lite sannsynlig vil kaste av seg noe.

Spesielt når det sies igjen og igjen hvor dumme de er som ikke sikret seg i 2021. Det er det ingen av de andre med fastpris i denne tråden som har ytret.

arthur

Synes du virkelig at det var et innlegg verdt å bruke tid på å skrive? Prisgaranti og verving har gjort at for min del så har strømprisen de facto vært lavere enn 45 øre i perioden etter at avtalen om fast pris gikk ut. Og som tidligere nevnt noen ganger; Ting blir som regel ikke så bra som man håper eller så ille som man frykter. Jeg regnet forøvrig med at de høye prisene ville være et forbigående problem, men innrømmer gjerne at jeg for egen del ike forutså krigen i Ukraina og konsekensene av denne!
Og nå skal jeg gjøre noen vervinger som gjør at jeg for neste måned reduserer regningen med 3.000 kroner så trolig blir også november/desember billige måneder! :+1:

I tur og orden; Talkmore, Norgesenergi og Fjordkraft, alle med 500 kroner for å verve/bli vervet, deretter Elkompis og Wattn, de siste uten gjennomfakturering, men det klarer jeg nok å håndtere. Timebetalingen for å ta disse rundene er svært god, skattefri sågar.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

Og da var fyllingsgraden i norske vannmagasiner OVER medianen, 81,9% (medianen for siste 20 årene er 79,8%) etter tilsig/økning på 3,3% siste uke.

NO2 økte med 4,5% og ligger nå 11,7% over tilsvarende nivå i fjor. ALle prosenter her er prosentpoeng så økningen i prosent er da enda høyere.

Kanskje noen må spise hatten sin snart?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Vi har som vannkraftnasjon vært kjempeheldig med at vi har fått en ekstremt varm og våt høst.
Samtidig så har regjeringen på ett bittelite punkt stått opp mot EU og satt krav til magasinfylling i forhold til forsyningssikkerhet.

Den viktigste faktoren her er at været følger prediksjonene for global oppvarming og blir våtere og varmere. Heldigvis kanskje på kort sikt, på lang sikt er dette et større problem enn vi har oversikt over.
Et spørsmål er hvordan snølagringen blir i vinter? Foreløpig er den langt under normalen, så facit på det kommer ikke før på slutten av vinteren.

På strømprisen virker også en del tiltak inn som videreføring av atomkraft, igangsetting av andre kraftverk og mye innstramminger av forbruk. I tillegg er europeiske gasslagre fylt så mye som mulig.

Personlig tror jeg bare vi har en liten pause, systemet for strømpris er like dårlig fungerende så når kulda kommer vil prisene stige og om mulig vippe opp i det ekstreme nok en gang.

Heldigvis virker faren for bruk av atomvåpen å minske. Det ville forandret veldig mye i negativ retning. La oss bare håpe dette holder seg.

elektrolux

Enda en måned med redusert strømregning i forhold til 2021. I oktober snakker vi nesten halvering fra kr. 2857.- i 2021 til kr.1548.- i år.

Trikset er å unngå å bruke strømmen når den er på sitt dyreste. Altså bruke timer på VVB og elbillading og gjerne et husbatteri som akkumulator.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA