Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

02jan

Ang. Norge som kaldeste land i den frie verden, der tok jeg skammelig feil. Kan heller ikke bevise det da jeg ikke har vært i alle land heller.

Men listen her ligger Norge på 3.plass av kaldeste land av demokratiske land.

Men fokus på om dette er fakta eller ikke som jeg kan bevise, tenker jeg er en diskusjon for å avlede den egentlige diskusjonen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_average_yearly_temperature

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 17. september 2022, klokken 20:35

Fant denne på face. Humor er noen ganger ramme alvor.

Vann er en knapp resurs allerede, så kan bli virkelighet

Og alle må da vite at om innbyggerne hadde fått makspris på vann så ville inflasjonen blitt hinsides høy. Hmmmm....nei vent litt...det gir jo ikke mening....som det heller ikke gjør på strøm....det er jo omvendt.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: 02jan på lørdag 17. september 2022, klokken 21:18
Men fokus på om dette er fakta eller ikke som jeg kan bevise, tenker jeg er en diskusjon for å avlede den egentlige diskusjonen.
Det har du 110% rett i!

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 18. september 2022, klokken 07:33
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 17. september 2022, klokken 20:35

Fant denne på face. Humor er noen ganger ramme alvor.

Vann er en knapp resurs allerede, så kan bli virkelighet

Og alle må da vite at om innbyggerne hadde fått makspris på vann så ville inflasjonen blitt hinsides høy. Hmmmm....nei vent litt...det gir jo ikke mening....som det heller ikke gjør på strøm....det er jo omvendt.
Det er så ekstremt mye bruk av vikarierende argumenter at du kan bare plukke på lista

- tørrår
-Putin
-inflasjon
-det grønne skiftet
-solidaritet
-overforbruk
-makspris er satans verk
Osv osv

Om det har noe med vikeligheten å gjøre er ikke så viktig, heller ikke om det er sammenheng mellom fenomen og resultat.

arthur

Begynner å bli en stund siden vi fikk innstalert automatisk vannmåler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 18. september 2022, klokken 15:16
Begynner å bli en stund siden vi fikk innstalert automatisk vannmåler.

Vi har det ikke. Men det hadde vært flott så kunne de avslørt alle lekkasjer og de som stjeler vann...Har en nabo som fyller bassenget sitt med vann uten måler. Så bare fint om de kommer med slikt så blir det litt mer orden i sakene

filtvet

Ang. Norge som kaldeste land i den frie verden, der tok jeg skammelig feil. Kan heller ikke bevise det da jeg ikke har vært i alle land heller.

Engig, men er "demokrati" at vi styres fra eu uten å ha stemmerett?

Electric cars in Norway

Det hender man leser om strømkrisen der det er personer som forstår situasjonen og kan forklare hvorfor det har blitt som det har blitt. Og hva som trolig vil skje i årene fremover. Adm.dir i glencore er en slik person :+1:

Fra august men forsatt veldig aktuell.

https://www.dn.no/innlegg/strompris/krafteksport/kraftmarkedet/innlegg-stromstotte-er-ingen-varig-losning-og-prisene-kan-bli-hoye-i-arevis/2-1-1276271

Kopi:

Innlegg: Strømstøtte er ingen varig løsning – og prisene kan bli høye i årevis

Strømeksporten vil i årene fremover drive ned vannstanden i magasinene til et minimumsnivå – det som skal til for å hindre rasjonering og inngripen fra myndighetene. Da blir strømprisene høye.

PUBLISERT: 11.08.22 — 15.25  OPPDATERT: EN MÅNED SIDEN

Det er mye som har gått galt det siste året, blant annet Russlands aggresjon og krig mot Ukraina. I den sammenheng har det vært lite oppmerksomhet om den feilvurderingen som spesielt Tyskland har gjort med å gjøre seg så avhengig av gass fra Russland. Planen var å erstatte kjernekraft og kullkraft med gasskraft, hvor gassen var levert fra Russland.
I ettertid er det lett å se at dette er et klassisk eksempel på å legge alle eggene i samme kurv. Det bør man absolutt ikke gjøre med kritisk samfunnsinfrastruktur. Spekulanter eller gründere kan gjøre det, men ikke en statsmakt. Tyskland må lære av sine feil og finne andre robuste løsninger for basisproduksjon av strøm, uavhengig av sol og vind.
I Norge har vi også gjort feilvurderinger. Statnett og NVE argumenterte for at nye strømkabler til Tyskland og Storbritannia ville øke prisen på strøm i Sør-Norge med noen få øre. Nå har vi ett års erfaring med dette og fått fakta på bordet.

I løpet av dette året er det eksportert nesten åtte terawattimer (TWh) gjennom de nye kablene. I samme tidsrom er det importert cirka en halv TWh. Altså har kablene stort sett eksportert strøm ut av Sør-Norge.

Strømprisen i Sør-Norge korrelerer nå mye mer med prisene i Storbritannia og Tyskland enn i resten av Norge. For tiden er strømprisen ekstrem høy på grunn av gassmangel, men koblingen og prissmitten vil vi ha så lenge vi har så stor overføringskapasitet til disse prisområdene. Her har Statnett og NVE tatt grundig feil i sine analyser.

Electric cars in Norway

Sitat

Filtvet :+1: spot on. Vi er jo blitt umyndiggjort i EU.

arthur

Er det ikke naturlig at for å få stemmerett så må man melde seg inn først?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på søndag 18. september 2022, klokken 16:31
Er det ikke naturlig at for å få stemmerett så må man melde seg inn først?

Arthur  ;D tror vi er ved kjernen av problemstillingen nå. Litt som Brexit...norwexit...

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på søndag 18. september 2022, klokken 15:29

Vi styres IKKE fra EU, vi styres av regjeringen som utgår fra flertallet i det valgte Stortinget.

Problemet er heller at det er både partier og personer som heller vil knytte seg til EU enn å styre selv. Vi er flinkere enn EU land til å innføre EU regulativer. Dette er godt dokumentert. I tillegg er det mange som vil tekkes EU av mange grunner.

Derfor virker det som vi styres fra EU. Og Stortinget burde i mye større grad utøve selvråderetten vår imho.

Nå burde vi benyttet vår enorme viktighet som gasseksportør til å beskytte hjemmemarkedet mot prissmitte til å få omgjort/tilpasset noen avtaler slik at vi kunne bevare samfunnet vårt noenlunde slik det faktisk har fungert i moderne tid.
Dette kunne vi gjort med akkurat like stor eksport av energi som vi har gjort nå, uten de skadelige konsekvensene for økonomien.

Hvor lav ville inflasjonen vært om vi ikke hadde strømprisene slik de er nå? Antagelig ville vi kunne droppet de neste rentehevingene.

hemi

kompis fra polen liker begrepet "det er lov å bruke huet" som han sier, de har ikke det begrepet i polen.

virker som vi sliter med det her også nå

norge er desverre klasseledende på rare eu forslag og implementasjon, ofte når de ikke engang er utarbeidet ferdig.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hemi på søndag 18. september 2022, klokken 22:56
kompis fra polen liker begrepet "det er lov å bruke huet" som han sier, de har ikke det begrepet i polen.

virker som vi sliter med det her også nå

norge er desverre klasseledende på rare eu forslag og implementasjon, ofte når de ikke engang er utarbeidet ferdig.

Ja, det er at Norge er best i klassen der også med å impl «EU forhold» har jo E24 skrevet om i 2018.

Vedum var ikke imponert.

Vi burde kommet oss ut av noen av disse asap.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/lAKaP9/norge-best-paa-aa-innfoere-eu-direktiver

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA